>SALAM HORMAT DAN SELAMAT DATANG. >PASUKAN KAMI MELIHAT KEMBALI SEJARAH WARISAN BANGSA DARI VERSI TEMPATAN, BUKANNYA VERSI BARAT > USAHA KAMI JUGA KEARAH SEJARAH REALITI NAGARA, BUKAN LAGI REKAAN PENJAJAH & SEKUTUNYA >>
baru je perkampungan Muslim kat China tgk rancangan Hikmah tadi.. dgr citer umat Islam kat China lagi ramai dari Umat Islam kat Malaysia ni.. Benar kah??
saya cadangkan sdr publishkan sebuah buku ttg pembongkaran ni. kebenaran KDN, abaikan dulu. Jadi mcm kartun zunar pon xpa kena rampas, sblm kena rampas, ada org yg akan dapat naskhah itu. at least pembongkaran ini dapat diketahui org ramai, dan akan tercatat sbg satu sejarah. org ramai lg nak tahu. then PDF-kan naskhah tu. Org ramai akan cari naskhah PDF tu jika naskhah cetak dirampas KDN, sbb berita rampasan ni tentu masuk paper. Org akan cari Naskhah Nagara Kedah PDF sbb nak tau kenapa KDN rampas. Blogger2 lain akan turut memberi sokongan kpd team sdr.
pelikkan...tahu tapi tak menguasainya....saya pun pelik kenape ORG TUA tu bagitau aku....Dia cakap INI TUAH...TUAH BUKAN SEBARANG TUAH.....saya jawab TUAH DARI RAHMAT ALLAH......sebelum ni saya tak ambil tahu semua ni.....bab sejarah lagi la.....buat tak tau...tapi dah tau kene bagi tau...aku tak pernah mintak semua ni......org belajar silat bertahun tahun belum tentu dapat jumpa dia.....aku bersilat pun tak tau.....Assalamualaikum....semoga berjaya.....
Assalamualaikum, Lama sungguh nak tunggu info terkini dari Anaianai.. :-) Artikel berkaitan istana raja bersiong dalam berita minggu keluaran 29 Nov yg lalu amat bermakna. Statement yg menyatakan terdapat persamaan design pada struktur tertentu antara Kota Ngah Ibrahim dan Istana Raja bersiong amat mengujakan. Persamaan itu boleh mendorong kepada pengukuhan bukti kewujudan Empayar Islam Benua Siam. Sesuatu perlu dilakukan untuk menyelamatkan Istana tersebut dari dimusnahkan oleh pihak tertentu yg berusaha menghilangkan bukti2 yg ada. Pemusnahan bukti boleh dilakukan dgn menggunakan alasan restoration dan conservation, dgn cara memusnahkan struktur asal dan dibangunkan semula struktur baru dgn menggunakan bahan binaan moden tanpa mengikut spesifikasi asal bahan binaan. Keratan akhbar utusan 18 Mei 2006 membuktikan wujudnya usaha menghilangkan struktur asal Kota Long Jaafar dengan menggantikan struktur baru. Perkara ini amat membimbangkan kerana jika tidak diawasi sisa2 bukti yg ada akan hilang sedikit demi sedikit, dan sejarah akan terus diputar belitkan demi kepentingan pihak tertentu. Waspadalah.
salam, anai2. camne nak contact you? Boleh bg email tak, facebook ke, ape2la. Ni email facebook dan ym saya: harare99@yahoo.com. Ni pulak email gtalk: harare99@gmail.com
'orang melayu, kalau dia nak tau pasai melayu, dia kena dok dalam melayu, baru dia kenai apa tu melayu'
salam hormat kepada tuan anai-anai dan kawan2 yg. sewaktu dengannya,
mintak maap lama tak mai pasai dok kalut pi kelaut.
PERINGATAN ni cek kena la jugak nak peringat, mau dok simpan data-data ni semua elok-elok, data-data yg bersifat 'online' ni nanti satu hari kalau dia jem, buleh jadi kalut.
KENAPA pasai la ni dia baru nak kembang, tak sampai kat depa lagi, satgi mokalau dia tau, mola la dia nak hantaq ayat2 kod2 rahsia hat yang pelik-pelik. kita baru nak baca nak pikiaq, seklai dia dia priap, kelam.
BUKTI dulu ada satu web lama dulu dok cerita pasai 'the awakening' pun kena. depa buka laman web seniri la ni, sistem sekuriti dia kuat dah la ni.
SAPA YANG NAK KACAU? dia tu la, segagan dengan hat yg dok kalut nak keluaq dari dindin tembaga tu.
