Wednesday, September 29, 2010

QUTBAH WIDA

QUTBAH WIDA BAGINDA RASULULLAH SAW


Wahai Manusia,
Sepertimana kamu menggangap bulan
ini dan kota ini sebagai suci, maka
anggaplah jiwa dan harta setiap orang
muslimin sebagai amanah yang suci.
Kembalikan harta kamu yang
diamanahkan
kepada kamu
kepada pemiliknya yang HAK.


Janganlah kamu menyakiti sesiapa pun
agar orang lain tidak menyakiti kamu pulak.
Ingatlah sesungguhnya kamu akan
menemui
Tuhan kamu, dan dia PASTI
akan membuat
perhitungan diatas
amalan kamu


Allah telah mengharamkan riba. Oleh itu
segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan
mulai sekarang.
Publish Post


-Khutbah pada 9hb Zulhijjah tahun 10 Hijrah di lembah Gunung Arafah-

13 comments:

living@seed said...

takbir!!!

Bard said...

Dalam khutubah tersebut juga ada menyebut.."Kamu semua adalah sama,tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh"....

anaianai said...

Betul mmg sama tetapi hak adalah hak. Fokus aku pd hak bukan pd yang sama. Bayangkanlah situasi begini, kau tgh minum gn kawan2, tiba-tiba datang satu mamat ni ambik hp kau kt ats meja. Kau nk diamkan saja atau pertahankan hak kau?

Mudah berbicara, kalau dh secara ilmu kebatinan yang HAK mengizinkan untuk buat tuntutan, maka kami tuntut la.

Fakeh said...

Berikut ialah beberapa kajian dan bahan bukti yang akan memberi kita faham dengan jelas tentang gerakan senyap Kaum Muda dan Wahabbi Salafi yang sedang mengancam aqidah umat islam di negara ini.

SILA KLIK http://www.docstoc.com
UNTUK CARIAN TAJUK-TAJUK BERIKUT
• Bangsa Melayu Mengikut Ulama Ahlu Sunnah Wal Jamaah
• Tok Ayah Zid Kedai Lalat
• Kuasa Tiang Kepada Cita-Cita
• 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
• Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
• Jom Kenali Dr Maza & Co
• Ahlul Bait Yang Dicerca

SILA KLIK http://www.4shared.com
UNTUK CARIAN TAJUK-TAJUK BERIKUT
• Rasulullah Budak Kampung
• Maulid Tandingi Krismas
• Sifat 20 Tidak Wajib (Nik Aziz)
• Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 1)
• Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 2)
• Asma’ Wa Sifat (Hadi Awang)
• Sifat 20 – Dr Mohd Asri al-Wahabbi
• Sifat 20 – Rasul Dahri al-Wahabbi
• Sifat 20 – Fathul Bari al-Wahabbi

Taklif pengkaji telah pun selesai, maka terserahlah kepada budi bicara pembaca sekalian untuk menerima ataupun sebaliknya. Bagi mereka yang mendapat hidayah, maka bertindaklah mengikut kadar upaya tangan (kuasa/undi), lidah (dakwah/hebahan) atau hati (doa) bagi mempertahankan aqidah hakiki Ahlu Sunnah Wal Jamaah yang bersendikan mazhab tauhid Imam Abu Hasan Ali bin Ismail al-Asy'ari ra dan Imam Abu Mansur al-Maturidi ra; mazhab feqah Imam Abu Hanifah ra, Imam Malik bin Anas ra, Imam Muhammad as-Syafie ra atau Imam Ahmad bin Hanbal ra; mazhab tasauf Imam Ghazali qsa dan Imam Junaid al-Baghdadi qsa.


FAKEH KHALIFAH SAKA

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

mana sama raja yang amal undang-undang syariah dengan hat kafir buddha...

mana satu yang beramal saleh dan bertaqwa?

Mahadaya said...

Bangsa Melayu dahulu dikenal kerana KETUANANnya. Bagaimana ketuanan ini hilang? Hilangnya adalah di sbbkan kemasukan Islam yg menyatakan semua manusia itu sama, padahal tuhan firmankan melebihkan bani Asara Yala iaitu keturunan nabi2 melebihi seluruh umat manusia. http://mahadaya-asalama.blogspot.com

Mahadaya said...

Raja Iskandar adalah dari nasab Raja Sulaiman dari puak Yahawada (Yehuda). Telah di janjikan tuhan keturunan nabi Daud akan menjadi raja2 dan diakhir zaman akan kembali seorg raja dari keturunan nabi Daud menakluk dunia. Raja2 Melayu dahulunya adalah dari keturunan Yahawada dan org2 Malayawa (Lewi) adalah penegak hukum2 tuhan. Mereka mengikuti agama nabi Ibrahim iaitu Asalama. Al quran adalah kitab yg diturunkan kpd Raja Ahmad@ nabi Mahamada di tanah Malaya.

Salmi said...

..ataupun mana sama dengan raja-raja yg bergelumang maksiat seperti gundik, judi dan menghisap candu seperti yg dilantik British.

SALAHADIN said...

Assalamualaikum..

tha said...

KENE TAU RAHSIA KAIN BATIK..DULU...TAU YG TU...TAK DE MASAALAH NAK REPAIR BALIK...ITU AMANAH YG DISERAHKAN...

tha said...

kalau nak cliam mcm ni...saper nak bg...org dah senang....pewaris WAJIB tahu rahsia kain batik...KENAPA ORG ISLAM DIBWH TAKLUK MELAKA MENINGGAL DUNIA DITUTUP DGN KAIN BATIK?........kalau ader yg tahu sila jelaskan....kalau tak tahu jgn mengaku org melayu...buat malu.....

hazmi said...

Salam..sy rasa belum terlambat utk sy berikan komen yg membina asalkan msh ada yg berfikiran positif utk mengubah cara memikiran masing...komen dan pertanyaan sy ttg khutbah wida rasulullah s.a.w ini adalah 1 kebenaran dan sbg dikri untuk semua umat yg beragama islam sejak dari zaman baginda hingga ke umat hari ini..tetapi malangnya khutbah wida baginda ini diambil sebahagian sahaja dan tidak secara keseluruhan..bagi yg penah mengetahui isi kandungan khutbah ini sepenuh,itu tidak mengapa tetapi bagaimana jika masih ada umat yg belum mengetahui isi kandungan yg sepenuhnya?tentu akan mengelirukan mereka...lagi-lagi pada 2 pusaka yg baginda tinggalkan utk umatnya...ramai yg keliru ttg hal itu..harap penulis dapat memperbaiki kekurangan ini.sekian.

wan yasin said...

Boleh En. Terangkan dimana kedudukan tanah mayala yg En. Maksudkan