Thursday, November 29, 2007

Bukti Penulisan

Dari buku 'Warisan Mahawangsa Kedah' pada tahun 1813 Raja Ligor Nambang, Sultan Syarif Abu Bakar Syah telah menghantar satu salinan hikayat Merong Mahawangsa berhubung dengan Bunga Emas dan Bunga Perak kepada Inggeris di Pulau Pinang untuk membuktikan Bunga Emas dan Bunga Perak itu bukanlah ufti sebaliknya amalan kesultanan Benua Siam Kedah kepada anakandanya yang membuka negeri Siam Lancang.

Putera tersebut bernama Pho Diset Sayiddina Jamalul Alam Badrul Munir. Rujuk di akhir buku Undang-undang Kedah. Setelah inggeris menerima Buku Hikayat Merong Mahawangsa barulah mereka mengetahui bahawa Sultan Kedah sebenarnya ialah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Islam Ligor.

Dari Sumber 'Burney Paper 1910' dipetik oleh Mair, 1988 :73,

“Envoys Of The Sultan Of Kedah assured the Penang Government that the gold and silver flowers which the Sultan of Kedah had sent to Siam since days of yore originated on the birth of an Heir to the first of the race, who was elder brother to the then reigning Raja of Queda, and was designed, not as offering to the king his brother, but to the infant prince”.

Buku Hikayat Merong Mahawangsa yang dihantar kepada inggeris ini bertujuan untuk memaklumkan kepada pihak Inggeris bahawa Raja Siam Ligor yang memerentah Benua Siam ini beragama Islam bukan Buddha seperti yang mereka ketahui. Selain itu ia juga bertujuan untuk memaklumkan bahawa Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah ialah raja yang memerintah Ayut’ia 1767. Disana, baginda digelar Boromoraja Ekataat V.

Di dalam buku 'A History Of South East Asia – DGE Hall 1955' ada tercatat Boromoraja V Ekataat Dinasti Ayut’ia Ke 33.Itu lah nama gelaran Syarif Yang Di Pertuan ketika baginda memerentah Ayuthia.

Setelah Inggeris meneliti Buku Hikayat Merong Mahawangsa mereka menemui bukti yang nyata, mereka membatalkan perjanjian menyerah Pulau Pinang kepada Inggeris yang dibuat oleh Sultan Abdullah Mukarram Shah raja wilayah Pulau Pinang Kedah pada tahun 1786.

Bukti pembatalan perjanjian tersebut ada tercatat di dalam surat Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah kepada Robert Fullerton bertarikh 18 November 1827. Sultan Ahmad Tajuddin menegaskan rasa tidak bersetuju baginda dihantar ke Melaka. Baginda juga meluahkan rasa kesal kerana pihak inggeris membatalkan perjanjian yang dimeterai dengan ayahandanya dahulu (1786 M) dan seterusnya membuat perjanjian baru dengan siam, baginda memohon agar elaun yang tertunggak sejak kedatangan baginda ke Pulau Pinang dibayar segera. Sila rujuk M/S 34 Buku Warisan Mahawangsa Kedah, penyelenggara Mahani Musa, Ahmad Jelani Halimi.

Dari m.s 31 Buku Warisan Maha Wangsa Kedah. Tercatat:

“..di samping enam pucuk surat Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II terdapat juga dalam kumpulan ini surat-surat yang di tulis oleh Putera Ligor yang memerintah Kedah sekitar tahun 1821 hingga 1839 masihi berpusat di Alur Ganu. Surat-surat itu ditujukan kepada pegawai-pegawai Inggeris di Pulau Pinang dan di tulis dalam tulisan jawi dalam bentuk surat beradat”.

Surat tersebut membuktikan bahawa Putera Siam Ligor ialah Sultan Mudzafar Shah III Kedah sekitar tahun 1821 dan baginda masih bersemayam di Istana Kota Serjanna Alor Ganu, berhampiran Anak Bukit, Kedah. Surat ini bukannya dari putera Raja Thai Rama II Chakri Sokho Thai.

Surat yang di tulis oleh Fullerton bertarikh 26 November 1827 masihi, menegaskan jika baginda Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah tidak berada di atas kapal yang akan membawanya ke Melaka pada jam 10.00 pagi esoknya (27hb November 1827). Segala hubungan baginda dengan kerajaan Inggeris termasuk segala bayaran akan di musnahkan mulai hari itu. Lihat buku ‘Warisan Maha Wangsa Kedah,m.s 35’ yang membuktikan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah adalah boneka penjajah Inggeris dan bukannya Sultan negeri Kedah.

Seterusnya bukti Benua Siam Islam Kedah wujud awal dari tahun 638 masihi adalah dari buku catatan O.W.Wolters, Early Indonesian Commerce, hal, 230-231.

“Dalam tahun 638 masihi Kedah ada mengirimkan perutusan ke China yang dapat melambangkan entity politik dan ekonominya dan dengan kemunculan kerajaan Sri Wijaya Hindu tahun 695 masihi, sebagai kuasa politik dan perekonomian yang utama di Pelembang Jambi”.

Bukti dari buku catatan G.Coedes,“Indianized States Of S.E”. Asia University Of Malaysia Press, Kuala Lumpur 1964, hal. 81-82, mengatakan bahawa pengaruh agama Hindu dari India hanya datang ke Benua Siam Islam Kedah pada 695 masihi sahaja.

Dan terkemudian sekali pada tahun 1736, pengaruh Buddha datang ke Benua Siam Islam Kedah dibawa oleh Raja Buddha Rama Kha Meang Aluang Phraya datang dengan bala tentera Chakri Sokho Thai menubuh kerajaan Buddha Lanna Chakri Sokho Thai di Luang Phra Bang, Benua Siam Kedah pada tahun 1736 masihi dari Tibet.

Pada tahun 1752 masihi mereka mengusir Raja Siam Tong Oo Maha Dammaiyaza dari Istana Mandalay ke Ayut’ia Bangkok dan di wujud negeri Buddha Burma. (Burma bermakna Puak Pendatang). Selepas itu pada tahun 1758 masihi mereka mengusir Raja Siam Pho Chan dari Istana Ayut’ia Funaan Siamreap Kemboja. Maka Raja Kemboja Pho Chan Koya Long Sultan Mud Zafar Shah kembali ke negeri Kedah di Berahman Indera Balai Besar Alor Setar Kedah.

Istana Ayut’ia Funaan Siamreap yang di tawan oleh tentera Buddha Burma Lanna Chakri Sokho Thai terus di tukar dan dijadikan Wat Buddha. Hari ini ia terkenal dengan nama Angkor Wat. Seterusnya tentera Raja Buddha Burma Chakri Sokho Thai bersama Raja Buddha Aluang Phraya menyerang Ayut’ia Bangkok tetapi dapat di tewaskan oleh tentera Raja Islam Benua Siam Kedah Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Dipertuan Benua Siam Kedah dan membunuh Raja Buddha Aluang Phraya pada tahun 1758 masihi maka tempat pembunuhan tersebut di gelar Taikala dengan bahasa Siam bermaksud, mati di bunuh.

Pada tahun 1767 masihi tentera Raja Buddha Aluangphaya Sokho Thai Burma mengepong Maha Raja Siam Islam Boromoraja V Ekataat, Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah di Kota Ayut’ia Bangkok Siam. Maka banyaklah tentera Raja Buddha Aluangphaya Sokho Thai Burma terbunuh di sekeliling Kota Ayut’ia Bangkok Siam.

Beberapa hari kemudian bau busuk tentera Raja Buddha Aluangphaya Sokho Thai Burma yang mati di bunuh mula merebak ke sekeliling Istana Kota Ayuthia. Bau yang terlalu busuk itu memaksa Raja Siam Islam Boromoraja V Ekataat Syarif Abu Bakar Shah menyusup keluar dari Kota Ayut’ia bersama tentera dan pengawal peribadinya dan berundur ke Ligor.

Baginda bersemayam di Istana Nambang Ligor pada tahun 1767 masihi. Raja Siam Ligor Nambang adalah juga Raja Siam Islam Dinasti Ayut’ia ke 33 Boromoraja V Ekataat Syarif .Jika diteliti dan dianalisa, maklumat ini ada tersirat di dalam buku sejarah “A History Of South East Asia” 1955 DGE HALL dan di m.s 43 buku Undang-Undang Kedah, Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur 2005.

No comments: