Thursday, November 29, 2007

Negara Siam

Negara Siam asalnya bukanlah hak kerajaan Raja Rama Buddha. Mereka berasal dari puak Sukuthai yang menyerang dan menawan negeri Siam Islam dalam tahun 1767. Kewujudan bangsa mereka jauh terkemudian. Mereka adalah penjajah Benua Siam Islam yang berasal dari keturunan Raja Merong Mahawangsa dari Kedah. Negara Siam adalah hak mutlak Sultan Rijaluddin Muhammad Shah III Kedah 1424–1491 bergelar Paramewara di Melaka dan bergelar Rama Tibodi II Dinasti Ayut’ia Ke 10. Rujuk senarai Dinasti di dalam buku DGE Hall,'A History Of South East Asia',1955.

Negara Siam bukan HAK Raja Buddha Chakri Sokho Thai yang berasal dari Burma (Myanmar). Negara Siam berasal dari Benua Siam Islam Kedah. Nama raja-raja Siam Islam Kedah ada tercatat di dalam buku Undang-Undang Kedah. Di dalam buku tersebut ada manuskrip bertulisan jawi tentang kesultanan Benua Siam Islam Kedah.

Terdapat pelbagai lagi bukti-bukti yang nyata lagi kukuh, contohnya translated from the Portuguese MS in the Bibliotheque de la Chamber des Deputes, Paris, and edited by ARMANDO CORTESAO, “THE SUMA ORIENTAL OF TOMES PIRES AN ACCOUNT OF THE EAST, FROM THE RED SEA TO JAPAN, WRITTEN IN MALACCA AND INDIA”,TOM PIRES,1512-1515.

“The land of Malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts called China”.

Dari bukti bukti tersebut (Burma @ Myanmar) adalah Hak Raja Siam Toung Oo Maha Dammaiyaza Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah dirampas oleh Raja Buddha Aluang Phraya Burma pada tahun 1752 berikutan kemangkatan Boromokot Sultan Muhiyuddin Mansur Syah, Marhum Kota Palas, Pulau Langkawi.

Thailand adalah HAK Raja Siam terakhir Dinasti Ayut’ia 1767 Masihi Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah. Benua Siam Kedah dirampas oleh Raja Buddha Aluang Phraya Burma Lanna Chakri Sokho Thai pada tahun 1767 dan melantik Jeneral Rama I Chakri Sokho Thai untuk menjadi Raja thai pertama yang beragama Buddha pada tahun 1782 Masihi.

Kemboja juga adalah HAK Raja Siam Pho Chan Koya Long Sultan Mudzafar Shah III Kedah. Beliau ialah putera Raja Siam Dinasti Ayut’ia Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah. Kemboja dirampas oleh raja Buddha Aluang Phraya Lanna Thai pada tahun 1758 Masihi.

Raja Benua Siam Kedah ialah raja melayu keturunan cucu Merong Maha Wangsa Saiyiddina Ali Wa Maulana Paduka Seri Sultan Jamalul Alam Badrul Munir. Rujuk Buku Undang-undang Kedah Manuskrip tulisan jawi M/S 171 lampiran 65\
.
Perkataan Siam adalah dari bahasa Arab 'Sumu ul Amir' yang bermakna satu bangsa raja darjat yang tinggi mulia. Yang dimaksudkan perkataan Sumu ul Amir ialah Raja Iskandar Zulkarnain, Maha Raja China yang membina tembok besar negeri China yang pertama dahulu. Nama Raja Iskandar Zulkarnain ada disebut dalam undang-Undang Kedah.

Kebanyakkan fakta sebenar salasilah Kesultanan Kedah telah diselewengkan oleh sama ada ahli sejarah yang tak berpengetahuan tentang sejarah sebenar dan tidak tahu bahasa siam (bukan bahasa Tai), atau penulis upahan dari pihak tertentu. Oleh itu marilah sama-sama kita membetulkan perkara sebenar demi kesucian agama islam seperti yang di slogankan Islam Hadhari.

Hari ini sebagai umat Islam yang beriman kepada Allah SWT dan Rasul Nya janganlah kita menolak tuntutan Khutbah Widaq, mengandungi pesanan dan wasiat baginda Rasulullah yang terakhir. Nasihat penulis kepada semua penulis dan pengkaji sejarah, rajin-rajinlah merujuk segala fakta sejarah Kedah sepertimana tercatat dalam Buku Undang-undang Kedah.

No comments: