Saturday, August 4, 2007

Gelaran "Long" dalam masyarakat Melayu

Kami akhirnya diakui sebagai pakar oleh pihak yang sememangnya tidak pakar dalam menilai usaha kami. Anehnya, hanya satu pihak ini sahaja yang begitu sibuk berkokok, sedangkan pihak lain yang begitu banyak disentuh disini, tidak. Ini kerana pihak kedua mengetahui kebenaran yang tersirat bukan yang tersurat. Kami masih tetap terus membuat kajian dan mendapati sejarah bangsa melayu mengelirukan. Kehebatan bangsa Melayu dizaman dahulu tidak seimbang dengan bukti sejarah yang ditemui kerana bukti itu telah dimusnahkan. Contohnya, dimanakah istana raja-raja kita yang begitu hebat memerentah Melaka dahulu, sehingga hari ini tidak kita temui. Binaan istana di Bandar Hilir Melaka, yang dibina semula dikatakan berdasarkan kepada Hikayat Hang Tuah.

Diblog ini, kami menceritakan kebenaran yang cuba disembunyikan oleh mereka yang bertopengkan kejahilan. Apabila bangsa dipisahkan (thai dan Siam), agama dipisahkan, Islam dan agama mereka, kebenaran mula jelas. Kami tidak anti mereka, namun hakikat SEJARAH ADALAH KEBENARAN DAN PERLU DIPERJELASKAN. Bagi kami, kesalahan orang dahulu bukan kesalahan keturunan mereka hari ini. Untuk itu pula, kami menyediakan bukti-bukti untuk pembaca renungkan dan fikirkan. Jangan lupa, mohonlah petunjuk dan hidayah dari NYA. Saudara pembaca pasti ditunjuk kerana ALLAH adalah MAHA dalam segala-galanya termasuk memberi petunjuk kejalan yang lurus dan benar.

Mengenai gelaran 'Long' dalam masyarakat Melayu, kami petik dan catatkan disini makna gelaran tersebut yang masih digunakan hari ini.

"Long" berasal dari perkataan "sulong" iaitu anak sulung. Sudah menjadi kebiasaan dalam masyarakat Melayu (blog ini blog melayu), anak sulong dipanggil "long", "kak Long" atau "abang long". Sudah menjadi adat dikalangan raja-raja Melayu pula, putera sulung mereka akan mewarisi takhta. Jadi Long Gaffar adalah putera sulong Raja negeri Reman (yang terletak di Yala, Selatan Thailand hingga Hulu Perak sekarang).

Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa perkataan "Long" itu berasal daripada perkataan Siam yang bererti "Putera". Ini berasaskan hakikat bahawa semua anak-anak lelaki diberi pangkal nama "Long" tanpa mengira sama ada anak sulung atau tidak. Anak-anak perempuan diberi pangkal nama Tuan di Kelantan, atau "Nan" atau "Nang" di Terengganu (dipercayai dari perkataan "Nae" bererti "puteri' dalam bahasa Siam i.e Puteri Saadon Nang Kemuning, Raja Kuning).

(PS : Kalau itik yang bodoh bercakap dengan ayam yang pandai dimana itik bodoh tak buat kajian tapi cedok kajian orang tanpa bukti, makna perkataan ‘long’ (bukan loong)ialah panjang !!)

2 comments:

cikMilah said...

Very interesting details. I read and re-read.Keep it up, Anaianai. I will keep on reading. Opps... Maaf. Blog ini blog Melayu. Kagum. Tahniah. Nanti saya singgah lagi.

ahazeman said...

dalam bahasa tai... nai luang merujuk pada Raja