Wednesday, November 21, 2007

Siapa mula menipu sejarah?

Gelaran dan Maharaja Benua Siam Islam Kedah

Dalam penulisan sejarah, kekadang kita terlupa bahawa sejarah mereka yang terkenal yang kita tulis itu bukanlah sehebat mana pun. Dengan perkataan yang indah, mereka yang telah lama meninggalkan kita itu menjadi seolah-olah satu figura yang kuat, hebat , baik, terpuji, idola dan sebagainya. Hakikat sebenar, kita tidak akan dapat mengetahuinya secara terperinchi namun kita harus sedar bahawa mereka juga adalah seperti kita juga, lapar kena makan, sakit kena cari ubat, letih pula perlu tidor. Yang tidak memerlukan itu semua hanyalah Allah SWT yang menjadikan mereka dan juga kita. Oleh kerana itu Allah bersifat maha segala-galanya. Di kalangan yang besar, DIA lah yang Maha Besar dalam semua aspek kebesaran dan tiada lagi dapat menyaingi NYA.

Sepanjang hayat mereka masih ada, dalam kerjaya mereka sebagai ketua Negara, orang besar empat, orang besar lapan, pentadbir dan penghulu sudah pasti ada peningkatan kerjaya disepanjang karier mereka. Kita sendiri sebagai individu, mempunyai peningkatan karier dari bergelar Encik ke Tuan, terima anugerah mungkin menjadi Datuk, Tan Sri dan sebagainya akan tetapi individu itu tetap orang yang sama. Kita tetap kita. Sebagai individu berkeluarga mungkin pada mulanya kita bergelar adik, kemudiannya menjadi abang, setelah berkahwin bergelar suami atau isteri, bergelar Ayah setelah mendapat cahayamata, kemudiannya menjadi Pak Cik, Datuk atau nenek setelah memperolehi cucu.

Jika sekiranya kita hari ini ada peningkatan dalam karier dan gelaran, tidakkah pemerentah kita dizaman dahulu tidak berhak untuk dinilai sebagai pemerentah yang mempunyai peningkatan dalam kariernya. Apakah Laksemana Hang Tuah di Melaka itu tidak ada peningkatan kariernya, sampai bila-bila kekal sebagai Laksemana?. Kononnya Hang Tuah di riwayatkan hilang atau ghaib, seolah-olah kisahnya cuba ditutup oleh mereka-mereka yang berkepentingan, dengan itu makamnya tidak di ketahui. Makam yang dikatakan Makam Hang Tuah di Melaka pun baru sahaja diwartakan, kurang lebih 10 tahun yang lalu. Hakikat sebenarnya baginda telah menaikki takhta Kerajaan Benua Siam di Ayuthia dan dikenali sebagai Narai. Setelah tamat tempoh memerentah, baginda dilantik menjadi Raja Acheh dan mangkat disana.

Sedangkan kita tahu dalam Undang Undang Kedah orang nombor dua dalam pemerentahan beraja ialah Bendahara dan sekiranya raja tidak ada Bendahara lah menjadi ganti raja. Bendahara lah yang menggantikan tempat raja apabila raja yang memerentah itu mangkat kerana jawatan Bendahara ini dilantik dari anakanda sulong raja yang memerentah ketika itu.

Bukti

Menurut buku Sejarah, “Cempaka Sari, Sejarah Kesultanan Negeri Perak”, ms22,MA Fawzi Basri yang menulis dan mengemukakan fakta dari tulisan Winstedt dalam bukunya, “Riwayat Negeri Perak” menulis seperti berikut,

“ Sultan Mudzafar Shah III Kedah meninggalkan Berahman Indera (Balai Besar, Alor Star Kedah) dan bersemayam di Kuala Kangsar. Manakala Raja Alang, Putera raja dari Kedah menjadi bendahara”.

Bendahara Kedah yang dimaksudkan ialah Nai Lang, Raja Siam Songkhla Paduka Seri Sultan Sultan Syed Alang Alauddin Shah. Baginda juga di kenali sebagai Panglima Bukit Gantang). Pasti kita menjadi hairan bagaimana nama-nama ini tidak direkodkan dalam Salasilah Kesultanan Kedah hari ini. Pada masa yang sama kenapa nama Sultan sultan yang memerentah contohnya, Syah Alam Yang maha Mulia Sultan Mahmud Syah Melaka, lengkap dengan gelaran masing-masing ditulis dalam Undang-Undang Kedah, tidak dalam Undang-Undang negeri lain. Bahasa Siam pula turut ditulis jawi dan turut tercatit dalam Undang-Undang Kedah. Pasti ada sesuatu yang ingin di terangkan kepada kita hari ini untuk kita kaji dan membuat penyelidikkan.

Dari buku sejarah “A History Of South East Asia”, DGE Hall.1955 menyatakan Maharaja Dinasti Ayut’ia Ke 31 bergelar Maha Tammaraja II Boromokot. Dengan memadankan maklumat ini dengan tahun yang disebut dalam Undang-Undang Kedah kita dapat tahu bahawa Maha Tammaraja II Boromokot tak lain tak bukan adalah Sultan Muhiyuddin Mansor Syah yang bersemayam di Kota Palas Pulau Langkawi. Jangan kita pedulikan gelaran dalam bahasa siam kerana seperti yang kami sebut diawal artikel ini, gelaran walaupun pelbagai, orangnya tetap sama. Lagi pun mereka ini bukannya orang kebanyakkan tetapi Maharaja Besar Benua Siam, sudah pasti sejarah mereka ada direkodkan dan tak mungkin tersilap orang kerana tahunnya pun juga sama.

Cross reference’ kita akan tepat sebab memang ada bukti bertulis yang tidak di edit atau diusik iaitu Undang Undang Kedah. Tidak ada muka suratnya yang hilang, di koyak malah semuanya diterjemahkan oleh Maryam Salim kecuali beberapa perkataan sahaja. Sebab kita memadankan dengan maklumat ini adalah kerana Undang-Undang Kedah memperkatakan mengenai kerajaan Benua Siam, dengan merujuk kepada kerajaan Benua China dan Benua Keling dalam sebuah buku bertajuk Undang-Undang Kedah, bukannya Undang-Undang Melaka (setakat pelabuhan sahaja) atau negeri lain yang kononnya sangat gagah dimasa itu. Tidak ada undang-undang, bermakna tidak ada kerajaan, sekadar wilayah sahaja dalam kerajaan Benua Siam kedah, menggunakan Undang-Undang Kedah. Tak perlu diceritakan secara terperinchi disini kerana kita semua tahun Semenanjong Tanah Melayu dikenali sebagai Melaka dizaman dahulu dan Melaka inilah yang berada dibawah wilayah Benua Siam Islam Kedah.

Catatan Tom Pires dalam The Suma Oriental of Tom Pires yang ditulis di Melaka dan India dalam tahun 1512-1515 mengatakan,

"There are three ports in the Kingdom of Siam on the Pegu side , and on the Pahang and Champa side there are many. They all belong to the said kingdom and are subject to the king of Siam. The land of Siam ia large and very plentous, with many people and cities, with many lords and many foreign merchants, and most of these foreigners are Chinese, because Siam does a great deal of trade eith China. The land of malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China."


The land of malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China. Peta dari tahun 1574.


Ini bukanlah sebahagian peta yang menunjukkan wilayah Thailand dahulu tetapi peta Benua Siam Islam yang dimaksudkan dalam Undang-Undang Kedah. Peta sekitar tahun 1730 ini adalah sebelum Boromokot Sultan Muhiyuddin Mansur Syah mangkat (1758, Marhum Kota Palas Pulau Langkawi). Kerajaan Tai masih belum wujud lagi. Kewujudan mereka hanyalah selepas mereka menyerang dan menawan Ayuthia mulai tahun 1767 dan Raja Rama I Buddha mula memerentah. Merekalah penjajah negeri Siam Islam. Logik ke jika kita fikirkan perbezaan Bahasa Tai dan Melayu begitu jelas walaupun sempadan kedua negara hanya tanah dan sungai sahaja, bukannya lautan. Perbezaan bahasa yang jelas ketara menunjukkan bahawa bahasa dan bangsa Tai ini muncul secara tiba-tiba di alam melayu sebagai penjajah.

Walaupun kita tahu Maharajanya berada di Odia (atau Ayutthaya, ibu negara Benua Siam) akan tetapi lokasi itu hanyalah pusat pemerentahan sahaja. Raja-raja wilayahnya bergilir menaikki takhta kerajaan sepertimana kita di Malaysia hari ini bergilir melantik raja-raja negeri sebagai Yang Di pertuan Agong negara. Renungkan, dari mana Tunku Abdul Rahman mendapat idea ini sewaktu menggubal perlembagaan negara kita dulu kalau bukan dari sejarah juga. Beliau tahu kaedah yang digunakan kerana beliau kerabat di raja Kedah. Kami pun tahu juga.

Putera baginda Maha Tammaraja II Boromokot Sultan Muhiyuddin Mansor Syah ialah Raja Siam Tong Oo (Burma) digelar Maha Dammaiyaza dari bahasa arab yang bermakna pembesar dari darah berlainan raja. Maha Dammaiyaza juga dikenali dengan nama Syarif Abu Bakar Syah. Baginda bersemayam di Istana Ayut’ia Mandalay Burma (Myanmar) sebelum diserang oleh Aluangphaya. Pada tahun 1752 Masihi baginda diusir oleh tentera Buddha Burma, Raja Aluang Praya Lanna Chakri Sokho Thai. Maha Dammaiyaza dan permaisurinya Suriya Marin (iaitu puteri Sultan Langkat, Sumatra Pasai Acheh) kemudiannya berpindah ke Kota Ayut’ia Bangkok Siam. Sultan Langkat ini adalah putera dari Maharaja Ayut’ia sebelum ini iaitu Narai Tun Sa’ban atau Sultan Iskandar Muda Acheh (pernah menjadi Laksemana di Melaka bergelar Hang Tuah). Makam baginda Sultan Langkat terletak di Jeti Kuala Kedah dan di kenali sebagai Makam Tok Pasai.

Penipuan mereka

Semua ‘clue’ kepada persoalan siapa maharaja Siam sebenarnya ada di depan mata kita. Kita tak peduli apa sejarah Thailand hari ini nak tulis kerana mereka adalah penjajah negeri Siam yang dulunya beragama Islam. Kita bukan berada di negeri mereka. Mereka telah mencaturkan sejarah negeri Siam Islam dahulu mengikut acuan mereka sebagai pemerentah yang berkuasa melalui penulis upahan. Mereka bukan orang Siam tetapi dari puak Sukhuthai yang beragama Buddha dan merupakan penjajah kepada negeri Siam Islam mulai dari pemerentahan Rama I yang beragama Buddha. Mereka lah penyamun dan telah meng'hijack' sejarah bangsa Siam Islam dan turut mengakui diri mereka sebagai orang Siam hanya kerana mereka ketandusan tamadun dan ingin menumpang ketamadunan bangsa Siam Islam ini, lalu merampasnya.

Dengan itu apabila berkuasa sepenuhnya dalam negeri Siam dengan bantuan Inggeris, mereka menukar nama negeri Siam kepada Thailand sempena nama suku kaum mereka iaitu Sukuthai dan turut menukar bahasa Siam yang digunakan beratus tahun lamanya dinegeri Siam kepada bahasa Tai. Bahasa Tai dan bahasa Siam tetap tidak sama, datang lah apa pun, tulis lah apa pun. Jangan nak mengaku mengatakan ia sama. Kebencian mereka terhadap orang Siam Islam ini berterusan hingga ke hari ini, sehinggakan mereka sanggup membunuh rakyat negara mereka sendiri di Patani hanya kerana mereka beragama Islam.

Apakah kita tidak faham lagi kenapa lebih banyak pelarian Vietnam ditahun 70an dulu sanggup mengharungi laut China Selatan datang ke semenanjong berbanding negara jiran lain?. Kenapa semenanjong ini menjadi lubuk pendatang tanpa izin dari negara-negara berdekatan yang masih lagi ditimpa kesusahan?. Apakah hubungan sejarah yang kita tidak ketahui, ditutup oleh penjajah ini?. Dimanakah kekuatan pemerentah negara dan bangsa kita? Apakah erti Benua Siam, Benua Keling dan Benua China yang tercatat dalam Undang-Undang Kedah.

Tidakkah terfikir oleh kita kenapa orang-orang melayu di Utara semenanjong hari ini tidak mempunyai rumpun sepertimana di selatan semenanjong, ada Bugis, ada Mandaling, ada Minang, ada Banjar, ada Jawa dll. Hanya sebahagian kecil orang Melayu didaerah Yan adalah dari rumpun Acheh tetapi bagaimana pulak dengan yang lain, seperti di Kelantan dan Trengganu. Apakah rumpun mereka sebenarnya?. Ini kerana mereka adalah asalnya orang Siam Islam. Kami juga telah menemuduga ramai orang di Kedah hari ini dimana asal usul keturunan mereka adalah pelarian dari Patani, terutama sekali didaerah Baling, Kuala Nerang dan Pedu (melalui Durian Burung). Mereka melarikan diri dari Patani kerana yang menyerang Patani dahulu bukannya Siam Islam lagi tetapi bangsa Thai Buddha yang baru saja menjajah negeri Siam.

Tindakan Kita

Sejarah Kedah harus di bongkar habis-habisan oleh semua pengkaji sejarah dan sastera tempatan
. Kita bentangkan kertaskerja diperingkat seminar, forum dan bengkel sejarah, kita jalankan penyelidikkan di peringkat Phd agar terdapat lebih banyak rujukkan sejarah sebenar. Semua ini adalah mengenai sejarah bangsa kita dan kita berhak memperkatakan sejarah kita tanpa perlu merujuk kepada mereka. Walaupun kita dimaki, dihamun, diaibkan, kita tidak harus menyerah kalah, kerana kita adalah satu bangsa yang merdeka bukan sekadar 50 tahun saja tetapi semenjak tahun 222 Hijrah bersamaan tahun 812 masihi, iaitu tahun yang disebut dalam Undang-Undang Kedah. Itulah perlembagaan negara Islam kita yang pertama, itulah kebijaksanaan bangsa kita. Selagi kita bernama manusia selagi itulah kita harus memperjuangkan nasib sejarah bangsa kita yang telah dirampas oleh mereka. Harus di ingat juga bahawa sejarah ini adalah sejarah tamadun Islam dan setiap jihad walaupun melalui penulisan mata pena, ia tetap ada ganjarannya di akhirat kelak.

Kami sambut dengan rasa penuh kesyukuran dan berterima kasih diatas keberanian pakar bahasa dari universiti tempatan yang sanggup menjalankan kajian setelah terkejut mengetahui bahawa bahasa Siam yang digunakan di Kedah, Perlis, Perak dan Kelantan tidak sama dengan Bahasa Tai yang digunakan di Thailand hari ini.

Ps : Meniaga Tom Yam di sini pun boleh hidup mewah berbanding di Thailand.

1 comment:

emaswarisan said...

Salam Tuan Anai-anai,

Saya mula minat dgn blog ini,dah 2 hari membaca versi 2007 tah abih lagi.

Jadi...Tok Pasai tu adalah anak Hang Tuah,begitu?Menarik nih....