Saturday, May 5, 2007

APABILA SEJARAH DIPUTARBELITKAN, BEGINI LAH JADINYA.

Oleh anaianai

Saya ingin menarik perhatian saudara/i sekalian mengenai satu artikel yang tertulis dalam satu laman blog. Ini URL nya,
http://www.perak.gov.my/sultan/bahasa/abdul_malik.htm

Ikuti petikan ceritanya disini,

“Sultan Abdul Malik Mansur Shah adalah putera sulung Sultan Ahmaddin Shah. Baginda bersemayam di Bandar Baru. Dalam tahun 1818, Siam memaksa Kedah melanggar Perak kerana Siam berkehendakkan senjata dan alat peperangan untuk menentang serangan Burma. Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah, Sultan Kedah telah menghantar angkatan perang baginda, diketuai oleh Tengku Yaakub (Tengku Akil) serta Bendahara Kedah untuk menawan orang-orang Perak di Bukit Gantang. Orang-orang Perak diketuai oleh Che Alang Idin, tetapi angkatan Perak itu kalah dan Che Alang Idin berundur ke Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar.

Orang-orang Perak yang datang dari Bukit Gantang itu telah bersatu dengan angkatan orang-orang Perak di Kota Lama Kiri yang diketuai oleh Panjang Talib bin Seri Maharaja Lela Uda Tahir (To' Janggut). Dengan kebijaksanaan Panjang Talib, peperangan itu berakhir dengan perdamaian. Kemudian Tengku Yaakub berkahwin dengan Hajjah Denah, keluarga Panjang Talib dan Bendahara Kedah berkahwin dengan Wan Fatimah. Sultan Abdul Malik Mansur Shah telah bergelar adik Panjang Talib yang bernama Pandak Usop dengan gelaran "Temenggong Paduka Raja" dan Che Alang Idin bergelar "Panglima Bukit Gantang". Sebelum adik Panjang Talib, iaitu Pandak Usop diberi gelaran tersebut, Panjang Talib telah mengadap Sultan Abdul Malik Mansur Shah kerana memohon maaf di atas perbuatannya memakai gelaran "Temenggong Bendahara Muda ".

Dalam tahun 1821 Siam datang melanggar Kedah, Perak dan Selangor. Perak dipaksa menghantar Bunga Emas ke Siam tiap-tiap tahun. Tidak lama kemudian, Siam membebaskan Perak daripada berbuat demikian kerana membalas jasa Sultan Perak yang menghadiahkan seekor gajah bernama Chapang Pileh.”

Begini penjelasan saya,

Artikel ini sudah pasti mengesahkan terdapatnya seorang hamba Allah yang bernama Alang Idin bergelar Panglima Bukit Gantang. Perihal peperangan pula, bukannya Maharaja Siam Islam yang menyuruh Raja Kota Setar melanggar Perak tapi Raja Thai Buddha yang diketuai oleh tentera Raja Chakri. Perihal meminta bantuan itu betul sebab Siam Islam ingin menawan kembali Ayuthia dengan bantuan Raja kota Setar tetapi Raja Kota Setar enggan membantu. Semasa Thai menyerang Patani pun Raja Kota Setar enggan membantu dengan melambatkan perjalanan mereka kesana.

Seterusnya, kita perlu menetapkan scenario ketika itu terlebih dahulu. Pada ketika itu negeri Perak belum ujud sepenuhnya lagi. Perak Utara berada dibawah jajahan Kedah sementara diselatan ia dibawah Melaka. Negeri Melaka termasuk Johor, Riau Lingga, Selangor dan Pahang. Jika kita lihat pada hari ini pun, orang-orang Melayu Perak seperti di Kamunting, Taiping dan Bukit Merah, bertutur dalam loghat Kedah.

Campurtangan Inggeris menjadi punca utama memecahkan Melaka menjadi negeri-negeri Selat seperti hari ini. Kedah pula termasuk utara Perak iaitu Bruas, Patani hingga ke Ligor, Ayuthia di utara Bangkok tetapi telah ditawan Thai yang beragama Buddha. Negeri-negeri lain ketika itu hanya merupakan daerah dibawah Melaka dan Kedah. Kedua –dua jajahan ini berada dibawah Kerajaan Benua Siam Islam Ayuthia. Selain dari Melaka dan Kedah, Kemboja, Filipina, Toung Oo di Myanmar, Acheh dll adalah sebahagian dari Benua Islam Nagara Kedah, seperti catatan Tom Pires dalam tahun1515,

“The land of Malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China”.

