Sunday, June 3, 2007

Sentiasa berubah-ubah

Saya ingin menarik perhatian saudara/i kepada artikel dibawah yang saya kira berubah-ubah mengikut selera. Kali terakhir saya menyemak, bukan Sultan Mahmud Syah yang melantik Raja Lumu sebagai Sultan Selangor tetapi Sultan Mudzaffar Syah III, Perak kerana baginda Putera Sulong Maharaja Benua Islam Siam ketika itu. Mustahil kalau raja-raja ketika itu tidak tahu. Perlantikkan itu dikira sah kerana dilantik oleh Maharaja Besar Benua Islam Siam yang diwakili oleh Koya Long @ Putera Sulong. Kalau betul Sultan Mahmud pasti ia akan dipertikaikan kelak. Perkara begini jangan dibuat main-main. Homepage Perak setahu saya masih lagi menggunakan Sultan Mud Zaffr Syah III. Ikuti perisiannya,

1766 - 1778 H.H. Paduka Sri Sultan Saleh ud-din Shah ibni al-Marhum Raja Chelak, Sultan and Yang di-Pertuan Besar of Selangor. b. ca. 1705, as Raja Lumu, second son of H.H. Paduka Sri Raja Chelak bin Daeng Rilaga, Yang di-Pertuan Muda of Riau, by a junior wife. Established himself as ruler of Selangor in 1743, but signed a treaty with Sultan Sulaiman I Badr ul-'Alam Shah of Johor, in which he acknowledged his sovereignty, 8th January 1758. Invested with various items of Royal insignia and installed as Sultan and Yang di-Pertuan Besar of Selangor, at Lumut, by Sultan Mahmud Shah of Perak, 1766.. m. (first) Y.A.M. Engku Puan, a younger daughter of H.H. Paduka Sri Sultan 'Ala ud-din Ri'ayat Shah bin Daeng Rilaga, Yang di-Pertuan Muda of Riau. m. (second) at Pulau Besar Indira Mulia, Perak, December 1770, a daughter of Y.T.M. Raja Chulan bin Raja 'Abdu'l-Hamid, Raja Muda of Perak. He d. at Kuala Selangor, 1778 (bur. there at the Royal Cemetery, Bukit Melawati), having had issue, two sons and three daughters

Ini URL nya,
http://www.4dw.net/royalark/Malaysia/selang2.htm


Semak perlantikkan Raja Lumu disini,
http://www.geocities.com/abangk/bugis.htm

"Ketibaan Raja Lumu disambut dengan penuh istiadat raja besar-besaran dengan pukulan nobat dan tiupan nefiri. Acara ini dilakukan dengan tujuan sebagai ujian kepada Raja Lumu, adakah beliau benar-benar berketurunan raja yang berdaulat".

Saya kira menarik cara cerita ini ditulis mungkin begitulah yang difahami oleh pengarang ketika itu Sebenarnya Sultan Mud Zaffar Syah III sudah mengetahui siapa Raja Lumu ini kerana bondanya adalah anakanda kepada Tunku Anjang Johan ibni Sultan Mohammad Jiwa II, Nai Nai Adilin, Perdana Menteri Kedah merangkap Penghulu Berahman Indera.

Tengku Anjang Johan menjadi Raja Ranong sebelum baginda dibunuh oleh penjajah Thai dalam tahun musuh bisik 1821. Ranong dalam bahasa Melayu bermaksud, tempat adik duduk. Begitu juga dengan kekandanya Tengku Long Putera menjadi Raja Legeh (Kelantan) sebelum Long Senik bersubahat dengan penjajah Thai dan dilantik oleh mereka menjadi Raja disana. Perlantikkan sebegini adalah perkara biasa ketika itu kerana Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang pun pernah dilantik menjadi Raja Songkhla.

Dalam lain perkataan bonda kepada Raja Lumu ini adalah anak saudara sepupunya Sultan Mud Zaffar Syah III. Akan tetapi untuk menutup kebenaran catatan diatas hanya disebut sebagai a junior wife”. Inilah kebenaran yang cuba ditutup oleh pihak tertentu, men delete kan dari sejarah bangsa. Situasi yang sama berlaku kepada Nang Che Puan, bonda Tengku Anjang Johan Sila rujuk buku “A history of South East Asia” oleh Prof DGE Hall untuk maklumat lanjut.

Kita lihat salasilah anakanda kepada Paduka Sri Sultan Saleh ud-din Shah pula,

1778 - 1826 H.H. Paduka Sri Sultan Ibrahim Shah ibni Sultan Saleh ud-din, Sultan and Yang di-Pertuan Besar of Selangor. b. ca. 1736, eldest son of H.H. Paduka Sri Sultan Saleh ud-din Shah ibni al-Marhum Raja Chelak, Sultan and Yang di-Pertuan Besar of Selangor, by his first wife, the Engku Puan, a younger daughter of Paduka Sri Sultan 'Ala ud-din Ri'ayat Shah bin Daeng Rilaga, Yang di-Pertuan Muda of Riau, educ. privately. Succeeded on the death of his father, 1778.

Sekiranya kita teliti balik, rupa-rupanya ayahanda dan anakanda kahwin dengan orang yang sama, pelik betul salasilah ini!!! Punyelah nak tutup salasilah keturunan Maharja Siam ini sehinggakan menjadi kelakar pula.

2 comments:

ontahsapo said...

boleh cerita sikit lagi tak, apa beza Sulatn Mud Zaffar Syah III ni dgn Sulatn Muzaffar Syah yang mula2 masuk perak dari melaka tu..? konfius sket ni... tq..

Amermeftah said...

Salam bang anaianai,

Saya tanya di sinilah. Luas sedikit.

1. Bang anaianai kurang atau belum menyentuh sejarah negeri-negeri pantai timur khususnya Kelantan. Kalau minat saya anjurkan dua buku. 'Ikhtisar Sejarah Kelantan' dan 'Pattani, Kelantan dan Terengganu dalam Pattani Besar'.

2. Adakah Tengku Long Putera yang menjadi Raja Legeh berkaitan dengan Long Gafar? Kerana menurut sejarah Kelantan, Long Gafar yang sebenarnya punya kuasa mutlak ke atas Kelantan tetapi kuasanya dikurangkan secara perlahan dan halus oleh keluarga Long Yunus (datuk nenek Long Senik).

3. Dengan mengatakan orang Siam sebenarnya adalah pemerintah Nusantara, adakah ini akan mencabar ketuanan melayu? Tetapi ini sudah terjawab bila bang anaianai sendiri kata mereka rumpun Melayu.

4. Siam dikatakan dipolemikan daripada Xian oleh Portugis. Ini menunjukkan manusia awal yang menetap di Tanah Melayu ialah org2 Cina. Ini mengiakan kata-kata sesetgh org2 Cina Malaysia moden bahawa org Cina yg pertama menetap di Tanah Melayu dan menjadi alasan mereka untuk mempertikaikan ketuanan atau hak istimewa org Melayu.

5. Kalau tidak ijmak pun jumhur ulama mengatakan bahawa anak-anak Nabi Nuh ada tiga selain yang kafir dan ikut sama tenggelam. Mereka yang tiga itu ialah Sam, Ham dan Yafits. Sam dikatakan menjadi moyang kepada bangsa Asia, Ham moyang bangsa Afrika dan Yafits moyang bangsa eropah. Dalam sirah dan sejarah Islam dicatat bahawa Nabi Muhammad dari keturunan Sam bin Nuh. Harap diberi penjelasan mendalam tentang Oliak Al Mustapa.

Akhir kata, kami bertanya kerana berminat. Bukan tujuan untuk membanding dan mencari salah. Harapannya dapat dikaji lebih dalam dan dikemukakan bukti lebih kukuh. Harap keraguan kami dihormati dan dirai. Oleh sebab bang anaianai membawa sesuatu yang baru kepada pemikiran masyarakat, sepatutnya bang anaianai lebih bersedia dan terbuka menerima kritikan dan soalan. Kami budak baru belajar kalau salah janganlah marah.