Thursday, September 6, 2012

WANGSA ITU HARIMAU MALAYA




Salam hormat kepada semua pengkaji sejarah tanah air kita yang tercinta ini. Kami harap saudara pembaca sekalian berada dalam peliharaan Allah SWT hendak Nya. Dalam masa beberapa bulan ini banyak perkara yang berkait dengan sejarah Kedah dan Benua Siam (bukannya negeri Siam) sepertimana  maklumat yang tertera dalam blog ini telah mula hangat di perbincangkan dikalangan penulis dan pengkaji sejarah, Alhamdulillah, syukur.

Ada pembaca yang dapat menerima fakta sejarah dan ada yang menolaknya bulat-bulat. Ada juga yang menolak kerana ada kepentingan, sanggup dibeli dan di bodek dengan bermacam-macam anugerah dunia agar menentang apa sahaja yang berkaitan dengan Yam Tuan Sharif Syah (tak ingat nk mati ke, DWS?).

Ada juga yang sanggup menyokong mereka-mereka yang bimbang akan hilang kepentingan walaupun mereka tahu hakikat sejarah realiti. Ada yang bijak dan menerima sebagai pecambahan ilmu sejarah yang harus di rekodkan untuk generasi akan datang, walaupun kami tahu mereka tidak bersetuju sepenuhnya.

Yang peliknya, ada yang masuk campur berlebihan sangat tanpa tahu ekor kepala.

Bagi yang bersusah payah membongkar semula sejarah bangsa melayu dari etnik Siam Islam ini kami dahului dengan ucapan terima kasih. Semoga Allah berserta saudara/i dalam menempuh dugaan yang bakal menyimpang, amin.

Jika kita lihat situasi hari ini, betapa beruntungnya mereka yang kini berada diatas takhta kekuasaan sebagai raja-raja negeri kerana mereka tidak perlu membuktikan apa-apa, sedangkan pihak waris Yang Di Pertuan Kedah terpaksa mencari kembali bukti-bukti sejarah silam.

Bukanlah menjadi kegemaran kami untuk mendedahkan aib sesaorang, malah tak suka pun tetapi kami terpaksa bertindak sebegitu untuk membuktikan kewujudan sejarah realiti yang telah dipadamkan.

Dalam usaha itu, kami menerima komen-komen yang mencaci malah dipermainkan dengan kata-kata sindiran, sebagai pembalasan dari mereka. Alhamdulillah, agaknya mereka terlupa selama 133 tahun keluarga Yang Di Pertuan Kedah dihina, dicaci, diusir, dan dibunuh. Musuh Islam ini membunuh keturunan termasuk ibu yg mengandung dan bayi dalam buaian. Hak-hak mereka dinafikan, harta benda, tanah-tanah dirampas dan sejarah mereka di ghaibkan sehinggalah manuskrip melayu Undang-Undang Kedah dipulangkan dan diterbitkan pada tahun 2005 baharulah boleh kami mendedahkan sejarah realiti.

Pewaris kepada kesultanan hari ini telah tunduk kepada penjajah Thai dan Inggeris, megenepikan agama islam hanya untuk mereka mendapat tampuk kuasa sepertimana hari ini. Ini buktinya.

Nasib baik hari ini kita masih Islam(klik untuk besarkan).


Siam yang dimaksudkan disini ialah bangsa Thai Buddha yang telah menjajah negeri Siam islam bermula dari tahun 1767 tetapi masih menggunakan nama negeri Siam. Mereka kemudiannya menukar nama negeri Siam itu kepada Thailand (tanah thai), sempena nama bangsa mereka, Sukho-thai. Mudahnya, Siam itu islam dan thai itu Buddha.


Malangnya, ada juga diantara mereka-mereka ini yg telebih kuah dari nasi kerana salasilah keluarga sendiri pun mereka tidak tahu tetapi sanggup komen salasilah kami bagai nak rak. Syukur Alhamdulillah, begitulah ketentuan illahi, bukan senang memperjuangkan sejarah islam, undang-undang islam yang ditinggalkan oleh nenek moyang terdahulu.  Yang pastinya, sesiapa yg menegakkan semula sejarah khalifah Islam ada ganjarannya dari Allah SWT di akhirat besok.

