Thursday, August 16, 2007

BUAT WARIS NGAH IBRAHIM BIN NGAH LAMAD DAN RAJA NGAH IBRAHIM IBNI SULTAN JAAFAR MADAZAM SYAH KEDAH

BAHAGIAN I

Oleh TNL Kasim ibni TNL Ahmad

Kami, keluarga di Kedah menyambut dengan rasa gembira dan penuh terharu lapuran akhbar bahawa 500 orang waris Ngah Ibrahim telah berkumpul baru-baru ini. Perjumpaan yang besar sebegitu tidak mungkin dapat diatur dengan begitu mudah. Namun dalam keharuan ini kami juga merasa keliru kerana Ngah Ibrahim telah di binkan kepada Long Jaafar. Sepatutnya Raja Ngah Ibrahim (bukan Ngah Ibrahim) di binkan Long Jaafar yang kemudiannya bergelar Sultan Jaafar Mudazam Syah apabila menaikki takhta kerajaan sebagai Maharaja Kedah. Bagi keluarga di Kedah, Ngah Ibrahim dan Raja Ngah Ibrahim adalah dua individu yang berbeza,anak saudara dan bapa saudara.

Izinkankan kami memberi penjelasan kerana kami keluarga di Kedah sedikit sebanyak mengetahui bagaimana kekusutan ini boleh berlaku. Semua ini menjadi celaru kerana sejarah negeri Perak telah dijadikan sebuah negeri terlalu awal dari sepatutnya. Ia sebenarnya di perentah oleh raja-raja daerah yang bernaung dibawah Maharaja Benua Islam Siam Nagara Kedah. Sehingga kini jika kita lihat, penduduk di Taiping, Bukit Merah dll masih bertutur bahasa melayu dalam loghat Kedah. Penjajah inggeris pula telah menjalankan banyak usaha-usaha bagi menutup bukti sejarah nagara kita. Untuk menghurai kekusutan ini perlulah kita lihat scenario sejarah yang jauh lebih awal.

1. Sharif Yang Di Pertuan yang Maha Mulia dibunuh oleh tentera Thai di Istana Kota Meang Kuang dalam tahun musuh bisik 1821. Baginda adalah Maharaja Benua Islam Siam yang terakhir yang memerentah dari Dinasti Ayuthia dalam tahun 1767. Khalifah Sharif mempunyai lima orang putera iaitu,

1) Koya Long, bergelar Sultan Mudzafar Syah III
2) Koya Ngah bergelar Megat Terawis (dibunuh thai dalam tahun musuh bisik 1821)
3) Koya Shuib bergelar Megat Shuib (dibunuh thai, 1821)
4) Koya Nai Chau Abu bergelar Megat Manja (dibunuh thai, 1821)
5) Koya Fai bergelar Megat Iskandar, Putera Kapas (dibunuh thai, 1821).


Pending atau Kepala tali pinggang milik Tengku Marin, Puteri kepada Sultan Langkat, Permaisuri kepada Sharif Yang Di Pertuan masih disimpan oleh warisnya di Kedah. Inilah yang dipakai baginda sewaktu menjadi Permaisuri kepada Boromoraja Ekataat V dahulu. Ayahanda baginda, Sultan Langkat ini mangkat di Kuala Kedah sewaktu serangan tentera thai dan makam baginda hari ini dikenali sebagai Makam Tok Pasai.


Motif hiasan dari bunga teratai jelas ditengah-tengah, terletak di bahagian kiri dan kanan.

2. Anakanda baginda Sultan Mudzaffar Syah III ibni Sharif yang di Pertuan Yang maha Mulia adalah Raja Kuala Kangsar dan sejarah Perak hari ini mengatakan bahawa baginda adalah Sultan Perak (belum lagi negeri, mana mungkin). Baginda juga adalah Timbalan Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia Maharaja Benua Siam Islam Kedah. Baginda juga di gelar Koya Long (Putera Sulong) dan pernah menjadi Raja di Kemboja Cempaka Sari bergelar Po Chan (Raja kemboja). Baginda mangkat dalam tahun 1824. Permaisuri bagindalah yang bergelar Puteri Seri Andalas. Jangan terkejut dengan nama Koya kerana di Georgetown, Pulau Pinang ada masjid yang dinamakan Masjid Koya.

Kami telah menulis salasilah ini jauh lebih awal.Sila rujuk disini untuk salasilah terperinchi,
http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/05/sultan-mudzaffar-syah-iii-perak.html

3. Anakanda baginda bernama Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang ibni Sultan Mudzaffar Syah III pernah menjadi Raja Singgora (Songkhala) dan mempertahankan Perak dari serangan tentera Thai yang turun dari negeri Siam dengan bantuan Raja daerah, bukannya Sultan Kedah. Baginda menjadi Maharaja Besar Benua Islam Siam Kedah berikutan kemangkatan ayahanda baginda dan memerentah dari tahun 1824-1862. Baginda pula melantik anakanda baginda bernama Long Jaafar (dikatakan menjadi Menteri di Larut@penghulu) menjadi Raja Larut merangkap Bendahara@Timbalan Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia Maharaja Benua Siam Islam. Di Kedah, baginda di kenali sebagai Nai Long Jaafar atau Syed Long Jaafar, sementara perempuan bergelar Sharifah.

4. Berikutan kemangkatan ayahanda baginda dalam tahun 1862, Long Jaafar menggantikan tempat ayahanda baginda bergelar Sultan Jaafar Madazam Syah dan ditabal di Berahman Indera (kini Balai Besar) di Alor Setar.

Dua orang putera Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang ini ialah,
1. Nai Long Jaafar @ Syed Long Jaafar
2. Nai Long Abu Toha @ Syed Long Abu Toha.

Bukti bertulis terdapat dalam buku Cempakasari muka surat 140 tetapi agak terbalik pengisiannya seperti berikut,

“Keturunan megat menguasai jawatan orang besar empat, diantara nama penyandang gelaran bendahara ialah Megat Terawis, Megat Shuib, Megat Manja, Megat Iskandar, Megat Pendia, Megat Abu Kasim, Megat Said dan Megat Lamba Makan. Apabila berlaku krisis istana, Sultan Mudzafar syah III (1728-1756) meninggalkan Berahman Indra (nama lama untuk Balai Besar di Alor Setar, tempat pertabalan raja-raja) dan bersemayam di Kuala Kangsar, disinilah baginda melatih Megat Pintal Pandia sebagai orqng kaya besar dan Megat Muktabar sebagai Temenggong.

Manakala Raja Alang, putera raja dari Kedah (Syed Alang Alauddin lah ni) menjadi Bendahara. Setelah tamat krisis politik Perak itu, Megat Pendia Pintal dilantik memegang jawatan warisan dengan gelaran Bendahara Seri Maharaja. Setelah kematian Bendahara Megat Pendia, Sultan Muzaffar Syah telah melantik Sharif Abu Bakar sebagai Bendahara. Kenyataan Winstedt ini bertentangan denagn catatan dalam riwayat negeri Perak 1952”.


Kesilapan yang jelas bagi kami, Sharif Abu Bakar bukannya Bendahara. Namun begitu, nama-nama yang telah disebut dalam artikel di blog ini berbulan-bulan yang lepas sememangnya ada walaupun buku ini baru saja kami jumpa dan baca. Winstedt ada membuat kajian tetapi tak lengkap, mungkin sebab dia menemuduga orang yang salah pada ketika itu. Sekiranya semasa tu dia jumpa orang yang betul, sejarah pasti menjadi betul. Akan tetapi selepas dia balik kena bunuhlah orang yang bagi maklumat betul itu. Riwayat negeri Perak pula ditulis tahun 1952 (sebelum merdeka) dan pasti ada kepentingan seperti Al Tarikh Salasilah negeri Kedah juga yang mengatakan Maharaja Debar Raja memelok Islam tahun 1179 masihi !!

Baginda Sultan Jaafar Madazam Syah, apabila naik takhta kemudiannya membuat perlantikkan berikut,

1. Melantik adindanya Nai Long Abu Toha menjadi Raja Selama Perak. Nai Long Abu Toha membawa kepada Salasilah PM, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Datuk Seri sememangnya sedia maklum dengan salasilah ini.Sila baca disini,
http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/05/salsilah-pak-lah-badawi.html

2. Melantik adik iparnya Ngah Ibrahim bin Ngah Mad @ Lamad bin Koya Ngah Megat Terawis ibni Sharif Yang di Pertuan Yang Maha Mulia menjadi Raja Larut menggantikan tempat baginda. Koya Ngah bermaksud Putera tengah.

Perkara yang menjadi kemusykilan kami ialah,

1.Ngah Ibrahim telah di binkan Long Jaafar. Sekiranya Ngah Ibrahim yang dimaksudkan itu adalah orang yang dibuang ke Pulau Seychelles, ini agak pelik kerana ayahnya bernama Ngah Mad @ Lamad ialah Datuk Paduka Setia berasal dari Kedah. Dalam rekod keluarga kami di Kedah, anakanda sebenar Long Jaafar ialah Raja Ngah Ibrahim bukan Ngah Ibrahim. Ngah Ibrahim dan Ngah Sapura ini (dua beradik) adalah cicit Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia, Maharaja Benua Islam Siam Kedah melaui anaknya Megat Terawis @ Koya Ngah.

Kota Ngah Ibrahim dibina oleh Long Jaafar dalam tahun 1856 sewaktu baginda Long Jaafar menjadi Raja Larut. Ia kemudiannya diduduki pula oleh Ngah Ibrahim apabila menggantikan Long Jaafar dalam tahun 1862. Ganti bukan sebarang ganti kerana ia melibatkan upacara pertabalan rasmi di Berahman Indera, nama lama bagi Balai besar di Alor Setar hari ini. Turut di tabal ialah Nai Long Abu Toha adinda Long Jaafar, sebagai Raja Selama, Perak yang membawa kepada salasilah YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Bukti bertulis terdapat dalam buku Cempakasari ms 48, dari Winstedt, “A History of Perak”, seperti berikut,

“Bagaimanapun dalam tahun 1862, Sultan Jaafar memberi jawatan Menteri itu kepada Cik Ngah Ibrahim, iaitu anak pembesar gelar Paduka Setia, orang besar enam belas”.

Kefahaman kami,

Pertama : jawatan itu bukan sebagai Menteri sahaja tetapi juga sebagai Raja Larut (satu orang dua jawatan)
.
Kedua : Ngah Ibrahim, iaitu anak pembesar gelar Paduka Setia, bukan anaknya Cik Long Jaafar.

Ketiga : Long Jaafar dan Sultan Jaafar Madazam Syah adalah orang yang sama !.


Keempat : Datuk Paduka Setia adalah Ngah Lamad cucu Sharif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia Negara Kedah.

2.Siapakah yang dimakamkan sebagai Cik Long Jaafar di Taiping itu? Ini kami tiada jawapan. Sekiranya kami tidak tahu kami cakap kami tidak tahu. Mungkin satu cover up. Akan tetapi ada kisah disebalik itu yang baru saja kami ketahui, tetapi tidak cukup bukti untuk kami tulis disini.

3. Kami pasti, sekiranya yang menjadi Raja (atau Menteri) di Larut penama tersebut ialah Ngah Ibrahim bin Ngah Mad @ Lamad, bapa saudara kepada Raja Ngah Ibrahim ibni Long Jaafar @ Sultan Jaafar Muadzam Syah. Tidak mungkin Raja Ngah Ibrahim menjadi Menteri atau raja kerana beliau hanya berusia 5++ tahun sewaktu Sultan Jaafar Madazam Syah (sebelum itu Long Jaafar) dibunuh tentera thai di Gurun Kedah dalam tahun 1876 sementara abangnya Raja Sulaiman berusia sekitar 7++tahun.

2 comments:

Mohd Shahrizal said...

Assalamualaikum,
Oleh kerana dalam blog saudara ada terkait dengan sejarah Perak, ada baiknya juga kalau saudara dapat meluangkan masa melawat satu lagi laman blog yg dikendalikan oleh seorang sahabat bernama Mohd. Fahrulradzi bin Mohamad Sapiee bin Muhammad Arshad bin Muhammad Wahi bin Muhammad Arshad bin Laksamana Muhammad Amin. Untuk pengetahuan tuan, Laks Wan M. Amin ini ada kaitan darah adanya dengan Haji Ibrahim bin Muhammad Taha, juga dikenali sebagai Ngah Ibrahim di Perak. Mungkin boleh terjawab persoalan saudara tentang siapakah sebenarnya Menteri Larut bernama Ngah Ibrahim itu? Adakah Ngah Ibrahim bin Ngah Mad @ Lamad ataupun Raja Ngah Ibrahim ataupun Haji Ibrahim bin Muhammad Taha.
Silalah melawat blog sahabat saya di http://merahsilu.blogspot.com/

silent said...

salam,

ade maklumat yg lebih lanjut x tentang megat pedia pintal ataupun keturunan nya..