Monday, July 23, 2007

Undang-Undang Kedah dan Sejarah Bangsa Siam Islam Dari Rumpun Melayu

Buku dari Manuskrip Undang-Undang Kedah

Manuskrip Melayu lama bertajuk Undang-Undang Kedah adalah sebuah undang-undang negara Kedah yang digunakan dizaman dahulu dimana prinsip-prinsip Islam ditulis sepenuhnya menggunakan teks jawi. Ia diterjemahkan oleh Maryam Salim dan diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dalam tahun 2005. Buku ini adalah bukti kukuh mengenai kehebatan perkembangan ketamadunan bangsa Melayu dan hukum Islam.

Manuskrip ini telah dirampas oleh Inggeris di Kota Bruas dahulu dan disimpan oleh mereka selama lebih seratus tahun. Kita pula mempelajari sejarah bangsa dari versi yang ditinggalkan oleh mereka, tanpa ketamadunan yang pasti. Pada hari ini, bukti-bukti ketamadunan itu telah mula dijumpai di Sungai Mas berhampiran Sungai Petani. (Sila lihat artikel kami dibawah mengenai penemuan artifak sejarah di Sungai Mas).

Mengenai penemuan artifak sejarah dan Undang Undang Kedah ini, Pensyarah Sosiologi dari sebuah Universiti tempatan, Puan Arbaiyah Abdul Aziz berkata, “Penemuan ini sudah pasti membawa kepada kefahaman baru mengenai ketamadunan, sejarah Kedah khususnya dan sejarah Malaysia amnya”. Sementara itu peminat sejarah Kedah, Zakaria Awang berkata, “Kalau setakat negara jiran pernah berbangga dengan kerajaan pimpinan Rama Khamheng yang bermula sekitar tahun 1200 masihi, kita pula patut berbangga dengan penemuan di Sungai Mas kerana penemuan artifak ini adalah 500 tahun lebih awal dari sejarah bangsa mereka”. Katanya lagi, “Hari ini jika kita lihat usaha Raja Ligor dahulu membakar manuskrip Hikayat Merong Mahawangsa bagi menutup bukti sejarah bangsa Melayu dari rumpun Siam Islam ini, usaha itu adalah satu perbuatan yang sia-sia sahaja”. Baca disini,
http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/05/arahan-membakar-hikayat-merong-maha.html


Masjid Xian di negeri China dibina di zaman Dinasti Tang sebaik sahaja utusan Baginda Rasullullah SAW diketuai oleh Saad bin Waqas mengislamkan Maharaja China Sai Tee Sung dalam tahun 650 masihi.

Ramai berpendapat, buku Undang-Undang Kedah juga adalah bukti bahawa Kerajaan Siam Islam adalah pemerentah Melaka termasuk seluruh semenanjung dizaman dahulu, bukannya orang-orang Thai yang memerentah Thailand hari ini. Bangsa Saimen berasal dari Yunnan China (Xian, dipolemikan menjadi siam), beragama Islam dan berkahwin campur dengan penduduk tempatan dizaman dahulu dan ini membawa kepada bangsa Siam Islam dan seterusnya hari ini mereka adalah sebahagian daripada rumpun Melayu.

Ada diantara pembaca yang tidak yakin bahawa Maharaja Siam Islam itu adalah dari kerajaan Melayu Kedah zaman dahulu yang beragama Islam. Jawapannya maharaja-maharaja Ayuthia termasuk yang pertama, Rama Tibodi I atau Sultan Mad Zaffar Syah III ibni Sultan Muhammad Syah yang Adil. Baginda juga bergelar Sheikh Ahmad Qomi sempena nama Rom di Parsi tempat baginda menuntut agama Islam terdahulu. Baginda mendirikan Masjid TonSue Khlong Tue yang masih ada hingga hari ini di Bangkok.

Binaan makam baginda Rama Tibodi I atau Sultan Mad Zaffar Syah III ibni Sultan Muhammad Syah yang Adil di Ayuthia adalah seperti binaan masjid.

Nama-nama tempat di Malaysia pula adalah dalam bahasa Siam yang boleh diberi makna ke dalam Bahasa Melayu. Perkataan 'Ma la yu' bermaksud, mari lah sini sementara 'Ma la ka' bermaksud, marilah niaga. Pihak yang cuba memberi terjemahan bahasa Siam sebagai bahasa Thai membuktikan betapa jahilnya mereka dari aspek kefahaman bahasa Siam itu sendiri. Untuk pengetahuan mereka bahasa asal rakyat negara Siam dahulu masih lagi digunakan oleh penduduk di Kedah, Kelantan, Perlis dan di Seberang Perai Pulau Pinang. Datanglah menjenguk sendiri untuk mendapatkan kepastian sebelum membuat apa-apa tuduhan melulu.

Bangsa

Bangsa Thai hari ini tidak dikategorikan sebagai rumpun Melayu. Mereka diletakkan dalam kategori orang-orang Mon Khmer. Oleh kerana orang-orang thai ini dianggap sebagai orang Siam (setelah menawan Ayuthia Siam Islam) orang-orang Siam ini pun turut menjadi Mon Khmer, pada hal jika dibandingkan dari aspek bahasa membuktikan Siam dan Thai itu amat berbeza. Bangsa Thai ini masih baru kerana bermula dari Raja Sami Buddha Aluang Phaya Dalai Lama, Tibet dan menubuhkan kerajaan Lanna Thai, Chakri Sokho Thai di Luang Phrabang dalam tahun 1736 sahaja. Dengan itulah mereka amat memerlukan peradaban dan ketamadunan orang-orang Siam Islam di Ayuthia sebab mereka ketandusan tamadun. Orang yang tidak bertamadun boleh dilihat dari sikap mereka apabila menyerang Kedah, jelas tanpa peri kemanusiaan, membunuh wanita mengandung dan kanak-kanak tanpa belas kasihan(atau mungkin kurang xxxx ketika memasukki chat box kami).

Dalam tahun 1758, berikutan kemangkatan Boromorokot Sultan Muhiyuddin Mansor Syah mereka mula menyerang Kerajaan Islam di Toung Oo, Burma dan seterusnya menyerang Kerajaan Islam Ayuthia dalam tahun 1767. Jika kita lihat peta tahun 1744 (lihat gambar atas,atau bawah), sebelum serangan ini, peta tersebut menunjukkan Ayuthia Islam masih bersama Empayar Monggol yang beragama Islam.

Bahasa

Bagi penduduk di negeri Kedah hari ini, bahasa Siam bukan bahasa thai. Bagi mereka bahasa Siam untuk orang Siam dan Bahasa Thai untuk orang-orang Thai. Jelas,kerana mereka masih menggunakan bahasa tersebut. Umumnya, hari ini orang-orang Thai berada di Thailand sementara orang-orang Siam berada di Kedah, Perlis dan Kelantan dimana bahasa ini masih lagi tetap digunakan. Hari ini orang-orang Siam ini dikenali sebagai orang-orang melayu, sebab itu lah sekiranya kita ke kawasan luar bandar di Kedah, Kelantan, Seberang Perai Pulau Pinang dan Perlis kita boleh mendengar masyarakat disana, tua dan muda masih lagi bertutur dalam bahasa Siam Kedah.

Sekiranya kita membawa mereka ini ke Thailand, orang-orang Thai pasti tidak faham bahasa yang mereka tuturkan. Begitulah yang terjadi kepada Abdul Rahman Sani yang bercuti ke Thailand baru-baru ini, “Selama ini saya sangkakan bahasa Siam yang saya tuturkan akan difahami di Thailand, tetapi tidak rupa-rupanya. Pekedai yang menjual barangan yang saya mintak dalam bahasa Siam terpinga-pinga merenung saya, tanda tidak faham apa yang saya perkatakan,” ujarnya sambil tersenyum lebar. Bahasa Siam Kedah juga mempunyai makna bagi nama-nama tempat di Malaysia dan juga nama-nama bagi Raja Islam Ayuthia walaupun sesetengah perkataan seperti tok wan, kasut dan kayta (kereta) adalah sama dengan bahasa Melayu.

Di Awal Sejarah

Bagaimana kemelut sejarah boleh berlaku? Dalam artikel terdahulu kami telah menceritakan bahawa Kerajaan Ayuthia di perentah oleh orang-orang Siam Islam yang juga menjadi pemerentah Melaka. Kami juga telah menyenaraikan nama-nama Raja Siam Islam ini dengan nama Melayu Islamnya. Raja-raja yang memerentah seperti Sultan Mahmud Syah, anakandanya Sultan Muhiyuddin Mansor Syah adalah Raja Siam Islam seperti tercatat dalam Undang-Undang Kedah.

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/04/salasilah-kesultanan-benua-islam-siam.html

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/04/empayar-benua-islam-siam-ayuthia-nagara.html

Dimana pula istana mereka pada hari ini?

1)Kita tidak menjumpai istana-istana mereka kerana mereka bukan bersemayam di Bandar Melaka seperti yang kita sangkakan kerana Melaka adalah sebahagian daripada Kerajaan Benua Islam Siam sahaja. Sebagai kiasan, jika kita melihat pelabuhan Pulau Pinang yang maju akan tetapi Perdana Menteri Malaysia hari ini tidak tinggal di Pulau Pinang tetapi di Putrajaya. Begitu jugalah di Melaka dimana Maharaja nya tinggal di Ayuthia Kota Meang Kuang (nagara luas lah, katakan) sementara raja-raja daerah bergelar Paduka Seri Sultan memerentah di Melaka sebagai wakil Maharaja Islam ini.

2)Istana-istana Maharaja Benua Islam Siam telah dimusnahkan oleh penjajah yang datang menjajah dahulu.

Apabila Burma dibawah Sukuthai menyerang dan menawan Ayuthia yang diperentah oleh orang-orang Siam Islam dalam tahun 1767, mereka telah mengambil alih pemerentahan Ayuthia. Tentera-tentera Thai ini kemudiannya telah turun menyerang Kedah dalam tahun 1821. Kurangnya media massa pada zaman itu menyebabkan penduduk Kedah tetap memanggil mereka orang Siam kerana mereka datang dari negeri Siam akan tetapi Maharaja dan tenteranya telah bertukar kepada tentera General Rama Chakri I yang beragama Buddha dan berbangsa thai, bukan lagi Siam Islam seperti zaman dahulu.


Makam Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia, Boromoraja Ekatat V, Suriyamarin di Kedah. Baginda dibunuh oleh tentera Thai dalam tahun Musuh Bisik 1821. Kenapa peristiwa ini tidak direkodkan dalam sejarah Malaysia? Apa sebenarnya hendak disembunyikan?

Diantara tahun 1767 - 1821, Maharaja Siam yang terakhir, Sharif Yang Di Pertuan (ms 43, Undang Undang Kedah) telah kembali ke Kedah dan menetap di Istana Kota Meang Kuang berhampiran Bandar Darul Aman (lihat gambar). Terdahulu, di Ayuthia Sharif Yang Di Pertuan ini dikenali sebagai Boromoraja Kaha Ekataat V, Suriyamarin. Tahukah anda dari 33 Maharaja yang memerentah Ayuthia, hanya 3 sahaja mempunyai makam disana. Makam 30 Maharaja yang lain berada di Kedah, Perak dan Sumatera. Dari kajian kami, tentera-tentera Thai menyerang Kedah dalam tahun 1821 dan 1876 dengan 2 tujuan utama.


Lokasi asal Kota Meang Kuang, yang tinggal hanya nama Kampungnya. Meang Kuang bermaksud, 'Nagara Luas'.


Peta kawasan istana Kota Meang kuang. Gambar besar dibawah.

1. Untuk membunuh Maharaja Benua Islam Siam Sharif yang Di Pertuan di Istana Kota Meang Kuang, anak-anaknya dan keturunannya dalam tahun 1821, tetapi gagal membunuh Sultan Mudzaffar Syah III (bersemayam di istana Kuala Kangsar), anak sulong baginda Sharif. Sultan Mudzaffar Syah III ini menjadi Sultan Perak dan ini membawa kepada Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang (Ban Nai Lang semasa menjadi Raja di Singgora) dan anakandanya Sultan Jaafar Madazam Syah. Sebelum ditabal menjadi maharaja Kedah, Sultan Jaafar Madazam Syah dikenali ramai sebagai Long Jaafar dan menjadi Raja Daerah Larut di Perak, bukan menteri seperti tercatat dalam sejarah (Perak dulunya jajahan Kedah).

Gambar Long Jaajar dari website Kamunting. Bandingkan dengan gambar Sultan Jaafar disebelah kanan yang disimpan oleh keluarganya di Kedah.2.

Untuk menghapuskan bukti-bukti sejarah seperti tinggalan istana lama yang berada di Negeri Kedah termasuk Istana Merong Mahawangsa di Sungai Mas dan kubu-kubu tentera Saimen yang hari ini dijumpai tertimbus dan dipanggil sebagai kota candi.

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/06/musnahnya-istana-maharaja-benua-islam.html

Bukti

Dimanakah bukti yang mengatakan raja-raja Siam itu beragama islam. Untuk itu kita perlu lihat Buku Undang-Undang Kedah yang memang nyata sebuah perlembagaan kerajaan Islam zaman dahulu. Penggunaan bahasa Siam digunakan dalam mengkisahkan Raja Sulaiman (lebih dikenali sebagai Raja Bersiong) yang engkar kepada perintah Maharaja Siam Islam ketika itu iaitu Sultan Muhiyuddin Mansor Syah @ di gelar sebagai Boromokot di Ayuthia seperti tercatit di muka surat 24,

“Maka apakala sampailah Phra (VIP @ raja-raja) makan itu diangkat naik keatas istana, yang hendak dirajakan itulah pergi/menyambut sendiri dibawa letak diatas geta emas itu akan dipersalini derma kurnia balut dan surat kuasa itu yukbat (surat kuasa) masuk masa itu mengiringi Phra makan tatkala diletak raja diatas geta emas. Masa itulah Raja tui (derhaka) dengan belat Yukbat (balut surat kuasa) Demikianlah adat raja dahulu kala yang datang enggan menyerahkan negeri serta memberi nama segala raja-raja itu. Surat ini disalin daripada tambera Datuk Seri Paduka Tuan dan akan segala perkakasan kerajaan itu bentera keempat meninggalkan dia. Tamat”.

Hari ini pun kita tahu bahawa perkataan Phra dan belat Yukbat bukannya bahasa melayu. Ianya adalah bahasa Siam Kedah yang digunakan ketika itu dan hari ini juga oleh penduduk-penduduk Melayu Islam di pendalaman Kedah. Hari ini juga, anak-anak mereka yang melanjutkan pelajaran ke Universiti pun masih ada yang boleh bertutur bahasa Siam, apatah lagi yang tinggal dikampung-kampung.

Kita lihat ms 36 Undang Undang Kedah dalam memperkatakan Adat Raja Johor,

“Fasal pada menyatakan adat raja-raja yang besar dahulu dahulu itu jika bergelar Paduka Seri perdana Menteri Mangkubumi. Demikianlah adat raja-raja di benua Siam gelar demikian itu bahasa Siam Cau Phaya Kersan (teks jawi)”

Disamping itu undang-undang pelabuhan yang menggunakan khidmat syahbandar turut juga digunakan di pelabuhan Ayuthia dan didalam Undang-Undang Kedah, jawatan syahbandar ini disebut berpuluh-puluh kali, satu muka surat sehingga 8 kali. Jawatan syahbandar ini juga turut digunakan di Melaka sewaktu zaman kegemilangannya dahulu. Jawatan ini berasal dari Parsi dan di alam Melayu hanya Maharaja Islam yang mengamalkan hukum agama islam menggunakan perkataan dan khidmat syahbandar.

"A similar (to Ayutthaya) situation prevailed with other states on the Indian Ocean rim such as Malacca on the Malay Peninsula and Masulipatam, where officials with the Persian title Shahbandar were to be found.” Subrahmanyam, "Iranians Abroad" p. 345; Barbara Watson Andaya, "Malacca"

Penggunaan perkataan kafir juga disebut beberapa kali antaranya, ms 15,

“….Allah subhanu wa taala menetapkan madasan jika raja-raja kafir sekali pun”

Di perenggan seterusnya, mengenai sambutan kepada pembesar asing menggunakan bedilan meriam,

“..sama raja-raja menyambut dia kerana kafir yang jenis tersebut itu terlebih mulianya pada bedil”.

Perkataan kafir atau kufur (bukan Islam dan engkar kepada Islam) ini tidak akan digunakan dalam Undang-Undang Kedah sekiranya raja-rajanya tidak mengamalkan hukum-hukum Islam dan menganuti agama Islam.

Seterusnya dalam buku “A History of Siam”, muka surat 255, Assoc Prof. Plobplung Kongchana dari Srinakharinwirot University ada menyebut seperti berikut,

“Such a calling does not depend on race, similar to the calling of Thai people ( Siam atau Melayu) people of Muslims from the Eastern Asia Khaeg Tesh”.

Hanya orang yang jahil saja mengatakan perkataan 'khaeg tesh' itu tidak wujud, dan direka-reka. Tidak kiralah bagaimana ejaannya, mereka-mereka ini tetap berada di Kedah hingga hari ini setelah berkahwin dengan orang-orang Melayu Islam tempatan dan keturunan mereka menjadi Melayu. Perlu diingat Kedah dahulu lebih besar dari Kedah hari ini, sehingga ke Perak.

Bagi kami, orang yang cuba menggunakan bahasa Thai untuk menterjemahkan perkataan dari bahasa Siam adalah ibarat itik cuba bercakap dengan ayam. Untuk pengetahuan semua, bangsa Siam Islam belum pupus lagi di Kedah, walaupun berlaku asimilasi dalam masyarakat setempat. Tiada Dasar Rathinayok yang diperkenalkan disini. Sementara itu, ada diantara orang-orang Siam Buddha (mereka tinggal di Kedah semenjak zaman penjajahan dahulu, 1876-1881) tidak mahu dikenali sebagai orang Thai tetapi sebagai orang Siam sebab mereka tahu mereka asalnya dari negeri Siam Islam iaitu Ayuthia yang mana masyarakatnya majmuk. Mereka tetap mahu dikenali sebagai orang Siam, bukan orang thai.

Dari aspek bahasa, adalah tidak tepat membandingkan bangsa melayu dahulu dalam konteks hari ini yang belum lagi menjadi sejarah . Memang hari ini kita semua dipanggil Melayu. Tapi dalam blog kami, kami menceritakan tentang sejarah zaman dahulu, bukan sejarah hari ini. Dalam penulisan sejarah kami, objektif pengklasan rumpun Melayu seperti Siam, Jawa, Bugis, Banjar, Minang dll adalah bertujuan untuk lebih mudah difahami oleh semua pembaca.

Baru-baru ini dalam rangka lawatan ke Indonesia kita boleh lihat pengakuan Timbalan Perdana Menteri kita bahawa beliau adalah dari keturunan Bugis. Datuk Mohammad Rahmat bekas Menteri Penerangan pun pernah mengakui bahawa dia adalah dari keturunan Jawa dan bekas Menteri Besar Kedah dahulu, Datuk Seri Sanusi Junid juga pernah mengaku bahawa dia adalah dari keturunan Acheh. Semua rumpun-rumpun Melayu ini pada hari ini dipanggil orang-orang Melayu. Dengan itu orang-orang Patani yang dulunya Siam Islam, secara otomatiknya pun turut juga di panggil Melayu Patani pada hari ini.

Ketuanan bangsa melayu hari ini tidak terjejas kerana bangsa Melayu ternyata mempunyai ‘roots’nya, ketamadunannya dan agama Islam menjadi tunggak segala-galanya seperti juga Undang-Undang Kedah yang mengamalkan peraturan seperti dikehendakki oleh agama Islam. Kebudayaan kita berteraskan agama Islam bertitik tolak dari zaman kerajan Islam Raja Merong Mahawangsa yang bergelar Sultan Mudzaffar Syah membuka kerajaanya di Sungai Mas, Kedah.

HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA



Di petik dari FTSM, UKM, semak 'Page 39' adalah muka surat 37. Ini URLnya,

http://www.ftsm.ukm.my/ftsm/IRPA/EA0036/Arkib/MMahawangsa/HMMwangsa.htm


Petikan ini menjelaskan negeri Siam Lancang dibuka oleh Raja Merong Maha Podiset, bukan oleh orang-orang Thai sebab itulah Hikayat ini dibakar oleh Raja Ligor dari keturunan Thai dahulu. Lihat Gambar besar dibawah.

Di dirikan kota pagar dan kubu-kubu tentera (candi) lalu dipanggil penduduk tempatan (proto malays) untuk tinggal di dalam kawasan Kota yang dijamin lebih selamat. Pengikut-pengikut dan angkatan tentera Saimen Islam digalakkan berkahwin campur dengan penduduk tempatan dan ini bukan amalan penganut agama Buddha atau Hindu ketika itu. Sultan Mudzaffar Syah turut berkahwin dengan Sharifah Mariam ibni Syed Jamal Al Jefri.


Makam Sharifah Mariam ibni Syed Jamal Al Jefri @ Tok Soh terletak di Kampung Tok Soh, Pinang Tunggal. Pi Nang Tun Gal adalah bahasa siam bermaksud, 'Jadi Permaisuri Tunggak Negara'. Baginda adalah permaisuri kepada Raja Merong Mahawangsa. Anakanda baginda Podiset Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir telah membuka Istana di Pinang Tunggal (hari ini kawasan loji air, lalu Inggeris merobohkan istana tersebut). Berikutan kemangkatan Raja Merong Mahawangsa di Sungai Mas, baginda permaisuri tinggal bersama anakanda baginda di Pinang Tunggal dan mangkat disana. Di Batu nisan tertera surah Al Fath, surah yang menceritakan pasal pembukaan negeri. Batu keterangan dipenjuru kiri sebelah atas menyatakan bahawa ini adalah makam pembesar yang tidak dikenali. Bagaimana pula dikatakan tidak dikenali sedangkan warisnya masih ada dan sudah berkali-kali membuat kenyataan namun tidak dipedulikan atau dibuat kajian..

Untuk itu, menjadi Melayu hari ini bukannya mudah. Ia mengambil masa lebih dari 1200 tahun, diambil kira dari zaman Raja Merong Mahawangsa mula berkerajaan di Sungai Mas. Anakanda Merong Mahawangsa, Podiset Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir turut membina Kota Istana di Bukit Tereh berhampiran Muar di Johor dan kahwin campur turut berlaku disana. Tinggalan istana baginda masih ada lagi di Bukit Tereh walau pun Inggeris membina loji air seperti juga dikawasan Istana Pinang Tunggal di Sungai Petani bagi menutup bukti sejarah.

Makara

Kami berpendapat kita tidak perlu bimbang dengan Makara yang dijumpai di Sungai Mas baru-baru ini kerana ia sekadar lambang sahaja dan bukan memuja makara tersebut. Hari ini pun ada bendera negeri yang menggunakan lambang Kancil, lambang kerajaan Malaysia dengan dua ekor harimau kiri dan kanan, makara penyu di tengah bulatan di Kuala Trengganu, makara kucing di Bandar Kucing Sarawak, maskot-maskot dan banyak lagi yang boleh dijadikan contoh, hanyalah sekadar lambang sahaja dan bukan untuk dipuja-puja. Lagi pun tafsiran Islam dizaman dahulu pada pendapat kami lebih tipis berbanding hari ini.


Makara yang dijumpai di Sungai Mas adalah Naga Laut (gambar atas), lambang kepada Raja Merong Mahawangsa.

Lokasinya yang dijumpai disebelah tempayan menunjukkan bahawa ia dijadikan hiasan pintu masuk kerana air dari tempayan digunakan untuk membasuh kaki sebelum naik ke rumah dizaman dahulu. Mungkin ada ukiran kayu telah reput ditelan zaman. Walaupun apa sekali tanggapan pembaca, kami tetap berpendapat bahawa kita sebagai orang-orang Islam hari ini, kita perlu mengagongkan sejarah kedatangan tamadun Islam ke negara kita, bukan agama lain dan ia bukan bermula di Melaka dalam tahun andaian 1400, atau cuba mengaitkan penemuan artifak-artifak bersejarah dengan perkembangan agama lain di Kedah.

Kesimpulan

Orang-orang melayu hari ini, sememangnya mempunyai rumpunnya yang tersendiri dan patut berbangga dengan asal usul keturunan asal masing-masing. Jelasnya kaum lain tetap terjamin hak mereka mengikut perlembagaan negara. Akan tetapi, selagi tidak menganuti agama Islam, tidak mengamalkan adat resam, kebudayaan bangsa Melayu dll, walau fasih mana sekali pun berbahasa Melayu, mereka tidaklah boleh dianggap sebagai Melayu, tetapi tetap sah sebagai 'malaysians'. Namun begitu hak-hak kaum lain, sebagai rakyat dan warganegara Malaysia ini, yang juga lahir disini, haruslah dipelihara sepenuhnya seperti tercatat dalam perlembagaan oleh kerajaan yang memerentah.

Sekiranya ketuanan bangsa Melayu dicabar (bukan saja dari dalam, malah dari luar juga), sememangnya kita patut berjuang habis-habisan menegakkan ketuanan bangsa Melayu ditanah ini. Maksud berjuang disini adalah dengan akal logik dan justifikasi, bukan emosi. Ini adalah kerana kita waris mereka-mereka yang terdahulu, kombinasi tempatan dan orang-orang Islam Saimen (dari Xian) yang menambah peradaban baru dan membuka ketamadunan Islam. Kitalah ‘output’nya, waris mereka terdahulu dan kita menjadi penegak agama Islam dari bangsa melayu di bumi Malaysia hari ini.

Kita bukan lagi bangsa yang dijajah seperti dahulu, kita Melayu baru, satu bangsa yang merdeka dan kita bebas menyuarakan pendapat kita sekiranya kita menjumpai sesuatu fakta yang baru, lengkap dengan buktinya sekali. Buktinya jelas dan kami kemukakan disini untuk anda membaca dan menilainya. Walaupun ada yang cuba menakutkan dan menggunakan bahasa yang kesat, kami sebesar zahrah pun tidak gentar kerana Allah berserta kami, begitu juga ramai pengunjung ke blog ini. Sekiranya kami penakut, kami tidak akan buka blog ini untuk saudara/i membaca dan menilai kembali sejarah bangsa yang disembunyikan. Kami sanggup meyalinkan salasilah kepada YAB Perdana Menteri serta surat-surat lain kepada Menteri di kementerian berkaitan dan sememangnya blog ini mendapat perhatian beliau.

Namun begitu orang-orang Melayu hari ini bijak dan yakin kepada perpaduan dan sanggup berkongsi kuasa dalam kerajaan kerana pada pendapat kami orang Melayu adalah satu bangsa pribumi yang sangat unik dan melalui proses perkembangan identitinya yang tersendiri. Walaupun kebanyakkan 'skill' dan kebolehan kita telah hilang dirampas penjajah, dengan latihan semula dan semangat jati diri Melayu baru, kita mampu bangun semula sebagai satu bangsa Malaysia memajukan negara dalam tempoh masa 50 tahun sahaja. Buatlah perbandingan dengan negara serantau yang merdeka jauh lebih awal dari kita, dimana tahap mereka berbanding kita. Untuk itu kami ulang lagi ungkapan ini, "..sempena menyambut 50 tahun kemerdekaan negara, marilah sama-sama kita mencari kembali permata yang telah hilang itu."

PS: Prinsip kami,"Awaluddin Makrifatullah","Berani kerana benar" dan "Katakan lah oleh mu perkara yang sebenar, walau pahit sekali pun",Sabda baginda Rasulullah SAW.

No comments: