Thursday, May 10, 2007

Dua Ratus Tahun Penjajahan SIAM

Salam hormat kepada semua peminat sejarah yang mengunjungi blog kami. Disini kami sertakan artikel yang kami kira betul jalan ceritanya tetapi tidak tepat tumpuan maklumatnya. Kami telah menandakan ( italic ) dan perenggan baru bagi setiap catatan yang telah kami buat. Ikuti artikel ini,

Dua Ratus Tahun Penjajahan SIAM
Artikel oleh: Majalah SAKSI.com

Diposting: 03 May 2006
Reuploadad by anaianai, May 10th, 2007

Kerajaan Melayu Patani pernah berjaya sebelum ditaklukkan Kerajaan Siam. Kini nasib mayoritas muslimin di wilayah selatan menjadi tertindas di tanah sendiri. Saatnya Indonesia bersikap tegas, memainkan peran kekuatan penyeimbang.
Di negeri ini nyaris tak ada yang mengenal sejarah Patani, kecuali namanya. Padahal, Mohammad Zamberi A. Malek, dosen Akademi Pengajian Melayu di Universitas Malaya, mengungkapkan perjuangan Muslimin di wilayah Thailand Selatan itu terkait erat dengan bangsa Indonesia. “Sejarah panjang perseteruan Kerajaan Melayu dan Siam (Thailand) dimulai saat berdirinya Kerajaan Nanchao (650 M), dengan ibukotanya Lopburi. Kerajaan Siam-Nanchao semasa dengan Majapahit dan Sriwijaya di Indonesia,” ujar Zamberi dalam seminar di Universitas Sain Malaysia, Penang, akhir pekan lalu.

Pada 1230 M, Sriwijaya yang berpusat di Palembang, Sumatera Selatan melepaskan kekuasaannya atas Semenanjung Melayu. Maka, kerajaan Siam yang bernama Sukhothai atau Sukhodaya (1238) mulai merambah ke selatan. Rama Khamhaeng, memerintah 1279 – 1299 M, memimpin penyerangan dan berhadapan dengan Raja Sang Tawal (1267 – 1335) dari semenanjung utara Melayu. Sang Tawal kalah dan mundur ke selatan.

(Sri Wijaya melepaskan kekuasaanya kerana Semenanjong Tanah Melayu sudah pun menerima Islam begitu juga di Perlak. Bukan saja pada tarikh ini saja malah dalam tahun 222 Hijrah/812 Masihi, Sayyidina Ali , cucu Merong Mahawangsa sudah pun memerintah Acheh).

Menurut sumber sejarawan Cina, Yuan Shih (1295), orang Melayu disebut Mali-yu-erh, sedang Siam dijuluki Sien. Kedua bangsa itu sudah lama saling berperang. Pada masa itu, utusan Siam yang bernama Kan-mu-ting dari kota Petchburi menghadap Kaisar (Maharaja) Cina. Kaisar memerintahkan Rama Khamhaeng (keturunan Aluangphaya,sukuthai) untuk menghentikan perang dengan Melayu. “Oleh karena orang Siam (thai) dan Melayu sering berbunuhan sekian lama, maka kamu hendaklah menunaikan perintah dan berjanji, jangan mengganggu lagi orang-orang Melayu”. Pada 1294 dibangun garis batas Melayu-Siam (bukan siam, tetapi thai) di Petchburi-Ratchburi, berdekatan dengan kota Bangkok sekarang .

(Kalau begitu banyak gelaran lah, orang jawa, orang Bugis, orang Banjar pulak digelar apa? Sebenarnya kita semua adalah dari rumpun Melayu termasuk orang-orang Siam Islam ini. Malah ada catatan yang mengatakan bahasa perantaraan di Nusantara suatu ketika dahulu ialah bahasa Siam. Sekiranya tahun 1294 sudah ada garis batas Melayu dengan Thai bermakna negeri Melayu pada ketika itu sudah luas sampai ke Bangkok. Maharaja Cina ketika itu adalah keturunan Genghiz Khan dari Dinasti Yuan beragama Islam, sudah pasti Rama khamheang merasa takut.Tahun 1294 adalah tahun dimana Sultan Muhammad Syah II atau NaraSuan Ayuthia, Sultan Kedah yang menyebarkan syiar Islam di Nusantara memerintah.

Duit syiling perak/emas yang tertanam bersama tembikar yang ditemui di Pulau langkawi adalah dari zaman baginda memerintah Negara Kedah tertera perkataan Muhammad Syah, Al Sultan Al Qadah. Di bangladesh dijumpai duit syiling yang tertera nama baginda sebagai ‘Muhammad Syah yang Adil’. Permaisuri baginda berbangsa Islam Parsi dan pada hari ini makam baginda berdua terletak di Langgar ke 2. Anakanda baginda digelar Sultan Mad Zaffar III di Kedah, Raja Mandalika di Trengganu dan Rama Tibodi I di Ayuthia dan berkahwin dengan puteri Maharaja Yuan. Istana Sultan muhammad Syah terletak di Kota Sar Janna, Alor Ganu di Alor Setar Kedah. Istana ini dimusnahkan oleh tentera Thai sewaktu mereka menawan Kedah dulu bagi menutup bukti Kewujudan Emoayar Benua Islam Siam ini dengan bantuan Raja Kota Setar.

M . Junus Djamil, dalam buku “Silsilah Tawarich Radja-Radja Keradjaan Atjeh” stencil 1968 halaman 4 mengatakan bahawa Sultan Muhammad Syah ialah Sultan Negeri Melaka yang pertama.

"..kerana hukum dibawah Duli Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Muhammad Syah yang kerajaan dalam negeri Melaka supaya selamat sempurna kepada negeri yang ditakluk dan berkasih-kasihan dalam negeri itu, iaitu pada segala Islam yang dilaut dan yang di darat, wallahualam", Maryam Salim, Undang Undang Kedah, ms 88

Ini bermakna jajahan Negara Kedah telah meluas ke Nusantara. Baginda berlayar hingga ke Parsi untuk mendalami agama Islam dan di setiap pelayaran itu baginda pasti akan singgah di Pulau Sandra Baba Kiyai (Sri Langka). Dalam bahasa siam san-dra-baba-kiyai bermaksud persinggahan-duduk-tok ayah-alim)


Prasasti Sukhothai sendiri mendakwakan, kerajaan Melayu Tambralingga telah ditaklukkannya pada 1292. Itulah, kalau benar, kejatuhan pertama negeri Melayu-Islam ke tangan kerajaan Budha. Sasaran selanjutnya adalah kerajaan Melayu Langkasuka (Patani) dan Kathaha (Kedah) yang amat kuat akar keislamannya. Sejak itu, Siam (thai) dipandang sebagai musuh tradisional bangsa Melayu.

Sepeninggal Rama Khamhaeng, dominasi Siam diwarisi anaknya, Lodaiya. Ancaman Siam sampai ke batas wilayah Melayu di Segenting Kra. Di akhir era kejayaannya Sukhothai telah menjarah tanah Melayu hingga Terang, Cahaya, Ranong, Cumpon, Hujong Sanglang (Pulau Phuket), dan Patalung. Betapa luas wilayah Melayu yang dirampas, namun Siam bernafsu mencaplok Temasek (Singapura). Namun, ambisi itu ditahan armada laut Majapahit.

(Di waktu ini orang-orang Siam telah mula menyebarkan agama islam di seluruh Kepulauan Nusantara).

Pelanjut kerajaan Sukhothai adalah Krung Sri Ayuthia yang berhadapan dengan Kerajaan Melayu Malaka. Menurut pengembara Cina lain, Yin Ching, yang pernah singgah di Malaka tahun 1403, setiap tahun kerajaan Malaka menyetor upeti sebanya 40 peti bunga emas ke Ayuthia. Tapi, Malaka membangkang dan menolak membayar upeti. Serangan Siam dibawah Raja Boromoraja (1445) dan Boromo Tralokanart (1456) berhasil dihalau Tun Perak.

(Di sini tidak masuk akal kerana Boromoraja dalam sejarah Myanmar disebut sebagai Parameswara atau dalam wasiat Maharaja Siam ialah Sultan Rijaluddin Mohammad Johan Syah dan Boromo Tralokanart ialah Sultan Jalil Yaacob Syah @ Maharaja Jalil..

"Fasal yang pertama pada menyatakan hukum segala orang berjong dan teluk rantau dan baluk segala nakhoda diadatkan oleh Yang Dipertuan Paduka Seri Sultan Muhammad Johan Syah brdaulat dalam negeri melaka datang kepada segala negeri nazarnya kerana nakhoda itu seumpama raja dalam jongnya itu.", Maryam Salim,Undang Undang Kedah, ms 88.

"Akan kebesarannya kadi itu tatkala ia menjatuhkan hukum Allah Taala. Jika raja menteri pun turut katanya, dan kebesaran Maharaja Jalil itu didalam barang suatu perintah, jika anak raja anak menteri pun bersalah daripada adat berjumpa didalam lawang dibunuhnya, tiadalah suatu kata lagi, mati sahaja", Maryam Salim,Undang Undang Kedah, ms 39.

Punca perselisihan ini ialah kerana Melaka telah merampas Beruas yang kaya dengan bijih timah daripada jajahan Kedah. Kemudiannya, Melaka telah mengadap Maharaja Cina dan mendapat pengiktiraafan oleh Maharaja Cina Ming. Orang-orang Siam Islam terdahulu telah membuka Melaka dengan di Ketuai olah Sultan Rijaluddin Mohammad Johan Syah ibni Tunku Mohammad Chan atau di Ayuthia di kenali sebagai Rama Thibodi ke III dalam tahun 1424. Ayahanda baginda Tunku Mohammad Chan telah membuka Kota Beruas. Semua sultan-sultan yang kita ketahui dalam sejarah Melaka sebenarnya ialah raja daerah yang bergelar Paduka Seri Sultan).


Serangan Siam dilanjutkan ke wilayah Pahang (1500) semasa kepemimpinan Sultan Abdul Jamil Syah. Hingga Raja Siam Narai Maharaj (1657-1688) menundukkan Singgora (Songkhla, sekarang) di bawah pemerintahan Sultan Sulaiman Syah pada 1687. Ini tanda kekalahan pertama bangsa Melayu di wilayah sendiri, Semenanjung. Negeri Melayu Perak, Kelantan, Kedah dan Trengganu memiliki catatan sejarah getir dalam menghalau serangan Siam.

( Ini tidak benar kerana Sultan Sulaiman ialah Raja Bersiong yang telah memasak dan memakan orang-orang Cina Manchu Islam. Orang-orang Cina Manchu Islam ini pada ketika itu sedang membina Berahman Indra. Narai Maharaja ialah Sultan Iskandar Muda Thani yang memerintah Acheh. Di Melaka baginda dikenali sebagai Hang Tuah dan di Ayuthia sebagai Narai. Mengikut catatan pengkaji sejarah Ayuthia, Narai adalah pemerintah Ayuthia yang terbaik).

Mohammad Zamberi memaparkan 10 kali pertempuran Siam-Patani yang berlangsung sengit. Pertempuran pertama meletus di masa Sultan Muzaffar Syah (1530-1564). Sebanyak dua kali angkatan perang Patani coba menaklukkan Ayuthia (1563). Meski gagal, momen itu diingat sebagai keberanian untuk menyerang ibukota Kerajaan Gajah Putih.

(Semua peperangan sebelum tahun 1767 adalah konflik dalaman kerajaan Benua Islam Siam Nagara Kedah, diibaratkan kalau hari ini. peperangan antara Yang di Pertuan Agong Malaysia dengan negeri Perak, misalnya. Pasti ada punca tertentu yang menyebabkan pertelingkahan dalaman ini. Bagi saya, Patani ketika itu berada didalam Nagara Benua Islam Siam, ia harus akur kepada perintah Yang di Pertuan Agongnya).

Pada 1603, Patani diserang, namun tentara Siam tak bisa menginjakkan kakinya dengan aman. Pada 11 Mei 1634, Siam secara besar-besaran bertekad menghancurkan Patani yang kebetulan dipimpin seorang raja perempuan, namun sekali lagi gagal total, walau telah didukung armada penjajah Belanda. Kekalahan itu merupakan tamparan keras buat arogansi Siam. Sejak itu berturut-turut Siam melancarkan serangan pada 1671, 1679, dan 1709.

(SELEPAS TARIKH 1767 HARUS DIBACA SEBAGAI BUDDHA THAI BUKAN LAGI SIAM ISLAM KERANA AYUTHIA TELAH DISERANG DAN DITAWAN PUAK SUKUTHAI DIKETUAI OLEH ALUANGPHAYA)

Rencana penyerbuan digencarkan kembali 1786 oleh Raja Muda Siam(THAI) bernama Phra Rathcawong Bovom Satan Mongkhol. Lewat pangkalan militernya di Songkhla, serangan laut dilakukan sampai mendarat di daerah Jering. Kota Gerisik di Patani pun digempur habis. Dari nama kota itu kita tahu, bahwa dakwah Islam dari Nusantara (Sunan Gresik) pernah sampai ke tanah Patani. Sultan Muhammad (1776-1786) pun menjadi korban kekejaman Siam, dan seluruh negeri Patani jatuh pada bulan November 1786.

Kekalahan itu membawa penderitaan umat Islam di kota Patani yang berpenduduk 90.000 orang. Sekitar 15.000 orang hijrah ke Perak, Kelantan, Trengganu dan Kedah. Sedikitnya 4.000 orang Patani ditawan dan dikerahkan membangun “Terusan Sejuta Jeritan” secara paksa. Sebagian lain dijadikan benteng hidup untuk mengamankan Bangkok dari serangan musuh.

Bersamaan dengan penyerbuan Siam (THAI) ke Patani, pasukan Inggris mendarat di Pulau Pinang, Malaysia. Raja-raja Melayu Semenanjung mengharap bantuan Sir Francis Light, namun Inggris terbukti bersekongkol dengan Siam (THAI). Pada 1832 meletus lagi peperangan akibat penyerbuan Siam (THAI) ke Kedah. Pasukan Patani, Kelantan dan Trengganu ikut membantu jihad, namun sebagian pasukan melarikan diri. Lagi-lagi penduduk Patani yang berjumlah 54.000 orang jadi korban balas dendam Siam, 6.000 orang diantaranya ditawan.

Berdasarkan taktik “divide et impera”, persis seperti dijalankan kolonialis Belanda di Indonesia, Siam membelah kerajaan Patani menjadi tujuh wilayah kecil-kecil. Strategi itu melumpuhkan kekuatan Patani, hingga pada 1902 seluruh raja-raja Melayu ditawan. Pada 1909, dengan dukungan Inggris dilakukan perjanjian Melayu-Siam yang membagi wilayah Malaysia-Thailand dewasa ini. Provinsi Patani, Yala, dan Narathiwat menjadi bagian dari kekuasaan Thailand secara paksa.

(Sambungan seterusnya lebih kepada politik Patani).

No comments: