Thursday, November 29, 2007

BUKTI-BUKTI SEJARAH EMPAYAR BENUA SIAM ISLAM KEDAH

Sejarah negeri Kedah Darulaman banyak dilindungi oleh campurtangan penjajah Inggeris dan Thai pada awal abad ke 17 dan 18 dahulu menyebabkan banyak bukti-bukti sejarah negeri ini menjadi tidak selari dengan bukti-bukti yang mula dijumpai semula hari ini. Pada masa yang sama penemuan makam Sheikh Abdul Kadir ibni Hussain Syah Alirah bertarikh 904 masihi di Tanjong Inggeris, Langgar dan penemuan batu bertulis Ibnu Sirdan bertarikh 213 hijrah dalam celah-celah longgokkan batu candi oleh Dr Othman Md Yatim membuktikan agama Islam tiba jauh lebih awal dari tarikh 1400 masihi, tahun yang dikatakan Islam mula tiba ke Melaka.

Penjajah Thai pasti mempunyai muslihatnya apabila mereka membakar naskah Hikayat Merong Maha Wangsa. Tindakan ini diambil oleh tentera raja buddha Thailand Rama V Chakri Sokho Thai Chulalongkorn (Chula Luang Khun) pada tahun 1876 masihi selepas mereka berjaya membunuh Raja Maha Besar Benua Siam Kedah, Sultan Jaafar Mad Azam Syah ibni Sultan Syed Alang Alauddin di Gurun Kedah. Sayangnya nama baginda dan ayahanda baginda berdua tidak terdapat dalam sejarah Kedah, negeri yang pernah diperentah mereka sebagai Raja Besar. Nama Sultan Syed Alang Alauddin bergelar Panglima Bukit Gantang ada tercatat dalam sejarah Perak namun peranan dan sumbangan baginda telah di kecilkan.

Sultan Syed Alang Alauddin bergelar Panglima bukit Gantang telah memerentah dari tahun 1839 hingga 1862 Benua Siam (mengikut buku Konvensyen Sejarah Kedah)yang turut mencangkupi wilayah Perak hari ini. Baginda adalah putera sulong kepada Sultan Mudzafar Syah III ibni Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Ligor Nambang meliputi Kedah dan Perak. Sebelum menaikki takhta sebagai Raja Besar Benua Siam, baginda Sultan Mudzaffar Syah III ini pernah menjadi Raja Kemboja Cempakasari (bergelar Po Chan) dan kemudiannya sebagai Raja Kuala Kangsar. Nama sebenar baginda adalah Koya Long. Gelaran Koya mungkin asing bagi kita hari ini namun di Georgetown, Pulau Pinang ada sebuah masjid yang diberi nama Masjid Koya.

Pembakaran naskah Hikayat Merong Maha Wangsa pada 1876 ada tercatat di dalam buku ‘Sejarah Kedah Sepintas Lalu’ sementara catatan dari James Low mengatakan Rama V Chakri Sokho Thai Chula Luang Khun memerintahkan agar hikayat tersebut hendaklah dibakar habis habisan agar penulisan yang berunsur agama Islam dan dakwah islamiah ini segera dimusnahkan.

2 comments:

pongkodan said...

Salam,

Sejak dari zaman persekolahan lagi saya dapat merasakan ada sesuatu yg tak kena dgn sejarah Melaka dan kesinambungan Melaka dgn zaman silamnya dan begitu juga dgn zaman selepas kejatuhan Melaka itu sendiri. Dgn adanya blog ini, dapatlah saya mewujudkan rantaian peristiwa yg berlaku dalam sejarah org Melayu itu sendiri.

anaianai said...

Terima Kasih..banyak lagi maklumat yang disembunyikan oleh penjajah sejak dulu.

Contohnya, kenapa Melaka mempunyai seorang Bendahara yang di panggil mamak bendahara? Bukankah perlantikkan dan kesetiaannya adalah kepada Raja Monggol India (Zahiruddin Bahadur Syah 1498-1530)? Bukankah mamak bendahara ini dipersalahkan kerana kejatuhan Melaka, padahal dia harus menjawap kepada Raja Besar Benua Siam yang juga dari keturunan Raja Monggol India?

Portugis Islam pula berasal dari Khalingga (sebelum pada itu mereka lari dari Cordoba kerana Perang Salib). Mereka dihantar ke Melaka atas perentah Raja Besar Benua Siam menggantikan Laksemana Cheng Ho yang sudah meninggal dunia untuk mengawal Selat Melaka.

Mereka hari ini dipanggil Bugis (bahasa siam bermaksud, puak portugis). Lihat lah pakaian besi dan senapang musket mereka yang mana rekabentuknya berasal dari Eropah. Tentera Melayu tidak memakai baju besi.

Ini baru sebahagian sahaja, banyak lagi yang masih tersembunyi. Kita harus gali semula sejarah bangsa kita dahulu.