Sebab itulah dulunya raja-raja memberi ufti(maaf, bukan istilah yang betul) dan hadiah-hadiah kepada Maharaja Cina sebab Maharaja Cina Dinasti Ming dan Dinasti Manchu yang beragama islam. Ekspidisi ke 7 pelayaran Laksemana Cheng Ho @ Mohammad Ma Ho yang beragama Islam dulu dan pembantunya Ma Huan (Mohd. Hassan)dengan bala tentera seramai 27,550 orang dan 100 kapal adalah sebagai penjaga, pengawal laut dan darat benua islam dikawasan Nusantara ini.

"Besides being an exploratory and trading fleet, the ships acted as China’s oceanic police force, constantly intervening in the balance of power in Asia. When the ruler of Malacca, between Siam and Java, both of which were gaining power, visited China to swear allegiance to the emperor, the Chinese rewarded him by recognising Malacca as an independent city-state. That checked both Siam and Java and ensured stability.

When the fleet called in at the Sumatran city-state of Semudera, a civil war was in progress. China supported the status quo; Zheng He was attacked by the rebel leader’s forces, angry at this policy. Zheng He captured the rebel leader and took him to China for execution." Attilio Jesus, "THE MING DYNASTY’S FABULOUS TREASURE FLEET,China’s empire of exploration."


Disebelah India pula Empayar Islam dijaga oleh Monggol, ie,Timur Lang, Sultan Akhbar India, hingga ke Russia dll, seterusnya kerajaan Islam Raja Sulaiman di Parsi. Apabila pelayaran untuk mengawal kawasan ini dihentikan oleh Maharaja Cina atas sebab kewangan, datang pula penjajah Inggeris dan Belanda barulah Alaungpaya dari Sukuthai berani menyerang dan menawan Ayuthia dalam tahun 1767. Mereka mencuri dan menggunapakai cop mohor Islam Ayuthia yang diberikan oleh Maharaja Cina kepada Kerajaan Ayuthia Islam terdulu.

".....I suspect that it was a result of a decision by the Chinese leadership to conceal from the imperial court the kind of change of ruling house that had led to such long delays in full recognition after the fall of Ayutthaya. Rama I used the same Chinese surname as Taksin – Zheng (Cheng) with all its echoes both of the eunuch admiral Zheng He (Cheng Ho beragama Islam, sedangkan Rama I beragama Buddha ) and the Ming Loyalist leaders. His descendants continued to use it and maintained active tribute relations with the Qaing until 1855." John E. Wills, Jr, "Great Qing and Its Southern Neighbors, 1760-1820:
Secular Trends and Recovery from Crisis ".
http://www.historycooperative.org/proceedings/interactions/wills.html

Tindakan mencuri dan menggunakan cop mohor Maharaja Siam Islam adalah supaya Rama I yang beragama Buddha tidak diserang oleh Maharaja Cina Manchu yang beragama Islam. Seperkara lagi, Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah bukanlah Sultan Kedah ketika itu. Gelaran Paduka Seri Sultan sebelum nama adalah untuk raja-raja daerah. Baginda adalah Raja Kota Setar, bukannya Sultan Kedah. Baginda hanyalah Raja daerah bagi daerah Kota Setar sahaja. Tindakan beliau menyerang Perak adalah diatas kehendak Thai yang mahukan Sultan mengaku ketuanan Thai dan menghantar Bunga Emas kepada kerajaan Buddha Thai, bukannya Siam Islam seperti sebelum ini. Sebelum ini ia ibarat membayar zakat kepada kerajaan Islam Siam di Ayuthia. Ini bermakna baginda telah bersekongkol dengan thai untuk menyerang Perak. Pada ketika itu Yang di Pertuan Yang Maha Mulia Negeri Kedah, Khalifah Sharif Abu Bakar Syah, Maharaja Benua Islam Siam, Nagara Kedah masih lagi ada dan bersemayam di Istana Kota Meang Kuang, Jitra Kedah. Baginda tidak merestui serangan kearas Perak ini.

Ini bermakna Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah telah mengenepikan Maharaja Benua Islam Siam pada ketika itu dan bertindak mengikut arahan Raja Buddha Chakri Rama II, Sukuthai. Sebelum pada itu baginda telah pun pergi ke Bangkok secara senyap dan membuat pakatan dengan Raja Buddha Thai itu untuk menyerang Kedah. Che Alang Idin seperti yang tersebut dalam artikel diatas adalah cucu kepada Yang di Pertuan Yang Maha Mulia Negeri Kedah, Khalifah Sharif Abu Bakar Syah, Maharaja Benua Islam Siam, Nagara Kedah. Nama baginda adalah Syed Alang Alauddin dan memang benar baginda bergelar Panglima Bukit Gantang. Baginda merupakan ayahanda kepada Che Long Jaafar, yang kononnya menjumpai bijih timah di Larut. Long Jaafar dihantar oleh ayahanda baginda ke daerah Larut untuk mengutip cukai untuk kerajaan Benua Islam Siam Nagara Kedah disana. Apabila ayahanda baginda mangkat, baginda ditabal di Berahman Indera sebagai Sultan Jaafar Madazam Syah dalam tahun 1862. Baginda melantik anak saudara (bukan anak sendiri) baginda Ngah Ibrahim menggantikan tempat baginda.Istilah cukai ini saya kira kurang tepat kerana ia istilah penjajah dan tidak ada tercatat dalam manuskrip Undang-Undang Kedah.

Dalam serangan peperangan Musuh Bisik tahun 1821, Thai telah menyerang Kedah menggunakan bendera Siam Islam dan menyamar sebagai orang siam islam. Mereka dibenarkan masuk kedalam Kota Kuala Kedah yang mana pada ketika diadakan majlis perkahwinan. Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah sememangnya tahu tentang serangan ini dan kononnya berada di Merbok (Sungai Petani) melihat orang menggali terusan pada hal di Kota Kuala Kedah waktu itu berlangsung perkahwinan pembesar negeri Kedah. Thai dengan mudah memasukki Kota dan membunuh rakyat Kedah.

Turut dibunuh Thai ialah Khalifah Sharif Abu Bakar Syah, Maharaja Benua Islam Siam, Nagara Kedah dan permaisurinya (Puteri Sultan Langkat), serta membunuh empat dari lima orang puternya. Putera sulung baginda Sultan madzaffar Syah III ketika itu menjadi Raja Kuala Kangsar. Cucu baginda, Syed Alang Alauddin dapat menghalang kemaraan tentera thai di Istana Kota Setar. Apabila tentera Thai berlalu pergi Syed Alang Alauddin sudah tahu petualangnya lalu baginda dengan tentera baginda mengejar Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah yang melarikan diri ke Pulau Pinang dan kemudian ke Melaka dibawah perlindungan Inggeris. Turut terlibat ialah Tengku Anum yang melarikan diri ke Ligor dan diberi perlindungan oleh Thai.

Sila rujuk, Maryam Salim, “Undang Undang Kedah”, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005 berkenaan gelaran Yang di pertuan Yang Maha Mulia Negeri Kedah. Gelaran ini turut digunakan dalam perjanjian pajakan Pulau Pinang kepada Inggeris (1798), walaupun waris baginda hari ini menafikan sekeras-kerasnya baginda Khalifah Syarif mewakilkan kepada sesiapa pun untuk menandatangani perjanjian sepenting itu kerana baginda memang tidak pernah bersetuju dengan perjanjian itu.

Dibawah ini saya sertakan salsilah Maharaja Benua Islam Siam Nagara Kedah untuk rujukkan semua. Untuk salsilah sepenuhnya sila buka disini,

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/04/empayar-benua-islam-siam-ayuthia-nagara.html

YANG DI PERTUAN YANG MAHA MULIA, KHALIFAH SHARIF ABU BAKAR SYAH (KAHA EKATAAT V, MAHADAM MAHAZA) IBNI SULTAN MUHIYUDDIN MANSOR SYAH (BOROMOKOT) 1758-1767, MAHARAJA BENUA ISLAM SIAM AYUTHIA,
NAGARA KEDAH PASAI MA. MAHADAM MAHAZA BERMAKSUD DARAH DARI BERLAINAN RAJA. BAGINDA ADALAH PUTERA SULTAN MUHIYUDDIN MANSOR SYAH DAN IBU BAGINDA ADALAH PUTERI HANG LI PO.
1767-1821, BESEMAYAM DI ISTANA KOTA MENGKUANG, JITRA KEDAH. BAGINDA MEMPUNYAI 5 ORANG PUTERA SEBELUM DIBUNUH THAI DALAM TAHUN MUSUH BISIK 1821. PUTERA-PUTERA BAGINDA IALAH,
A) KOYA LONG @ PUTERA SULONG
B) KOYA NGAH @ MEGAT TERAWIS (korban Musuh Bisik 1821)
C) KOYA SHUIB @ MEGAT SHUIB ( " )
D) KOYA NAI CHAU ABU @ MEGAT MANJA ( " )
E) KOYA FAI @ MEGAT ISKANDAR, PUTERA KAPAS ( " )

YANG DI PERTUAN YANG MAHA MULIA SULTAN MAD ZAFFAR SYAH III IBNI KHALIFAH SHARIF ABU BAKAR SYAH @ KOYA LONG (BERGELAR PO CHAN SEMASA MENJADI SULTAN DI CHEMPAKA SARI, KEMBOJA). APABILA KEMBOJA DISERANG TENTERA KAFIR BUDDHA ALAUNGPAYA, BAGINDA KEMBALI BERSEMAYAM DI PULAU LANGKAWI BERSAMA TENTERA DAN PENGIKUTNYA. AYAHANDA BAGINDA KEMUDIANNYA MENABAL BAGINDA SEBAGAI RAJA KUALA KANGSAR DI BERAHMAN INDRA, KOTA SETAR. BERAHMAN INDERA ADALAH NAMA LAMA BAGI BALAI BESAR DI ALOR SETAR HARI INI. BAGINDA BERSEMAYAM DI ISTANA KUALA KANGSAR, PERAK.

DALAM TAHUN MUSUH BISIK 1821, BAGINDA MENGGANTIKAN AYAHANDA BAGINDA DAN DI TABAL DENGAN PENUH ISTIADAT DI BERAHMAN INDERA (BALAI BESAR, ALOR SETAR ) SEBAGAI MAHARAJA BENUA ISLAM SIAM NAGARA KEDAH(1821-1825). BAGINDA MEMPUNYAI 5 ORANG PUTERA IAITU,

1 - SYED ALANG ALAUDDIN ATAU NAI LANG ATAU PANGLIMA BUKIT GANTANG (MENGGANTIKAN AYAHANDA BAGINDA).

2 - SYED MOHAMMAD HATTA @ NAI TA, BERGELAR SYED AHMAD JAMALULAIL, PENGHULU INDERA SAKTI (PERLIS),
RAJA PERLIS I.

3 – DATUK NAI INDERA JAYA, BALAI BESAR.

4 - SYED ALI BERGELAR TUANKU ALI (RAJA HAJI ALI), SULTAN
RIAU LINGGA.

5 - SYED ISMAIL ATAU NAI LONG ISMAIL, SULTAN MANILA, FILIPINA
(MAKSUD FI LI PI NA IALAH, "ABANG ALI,ABANG BETA" IAITU ABANG KEPADA SYED ISMAIL IAITU SYED ALI MENJADI SULTAN DI RIAU LINGGA).

YANG DI PERTUAN YANG MAHA MULIA SYED ALANG ALAUDDIN ATAU PANGLIMA BUKIT GANTANG (1821-1862)MEMPUNYAI 2 ORANG PUTERA IAITU (NAI BERMAKSUD SYED)

1)TUANKU NAI LONG JAAFAR, MENGGANTIKAN AYAHANDA BAGINDA BERGELAR YANG DI PERTUAN YANG MAHA MULIA SULTAN JAAFAR MAD AZAM SYAH. DITABAL DI BERAHMAN INDERA BALAI BESAR ALOR SETAR DALAM TAHUN 1862. SEBELUM DITABAL BAGINDA DIKENALI SEBAGAI LONG JAAFAR DI PERAK. BAGINDA MELANTIK ANAK SAUDARANYA, BUKAN ANAK NYA YANG BERNAMA NGAH IBRAHIM MENGGANTIKAN TEMPATNYA.

2)TUANKU NAI LONG ABU TOHA, DITABAL SEBAGAI SULTAN BAGAN SERAI, PULAU PINANG OLEH KEKANDA BAGINDA. BERKAHWIN DENGAN TUNKU DINAI IBNI TUNKU MOHAMMAD CHAN (KERAMAT TOK TEKAI). TUNKU NAI LONG ABU TOHA DIBUNUH OLEH THAI DAN INGGERIS DALAM PEPERANGAN PEMBEBASAN KEDAH DARI GENGGAMAN PENJAJAH INGGERIS DALAM TAHUN 1879. INGGERIS KEMUDIANNYA BERTINDAK MENGGANTIKAN SEMUA RAJA-RAJA DAERAH DENGAN PEGAWAI DAERAH (DISTRICT OFFICER).

YANG DI PERTUAN YANG MAHA MULIA SULTAN JAAFAR MAD AZAM SYAH. BAGINDA DIBUNUH INGGERIS DAN THAI DALAM TAHUN 1876 DI GURUN KEDAH. THAI KEMUDIAN MENJAJAH KEDAH DARI TAHUN 1876 -1881. DALAM TAHUN 1881, RAJA BUDDHA CHAKRI V, CHULA LUANG KHON MELANTIK (BUKAN DITABAL) MENANTUNYA SULTAN ABDUL HAMID MENJADI SULTAN KEDAH.


Rujukkan

1) Ibrahim Ismail, “Sejarah Kedah Sepintas lalu”, Universiti Utara Malaysia, 1987.
2) Maryam Salim, “Undang Undang Kedah”, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005.
3) Mohamde Khamouch, "Jewels of Chinese Muslims Heritage", June 2005.