"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 41)

Ada pula diantara mereka yang mengatakan apalah yang ada pada nama. Lupakan saja tuntutan kepada kerajaan dan pihak berwajib. Biarkan yang sudah itu berlalu. Nasihat yang kami kira bagus tapi tak bertempat, dan jahil hukum agama Islam . Sekiranya tidak ada apa pada nama, sila tukar je nama tanah, nama pada apa-apa geran kepada nama kami dengan rela hati. Biar kami lelongkan dan sedekahkan kepada sekolah agama rakyat, sekolah pondok yg dhaif dan sangat-sangat memerlukan bantuan. Kuasa yang ada pun serahkanlah balik, mengikut kehendak Qutbah Wida. 

Walaupun perisian blog ini tidaklah sehebat mana, namun ia telah berjaya membuka lembaran baru penceritaan semula sejarah negara melalui wasiat. Sesiapa yang mempertikaikan wasiat, silalah rujuk tuntutan agama islam mengenai wasiat. Almarhum Tuanku Nai Long Kasim juga mewasiatkan kepada waris-waris yang hampir dengannya, bahawa penggantinya kelak sebagai Tuanku Nai Long Muhammad Zaki. Kami tunaikan wasiat itu.

Pada masa yang sama, ada pula pihak yang mengatakan hanya 70% sahaja penulisan diblog ini yang boleh diterima pakai. Mereka lupa bahawa sepatutnya, penceritaan semula sejarah haruslah diterokai oleh mereka disebabkan merekalah yg bergelar pakar, dikatakan berkelayakkan dalam bidang sejarah, akan tetapi sebaliknya pula yang berlaku.

Namun mereka tidak memilih untuk berjaga-jaga kerana tulisan mereka sudah cukup untuk membuktikan perasaan tidak puas hati mereka terhadap penulis-penulis diblog ini. Dulu kami pernah memaklumkan kepada Almarhum situasi ini dan beliau merasa sungguh kecewa dengan sindiran mereka namun tetap yakin bahawa suatu hari, sejarah realiti akan tersohor juga. “Kita tak baca lagu tu, biag p kat depa, depa tak terima  wasiat lagu kita, mereka tidak ada UUK lagu kita” antara ungkapan yang sering digunakan Almarhum.

Sebenarnya, kami tidak mengharapkan penghargaan dengan penilaian 70% itu. Terima kasih sajalah. Yang kami harapkan ialah agar saudara/i bersama memperjuangkan sejarah negara yang dipendamkan oleh penjajah Inggeris dan penjajah thai dan kini, oleh tali barut mereka dapat di ketengahkan semula. Rugilah sejarah Melayu jika skopnya dikecilkan, setakat nusantara sahaja atau lompat ke Kemboja tanpa melihat kepada Benua Siam. Sepatunya berbaik-baik sangkalah dahulu, jangan terpengaruh dgn agen-agen mereka yang menyamar sebagai Melayu dan cuba menulis sejarah negara kita dengan versi mereka.

Namun ada pengkaji sejarah yang sanggup turun ke Kedah utk berjumpa dgn Almarhum TNLK, selepas sembahyang jumaat, berjumpa dan berbincang dan balik ke KL pada malam itu juga. Katanya gerak hati begitu kuat sewaktu bersembahyang jumaat. Beruntunglah beliau dapat mengenali Almarhum semasa hayat Almarhum masih ada.

Yang asyik membantah, pergi sana sini makan angin sambil ambil gambar tanpa apa-apa keputusan mcm kelab fotografi sekolah, terlepas peluang untuk merekodkan maklumat apatah lagi untuk berkenalan dan beramah mesra. Tak ada habuanlah. Sementara itu sedekah Al Fatihah saudara/saudari  kepada Amarhum, kami dahului dengan ucapan terima kasih, sebagai tanda ingat dan tanggungjawab kita sesama islam.

Almarhum Tuanku Nai Long Kasim sewaktu bercakap berkenaan sejarah tidak merujuk kepada mana-mana buku sejarah, seolah terkhatam di ingatan. Komputer dan internet memang almarhum tidak tahu dan tak ada pun dirumah, beliau tulis tangan dan minta orang lain tolong taipkan.

Kami masih ingat, sewaktu Almarhum bercerita tentang Zahiruddin Bahadur Syah, almarhum menyebut nama Tunku Aisyah yg merupakan permaisuri beliau. Tunku Aisyah adalah anakanda Sultan Rijaluddin Muhammad Johan Syah telah di kahwinkan dengan Zahiruddin oleh ayahandanya. Apabila kami membuat siasatan, memang sah ada nama tersebut dan dikenali sebagai Aisyah Begum.

Seterusnya, Almarhum pernah mengatakan sejarawan Kedah dan ruangan Pendahuluan dalam UUK telah melakukan satu kesilapan apabila meletakkan zaman pemerintahan Sultan Rijaluddin Muhammad Syah sebagai sekitar tahun 1650. Nama sebenar beliau, Sultan Rijaluddin Mohammad Syah telah ditafsirkan sebagai satu nama pada hal nama baginda ialah, Sultan Rijaluddin IBNI Muhammad Syah. Nama sebenar ayahanda baginda ialah Tunku Mohammad Chan bergelar Sultan Muhammad Syah III, dalam UUK, ms 10 sebagai Seri Johan Pahlawan dan di ms87, sebagai  Johan Berdaulat zilullahu fil’ Alam.

Sultan Rijaluddin bersemayam di Kota Naga dan bergelar Parameswara Melaka dan sejarah Melaka bukan berlaku di Melaka Bandar Hilir tetapi di Kota Kuala Kedah yang dibina Portugis. Tunjukkan kepada kami di mana istana dan tapak Sultan Melaka jika ada tinggalannya.  Dakwaan yang salah? Menarik bukan? Silalah buat kajian semula. Selidik juga siapa itu Pastor John dan bagaimanakah tulisan jawi utk Johan (yg menjadi John). 

Seterusnya sewaktu Almarhum Tuanku Nai Long Kasim bercerita tentang Po Chan yang pernah menjadi Raja di Kemboja Cempakasari. Pochan @ Koya Long ini adalah anakanda kepada Sharif Abu Bakar Syah. Sewaktu Syarif Abu Bakar Syah menjadi raja di Ayuthia baginda menggunakan gelaran Boromoraja Ekataat V. Sewaktu baginda  memerintahlah, Ayuthia di serang oleh puak Sukhothai Buddha dalam tahun 1767. Dalam sejarah thai mengatakan mayat baginda tidak ditemui, ada yang kata baginda jadi sami. Kisah sebegini hanyalah fitnah untuk menghalalkan pemerintahan Rama I yang beragama Buddha ketika itu. (Di Thailand, mana-mana ulamak dikira sebagai sami atau "monk", termasuk ulamak beragama islam)


Salasilah Wasiat Tuanku Nai Long Kasim muka 4, menunjukkan nama Koya Long yang bergelar Po Chan di Kemboja Cempakasari, gelaran sewaktu baginda memerintah disana dahulu sebelum diserang tentera thai. Beliau kembali ke Kedah dan ayahandanya melanti baginda menjadi raja di Kuala Kangsar bergelar Sultan Mudzaffar Syah III. Dalam sejarah Kedah baginda juga di gelar Putera (kepada) Raja Ligor.

Berbalik kepada kisah PoChan diatas, Almarhum menceritakan Po Chan kembali bersama pengikutnya ke Kelantan dari Kemboja Cempakasari. Puas kami mencari maklumat ini sehinggalah kami membuat “cross reference”, kami terjumpa dalam satu website dimana nama Po Chan itu di eja,  Po^Chan, telah kembali bersama pengikutnya ke Kelantan. Jika kita teliti juga, gelaran Koya dan Po Chan adalah gelaran yang digunakan oleh pembesar di Kemboja. Dengan sebab itulah juga, "Cempakasari Sejarah Negeri Perak" mengambil nama dari Sultan Muzaffar Syah III yang pernah menjadi pemerintah disana. Orang Cham islam disana hari ini adalah merujuk kepada Cham-Pakasari itu (dgn ejaan lama).

"During the reign of the Vietnamese king, Minh MÕng, the Champa were severly persecuted. As a consequence, the last Champa Muslim king, Pô  Ch½n, decided to gather his people (those on the mainland) and migrated south to Cambodia. Whereas those on the coastline, they migrated to Trengganu (Malaysia). The area where the king and the mainlanders settled is still known to this day as Kompong Cham"http://sheikyermami.com/2009/02/07/islam-in-laos-cambodia-vietnam/ Petikan diatas dengan ejaan lain pula dan juga disini, http://bdeen.blogspot.com/2008/12/cham-people.html .

Semasa bersemayam di Kuala Kangsar ayahanda baginda Khalifah Syarif Abu Bakar Syah telah melantik baginda sebagai Datuk Bendahara.

“Maka telah sudah muafakat Datuk Bendahara (Po Chan Koya Long Sultan MuzaffarSyah III) dan Datuk Paduka Maharaja (Koya Nai Chau Abu Kasim Megat Manja) dan Datuk Ku Raja Cenak (Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang) dan Datuk Paduka Raja (Koya Fai Megat Iskandar) dan Datuk Seri Raja Putera (Tengku Long Putera) dan Paduka Seri maharaja Jalil (Koya Ngah Megat Teraweh) dan hakim-hakim dititahkan, adat inilah dipohonkan titah Yang Maha Mulia dikepala surat ini.” UUK,ms43.




Masih ada tercatat nama baginda pada nama tempat

Sebaik tiba disini, Po Chan atau Koya Long ini dilantik oleh ayahanda baginda, Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Kedah ketika itu untuk menjadi raja di Perak bergelar Sultan Mudzaffar Syah III merangkap Datuk Bendahara.

Dengan gelaran yang sama jugalah baginda menggantikan ayahanda baginda sebagai Yang Di Pertuan Kedah setelah Syarif Abu Bakar Shah dibunuh oleh tentera Thai atas arahan Raja kafir Thai dalam tahun Musuh Bisik 1821. Baginda menggunakan nama Sultan Muzaffar Syah III kerana baginda tahu baginda adalah dari keturunan Raja Merong Mahawangsa bergelar Sultan Muzaffar Syah I.

Makam baginda Raja Merong Mahawangsa yang bergelar Sultan Muzaffar Syah I terletak di Kg Langgar, Lembah Bujang,Kedah. Kisah yang mengatakan bahawa makam ini adalah malam Maharaja Debar Raja dalam Al Tarikh SALAH-silah Negeri Kedah hanyalah kisah yang debar-deburkan oleh raja pemfitnah yang minum air sami bagi menghalalkan pemerintahannya sahaja.




Gambar Istana Negara di Kuala Kangsar sekitar tahun 1897. Istana Negara atau Istana NAGA-ra?


Sebelum tahun 1930an terdapat sebuah istana yang dinamakan Istana Negara di Kuala Kangsar, Perak. Dari pengamatan kami, Istana ini menggunakan senibina Siam dan ia kelihatan seperti senibina Cina. Malangnya istana ini telah dirobohkan  dan didirikan sebuah  istana baru iaitu Istana Iskandariah. Persoalannya kenapa istana Negara berada di Kuala Kangsar? Bukankah Istana Negara sepatutnya berada di Lembah Kelang? Lagipun pada masa itu, siapakah negarawan yang bersemayam di Istana tersebut?

Kami berpendapat inilah istana Sultan muzaffar Syah III yang menggantikan ayahanda baginda sebagai Yang Di Pertuan Kedah sebaik sahaja ayanda baginda Khalifah Syarif Abu Bakar Syah mangkat di bunuh tentera thai dalam tahun Musuh Bisik 1821. Yang Di Pertuan Kedah ialah Yang Di Pertuan Agong kita dahulu dan hari ini sultan-sultan yang waris mereka dahulu tunduk kepada penjajah Inggeris dan thai, bergilir-gilir memegang jawatan ini seperti rumah tidak bertuan. Amat bersesuian jika Istana Negara berada di Kuala Kangsar ketika itu dan tujuan ia dirobohkan adalah bagi menutup tinggalan bukti sejarah YDP Kedah di Perak yang masih ada.



Makam Koya Long@Po Chan Sultan Muzaffar Syah III Perak di Kedah. Lihat batu nisan yang sengaja dipatahkan oleh pihak yang ingin menutup sejarah.


Sejarah Perak hari ini di manipulasikan sebegitu rupa sehingga hilang pertaliannya dengan Kedah. Nama Megat Traweh pula timbul dalam dua abad iaitu abad ke 15 dan abad ke 17. Long Jaafar dikatakan hanyalah seorang pembesar yang menjumpai bijih timah, jadi faham-faham saja lah.

Usah bertanya kepada kami kenapa salasilah di Perak terjadi sebegitu rupa kerana kami hanyalah pemegang wasiat sejarah realiti. Namun begitu, nama Syarif Abu Bakar dan nama anakandanya masih ada tercatit dalam buku Cempakasari Sejarah Perak dimuka surat 140. Nama-nama mereka di sebut dalam sejarah Perak kerana Perak dahulunya sebahagian dari Kedah.  

Bukan itu sahaja, di muka surat 34-43, tercatit, Adat Raja Johor dengan fasal-fasal tertentu dan lebih jelas lagi di ms 36 berkaitan Adat Raja Johor tercatat,"Pada adat raja-raja di benua Siam gelar demikian bahasa Siam Cau Phaya Kersan (teks jawi)”.

Ini bermakna jika di sebut undang-undang ini berkuasa hingga ke Johor, sudah pasti Johor bernaung di bawah naungan  penguasa yang sama. Hairan sungguh bila teks jawi digunakan untuk mengeja bahasa Siam, itu pun pengkaji hari ini masih tak jelas. Kerap-kerap lah melakukan solat hajat dan istiqarah, semoga beroleh petunjuk dari Nya.

11 comments:

Azlansyah said...

Mengenai persoalan "bukankah Istana Negara sepatutnya berada di Kelang?", saya berpendapat bahawa sebelum wujud Persekutuan Tanah Melayu, setiap negeri di Tanah Melayu wujud sebagai sebuah negeri atau negara yang berasingan. Masing-masing berkerajaan dan beraja sendiri.
Maka sebab itulah wujud Istana Negara di Perak.
Pada hari ini pun, masih wujud Dewan Negara di Perak di mana para ADUN Perak bersidang.
Wallahualam

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

Bila sebut adat, sejarah Melayu sibuk dengan adat temenggong dan adat perpatih.

Orang yang menyebut bab adat atau pun mereka yang menyentuh dan memasukkan bab adat dalam sejarah Melayu ini pasti tahu nilai dan perihal adat dalam budaya Melayu purbakala. Dan amat penting memasukkan perihal adat dalam sejarah.

Dan apabila disentuh bab adat maka apa yang telah mereka ketepikan atau pun cuba menafikan bahawa selain adat temenggon dan perpatih ada lagi adat yang besar yang terpakai sewaktu dulu iaitu Adat Maharaja Siam dan Adat Raja Johor.

Jika dibaca UUK, maka ia telah membuktikan bahawa adat Siam dan adat raja johor itu berpaksikan syariat - Al Quran dan Sunnah Rasulullullah s.a.w

Ada yang bertanya mengapa UUK ini ringkas dan padat?

Jawabnya, tingkat pindaan dalam sebuah undang-undang yang bertujuan menjaga kerukunan manusia setempat bergantung kepada tingkat jenayah atau salah laku manusia setempat itu.

Selain itu UUK adalah undang-undang syariat dan kebanyakkan fasal hukuman adalah merujuk kepada lunas2 yang telah digariskan dalam Al Quran dan disesuaikan dengan situasi masyarakat setempat yang berupa tegahan, larangan ataupun hukuman.

Intipati dalam UUK yang paling besar yang ramai tidak tahu dan tidak ambil kisah adalah tegahan menderhaka kepada Allah, Raja, Guru, Ibu dan Bapa.

Itu adat dan budaya murni dalam UUK yang paling penting yang cuba dinafikan oleh pengkaji sejarah.

Yang kedua penting adalah bab timbang sukat, ini juga adalah jelas berdasarkan Al Quran.

Kona sana kona sini, tapi tak lekat sebab tak tahu adat. Cerita sejarah tapi merapu...penuh mitos tahyul khurafat.

wassalam.

Salmi said...

Saudara Azlansyah,
Pendapat saudara itu rasanya tidak berdasarkan UUK yang menjadi sumber rujukan penting pendokong sejarah realiti. Amat penting untuk mengkaji UUK ini untuk menambah kefahaman bahawa sudah wujudnya empayar Islam yang luas (nagara)lama sebelum Inggeris tubuhkan Persekutuan Tanah Melayu.

amirramadanmahdzir said...

tuan, saya memerlukan pertolongan dalam mengkaji asal keturunan haji dahlan bin ahmad (pondok hj dahlan langgar) + hjh aishah dan haji abdul rashid bin haji ahmad + hjh habshah (asal kg pengkalan kakap) saya dimaklumkan dato hj hanafi bin ramli dan dato dr hj affifudin bin omar ada pertalian saudara, di harap tuan dapat membantu, terima kasih

amir ramadan bin mohd mahdzir
ramadan65@hotmail.com

Admin said...

Salam tuan,

maaf sy tak jumpa cara lain nak hubungi tuan.

sy mmg follower blog tuan dari 2009 lagi :)

sy dan rakan-rakan dari emd concepts sedang menjalankan kempen bernama Sekasih Acacia bagi membantu saudara seislam di Kampot, Kemboja.

Tuan boleh baca dengan lebih lanjut di link ini:

=> http://ad.trwv.net/t.pl/68288/320320

Jadi, di sini saya merayu kepada Tuan untuk membantu saya melakukan yang berikut:

1. Beli sekurang-kurangnya 1 botol madu untuk didermakan. Klik link ini:

=> http://ad.trwv.net/t.pl/68288/320321

2. Beri tanda sokongan Tuan kepada program ini dengan LIKE Facebook program ini di link:

=> http://ad.trwv.net/t.pl/68288/320322

3. Saya juga perlu bantuan Tuan untuk guna mailing list dan FB Tuan yang banyak like untuk sebarkan kempen ini.

Untuk FB, Tuan boleh share post bervideo ini:

http://www.facebook.com/photo.php?v=111606158992922&set=vb.111560868997451&type=2&theater

Harapan saya semoga Tuan dapat lakukan yang mana terdaya untuk menyokong program ini.

Sila beritahu saya jika Tuan mengenakan caj untuk iklan di mailing list, blog dan FB Page.

Jasabaik Tuan dalam hal ini saya dahulukan dengan jutaan terima kasih dan hanya Allah SWT sahaja yang layak membalasnya.


Ikhlas,
Hafeez Muslim

matamata rahsia said...

salam.. saya tergerak hati untuk membaca blog ini.. apa yang saya rasakan adalah satu realiti baru yang membuka minda saya dari penipuan dan putar belit sejarawan dari barat.. apa yang saya belajar selama 5 tahun untuk subject sejarah di sekolah menengah banyak yang bercanggah dan seperti tidak masuk akal... somethings need to be done!! i am going to stress it again.. somethings need to be done!! jangan biarkan sejarah asal usul kita di perkotak katikkan oleh pihak barat!! Allahuakbar!

matamata rahsia said...

salam

angahthani said...

askum bg...mintak tolong ajarkan sikit kat yg baru nak jadi melayu...SIAM maksudnyer sin ya alif mim....sanjung ya Allah muhammad....takde kene mengena dgn thai.....alhamdulillahhh dr thalong.....yg benar

Hendriono said...

Banyak artikel dan sejarah menarik disini... Senang bisa menemukan artikel yang mengungkap kebenaran sejarah, bukan sejarah yang dibenarkan... Teruslah menulis kebenaran sahabat... Salam Ukhuwah Islamiyah dari Indonesia...

Mohd Fazli Abdullah said...

Saya terperasan ada persamaan dalam beberapa nama tempat di Utara Semenanjung dengan Selatan Thai terutama bagi kata 'Wang' (Contoh, Wang Klian, Wang Prachan, Bukit Wang dll.)

Mungkin ada kaitan sejarah antara tempat-tempat ini satu masa dulu walaupun sekarang ia sudah terpisah dalam dua negara berbeza.

Saya ingin tahu, dari bahasa apa kata 'Wang'ini dan apa maknanya?

Sekian, Salam Ukhuwah

Malaysia The Best said...

Salam Admin... Dan selamat berpuasa... Tahniah admin mengupaskan sejarah kerajaan islam kedah yg dah lama memerintah rantau ini