Monday, March 9, 2009

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUL RASUL



6 comments:

Leenoh said...

Salam.
Sama-samalah kita menyambut Maulidur Rasul.Jadikan Islam sebagai Cara Hidup. Semoga perjuangan anda berjaya.
Sekian.

Aku said...

salam saudaraku ,

sempena bulan da'wah yang di jalankan oleh kerajaan di Malaysia, aku mengambil kesempatan ini untuk melancarkan kempen cintai hijab atau tudung bagi wanita2 dan lelaki2 muslim di Malaysia.

ada sedikit penerangan mengenai kempen cintai hijab di blog aku dan sesiapa yang sudi menyertai kempen ini atas nama kesatuan ummah Muhammad SAW jemputlah ke;

http://aku313.blogspot.com/2009/03/kempen-cintai-hijab.html

pemudatimur said...

Salam.
Saya mula memahami sejarah realiti ini,tetapi saya ada terbaca semasa surfing,tertulis bahawa bendera siam(tak tahulah bendera thai ke siam)ni selembar kain merah.Kemudian ada raja thai yang menambah line putih dan biru pada bendera yang direkod perancis zaman Ekatotsarot itu, maka terhasillah bendera thai hari ini.soalnya,benarkah bendera siam Islam itu selembar kain merah mcm ottoman,cuma tanpa bulan bintang? memang maharaja ekatotsarot tu guna bendera merah atau thai buat cerita?

Salmi said...

Saudara Minangjawa,
Bendera warna merah memang sinonim dengan Siam sebab itu bendera negeri Kedah sekarang dan Kelantan juga warna merah. Bendera negeri China tempat asal usul Merong Mahawangsa itupun merah.Turki Ottoman juga memang merah, dari segi pemakaian headgear dari bentuk kon kepada songkok hitam memang ada pegaruh Turki terhadap tamadun kita.

anaianai said...

Berkenaan dengan bendera @ tunggul sila rujuk dalam UUK di muka surat 42..

tinta emas said...

assalamualaikum saudara seislamku, ana ingin memberi sedikit informasi tentang sejarah yang anta sedang himpun ni. Adapun diceritakan oleh ayahanda saya bahawasanya keris pendua Hang Tuah masih wujud, dan ada dalam simpanan keturunan beliau di bahagian selatan thailand. Sepertimana berita yang terakhir ahli keluarga tersebut masih mempunyai hubungan dengan tanah sumatera. Jika benar dakwaan anta tentang Tun Saaban @ Hang Tuah itu pernah bersemayam di utara pulau sumatera maka shohih-lah cerita ini. Lagi satu tentang sejarah seberang perai yang mempunyai 2 pahlawan (adik dan abang) yang pernah diceritakan bergaduh dan mati dibunuh walhal kuburnya ditanam batang pisang, salah seorang dari mereka telah berhijrah ke kelantan dan memakai gelaran tuk janggut. Nama beliau kalau tak silap ana.. Wan Hassan bin Wan Munaz @ Panglima Munaz. Di penang pun lawan British sampai kelantan pun masih dok lawan lagi. Alhamdulillah syukur keturunan beliau ada sehingga kini cuma sejarah yang asli masih perlu dirungkaikan. Insyaalah..