Saturday, September 19, 2009

EID MUBARAK


Sempena menyambut kedatangan 1 Syawal, team Empayar Islam Benua Siam Kedah ingin mengucapkan Salam Aidil Fitri, Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung setia blog ini. Semoga saudara/i semua sentiasa mendapat petunjuk dan hidayah dari NYA.

Bagi yang memandu jauh dan juga dekat sentiasalah berhati-hati dijalanraya. Bacalah doa naik kenderaan dan jangan lupe membaca selawat ketika memegang steering kenderaan sebelum memulakan perjalanan. Berdoalah semoga Allah SWT selamatkan perjalanan pergi dan balik saudara/i. Bergembiralah bersama keluarga dihari yang mulia ini.

Salam hormat dari kami dengan ucapan, Selamat Hari Raya !

Wednesday, September 16, 2009

Negaraku, MALAYSIA


Sila klik gambar ini untuk dibesarkan

SEAWAL TAHUN 1937 NAMA 'MALAYSIA' TELAH DISEBUT DALAM SEBUAH BUKU BERTAJUK,"MALAYSIA: A STUDY IN DIRECT AND INDIRECT RULE" YANG DIKARANG OLEH RUPERT EMERSON, NEW YORK,MC MILLAN (20 tahun sebelum merdeka dan sebelum Jepun menyerang tanah melayu). TAJUK BUKU INI ADA KAMI JUMPAI SEMASA SURFING.

Kita andaikan begini,kalaulah mereka dahulu (TAR and the gang) nak bincang kemerdekaan dan nama negara, sudah pasti selepas Jepun tewas tahun 1945 dan 12 tahun kemudian Malaya yang merdeka dan nama Malaysia ini hanya wujud pada tahun 1963,kombinasi saudara kita di Sabah dan Sarawak. Bukan kah begitu kefahaman kita selame ini??? Anehnya buku ini terhasil jauh lebih awal dari tarikh-tarikh ini.JADI persoalannya, NAMA NEGARA KITA MALAYSIA INI AGENDA SIAPA SEBENARNYA? US terlibat juge ke?



Tidak salah jika kami katakan bahawa sejarah Malaysia hari ini harus dibongkar sedaya yang boleh. Terlalu banyak kepincangan yang kita temui. Kesarjanaan kita bukanlah untuk mendabik dada mengatakan akulah pakar yang tahu semua sejarah bangsa. Yang amat mengetahui hanyalah Allah SWT sahaja. Jangan sampai kita dipersalahkan oleh anak cucu kita dikemudian hari kerana tidak berbuat apa-apa hari ini.

Terima kasih saudara 'dragsuperstar' diatas usaha pencarian saudara dan sumbangan gambar buku ini.

Tuesday, September 15, 2009

History and Politics of the Muslims in Thailand

Bacaan yang menarik..rupa-rupanya terdapat makam di Masjid Tekia di Ayutthaya (the tomb, ms15)..hmmm..dari 33 maharaja yang memerintah Ayuthaya hanya 3 makam sahaja terdapat disana kerana mangkat di sana..baki lagi 30 tidak ada kerana mereka dikatakan kembali ke wilayah masing-masing dan mangkat di wilayah masing-masing. Umat Islam hari ini pun masih ramai di sana.

Muka surat 7, diakui pula bahawa orang Arab (Persians)pernah bertapak dan menjalankan perniagaan disana.

Mimbar masjid disebut Kudee Chaufar..lihatlah rekabentuknya mimbar dan jangan lah kita bersangka sebaliknya (ms17).

http://www.einaudi.cornell.edu/southeastasia/outreach/resources/MuslimThailand.pdf

Monday, September 7, 2009

Of different Malays: The problem of boundaries

By Merlyna Lim (The Jakarta Post)

The recent furor caused by the Discovery Channel's mistaken insertion of the Balinese Pendet dance into a TV spot for Malaysia has reopened an old wound of Indonesians, who believe Malaysian has repeatedly stolen Indonesian cultural heritage, including the song "Rasa Sayange", the angklung, and the Reog Ponorogo dance, among others.

For most Indonesians, that the Malaysian government can claim these things is bewildering. Regular Indonesians would undoubtedly associate these three intangible cultural items with three different origins: "Rasa Sayange" is Ambonese/Maluku, the angklung is Sundanese, and the Reog Ponorogo is Javanese.

Most Malaysians, including the government of Malaysia, however, fail to see these as being of different cultural lineage. They lump them as belonging to Malay (Melayu) culture.

Malay culture is considered by Indonesians in reference to the dances of Lilin, Randai and Serampang Dua Belas, and has no direct connection to the Javanese gamelan, the Reog or the angklung. It is directly associated with the traditions and customs of the ethnic group within the boundary of the Malay peninsula. Malaysians seem to see a different boundary for Malay culture. Why is this?

Knowledge and narratives of local culture in Indonesia are developed in association with ethnic-based regional boundaries. They are endorsed by the state and they are part of nation building.

From elementary school, Indonesian kids learn about national heritage by memorizing the names of dances, folk songs and visual representations of traditional costumes.

The practice of documenting and selecting material artifacts of local cultures is part of the larger political process of inclusion that stresses nationalism and the national unity of Indonesia. Selective preservation of regional and/or local art forms, in constructing the national culture, is therefore part of the politics of exclusion.

Recognizing this pitfall, however, the ways in which local culture is framed in Indonesia are much less crude than in Malaysia. It is still assigned and identified with a certain cultural context/geographical (of origin). While being partial and reductionist, multifarious contexts and diverse locales still have some space in the narrative of Indonesian national culture.

Malaysia adopts a different route in approaching its national and local cultures. The modern nation-state of Malaysia frames national culture by clustering cultural artifacts into the Malay, Chinese, Indian and indigenous tribe (orang asli) cultures. The term Malay here differs from that of Indonesia, and refers to and is influenced by several concepts.

First, as enacted in the term "Malay is Muslim, Muslim is Malay", it is a form of ethno-religion. It is entwined with the concept of ethnic nationalism that has become today's Malaysia's dominant state-religion relations in which the state is fused to a particular ethnic group and religion functions as a signifier of ethnic identity.

Any Javanese, Acehnese or other Indonesian who migrated to Malaysia will be classified as Malay and are expected to be Muslim. Chinese-Indonesians, though, can box themselves as Chinese, thus do not have to be Muslim.

Second, it is used in association with the Malay race (bangsa Melayu) instead of the Malay ethnicity (suku Melayu).

This concept originated in Blumenbach's racial classification system, which divides the world's races into the Caucasian/white race, the Mongolian/yellow race, the Malayan/brown race, the American/red race and the Negroid/black race. His skull-based concept has been rejected by many anthropologists who recognize the enormous complexity of classifying races.

He considered the inhabitants of Southeast Asia, including the Marianas, the Philippines, the Malukus, Sundas and Pacific Islands as Malayan. Blumenbach wrote, "Malay variety. Tawny-colored; hair black, soft, curly, thick and plentiful; head moderately narrowed; forehead slightly swelling; nose full..."

The concept of the Malay race is also a historical heritage of colonialism. European planters and British officials in Malaysia were keen to obtain laborers from the Dutch East Indies because they were regarded as being better suited to the climate and would assimilate more easily with the local Malays.

Indonesian migrants were viewed as originating from the same racial stock as the Malays, regardless of ethnicity. In early colonial Malaysia, the Straits Settlements censuses of 1871 and 1881 both listed "Malay, Achinese, Andamanese, Boyanese, Bugis and Javanese" separately.

In the 1891 census, however, there were major structural changes in the classification of ethnicities. The 48 different ethnicities were sorted under the major (hierarchical) classifications of "European and American, Eurasian, Chinese, Malays and other Natives of the Archipelago, Tamils and other Natives of India, and Other Races".

The creation of the category "Malay and other Natives of the Archipelago" and the inclusions of the various ethnicities in it contributed toward formalizing the boundaries of Malay-ness. The modern nation-state Malaysia cultivates this heavily politicized classification by clustering Malaysians into Malays, Chinese, Indians and indigenous tribes.

Tracing the origin of the term Malay as used in Malaysian context, we thus can understand that the Malaysian version of Malay is more a product of political reconstruction (of colonialism and a modern ethnic nationalism) and is rooted in the politics of race and identity rather than the geographical boundary of origin.

As people move around globally, cultures flow in all directions. Tracing the histories and origins of culture is thus always a complicated task. Lumping together various artifacts into one Malay culture whose boundary is heavily politicized is certainly not the most plausible method to complete the task. It fails to recognize the complexity of the cultures of the archipelago, thus removing them from their multifarious contexts and locales and uprooting these cultures from the people who shape and are reshaped by them.

As for Indonesia, it is time to recognize and appreciate local cultures not by treating them as symbols to justify unity and diversity, but by supporting and caring for the people who work tirelessly in preserving and maintaining these cultures.

The writer is an Indonesian professor at Arizona State University, Tempe, US.

PS : Nak bagi pembaca faham, tak faham cari kamus bahasa, bukan Ismail Kamus ye !

Sunday, September 6, 2009

Betulkah Masjid Krisek Tidak Siap?

"Selain daripada misteri dan keunitkan itu menurut Che Husin masjid itu pernah disinggahi oleh Hang Tuah iaini pahlawan terbilang Melaka".

Memang benar pun tapi zaman bila, tahun berapa dan siapakah yang dikejar oleh Hang Tuah? Ikuti artikel sepenuhnya disini,

http://msomelayu.blogspot.com/2009/09/tapak-sejarah-patani.html

Ikuti pula artikel kami sebelum ini disini,

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/05/raja-bersiong-berahman-indera-dan-balai.html


Ada pihak dari Acheh yang menghantar emel dan mengesahkan kepada kami bahawa Mahkota Alam itu sebenarnya Hang Tuah (Sekiranya benar sila rujuk salasilah di bahagian bawah blog ini).


Makam Sultan Mahmud Syah Melaka, Khalifatullah Akhirul Zaman kini terletak di Perak. Baginda mangkat dalam tahun 1668 di Istana Alam Syah Kelang. Anakanda baginda Sultan Muhiyuddin Mansor Syah berpindah dan menetap di Kota Palas Pulau Langkawi (lihat UUK ms 17).

1. Sultan Mahmud Syah Melaka bukanlah Paduka Seri Sultan Mahmud Syah mangkat di julang yang diusir dari melaka itu (yang membunuh anaknya sendiri). Baginda, Syah Alam Yang Maha Mulia, Sultan Mahmud Syah Melaka Khalifatullah Akhirul Zaman adalah kekanda kepada Tun Saaban. Sultan Mahmud Syah inilah yang berkahwin dengan Puteri (Nang) Kemuning dari Patani. Tun Saaban adalah adinda kedua dan Pir Abu adalah adinda ketiga. Tunku Sulaiman Raja Bersiong adalah anakanda Pir Abu menjadikan Tunku Sulaiman ini anak saudara Sultan Mahmud Syah dan Tun Saaban.

Kedatangan Hang Tuah dari Acheh untuk menangkap Tunku Sulaiman Raja Bersiong (yg lari ke Patani) ini diceritakan sebagai kononnya Acheh menyerang Kedah..haha..lawak betul. Tujuannya, menutup bukti sejarah realiti.

Perintah untuk menangkap Tunku Sulaiman dikeluarkan Sultan Muhiyudin Mansor Syah setelah beliau didapati bersalah oleh Mahkamah Syariah ketika itu. Perlu diingat Sultan Muhiyuddin Mansur Syah ini adalah seorang ulamak yang bergelar, Maulana Syah Alam (rujuk UUK, ms 17).


Di Melaka baginda Sultan Mahmud Syah bukan bersemayam di Melaka Bandar hilir tetapi di Kota Lukut dan mengawasi pengeluaran bijih timah disana.

Baginda berpindah ke Kelang setelah Belanda menyerang Melaka Kota Lukut dalam tahun 1641 dan mangkat di sana dalam tahun 1668. Perlu diingat Negeri Sembilan belum ada lagi dan Kota Lukut ketika itu adalah sebahagian dari Melaka.

Ketika ini lah orang-orang Minang yang berkerja di lombong bijih itu memihak kepada Belanda lalu baginda murka dan menggelar orang minang sebagai Minang-kabau yang bermaksud (dengan maaf), minang-derhaka. Perkataan kabau adalah dari bahasa siam dan tidak ada sangkutan dengan perkataan kerbau. Gelaran ini hanya ada disini sahaja sedangkan ditempat lain mereka masih tetap orang Minang. Saya hanya memberi penjelasan, bukan bertujuan untuk menghina sesiapa. Harap maaf.

Di Shah Alam terdapat tempat bernama Kota Kemuning dan Bukit Kemuning. Lokasi ini boleh dimudikki dengan perahu dari hilir Sungai Kelang dan nama-nama ini merujuk kepada nama permaisuri baginda, Puteri Nang Kemuning.






Baginda Sultan Mahmud Syah bergelar Sri Su Tammaraja (lihat sejarah siam @ thailand) Baginda adalah anakanda Nai Hisbu Muadzam Syah (Raja Gangga Nagara) ibni Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Zahiruddin Bahadur Syah, Raja Monggol India. Dengan sebab itu lah hingga kehari ini Istana Alam Syah di Kelang dan bandar Syah Alam di negeri Selangor merujuk kepada gelaran itu.


Nai Hisbu Muadzam Syah, Raja Gangga Negara atau Pheraq bermaksud abang yang di kasihi. Dalam sejarah siam, baginda bergelar, Songtham Ayuthia. Berjanggut dan berjambang seperti ayahandanya, Zahiruddin Bahadur Syah @ Babur.

Diriwayatkan kepada TNL Kassim, semasa Sultan Mahmud Syah masih muda, datuknya Zahiruddin Bahadur Syah menghantar baginda menjadi Raja di Sri Langka. Disana lah berlaku kisah Puteri Gunuung Ledang pada Adams Peak, kemunchak yang tinggi di pulau tersebut. Kisah ini bukannya berlaku disini!.(lagi la kontravesi, haha..carilah kebenarannya).

2. Laksemana Hang Tuah bukannya hidup di zaman kegemilangan Melayu Melaka,1400-1500 tetapi disekitar tahun 1600. Rekod Portugis gelombang kedua yang menyerang Melaka dan bukan beragama islam tidak menyebut nama Hang Tuah dizaman mereka menyerang melaka bandar hilir. Sila juga rujuk zaman pemerintahan Narai sebagai, Raja Ayuthia. Hari ini, sedikit sebanyak kita sudah mula tahu siapa itu Laksemana Hang Tuah.


Hari ini pun, banyak duit syiling lama boleh ditemui di pelabuhan Kuala Kedah. Gambar ini dihantar kepada kami oleh seorang pembaca setia blog ini. Many thanks !


Makam Sultan Muhiyuddin Mansor Syah ibni Sultan Mahmud Syah di Pulau Langkawi yang dilabelkan sebagai,"..makam purba milik seorang wanita" ! ! Sultan Muhiyuddin Mansor Syah adalah ayahanda kepada Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Ligor dan bergelar Boromoraja Ekataat V di Ayuthia sebelum ia diserang puak Sukhothai Buddha pada tahun 1767. Baru lah betul susunan tahun kejadiannya !

3. Melaka yang kita megahkan hari ini bukanlah Melaka Bandar Hilir tetapi dengan nama lamanya Semenanjung Siam Melaka yang kita semua kenali sebagai Tanah Melayu hari ini.


"The land of Malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China." Tom Pires, Suma Oriental.

Semenanjung Malacca ialah tanah milik raja siam ye? Kalau raja Siam itu beragama islam logiklah juge..mmm barulah nak mula faham,"...and the whole of siam, Champa and thereabout is called china"? Patutlah Laksemana Cheng Ho yang beragama islam datang meronda di nusantara ini, siap singgah di Acheh menghantar loceng cakera dunia ke masjid disana, rupa-rupanya kawasan Maharaja China Ming, Yong Le.

Dimana pelabuhannya kalau tidak di Kuala Kedah? Hulu nya terletak di Hulu Melaka Pulau Langkawi Kedah. Lagi kontravesi bukan? tapi pun dimanakah istana sultan melaka bandar hilir, kalau ia benar-benar ada?..yang ada pun hanya replika dari cerita tahyul Hikayat Hang Tuah yang ditulis di zaman Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah menetap disana (kononnya menjadi penaung penulisan sejarah), patutlah ia tiada nama pengarang.

Kaedah yang digunakan mudah sahaja. Rampas manuskrip UUK dan pulangkan 100 lebih tahun kemudian. Mulakan penulisan semula sejarah bangsa baru yang dikenali sebagai melayu ini. Berikan segala macam sumber kepada penulisan ini. Rampas segala bukti sejarah Raja Monggol di India yang bergelar Syah Alam (lihat duit syiling zaman raja monggol india). Putuskan hubungan/kaitan dengan raja-raja disini. Pada masa akan datang itu (hari ini) kisah pembohongan ini dah lama terpahat, pasti sukar untuk dicabar lagi.

Perlu kita ingat dikatakan banyak penulisan melayu terhasil dizaman ini dengan bantuan kewangan dari penjajah Inggeris. Inggerislah yang memelayukan bahasa melayu menjadi bangsa melayu hari ini melalui Blumenbach's racial classification system, menukar semenanjung Siam Melaka menjadi Semenanjung Tanah Melayu.

Jangan salahkan rakyat indonesia yang membakar bendera Malaysia dan membaling telor kearah Kedutaan Malaysia baru-baru ini kerana mereka tidak mengklasifikasikan diri mereka sebagai Melayu kerana bagi mereka Melayu itu bahasa, bukannya bangsa ! Mereka mengklasifikasikan diri mereka menurut suku@rumpun, ie Jawa, Sunda, Bali, Acheh, Madura, dll, dan bangsanya ialah bangsa Indonesia. Di Malaysia suku@rumpun itu tenggelam semuanya menjadi melayu ! Apabila sesaorang itu memeluk agama islam, jadinya istilah, masuk melayu!!

Akhirnya, Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah mengakui bahawa Raja Siam Ligor Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, adalah seorang yang beragama Islam dan baginda adalah abang ipar kepada Paduka Seri Sultan Nai Nal (Zainal) Adilin (Datuk Seri Bongsu) yang berjawatan Perdana Menteri Kedah (rujuk salasilah dibawah dan UUK ms 40 dan 47).



Muka surat 40 dan 47, manuskrip Undang-Undang Kedah. Hari ini pun yang menetap di istana Anak Bukit adalah DYMM Sultan Kedah. Sekiranya Paduka Seri bongsu hanya berjawatan Perdana Menteri Kedah, siapa pula yang menjadi Raja ketika itu?




Khalifah Syarif Abu Bakar Syah ini lah yang bergelar Yam Tuan Kedah @ Yang Di Pertuan Kedah...sah dan sahih, terang lagi bersuluh. Hikayat Patani menyebut baginda sebagai Raja Bakar.. hahaha..tetapi mereka tidak tahu baginda timbul dari mana ! Peminat setia blog ini dah lama dah tahu ! Jelasnya, Yang Di Pertuan Kedah bukanlah Sultan Kedah tetapi 2 individu yang berbeza, satu dibawah kuasa yang diatas.


Pada masa itu dialah raja ! Manuskrip Undang-Undang Kedah muka surat 42 dan 43.



Terima kasih tidak terhingga kepada penyokong kami yang terdiri dari pembaca blog ini dan menjadi ahli persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah. Saya berdoa semoga Allah sentiasa melindungi tuan-tuan kerana menegakkan kebenaran agama NYA. Teruskan kajian saudara dalam usaha mencari kebenaran, ibarat jihad kejalan Allah.

Selamat Berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ini !

PS: (Ini untuk orang tertentu saja) Hang kata aku bukan pakar sejarah, bukan pakar tahun hijrah dan masihi, akan tetapi yang bukan pakar ni la juga yang pi bongkag sejarah bangsa Melayu, cari fakta dan bukti baru... saja aku nak bagi hang kerja sikit sb dok makan gaji buta lama dah, pangkat dapat dah, makan angin p tengok tempat sejarah lama dah.

Aku nak tanya skit, awat hang tak pi bongkag sejarah realiti ni lebih dulu pada aku kalau hang kata hang pakar????Yang keduanya aku tak kelapag aih apa pingat pun dari Kedah ni. Waris Yang Di Pertuan Kedah nak terima pingat dari waris Perdana Menteri Kedah? dah jadi terbalik kot?...jatuh la standard keluarga kami. Hang lain la.