Monday, December 16, 2013

History of the Malay DNA - based on the HUman Genome Project



Human Genome Project

Kajian yang dilakukan oleh Puan Zaharah Sulaiman dari Ikatan Arkeologi Malaysia berasaskan data yang dikumpul oleh projek Human Genome yang merupakan peta DNA paling lengkap yang pernah dikumpul. Sejak tahun 07 Sejarah Realiti Negara Kedah memperjuangkan sejarah Khalifah Islam yang dibenamkan oleh Inggeris.

Sila tuan/puan rujuk minit 1:08 keatas untuk maklumat yang berkaitan sejarah realiti yang telah di sembunyikan.




8 comments:

jai othman said...

Penemuan menarik yg wajar diketengahkan utk dibincang dgn lebih dalam. Terima kasih atas perkongsian. Cuma saya kurang yakin dgn teori umur dari DNA kerana Nabi Adam AS wujud (berdasarkan pembacaan cetek saya), sekitar 10 - 20 ribu tahun lalu.

Fokus kpd penemuan ini juga perlu digariskan dgn cermat. Ia bukan sekadar pemahaman mengenai asal usul Melayu malah ia melakar sejarah realiti pemerintahan Islam Nusantara. Saya yakin pihak istana juga maklum siapa mereka sebenar dan bagaimana pertukaran dalam istana telah berlangsung (iaitu selepas percaturan British dan Thai).

Penemuan ini juga perlu dibaca seiringan dgn Undang Undang Kedah (Maryam Salim, 2005).

Sedikit saya khuatir dan hairan yang para audien kebanyakannya tidak mengetahui perkara ini lebih awal. Walhal mereka pemimpin institusi besar. Saya khuatir juga penemuan ini hanya akan dijadikan bahan politik sesama mereka yg tidak bertanggung jawab.

Hasnan said...

Sangat menarik apa yg dikatakan kaum asli kaum biduanda negeri sembilan itu mempunyai batu nesan aceh. Dari salasilah nampaknya pelarian dari tumasek

http://waghihbiduandalelamaharaja.blogspot.com/2011/09/sejarah-rembau-bahagian-1.html?m=1

Hero said...

Tuan Pemilok blog,

Saya ingin meminta komen tuan di atas pendapat di bawah:

"...NABI ADAM 1000 TAHUN SAMPAI KE NUH A.S 9 GENERASI..
ATAU 9 RIBU TAHUN..
9 RIBU TAHUN + 1000 TAHUN USIA SAM BIN NUH = 10 RIBU TAHUN..
10 RIBU TAHUN TAMBAH 4 RIBU TAHUN SETELAH DI BANGKITKAN..
OLEH NABI ISA A.S = 14 RIBU TAHUN..
14 RIBU TAHUN + 2012 TAHUN KELAHIRAN NABI ISA A.S SEHINGGA KINI
= 16 RIBU TAHUN SAJA..

kesimpulannya : MANUSIA HIDUP DI MUKA BUMI INI BARU 16 RIBU TAHUN SAJA..

dengan kata lain, teori Melayu Proto yang kononnya WUJUD sejak 75,000 tahun dulu ni wajar ditolak berdasarkan sirah kenabian..."


Apa pendapat tuan? Harap dapat memberi komen kerana kecelaruan ini menyebabkan ramai yang tidak dapat menerima kajian dari Puan Zaharah Sulaiman.

anaianai said...

Jai Othman..insyaAllah la tuan, sy pun tunggu dah 12 tahun lebih dah.. :)

anaianai said...

Sdr Hasnan, sy melihat sebagai penyatuan keluarga Khalifah malah lambang teratai pun ada di istana lama di Kuala Pilah dan juga jata Muhammad Timbal Balik...

anaianai said...

Mohd Ashik Othman..satu analisa dri tuan yg sy kira cukup baik..sy pun bukan pakar DNA seperti tuan yg berjaya membuat pengiraan agak terperinchi namun sy tertarik dgn teori Puan Zaharah Sulaiman yg mengatakan puak thai ini adalah penghijrah dari selatan China..ada agenda mereka sebenarnya dlm menghapuskan Islam.

missMardhiah said...

sedapnye zikir

zikir istigfar tu sape yang zakir..sedaplah amik kt mn

anaianai said...

Zikir utk mendekatkan kita dengan pencipta :O)