Monday, June 25, 2007

CATATAN BURNEY I

Kita lihat lagi catatan Kapten Henry Burney selaku utusan khas ke Siam kepada Gabenor Kota Cornwallis di Pulau Pinang bertarikh 1 Mei 1826 dan direkodkan pada 19 Jun 1826, ms 5.

Bangkok 1st May 1826.
ENVOY AT SIAM.
To
The HONORABLE R. FULLERTON Esquire
Governor &ca..
Prince of Wales Island.

The conference lasted until 3 o'clock in the morning. The discussions with me were carried on almost entirely by the Prince, the Prah Klang and the Rajah of Ligor. The Chakri, Kalahom and Phya Kray only occasionally made observations, But the most sturdy Opponent I had on the Queda question, was the Raja of Ligor, who unceremoniously denied most of the facts which I urged, as to the very large amount of the population which has emigrated from Queda, and as to the mischievous interruptions which his Officers at Queda and Quala Muda are in the habit of giving to the trade and intercourse between Penang and Queda. It was amusing however to see the dexterity (ketangkasan) and address, with which His Highness persuaded the Prince and Prah Klang to acquiesce (bersetuju) in almost every thing else that I proposed, with exception (kecuali) to the restoration (pengembalian) of the Ex King of Queda.


Disini kita boleh lihat bagaimana mesyuarat bersetuju dengan apa saja cadangan Burney kecuali perkara yang berkaitan dengan pengembalian semula kuasa Maharaja Kedah. Jelas pada masa itu, kewujudan Maharaja Kedah di negeri Kedah tidak dapat dinafikan lagi, bukan cakap kosong orang-orang tua kampong seperti dikatakan oleh sesetengah pihak yang jahil tentang sejarah negara. Kalau dulu penjajah pun tak nafikan, kenapa hari ini, setelah kejadian ini menjadi sejarah, kita nak nafikan pula.

Burney sebagai wakil Inggeris telah melupuskan jawatan Maharaja Kedah kerana mengikut kehendak thai, satu tindakan yang mana mereka sebagai penjajah tidak mempunyai hak untuk berbuat demikian. Sedangkan di Siam, Maharaja Thai dan Raja-raja daerahnya dibenarkan kekal seperti biasa. Pada masa yang sama dibangkitkan jugak campurtangan Thai didaerah Kuala muda yang saya rasa ada sangkut paut dengan gangguan perdagangan di daerah itu dengan Pulalu Pinang atau kemusnahan artifak sejarah di Lembah Bujang dalam daerah Kuala Muda.

I was obliged to propose that the British Government should permit a Siamese Governor to remain in Kedah, and should prevent the Ex-King or any of his followers from disturbing that Country upon the following conditions, viz. that the whole of the family and personal servants of the Ex-King should be liberated and sent to Penang.

Dalam thun 1825, Maharaja Siam ketika ini ialah Syed Alang Alauddin Panglima bukit Gantang. (Saya menyebut Maharaja disini dalam konteks artikel ini. Baginda sebenarnya adalah Sultan Kedah sementara yang disebut oleh Inggeris sebagai Raja of Kedah ialah Raja daerah Kuala Muda sahaja. Apabila raja daerah ini berkuasa sehingga ke hari ini mereka menyebut salasilah mereka sebagai Sultan Kedah).

Gelaran Maharaja ini sudah sedia ada kerana perang Perak dan Kedah (bukan Kedah, perang Raja daerah Kuala Muda sebenarnya) telah berlalu dalam tahun 1818 dan baginda telah pergi berjuang membantu ayahanda baginda, Sultan Mud Zaffar Syah III. Dalam tahun yang sama baginda menaikki takhta kerana Sultan Mud Zaffar Syah III baru saja mangkat. Dalam mesyuarat diatas yang mungkin tidak diwakili Maharaja Kedah, Burney bersetuju agar seorang Gabenor dilantik di negeri Kedah dan raja Kedah dibebaskan dari kongkongan dan dihantar bersemayam di Pulau Pinang bersama keluarga dan pembantu peribadinya.

Di m.s 27,
I had desired to wait for a reply to the reference which I made to Mr. Secretary Swinton on the 31: March, before I relinquished the cause of the Ex-King of Kedah, but I learnt from Mr. Leal, that he had met the party to which my dispatch was entrusted at Ratphri, so late as on the 5: of last month, and that at the rate at which they were traveling towards Martaban, he did not expect they would reach that place before the expiration of the period at which I had calculated upon receiving a reply from Bengal.

Tanggapan Burney Mewakili Inggeris

Maharaja Kedah (dalam konteks Inggeris) dianggap oleh Inggeris sebagai pemberontak, padahal mereka penjajah yang mendudukki Pulau Pinang secara tidak sah kerana menipu perjanjian penyerahan Pulau Pinang. Peperangan Kedah dalam tahun 1838, melibatkan kematian beribu-ribu tentera hanya dianggap sebagai kepungan atau “blockade’ sahaja, sedangkan yang mati ialah tentera Manchu Islam, tentera Pasai (Tok Pasai), Majapahit, Acheh, Patani dan rakyat Kedah sendiri. Kedatangan mereka ke Kedah adalah bertujuan membantu Sultan Kedah (dalam konteks orang Melayu) iaitu Sultan Syed Alang Alauddin. Untuk tambahan bacaan, sila baca catatan Simon Osborne disini,

http://www.sabrizain.demon.co.uk/malaya/kedah1.htm

Si pengechut, Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah II ketika ini berada di Melaka semenjak 1821 dan tidak pulang ke Kedah membantu rakyat kerana dia Raja Daerah (bukannya Sultan Kedah), pada hal dialah punca segala perbalahan ini. Dia telah diampunkan oleh Syed Alang Alauddin dan hanya dibenarkan pulang untuk menjadi Raja Kota Kuala Muda dalam tahun 1842 (Perlu diingat Sultan Abdul Hamid adalah cucunya, juga menjadi Raja Kota Kuala Muda). Terdahulu, penglibatan Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah II dalam tahun musuh Bisik 1821 telah menyebabkan Khalifah Sharif dibunuh di istana Kota Meang Kuang Kedah.

No comments: