Thursday, November 22, 2007

Antara Kejatuhan dan konspirasi

Ada pendapat mengatakan bahawa raja-raja Ayuthia dizaman dahulu itu bukannya beragama Islam. Untuk itu kita lihat Undang-Undang Kedah ms 36,

“Demikianlah zaman raja-raja yang dahulu-dahulu itu. Pada adat raja-raja di Benua Siam gelar demikian itu bahasa Siam Cau Phaya Kersan (teks jawi)”

Ayat ini menunjukkan bahawa raja-raja Siam (banyak) di benua Siam beradat sejak zaman berzaman lagi dan adat yang digunakan adalah berteraskan kepada peraturan dan kehendak agama islam seperti tercatat dalam Undang-Undang Kedah. Bahasa Siam Cau Phaya Kersan, bermaksud Tuanku di garisan yang kedua atau lebih mudah difahami lagi Timbalan Yang Di Pertuan Agong.

Dalam Undang-Undang Kedah tidak langsung menyebut tentang bahasa Tai kerana bangsa mereka ini bukannya beragama Islam. Yang disebut ialah bahasa Siam dan Benua Siam dalam buku Undang Undang Kedah yang menceritakan undang-undang Islam dan ditulis menggunakan teks jawi, iaitu huruf dari Al Quran.

Sebelum ini kami telah menceritakan bahawa kejatuhan pusat pemerentahan Benua Siam di Ayuthia dalam tahun 1767 adalah disebabkan oleh pembelot iaitu general kepada Boromoraja Ekataat keV Syarif Yang Di Pertuan, telah bertindak memihak kepada Burma. General ini yang bernama Mokhtar Hussain dikenali sebagai Pija Tak Sin adalah juga raja wilayah diselatan Ayuthia dan dikatakan telah murtad.

Sebelum pada itu dalam tahun 1758 berikutan kematian Boromokot Sultan Muhiyuddin Mansur Syah, Marhum Kota Palas, Pulau Langkawi, kesempatan ini digunakan oleh Aluangphaya untuk menyerang kerajaan Islam Toung Oo di Burma (juga sebahagian dari wilayah Kerajaan Benua Siam ketika itu, lihat peta). Pada masa itu Toung Oo diperintah oleh Boromoraja Ekataat keV Syarif Yang Di Pertuan dan baginda dikenali sebagai Mahadammaiyaza Dipati. Dengan itu kita boleh katakan bahawa Burma hanya wujud selepas tahun 1758.

Berikutan serangan tahun 1758 itu Alaungphaya telah berjaya mengalahkan tentera Toung Oo dan Boromoraja Ekataat keV Syarif Yang Di Pertuan berundur ke Ayuthia. Serangan kedua pula diatur dengan kerjasama pembelot Pija Thak Sin dalam tahun 1767 dan Boromoraja Ekataat keV Syarif Yang Di Pertuan telah berundur ke Istana Nambang Ligor di Nakhon Si Thammarat.

Sebaik saja wilayah Ayuthia tumbang Tak Sin telah melantik dirinya sebagai raja Ayuthia. Perlantikkan ini bukan sebagai Raja Benua Siam kerana wilayah Ayuthia sahaja yang telah ditawan. Boromoraja Ekataat keV Syarif Yang Di Pertuan telah berundur ke Ligor dan bersemayam di Istana Siam Nambang di Nakhon Si Thammarat sementara menanti Istana Kota Meang Kuang siap.

Pihak tentera Raja Buddha Burma Alaungphaya juga menyerang anakanda Sultan Syarif Abu Bakar Syah iaitu Pho Chan Koya Long Sultan Mudzafar Syah yang bersemayam di Kota Ayut’ia Funaan Siamreap dan menjadi Raja Kemboja Cempakasari disana. Dalam pertempuran sengit inilah Raja Buddha Lanna Sokho Thai AluangPhaya terbunuh disatu tempat yang kemudian diberi nama Thaikala. Thaikala ialah bahasa siam bermakna, Mati dibunuh.

Dalam tahun 1781 Pija Tak Sin telah di isitihyarkan gila dan dia telah dihukum bunuh dengan cara dibungkus kepalanya dan bahagian belakang kepala dipukul dengan kayu hingga mati. Pihak Burma dibawah Raja Alaungphaya telah bersetuju melantik Yotfa Chulalok, seorang general menerajui takhta Ayuthia. Chulalok bermaksud anak menteri. Dia kemudiannya menaikki takhta kerajaan Ayuthia dan bergelar Rama I.

Kita ikuti keratan penyelidikkan yang dibuat oleh John E. Wills, Jr. dari University of Southern California bertajuk “Great Qing and Its Southern Neighbors, 1760-1820: Secular Trends and Recovery from Crisis”

“The general who now emerged supreme in Siam became Rama I, the first king of the Chakkri Dynasty that still reigns. He had a Chinese mother, and reportedly had spent some of his youth as an adopted son in Taksin's household. But that does not entirely explain the extraordinary terms in which his accession was reported to the Qing court. In a document which needs further examination but which probably was prepared in Thailand in Chinese, he reports the death of his beloved father Taksin, and states that on his deathbed Taksin "exhorted me to rule with care, not to change the old order, to have care for our own sovereign land and to honor the Heavenly Dynasty". The phrase I translate "sovereign land" is the very ancient sheji, "altars of earth and grain". If this document was prepared in Siam - it has a very un-Chinese Siamese seal on its cover - it must have been written by a well-educated member of the Chinese community there, and I suspect that it was a result of a decision by the Chinese leadership to conceal from the imperial court the kind of change of ruling house that had led to such long delays in full recognition after the fall of Ayutthaya. Rama I used the same Chinese surname as Taksin - Zheng, with all its echoes both of the eunuch admiral Zheng He (sedangkan Cheng Ho beragama Islam) and the Ming Loyalist leaders. His descendants continued to use it and maintained active tribute relations with the Qaing until 1855”.

Huraian

“The general who now emerged supreme in Siam became Rama I, the first king of the Chakkri Dynasty”
Sahlah bahawa Buddha Yotfa Chulalok adalah anak menteri dan sorang general, bukan dari keturunan raja.

“..and reportedly had spent some of his youth as an adopted son in Taksin's household”
Semasa remaja dia hanyalah anak angkat kepada Thaksin yang murtad.

“In a document which needs further examination but which probably was prepared in Thailand in Chinese, he reports the death of his beloved father Taksin, and states that on his deathbed Taksin "exhorted me to rule with care, not to change the old order, to have care for our own sovereign land and to honor the Heavenly Dynasty"
Wakilnya mengadap Maharaja China Manchu Islam dengan dokumen yang diragui kesahihannya, seolah-olah Thaksin itu ayahnya yang sebenar dan menyambung old order bermaksud meneruskan pemerentahan cara Islam.

“…it has a very un-Chinese Siamese seal.”
Cop mohor yang pernah diberikan oleh Maharaja China Manchu Islam kepada raja Siam Islam yang memerentah telah di palsukan. Cop mohor asal telah dibawa oleh Syarif Yang Di Pertuan menyebabkan mereka ketandusan cop resmi untuk berurusan dengan Maharaja China Manchu Islam itu. Oleh itu mereka perlu menyerang Syarif Yang Di Pertuan dan merampas kembali cop kerajaan, bunga mas dll kembali untuk membuktikan merekalah yang berkuasa. Ini mereka lakukan dalam tahun 1821 berikutan serangan Musuh Bisik keatas Kota Meang Kuang. Mereka merampas cop mohor, Bunga Mas dan lain-lain peralatan di Raja. Dengan itu hari ini kita menyangkakan Bunga Mas itu dihantar kepada mereka di Ayuthia.

“..it was a result of a decision by the Chinese leadership to conceal from the imperial court the kind of change of ruling house that had led to such long delays in full recognition after the fall of Ayutthaya.”
Perubahan dalam pentadbiran kerajaan cuba disembunyikan dari pengetahuan Maharaja China Manchu Islam oleh orang-orang China kaya yang berpengetahuan. Penangguhan ini disebabkan ketiadaan cop mohor dalam urusan surat resmi.

“Rama I used the same Chinese surname as Taksin - Zheng, with all its echoes both of the eunuch admiral Zheng He (sedangkan Cheng Ho beragama Islam) and the Ming Loyalist leaders.”

Jelas, Buddha Yotfa Chulalok Rama I cuba menipu Maharaja China Manchu Islam dengan menggunakan nama utama (surname) dari keturunan Laksemana Cheng Ho yang hari ini kita semua tahu beragama Islam !!! Kenapa Laksemana Cheng Ho dan tidak nama raja lain yang pernah memerentah Benua Siam Islam? Mudah sahaja, kerana Rama Tibodi II Sultan Rijaluddin Mohammad Johan Syah (bergelar Parameswara di Melaka) telah berkahwin dengan adik perempuan Laksemana Cheng Ho (salah seorang dari dua beradik) dan hari ini kita kenali nya sebagai Puteri Lindungan Bulan.

Nama baginda Sultan Rijaluddin Mohammad Johan Syah ada disebut dalam Undang-Undang Kedah dan baginda bersemayam di Kota Naga berhampiran Jitra Kedah. Naga disini sebagai simbol Maharaja China bermaksud baginda adalah Raja Besar Benua Siam. Makam baginda terletak di Kota Si Putih. Si Putih yang dimaksudkan disini adalah adik Laksemana Cheng Ho, Puteri Lindungan Bulan.

Setelah membaca penulisan dan penyelidikkan John E. Wills, Jr. dari University of Southern California ini, siapakah sebenarnya yang menipu sejarah orang Melayu dari rumpun Siam ini?

No comments: