Thursday, July 16, 2009

Gambar-gambar ekskavasi terkini di Sg Batu, Lembah Bujang, Merbok Kedah

Kerja-kerja di jalankan oleh Pusat Penyelidikan Arkeologi Global, Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang. Sama-sama kita saksikan (klik untuk besarkan imej),

















/>








Tuanku Nai Long Kasim, Waris Mutlak Yang Di Pertuan Kedah bersama Tuanku Nai Long Jaafar turut hadir untuk melihat kesan-kesan sejarah yang dieksvakasi. Dihadapan beliau adalah ketinggian aras yang telah ditimbus. Lihat pokok kelapa sawit yang lebih tinggi dari pohon yang lain





Terkini,inilah yang ditemui terkambus sedalam 1-2 meter..









Lihat tebing pada kiri dan kanan gambar atas dan bawah, ia membukit pada ketinggian 1 meter seperti dikambus. Kawasan ini hari ini adalah ladang kelapa sawit.

10 comments:

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

susunan batu bata ni sama macam yang terdapat pada binaan2 lama diistana Narai, Candi Pagai Air, Candi Alor Raja, Istana Raja Ligor dan lain-lagi.

Buat penulis buku the India Dilemma (Malaysia), tuduhan yang mengatakan banyak kuil hindu yang dirobohkan oleh pemerintah dahulu tidak dapat diterima akal.

Yang banyak dirobohkan itu sebenarnya adalah bukti istana dan peninggalan Siam-Islam oleh Inggeris bukan kuil hindu.

MAHAGURU58 said...

Kena highlight perkara ini melalui media perdana.

Bila kot blog saja, tak ramai yang sedar akan penemuan bersejarah sebegini.

Ayuthaya said...

Assalamualaikum YM Tunku Nai Long Mazlan .pada pendapat saya apa kata pihak ANAI-ANAI mendedahkan lagi tempat-tempat sejarah Empayar Islam Benua Siam Kedah seperti Candi Pagar Air - Candi Alor Raja kepada pihak Arkeologi Global USM Pulau Pinang. Dan juga meminta jasa baik Kerajaan Pas Negeri Kedah membaik pulihkan Kawasan Istana Meang Kuang dan makam -makam disitu. Ini dapat memberi sokongan yang lebih kuat kepada perjuangan saudara-saudara sekelian. semasa saya melawat Kedutaan Iran saya ada nampak peta Empayar Benua Siam Kedah versi Parsi. Saya akan cuba dapatakan . Insyaallah

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

"saya ada nampak peta Empayar Benua Siam Kedah versi Parsi"

menarik ni..mmg menarik.

To Mahaguru58:
Media Perdana, x kira UMNO ke PAS masih meng-atribute-kan SIAM dengan Buddha...

Proses memPERDANAkan sejarah ini akan menjadi realiti satu hari kelak...mungkin 'ada pihak' yang sedang mengusahakan sesuatu yang kita x nampak...

...tapi saya yakin ramai yang berdoa dan berusaha semampu yang buleh agar sejarah realiti ini menjadi root kepada sejarah Malayu kita hari ini.

Don Balon said...

Nai,
teruskan perjuangan..
Moga sejarah negara kita dapat ditulis kembali berdasarkan KEBENARAN.
Bukan lagi versi Tok janggut menderhaka sultan, mat kilau menderhaka sultan, Long Yunus di kelantan raja sebenar.. di kelantan, ada yang memperjuangkan kebenaran yang Long Gafar sebagai Sultan sebenar pada waktu itu, yang digelapkan oleh buku sejarah tulisan Nik Mahmud.
Makin sakit ati bila orang2 bukan Islam pun terlibat menulis sejarah negara termasuk buku teks.. mulalah kata British membawa kemajuan dan tamadun ke negara kita..
hampeh!!

Jungle Gold said...

Salam kepada anai-anai dan rakan-rakan yang lain. Saya adalah anak jati Kedah dan peminat setia blog ini. Dengan membaca blog ini, banyak persoalan dalam diri saya telah terjawab. Terima kasih diucapkan kepada anda semua yang menerbitkan blog ini. Sebagai rakan blog ini, saya ingin membetulkan ejaan yang anda buat dalam posting ini iaitu "eksvakasi". Sepatutnya ia harus dieja sebagai "ekskavasi" (excavation). Semoga dengan penulisan yang baik dan penggunaan istilah yang tepat dapat meningkatkan kredibiliti dan kepercayaan pembaca terhadap blog ini.

Untuk makluman, pada tahun 1999 saya pernah bertugas di Pusat Arkelogi Malaysia USM (kini di ubah kepada Pusat Arkeologi Global USM). Kini saya bertugas di IPTA yang tidak jauh dengan Kota Maeng Kuang.

emel saya: biruartik@gmail.com

elzindar said...

bagi saya penemuan tahun 11M ini melampaui entiti siam itu sendiri, kerana pada tahun tersebut malahan srivijaya pon belum maju dan gagah. malahan tempat ibadat yang ditemui itu pun xdapat dikaitkan dengan agama buddha, kerana pengaruh buddha belum wujud pada taun itu di tanah melayu.
jadi saya rasa perkaitannya pastilah dengan bangsa nabi ibrahim yang beragama hanif, yg mengutuskan keterunannya ke bahagian timur untuk mencari tanah yg dijanjikan tuhan untuk mereka.

elzindar said...

maaf 110 masihi

A.Danial Zainuddin said...

Yg aq x puas hati tuh,cuma 1 jer.Bile ada penemuan baru dijumpai kat kedah,mula lah tedengar suara sumbang dr kaum india stat klaim itu ini.Padahal yg bina semua monumen nih bukan nenek moyang dorang pon,tapi nenek moyang org Kedah.Org india nih mula lah buat spekulasi sendiri kate org dia org asal tanah nih lah,org melayu org pendatang lah.Macam2 lagi lah.Sakit ati aq mendengar.Aq harap ada lah org pakar mana2 tolong pagi pencerahan skit kat org keling nih.Supaya sedar yg nenek moyang dorg tuh kaum pendatang dr india yg dtg pada abad 18-19.Bukan bumiputera di tanah nih.

Unknown said...

mohon utk saya beri komen di sini...saya juga pernah ke sana melihat sendiri hasil ekskavasi sg batu...ada beberapa penemuan kat sana..satu tentang adanya aktivi perkapalan/jeti...satu lagi budaya/tempat beragama...dan satu lagi yg menarik minat saya..tempat pemprosesan besi yg mana mengikut penerangan prof x...memang di eksport ke india dan china utk dibuat pedang pada kurun tersebut...tp dukacita di sini batu bata tersebut dihantar proses ke negara barat utk pentarikhan umur batu..dan amat berbeza...tolong saya utk membuka minda mereka krn saya trlibat secara tak langsung dlm kerja2 tersebut