Tuesday, June 19, 2007

SULTAN MUHAMMAD I, PADUKA SERI SULTAN LEGEH, BHGN I

Oleh Tunku Nai Long Kasim

Uploaded by anaianai

Dalam tahun 1800, di negeri Legeh (Kelantan dan Trengganu) bersemayam seorang raja yang memang terkenal dengan ilmu agamanya sehingga berkebolehan untuk menjadi seorang tokoh agama. Nama baginda ialah Tengku Nik Muhammadiah ibni Tunku Mohammad Chan. Ayahanda baginda Tunku Mohammad Chan bergelar Mat Sirat pada suatu ketika pernah menjadi Perdana Menteri Nagara Kedah.

Baginda Tunku Mohammad Chan telah berkahwin dengan Puteri Maharaja China Manchu Islam dan salah sorang dari putera-puterinya telah dilantik oleh Khalifah Sharif Abu Bakar Syah menjadi Raja Legeh bersemayam di Istana Kampung Raja Legeh, Kok Lanas Jeli. Tengku Nik Muhammadiah ini dikenali dalam sejarah Kelantan sebagai Long Muhammad (1800-1835) dan Keramat Tok Bai. Sehingga ke hari nama Al Muhammadiah begitu terkenal di Kelantan dan ia sebenanya merujuk kepada baginda.

Sila baca catatan sejarah fantasi dibawah,

1800 - 1835 H.H. Paduka Sri Sultan Muhammad I Khalilu'llah ibni al-Marhum Sultan Long Yunus [Sultan Mandul], Raja and Yang di-Pertuan of Kelantan b. at Losong, ca. 1742, sixth son of Sultan Long Yunus bin Long Sulaiman (salah maklumat ini, Tengku Mohammad Chan, bergelar Mat Sirat yang menentang tentera Thai di Pulau Langkawi), Raja and Yang di-Pertuan of Kelantan, by a concubine??, 1741, educ. privately. Installed as Raja of Kubang Labu, 1756. Expelled his brother-in-law and the Trengganu faction, with Chinese (orang-orang china islam) help. Installed as Raja and Yang di-Pertuan Besar of the State of Kelantan 17th November 1801 and became a separate tributary of Siam in 1812. He d.s.p.m. at Pulau Saba, 26th January 1835 (bur. Royal Cemetery, Kampung Langgar, Kota Bahru) (succ. by his cousin).

Tengku Nik Muhammadiah ibni Tunku Mohammad Chan apabila menaikki takhta kerajaan dalam tahun 1800 bergelar Paduka Seri Sultan Muhammad I. Permaisuri baginda ialah Sharifah Mariam binti Sheikh Syed Latif, cucu kepada Koya Fai Megat Iskandar ibni Khalifah Sharif Abu Bakar Syah. Di Kedah, Sharifah Maryam dikenali sebagai Datuk Nai Maryam, Menteri Kebajikan Masyarakat dibawah pemerentahan Sultan Jaafar Mud Azam Syah. Dalam sejarah Kelantan Sultan Muhammad ini dikatakan mandul dan tidak mempunyai anak. Kenyataan ini adalah fitnah bagi menunjukkan kelemahan baginda agar mereka yang merampas kuasa dengan pertolongan penjajah thai dan memerantah pada hari ini akan menjadi lebih terserlah. Putera-puteri baginda ialah,

a.Tengku Nik Haji Omar, menjaga Rumah Legeh di Bukit Jabal Qubis di tanah suci Mekah.
b.Tengku Nik Haji Saad, menetap di Permatang Harimau dan keluarganya masih ada hingga hari ini. Tidak sampai 100m dari rumah keluarga ini ialah makam Tunku Mohd Chan dan Putri Maharaja China Manchu yang beragama Islam.
c.Tengku Isau, berkahwin dengan Tengku Nai Long Haji Yassin ibni Sultan Jaafar Mud Azam Syah
d.Long Senik, anak angkat dari Long Yunus, Gabenor Ban Nara/Kota Bharu dibawah jajahan Narathiwat. Long Yunus bukan ayahanda Long Muhammad.

Di zaman pemerentahan baginda, Long Yunus telah dilantik menjadi penghulu di Ban Nara atau hari ini dipanggil Kota Bharu. Long Senik, anak angkat Sultan Muhammad I pula di lantik sebagai pengutip cukai di Kok Lanas dan secara senyap-senyap telah menyimpan wang kutipan tersebut untuk kegunaan dan kepentingan sendiri. Ketika itu sudah berlaku perbalahan perebutan kuasa secara kecil-kecilan dan thai pula sedang mula menggerakkan jentera pentadbiran ke negeri-negeri di Pantai Timur.

No comments: