Tuesday, June 19, 2007

SULTAN MUHAMMAD I, PADUKA SERI SULTAN LEGEH, BHGN II

Oleh Tunku Nai Long Kasim

Uploaded by anaianai

Dengan wang yang dicuri tersebut Long Senik telah menempah bunga emas dan bunga perak. Apabila sampai kepengetahuan Sultan Muhammad I, Long Senik mengatakan Bunga Mas dan bunga Perak tersebut adalah untuk Syed Alang Alauddin yang menjadi Maharaja Benia Siam Islam Nagara Kedah. Apabila siap tempahan tersebut dia sendiri telah mengadap Raja Rama Chakri Mongkut dan menyerahkan persembahannya itu tanda taat setia. Tindakan ini telah menyebabkan Long Senik dilantik menjadi Sultan Kelantan. Dengan perlantikkan tersebut Long Senik Mulut Merah yang ketika itu berada di Bangkok telah datang bersama dengan tentera Thai menyerang Patani dan Legeh demi mengambil alih tampuk pemerentahan atas arahan Raja Buddha Thai Mongkut.

Dalam peperangan tersebut tentera Patani dan tentera Long Muhammad telah tewas dan baginda dikatakan terbunuh. Tentera-tentera Patani dan Legeh ada yang diheret ke Bangkok dengan telinga mereka ditebuk dan dirangkaikan dengan rotan dan ada yang menyelamatkan diri hingga ke Butterworth dimana mereka dihalang oleh Inggeris menyeberangi lautan ke Pulau Pinang. Tentera-tentera Thai telah mengepung dan membunuh mereka di situ. Ramai pula membuang senjata dan menyamar sebagai rakyat biasa di Kedah dan mereka ini menceritakan pengalaman kekejaman tentera bangsa Thai ini kepada generasi hari ini.

Sebenarnya baginda Sultan Muhammad I atau Nik Muhammadiah dan permaisurinya telah diselamatkan oleh pengikutnya dan dibawa lari ke Kedah. Long Senik Mulut Merah kekal ditampuk pemerentahan dan diberi anugerah oleh Raja Rama Chakri dalam tahun 1838. Long Senik Mulut Merah adalah raja yang dilantik oleh penjajah Thai dan merupakan pengkhianat bangsa Melayu yang bersekongkol dengan penjajah Thai. Situasi sebegini kemudiannya dijadikan contoh oleh Sultan Abdul Hamid Halim Syah di Kedah untuk merampas kuasa dan membunuh Sultan Jaafar Mud Azam Syah dalam tahun 1876.

Sila baca catatan dibawah mengenai Long Senik ini,

Sebelum dilantik menjadi sultan oleh thai,

Y.T.M. Tengku Senik bin Tengku Temenggong Long Tan [Tuan Mika], Paduka Sri Sultan Deva Maharaja. Adopted by his childless uncle, Sultan Muhammad I. Governor of Penambang. Raised to the title of Raja Bendahara 1835, and granted the title of Phraya Changwang by King Rama I of Siam (thai) 1835. Raised to the rank of Yang di-Pertuan Muda with the title of Paduka Sri Sultan Deva Maharaja, 1837. Granted the title of Phraya Sundhara Adipati Sri Sultan Deva Maharaja by the King of Siam (THAI), 1838. Governor of Jering in Patani 1853-1854. He d. in Jering, 1854, having had issue, nine sons and five daughters

Selepas menjadi Sultan Kelantan bergelar Sultan Muhammad II, perlantikkan oleh thai,

1835 - 1886 H.H. Paduka Sri Sultan Muhammad II ibni al-Marhum Tengku Temenggong Long Tan [Sultan Mulut Merah], Sultan and Yang di-Pertuan Besar of the State of Kelantan. b. ca. 1794, as Long Senik, fourth son of Tengku Long Tan ibni al-Marhum Sultan Long Yunus (salah maklumat ini), Tengku Temenggong Aria Pahlawan, educ. privately. Adopted by his childless uncle, Sultan Muhammad I. Raised to the title of Tengku Temenggong Aria Pahlawan and appointed as Heir Presumptive, after the death of his father. Succeeded on the death of his uncle and adopted father, as Raja and Yang di-Pertuan Besar of the State of Kelantan, 26th January 1835.

As a consequence of dissension within the Royal Family, he was obliged, by virtue of a Siamese compromise, to share power with his uncle, Tengku Long Zainal. The latter styled Yang di-Pertuan Muda and Muhammad Yang di-Pertuan Besar. Recognised as ruler by the King of Siam (Thai) and raised to the title of Phaya Visit Bakdiya 1836, and prom. to Phraya Deva Kelantan 1845. Raised to the title of Phraya Devanujitha Mahesvara Rajanukula Vibunlaya Bakdiya Sri Sultan Muhammad Rattanathada Mahapaddana Adikara (Phraya Dechanuchitmahitsarajanu kulawibunlaya phakdi Seri Sultan Muhammad Rattanathada Mahapathanathikan) by King Rama V of Siam 4th March 1877. m. H.H. Sultana Batoh [To'] binti Tengku Long Yusuf [Tuan Besar], granted the title of Tengku Ampuan, and later promoted to Sultana in March 1877, youngest daughter of Y.B.M. Tengku Long Yusuf ibni al-Marhum Sultan Long Yunus, of Bukit Panjor. He d. at the Istana Balai Besar, Kota Bahru, 30th October 1886 (bur. Royal Cemetery, Kampung Langgar), having had issue, two sons and one daughter:


Maklumat ini adalah bercanggah kerana Long Senik Mulut Merah dan Sultan Muhammad Syah II adalah orang yang sama. Maklumat diatas mengenai anak yang ditinggalkan pun salah (9 lelaki, 5 perempuan) dan berbeza dangan bilangan anak yang dikatakan seperti dibawah (2 lelaki dan 1 perempuan). Yang meninggalkan anak 3 orang ialah Nik Muhammadiah bergelar Sultan Muhammad I.

Di Kedah, Nik Muhammadiah hidup sebagai orang biasa dan menjadi tokoh agama di Kedah. Baginda menetap di Alor Pak Ngah dimana baginda dipanggil penduduk kampung sebagai Ngah Haji Muhammadiah. Baginda mempunyai ramai anak murid di Kedah yang terkenal diantaranya Keramat Haji Idris (Pekan Titi Haji Idris), Keramat Haji Naik Kayu, Keramat Haji Sheikh Penjarum dan Haji Abdullah Fahim.

Puteri baginda Tunku Isau, adalah bonda kepada Tunku Nai Long Mahmud dan Tunku Nai Long Hj Abdullah (lihat gambar) Ini kerana Tunku Nai long Haji Yassin ibni Sultan Jaafar Mud Azam Syah dikahwinkan dengan Tunku Isau. Sementara itu, permaisuri Nik Muhammadiah, Sharifah Mariam binti Sheikh Syed Latif dikenali di Kedah sebagai Datuk Nai Mariam. Baginda dilantik menjadi Menteri Kemajuan Masyarakat dan telah menjalankan projek mengorek terusan Sungai Korok, Kg Rambai dan Sungai Korok, Alor Changleh menggunakan tenaga gajah untuk kemudahan rakyat menanam padi.

Perlantikan dalam tahun 1862 ini adalah seiring dengan Ngah Ibrahim bin Nai Mad menjadi Menteri di Larut Perak menggantikan Long Jaafar yang menaikki takhta Maharaja Benua Islam Siam Nagara Kedah bergelar Sultan Jaafar Mud Azam Syah. Peralatan Kebesaran Sultan Muhammad I berjaya disembunyikan dari penjajah Thai dan masih lagi disimpan olah keluarga mereka di Kedah.

Sultan Muhammad I dan permaisurinya Datuk Nai Mariam (TNL Kasim menyebut Nai Riam) meninggal dunia kerana sakit tua dan kedua mereka disimpan sebelah menyebelah di Makam Raja-raja Siam Islam di Kampung Tualang Kedah.

(Untuk gambar makam baginda berdua, sila lihat dibawah semua artikel-artikel ini)

1 comment:

Al Mahadaya said...

Raised to the title of Phraya Devanujitha Mahesvara Rajanukula Vibunlaya Bakdiya Sri Sultan Muhammad Rattanathada Mahapaddana Adikara (Phraya Dechanuchitmahitsarajanu kulawibunlaya phakdi Seri Sultan Muhammad Rattanathada Mahapathanathikan) by King Rama V of Siam 4th March 1877. m. H
Salah ni, Sepatutnya ialah Sri Sultan Mahamada. Bila letak Muhammad tu pincang bunyinya, nampak sangat Islam nak padam Asalama yg dibawa nabi.