Wednesday, January 2, 2013

Ayuthia Siam sebuah negara Islam


Ceramah Ustaz Zainul Asri

Perhatikan ucapan bermula pada minit yang ke 1:23

Akhirnya, ulama juga yang perlu bercakap mengenai sejarah Islam. Ulamak yang tidak ada imbuhan dan kepentingan duniawi melainkan menegakkan islam. Nak di harapkan sejarawan mahu pun pencacai, tak berani pula nk buka mulut, bimbang "shorru miss" atau tak dapat anugerah kelak nanti. Kalau ada yang berani pun yang jenis dah dapat imbuhan untuk menentang habis-habisan apa saja yang ditulis di blog ini.

Ingat sikit, mati tak tunggu tua, yg tua patut ingat lah, rumah dah kata pergi kubur dah kata mari. Imbuhan itu semua tidak ada "added value" pun di sisi Allah SWT, your datukship ke, ketokohan ke, means nothing to him. Yang penting, samada anda sebagai sejarawan ada ke tidak menegakkan kebenaran sejarah Islam dan Khalifah Islam di Nusantara Benua Siam ini. Kalau waris Ahlul Bait hari ini pun mereka masih nak ranapkan, siaplah kau nanti. Allah sentiasa merestui doa mereka yang dianiaya.

9 comments:

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

Salam.
Saidina Usman Affan R.A pernah sampai di Kedah. Nak kata apa lagi?

Tu la kata orang Kedah bukak Siam depa x percaya. Orang Kedah tu orang Melayu la dalam konteks hari ni. Bukannya orang Thai.

Tak kan dia mai sorang? Tu kata ada makam sahabat nabi di Semenanjung ni depa x percaya.

Tu kata Kedah tu bahasa Arab surat cara- surat watiqah bukannya Qodah bermaksud fitnah ataupun mangkuk.

Wan Muhammad Nadzir Wan Pe said...

assalamualaikum,
saya mengikuti ceramah tersebut, dan nampak kewajaran apa yg diperkatakan oleh sheikh Zainul Asri berkenaan hilir melaka yg terdapat di negeri melaka manakala hulunya di langkawi. pelabuhan melaka pulak katanya ialah di muara sg merbok itu juga nampak wajar. mungkin saudara boleh mengupas/memperhalusi perkara ini dgn lebih dalam. sekian.

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

dalam kisahnya Hang Tuah difitnah, Dimana disembunyikan oleh bendahara? bukankah di Hulu Melaka?

Bukankah Hulu Melaka itu tempat semayam Sultan Muhiyudin Mansur Syah anak saudara beliau?

Bukankah kisah Hang Tuah itu berkisar dizaman sultan mansyur syah jika menurut hikayat fantasi?

walaubagaimanapun bukanlah kisah hang tuah yang hendak di penaikan - itu hanya sampingan shaja.

yang penting asal kedatanga Islam di Alam Melayu bila mula dan siapa pengasanya?

Aini AJBA said...

Salam... setelah sekian lama saya menerokai salasilah keluarga saya akhirnya saya telah menemui moyang2 sya terdahulu dan saya tidak menyangka mereka adalah org hebat dan disebut dalam sejarah.. saya ingin lbih tahu tntg mereka ... boleh x sekiranya anda mempunyai sejarah mereka,tlg berikan kepada saya... mereka itu adalah Raden Megat mat ibni almarhum megat itam tunggal ibni Almarhum raden megat Idris... Jasa baik dri anda amatlah saya Harapkan... maklumat tersebut Boleh emailkan pada saya ke islamic.teen92@gmail.com... shukran...

mamat khalid said...

salam. saya mengikuti blog ini dengan hati yang mencari pengetahuan sejarah dan ilmu yg dibawa bersama. harap saya dapat menghubungi saudara khalidmamat@gmail.com

emaswarisan said...

PILIHANRAYA UMUM KE-13 pada 2013 DAN kaitan antara TEORI yg Pertama dan Kedua :
Saya dah lama tak ikuti blog tuan anai-anai ni.Sedikit sbyk blog tuan telah mencerah sedikit minda saya sejak menemuinya pd lewat 2009 dulu.
Alhamdulillah ceramah tuan sheikh Zainul Asri pd 6dis2012 telah memberi kesan yg mendalam berkaitan aqidah+hijrah+khalifah+melayu.Amat menarik berkaitan hal nabi Isa al Masih,kiamat,umat 1500 tahun dan perjuangan Rasulullah saw selama 13 tahun di Mekah sebelum berhijrah.
Tidak kurang menarik tentang huraian no.13.
Saya mohon maaf kerana komen ini agak pjg sbb saya nk berkongsi sesama kita agar sama2 mendapat pencerahan.
Saya akan huraikan hubungkait antara Sultan Kedah (DYMM Agung skrg,titih sebelah nenda baginda,cucu saudara Tuanku Jaafar yang diserang di Gurun oleh tentera bergajah Thai) yg mencakupi no.2 dan 13.
Teori pertama iaitu R-A-H-M-A-N bakal berakhir dan mungkin akan diganti dgn teori yg ke-2 iaitu H-A-L-I-M...mengapa dan kenapa?Adakah faktor mereka berdua adalah dua beranak iaitu bapa saudara dan anak saudara?
Yang menariknya,watak2 terlibat…kenapa Kedah+Sultan Abd Halim+naiki takhta Agung 2x..2013 usia 85.
1) Sultan Abd Halim menaiki takhta DYMM Agung kali ke-2 (melakar sejarah sebab jadi Agung 2x).
2) Dilantik (belum ditabal lagi) sbg Agung ke-14 mulai tanggal 13hb-12-2011 (berturutan:14-13-12-11)
3) Jumlahkan 13+12+2011=2036 maka 2+0+3+6=11 ertinya 1+1=2
Bahagikan 2036 dgn 9=jawapan akan berbaki 2.(No 9=mewakili bil. sultan/raja yg jadi DYMM Agung di M’sia) bermula dgn
N9,Selangor,Perlis,Trengganu,Kedah,Kelantan,Pahang,Johor dan Perak.
4) Sultan Halim di tabal DYMM Agung ke-5 mulai tanggal 21-09-1970.
Pada keesokan hari 22-09-1970 Tunku Abd Rahman terus serah tugas kpd Tun Razak.Mengapa?Sebab bapa saudara (yakni Tunku) akan jatuh martabat jika masih sbg PM sedangkan anak saudara (Sultan Halim) sbg Agung.Maka,disebabkan Sultan Halim naik takhta,jawatan PM-1 terus bertukar kpd PM-2.

emaswarisan said...

Bukan Halim yang hebat…Allah swt yang maha hebat percaturanNya.
5) Jumlahkan 21+9+1970=2000 maka 2+0+0+0=2.
Bahagikan 2000 dgn 9=jawapan juga berbaki 2.
6) Menaiki takhta kali ke-2 dgn permaisuri rasmi yg ke-2 (dulu Sultanah Bahiyah,skrg Sultanah Hamimah)
7)Memerintah di era PM yg ke-2 dan ke-6 iaitu Tun Abd Razak dan DS Najib (2 beranak)
8)Merupakan anak ke-2 kpd Tunku Badlishah.Cuba lihat http://en.wikipedia.org/wiki/Abdul_Halim_of_Kedah
9) Baginda memerintah Kedah yg diurus tadbir oleh kerajaan BN yg pertama dan kerajaan Pas yg ke-2.
10) Jgn lupa...majlis pertabalan DYMM Agung ke-14 telah berlangsung pd 11-04-2012,
bermakna 11+04+2012=2027 atau 2+0+2+7=11 ertinya 1+1=2 dan jika 2027 dibahagikan dgn 9,maka jawapan juga akan berbaki 2.
Harus di ingat,perlantikan Sultan Abdul Halim juga diputuskan pada Mesyuarat Raja-Raja Khas kali yang ke 227 atau 2+2+7=11 juga jatuh kpd 2.
11) Apakah teori "H-A-L-I-M" akan mengambilalih teori "R-A-H-M-A-N" yg telah dipenghujung skrg iaitu N=Najib? Jika betul teori baru ni,siapa H itu yg bakal jadi PM yg ke-7.Harus di ingat dari 6 ke 7,maka 6+7=13…pilihanraya akan datang adalah PRU-13 (tahun 2013).
12) Adakah baginda juga akan menyaksikan pertukaran dari kerajaan BN Persekutuan yg pertama kpd kerajaan yg ke-2 iaitu Pakatan Rakyat, di Putrajaya selepas PRU-13 nanti?
Walau apa pun...kita JGN taksub...hakikatnya atas kehendak Allah s.w.t jua yg berkuasa.
13)Juga harus di ingat.Makanya rakyat kelahiran Negeri Kedah shj yg mempunyai mykad bernombor 02.
14) Jumlah negeri2 dalam Malaysia ada 13 buah.
15) Terdapat 222 kerusi parlimen yg merangkumi 13 buah negeri dan 3 wilayah persekutuan dimana
jumlahkan 2+2+2+1+3+3=13

emaswarisan said...

16) Jgn lupa..pertukaran singgahsana istana negara lama kpd istana yg baru iaitu (dari yg pertama kpd yg ke 2 juga pd era baginda Sultan Abd Halim.
17) Tahun 2013 juga sambutan rasmi keputeraan Sultan Kedah yg ke-85 iaitu 8+5=13…jika Allah panjangkan
usia baginda…insyaAllah..iaitu pd 20/Jan/2013 setiap hari Ahad ke-3 bulan Januari.
18) Manakala sambutan Hari Keputeraan DYMM Agung adalah pd setiap Sabtu pertama bulan Jun iaitu 01Jun2013 iaitu 1+6+2+0+1+3=13
19) DS Najib juga amat meminati no.11 atau 1+1=2
Lihat sini http://www.agendadaily.com/Muka-Hadapan/najib-angka-11-dan-tarikh-pilihan-raya.html
Najib berkata nombor itu timbul dalam beberapa peristiwa penting dalam hidupnya.
Antaranya ialah Allahyarham ayahandanya, Tun Razak Hussein lahir pada 11 Mac 1922, ibunya Tun Rahah Noah lahir pada 11 Jun 1933, hari lahir anak pertama beliau juga pada 11 haribulan, dan Umno ditubuhkan pada 11 Mei 1946.
Najib menjadi Menteri Besar Pahang yang ke-11 (1982-1986) dan merupakan Orang Kaya Indera Shah Bandar yang ke-11.
Nombor plat kereta rasmi beliau juga bernombor 11.
Menurut Feng Shui cina,kalendar 2013 adalah tahun ular yg memberi gambaran kekalutan dalam sektor politik dan ekonomi.Adapun tahun kelahiran DS Najib juga adalah pd tahun 1953.selain daripada itu,apakah faktor kekalutan politik itu akan memungkinkan pemerintahan secara islamik oleh Pas akan menjadi kenyataan.Begitupun 2013,UMNO bakal menyambut ulangtahun ke 67 iaitu 6+7=13….apakah no 13 ni akan menjadi kalut seperti kalutnya 13 Mei dulu.
Itulah serba sedikit perkaitan antara no.13,11 dan 2 atau 13-11=2.Wallahu 'aklam Sekian…

Tertanya2 said...

Assalamualaikum ya sheikh anaianai, Mohon diizinkan saya copy isi2 dlm blog ini tuk kegunaan & kefahaman peribadi. Jazakallahu Khairan