FAKTA & 'POINT TO PONDER' baca. bila kita baca. takpa la betui ka tak betui ka yang tu cerita lain. cerita la ni melatih otak bila orang bagi satu-satu fakta atau pendapat kat kita, kita pikiaq la, apa yang kalut, bukanka kita ni dibenarkan untuk berbeza pendapat? (selagi kita tidak berpaling-paling) yang tu la haluihnya Islam, ditambah la pulak lagi dengan jiwa melayu, jadi lagi haluih. yang haluih tu la baguih. (menghalusi) hebat kan? orang kita la sebenatnya dah lupa sapa kita.
AWAT CAKAP LAGU NI cakap bagi point-point ni? la, ni nak habaq bagi, sebab nak bagi senang ingat. hari tu cikgu habaq lagu tu.
AWAT KENA TULIH TAJUK dan KUPAS anai-anai tulis la bagi ada tajuk, senang orang otak 'sains' nak paham. orang otak sains dia tak minat sejarah. orang otak 'art' dia boleh baca sejarah pasi dia buleh dok masuk kat dalam cerita tu.
TULIH BUKU ada kawan kat ataih tu kata tulih buku, baguih. setuju. kalau nak bagi senang, tulis 'point-point' dulu. tetapkan tajuk dan no rujukan. contoh: 'quote': [Betulkah Masjid Krisek Tidak Siap? Sunday, September 6, 2009 posted by anai-anai]
bagi mudah tajuk dia, contoh:
12.Masjid Krisek - Masjid yang tidak siap? Sunday, September 6, 2009
SEBAB APA? pasai nanti suatu hari nanti budak2 kat university nak tulis rujukan dia akan tulih macam ni:
[Ruj: Anai-anai-2010] Masjid Krisek telah dibuka oleh Hang Tuah pada tahun....+ yang mempunyai keluasan...+
[Ruj:Anai-anai-2010] Merujuk kepada 'Anai-anai' pada perkara 12.Masjid Krisek-Masjid yang tidak siap? yang dipetik dari buku yang bertajuk 'Empayar Islam-BSK', beliau menyatakan...+ [Quote & ref: Anai-anai-2010, Page 129. Per.12-Masjid Krisek. Empayar Islam-BSK]
huishh, molek! elok o kalau tulis lagu tu. hmmph, tak dak sapa dia dah kalau jadi.
HARIMAU MATI MENINGGALKAN BELANG? belang anai-anai dah dok nampak dah nu...lekas.
o.k, nanti saya komen lagi. nak siap pi ke laut. =)
Berkenaan tulisan org Manchu itu,saya dapati bende ni melalui proses evolusi dari tulisan arab ke manchu(khat baru?)seperi tulisan org Maldives(antara yang terawal masuk Islam).
Mcm maldives diorg originally guna tulisan Arab,tapi oleh sbb ade certain loghat diorg ni yg memg tokleh masuk tulisan arab/parsi/turki/pashto/jawi,so buat tulisan sendirila...tapi influence makhraj dan sebutan arabnya kekal 100%
bia dia attack...dia puak kafir thai buddha nk menutup sejarah realiti bangsa kita..nk perbetulkan sejarah raja thai dia..sejarawan thai pun dh nk tukar nama balik kenama siam..x payah layan..bia je dia mampus
Skrip bahasa Manchu itu berasal dari sistem alphabet Mongol. Disesuaikan drpd skrip Mongol kerana bahasa Manchu sememangnya berbeza jauh drpd bahasa Cina dan oleh itu tidak sesuai menggunakan sistem tulisan China, di samping kesamaan budaya dan bahasa yang lebih hampir dgn Mongol berbanding China, juga disebabkan oleh legasi pemerintahan Dinasti Mongol Yuan di China yang berkuasa sebelum Dinasti Ming.
Alphabet Mongol itu pun bukan berasal terus dari skrip Arab. Ia berasal dari skrip Uyghur Lama (Sekarang orang2 Uyghur sudah pakai skrip Arab, lebih kurang sama tetapi tak serupa dengan skrip Jawi di nusantara, dengan huruf2 dan sistem ejaan yang ketara berbeza). Skrip Uyghur Lama pula berasal dari Skrip Sogdian, yang merupakan tamadun yang terletak antara Sungai Amu Darya dan Syr Darya di Asia Tengah di masa silam.
Skrip Sogdia berasal dari skrip Syriac, dan seterusnya barulah skrip Phoenician. Umum tahu Skrip Arab juga berasal dari Skrip Phoenicia, tetapi Skrip Arab dan Sogdia ini turun daripada jalur yang berlainan, sekian lama sebelum skrip Arab itu sendiri terbentuk.
Apa2 pun harap perbetulkanlah tanggapan itu ya. Skrip yang saudara sertakan beberapa gambar itu bukan tulisan Jawi. Itu adalah tulisan bahasa Manchu yang ditulis sebelah menyebelah dengan Bahasa Mandarin.
Yalah, Mandarin bahasa rasmi negara China sementara Manchu aadalah bahasa ibunda puak2 pemerintah Dinasti Qing. Samalah juga macam di Malaysia, ada signboard dua bahasa di muzium2 dan sebagainya, satu dalam Bahasa Melayu (bahasa rasmi), satu dalam Bahasa Inggeris (untuk kefahaman para pelancong) :)
23 comments:
same - same...
bukan apa...sedih tgk mereka yang dahulunya membawa Agama suci ini ketempat mereka telah ditindas seteruk - teruknya...
Mereka generasi awal memeluk Islam ketika Islam masih bebas dari perbuatan tahyul dan berada dalam zaman emas para sahabat nabi s.a.w
Mereka untung...sahabat nabi s.a.w datang dakwah..
baru je perkampungan Muslim kat China tgk rancangan Hikmah tadi.. dgr citer umat Islam kat China lagi ramai dari Umat Islam kat Malaysia ni.. Benar kah??
sudah pasti...jumlah menyamai jumlah penduduk Malaysia
salam
saya cadangkan sdr publishkan sebuah buku ttg pembongkaran ni. kebenaran KDN, abaikan dulu. Jadi mcm kartun zunar pon xpa kena rampas, sblm kena rampas, ada org yg akan dapat naskhah itu. at least pembongkaran ini dapat diketahui org ramai, dan akan tercatat sbg satu sejarah. org ramai lg nak tahu. then PDF-kan naskhah tu. Org ramai akan cari naskhah PDF tu jika naskhah cetak dirampas KDN, sbb berita rampasan ni tentu masuk paper. Org akan cari Naskhah Nagara Kedah PDF sbb nak tau kenapa KDN rampas. Blogger2 lain akan turut memberi sokongan kpd team sdr.
Berani kerana benar
Sekadar cadangan.
Sudah lama saya tidak menulis. Ada artikel terbaru saya di blog.
Sila berkunjung ke sana.
salam..saya ada membuat sedikit kupasan mengenai hang tuah berdasarkan maklumat dari blog tuan.sila pantau untuk sebarang kesilapan maklumat
http://gayong-polimas.blogspot.com/2009/10/siapakah-hang-tuahsejarah-atau-hikayat.html
emelkan kpd polimas.pssgm@gmail.com sebarang keraguan yg timbul.
moga usaha murni tuan diberkati Allah s.w.t.terima kasih.
http://www.tourmalaysia.com/wp-content/uploads/2009/04/hang-jebat-tomb-02.jpg
kubur hang jebat pon pakai batu nesan yang sama...
kalau dia ni pengkhianat kenapa ada kubur yang elok buat dia..
haish...
makin lama...makin sebak hati nie..
makin lama perasaan marah membuak buak...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Manchu_chinese.jpg
Plaque at the Forbidden City in Beijing, China, in both Chinese (left) and Manchu (right).
haishhh kalau tak nampak lagi...tak tau la...
pengasas Dinasti QIng Nurhaci pon dieja jawi tapi kebawah lah
http://en.wikipedia.org/wiki/Nurhaci
bacalah..
haishh..bodoh la puak - puak tu kalau tak nampak..
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Kangxi-Lugou-rebuilding-stele-text-fragment-3582.jpg
ni bukti lagi...tulisan jawi digunapakai zaman QIng
Orang manchu berasal dari utara Xinjiang...
Xinjiang dari zaman Dinasti Tang bermulanya Islam di sana...
so lu pikirlah sendiri
pelikkan...tahu tapi tak menguasainya....saya pun pelik kenape ORG TUA tu bagitau aku....Dia cakap INI TUAH...TUAH BUKAN SEBARANG TUAH.....saya jawab TUAH DARI RAHMAT ALLAH......sebelum ni saya tak ambil tahu semua ni.....bab sejarah lagi la.....buat tak tau...tapi dah tau kene bagi tau...aku tak pernah mintak semua ni......org belajar silat bertahun tahun belum tentu dapat jumpa dia.....aku bersilat pun tak tau.....Assalamualaikum....semoga berjaya.....
Assalamualaikum,
Lama sungguh nak tunggu info terkini dari Anaianai.. :-) Artikel berkaitan istana raja bersiong dalam berita minggu keluaran 29 Nov yg lalu amat bermakna. Statement yg menyatakan terdapat persamaan design pada struktur tertentu antara Kota Ngah Ibrahim dan Istana Raja bersiong amat mengujakan. Persamaan itu boleh mendorong kepada pengukuhan bukti kewujudan Empayar Islam Benua Siam. Sesuatu perlu dilakukan untuk menyelamatkan Istana tersebut dari dimusnahkan oleh pihak tertentu yg berusaha menghilangkan bukti2 yg ada. Pemusnahan bukti boleh dilakukan dgn menggunakan alasan restoration dan conservation, dgn cara memusnahkan struktur asal dan dibangunkan semula struktur baru dgn menggunakan bahan binaan moden tanpa mengikut spesifikasi asal bahan binaan. Keratan akhbar utusan 18 Mei 2006 membuktikan wujudnya usaha menghilangkan struktur asal Kota Long Jaafar dengan menggantikan struktur baru. Perkara ini amat membimbangkan kerana jika tidak diawasi sisa2 bukti yg ada akan hilang sedikit demi sedikit, dan sejarah akan terus diputar belitkan demi kepentingan pihak tertentu. Waspadalah.
salam, anai2. camne nak contact you? Boleh bg email tak, facebook ke, ape2la. Ni email facebook dan ym saya: harare99@yahoo.com. Ni pulak email gtalk: harare99@gmail.com
satu lg, betul ke "takkan melayu hilang didunia" tu hang tuah sebut?
assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
'orang melayu, kalau dia nak tau pasai melayu, dia kena dok dalam melayu, baru dia kenai apa tu melayu'
salam hormat kepada tuan anai-anai dan kawan2 yg. sewaktu dengannya,
mintak maap lama tak mai pasai dok kalut pi kelaut.
PERINGATAN
ni cek kena la jugak nak peringat, mau dok simpan data-data ni semua elok-elok, data-data yg bersifat 'online' ni nanti satu hari kalau dia jem, buleh jadi kalut.
KENAPA
pasai la ni dia baru nak kembang, tak sampai kat depa lagi, satgi mokalau dia tau, mola la dia nak hantaq ayat2 kod2 rahsia hat yang pelik-pelik. kita baru nak baca nak pikiaq, seklai dia dia priap, kelam.
BUKTI
dulu ada satu web lama dulu dok cerita pasai 'the awakening' pun kena. depa buka laman web seniri la ni, sistem sekuriti dia kuat dah la ni.
SAPA YANG NAK KACAU?
dia tu la, segagan dengan hat yg dok kalut nak keluaq dari dindin tembaga tu.
FAKTA & 'POINT TO PONDER'
baca. bila kita baca. takpa la betui ka tak betui ka yang tu cerita lain. cerita la ni melatih otak bila orang bagi satu-satu fakta atau pendapat kat kita, kita pikiaq la, apa yang kalut, bukanka kita ni dibenarkan untuk berbeza pendapat? (selagi kita tidak berpaling-paling)
yang tu la haluihnya Islam, ditambah la pulak lagi dengan jiwa melayu, jadi lagi haluih. yang haluih tu la baguih. (menghalusi)
hebat kan? orang kita la sebenatnya dah lupa sapa kita.
AWAT CAKAP LAGU NI
cakap bagi point-point ni? la, ni nak habaq bagi, sebab nak bagi senang ingat. hari tu cikgu habaq lagu tu.
AWAT KENA TULIH TAJUK dan KUPAS
anai-anai tulis la bagi ada tajuk, senang orang otak 'sains' nak paham. orang otak sains dia tak minat sejarah. orang otak 'art' dia boleh baca sejarah pasi dia buleh dok masuk kat dalam cerita tu.
TULIH BUKU
ada kawan kat ataih tu kata tulih buku, baguih. setuju.
kalau nak bagi senang, tulis 'point-point' dulu. tetapkan tajuk dan no rujukan. contoh:
'quote':
[Betulkah Masjid Krisek Tidak Siap?
Sunday, September 6, 2009
posted by anai-anai]
bagi mudah tajuk dia, contoh:
12.Masjid Krisek - Masjid yang tidak siap?
Sunday, September 6, 2009
SEBAB APA?
pasai nanti suatu hari nanti budak2 kat university nak tulis rujukan dia akan tulih macam ni:
[Ruj: Anai-anai-2010]
Masjid Krisek telah dibuka oleh Hang Tuah pada tahun....+ yang mempunyai keluasan...+
[Ruj:Anai-anai-2010]
Merujuk kepada 'Anai-anai' pada perkara 12.Masjid Krisek-Masjid yang tidak siap? yang dipetik dari buku yang bertajuk 'Empayar Islam-BSK', beliau menyatakan...+
[Quote & ref: Anai-anai-2010, Page 129. Per.12-Masjid Krisek. Empayar Islam-BSK]
huishh, molek! elok o kalau tulis lagu tu. hmmph, tak dak sapa dia dah kalau jadi.
HARIMAU MATI MENINGGALKAN BELANG?
belang anai-anai dah dok nampak dah nu...lekas.
o.k, nanti saya komen lagi. nak siap pi ke laut. =)
p.s: GO Bro!
You need a PUSH Factor.
salam hormat,
salam penuh kasih dan sayang.
apa dah jadi dgn blog ni lama menyepi..blog sejarahnagarakedag.blogspot.com dok attack ja..
salam,
Berkenaan tulisan org Manchu itu,saya dapati bende ni melalui proses evolusi dari tulisan arab ke manchu(khat baru?)seperi tulisan org Maldives(antara yang terawal masuk Islam).
Mcm maldives diorg originally guna tulisan Arab,tapi oleh sbb ade certain loghat diorg ni yg memg tokleh masuk tulisan arab/parsi/turki/pashto/jawi,so buat tulisan sendirila...tapi influence makhraj dan sebutan arabnya kekal 100%
wassalam
bia dia attack...dia puak kafir thai buddha nk menutup sejarah realiti bangsa kita..nk perbetulkan sejarah raja thai dia..sejarawan thai pun dh nk tukar nama balik kenama siam..x payah layan..bia je dia mampus
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=21330&Itemid=91
menarik artikel ini...
mohon aNAI-aNAI siarkan
la ada puak nak ambil kesempatan.
jangan sampai ada niat nak melaga-lagakan antara pihak sejarah reality. pangkal dan hujung kami SATU!
apa dia? hangpa cari sendiri.
hat puak kafir zimmi ni, bia je dia mampus.
Facebook: I luv Masjid
aduhai dragsuperstar
Skrip tulisan Manchu itu bukan skrip Jawi!
Skrip bahasa Manchu itu berasal dari sistem alphabet Mongol. Disesuaikan drpd skrip Mongol kerana bahasa Manchu sememangnya berbeza jauh drpd bahasa Cina dan oleh itu tidak sesuai menggunakan sistem tulisan China, di samping kesamaan budaya dan bahasa yang lebih hampir dgn Mongol berbanding China, juga disebabkan oleh legasi pemerintahan Dinasti Mongol Yuan di China yang berkuasa sebelum Dinasti Ming.
Alphabet Mongol itu pun bukan berasal terus dari skrip Arab. Ia berasal dari skrip Uyghur Lama (Sekarang orang2 Uyghur sudah pakai skrip Arab, lebih kurang sama tetapi tak serupa dengan skrip Jawi di nusantara, dengan huruf2 dan sistem ejaan yang ketara berbeza). Skrip Uyghur Lama pula berasal dari Skrip Sogdian, yang merupakan tamadun yang terletak antara Sungai Amu Darya dan Syr Darya di Asia Tengah di masa silam.
Skrip Sogdia berasal dari skrip Syriac, dan seterusnya barulah skrip Phoenician. Umum tahu Skrip Arab juga berasal dari Skrip Phoenicia, tetapi Skrip Arab dan Sogdia ini turun daripada jalur yang berlainan, sekian lama sebelum skrip Arab itu sendiri terbentuk.
Apa2 pun harap perbetulkanlah tanggapan itu ya. Skrip yang saudara sertakan beberapa gambar itu bukan tulisan Jawi. Itu adalah tulisan bahasa Manchu yang ditulis sebelah menyebelah dengan Bahasa Mandarin.
Yalah, Mandarin bahasa rasmi negara China sementara Manchu aadalah bahasa ibunda puak2 pemerintah Dinasti Qing. Samalah juga macam di Malaysia, ada signboard dua bahasa di muzium2 dan sebagainya, satu dalam Bahasa Melayu (bahasa rasmi), satu dalam Bahasa Inggeris (untuk kefahaman para pelancong) :)
oh ya, lupa nak kasi satu link susulan komen saya.
http://en.wikipedia.org/wiki/Manchu_script
Post a Comment