Wednesday, June 3, 2009

What's in a name?

Historian Charnvit Kasetsiri explains why he believes changing the country's name back to Siam will promote unity and reconciliation.
By: Surasak Tumcharoen
Published: 17/05/2009 at 12:00 AM
Newspaper section: News

Prominent historian Charnvit Kasetsiri recently lodged a petition with Prime Minister Abhisit Vejjajiva and the reconciliation and political reform committee calling for the country's name to be changed from Thailand back to Siam.

READ MORE HERE,
http://www.bangkokpost.com/news/local/16824/what-s-in-a-name

PS : At last hampa mengaku jugak nohh..

21 comments:

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

hehe...eloklatuh..senang kerja kita ...

Zahrin said...

Nama saya Ali, saya tak mencuri..

cerita sebenar Abu (yang ngaku nama dia Ali) yang curi barang Ali tu..sama ja mcm kes Sukothai ni..mula mula rampas sejarah agung kita..pastu bila dah mula rasa sejarah depa tu orang dah mula tau temberang dia mula la..nak tukaq nama la..apa la..paksa diri tu panggil nama Siam..nama betoi sukothai..Iran dah keluaq dah sejarah depa yang kata depa dulu ada hubungan ekonomi dan diplomatik dengan siam yang terang terang kata Siam ini Islam..

Ha hamik hangpa..tukaq la..tukaq..kalau orang dah busuk bangkai tu..hang tutup mcm mana pun org boleh tau la..

PO*N sungguh!!

Nagasari said...

Alhamdulillah eloklah tukar cepat sikit bila nama "Siam" tu menjadi hilight satu dunia, kita serangan habis2an dan para sejarawan seluruh dunia akan mula mengkaji balik nama Siam ni. Seluruh etnik di Thailand akan bangkit buat tuntutan dan kacau bilau di Thailand akan berpanjangan dan lebih kronik. Raja Thailand akan panas pungkok dan tak senang duduk. Tak percaya tengok.....

Unknown said...

Aslmkm tuan Dragsuperstar,

Ada sumber internet untuk sy buat rujukan tak pasal Iran dan hubungannya dengan Kerajaan Islam Siam?

kalau ada minta tolong sgt2..

Thanks

hasellusiby said...

salam...

pembongkaran akhirnya membuahkan hasil...sedikit demi sedekit mereka akan menkaji sejarah asal yang kita sedia maklum telah di tutup sejak berzaman...

owh ya..saya ada info, di harap tuan anai2 boleh cheak...

dulu, masa diploma kat merbok, kami ada pergi ke satu tempat yg kami sebut sebagai 'kawah malaysia'..ianya tempat air terjun yang terletak di sekitar tapak arkeologi..

saya baru perasan yang lekuk air terjun tu seolah2 'mangkuk' dan kelihtannya bukan semulajadi jadinya..seperti ada yang mengoreknya..dan kalu tak salah, ianya bertingkat dan ada 3 lekuk sama di setiap tingkat...

apakah di situ dulu kawasan 'sesuatu'...

di harap tuan anai2 dapat menyiasat perkara ini..jangan biarkan sejarah agung kita di buang oleh pencacai penjajah sejak berkala dulu

Sheik said...

Salam,
tuan anaianai saya dah lama jadi silent reader ni..

hari ni saya nak tanya lanjut tentang artikel pendek yg saya jumpa di sini: http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=17062213

ada info mengenai shaikul islam di siam ni?

sekian wassalam.

Zahrin said...

Waalaikumsalam w.b.t

Tuan Mokhtar..sumber rujukan saya dalam blog ini..blog ini yang telah membuka mata saya dengan memberi tahu saya mengenai hubungan diplomatik dengan ayuthia..tuan kena selongkar blog ini habis - habisan..

saya bg satunya daripada wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Uthong

The Island of NAMOYAKI, said...

adapun semantan bumi keramat
para pahlawan menentang kezaliman..

salam hormat

The Island of NAMOYAKI, said...

salam hormat,
tuan ahli kaum kerabat nl,

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

semasa saya cari meriam besar "Sri Pattani", terjumpa pula beberapa maklumat.

Pautan kaitan kerajaan uthmaniyah dengan nusantara,

http://www.google.com/gwt/n?u=http%3A%2F%2Ffaizn.blog.friendster.com%2F

ceritanya meriam 'Sri Pattani':
http://wapedia.mobi/ms/Sri_Patani

bloggers dari Pattani:
http://patanibook.blogspot.com/2008/09/thai-ratthaniyom-erasure-of-patani.html

p.s- tuan mokhtar, 'link' yg akan membawa saudara kepada kerajaan negara Iran,

'baca, bacalah dengan nama Tuhanmu'

salam hormat,

Salmi said...

Ini perkembangan yang baik.Diharapkan nanti professor depa dedahkan pula siapa dia raja-raja Siam yang memerintah sebelum raja-raja Thai macam sekarang.

Peta depa pakai tu dah sama macam peta dalam blog ni.

Semasa raja Siam memerintah semua etnik berlainan hidup aman damai biar ugama Islam atau tidak, seperti mana kerajaan Islam lain macam Andalusia.

Dengan mengaitkan perkataan Siam dengan Siem di Kemboja dan Shan di Burma, secara tak lagsung mereka mengiktiraf penguasaan Siam di Asia Tenggara lama sebelum puak Thai ni masuk (dengan pertolongan kuasa barat).

Semasa balik kampung baru-baru ini, aku perasan ramai juga masyarakat Buddha di perkampungan Thai Kedah yang berkulit gelap dan rupa wajah menyerupai orang-orang Bhutan dan Tibet dekat sempadan India. Memang mereka pun asal dari etnik berlainan tetapi mengaku Siam kerana dihantar dari negeri Siam berperang bagi pihak raja Thai dahulu.

burhanlong said...

Tuan,
Pertama kali terjumpa dg blog ni. Banyak sangat nama-nama Long, Nai, Nang didalamnya, yang merupakan nama-nama dalam keluarga saya.

Terima kasih kerana menggali kembali sejarah realiti ni.

Abd Rahman Md Desa said...

Siam tu apa maknanya? Thailad pulak apa ertinya? Kami di selatan ni tak faham tentang negara gajah putih tuh!

Salmi said...

Keganasan terbaru di Narathiwat, takkan tergamak pejuang Islam nak pi tembak saudara sendiri tengah dok solat dlm masjid kot. Pihak mana yang serang dan tumpahkan darah dalam Masjis Krisik dulu? Ini kerja orang tak bertamaddun.

affendi hussain said...

ada org german buat game pasal Siam..
Tgklah ada Ayuthya , Sukhotai & British :)

http://www.histogame.de/siam/e_START.html

hasellusiby said...

iklan kejap...

salam tumpang ziarah. jika ada yang berminat dengan teori konspirasi, sejarah nusantara yang hilang, sufism, kebangkitan akhir zaman..sila lah ke nusanaga.blogspot.com

harap salam ukhwah akan bertaut demi masa depan..sekian

Salmi said...

Kepada Ex Starians,
Siam-satu bangsa darjat tinggi (puak raja-raja) lagi mulia.
Thailand-land of the Thais, Thai=puak kafir(bebas)

Masyarakat Islam berbahasa Siam di utara semenanjung ada kaitan dengan raja-raja Siam, dari segi keturunan raja, pembesar atau pegawai-pegawai/askar raja Siam.Ada juga keturunan Siam ini sudah pupus penggunaan bahasa Siam sebagai bahasa ibunda asal.

Unknown said...

Salam Perkenalan... ALHAMDULILLAH DAN TAHNIAH KPD NAI LONG ANAI-ANAI. SY TELAH BNYK MEMBACA BERKENAAN BLOG INI.

Cuma nak berkongsi dgn semua... Baru2 ini sy ada menonton satu rancangan 'Don't Tell My Mother' di saluran 'National Geographic Channel' yg memaparkan suatu kisah pengembaraan menjejaki etnik2 di China. Yg menariknya ialah terdapat satu etnik yg dinamakan 'DAI', dn dipaparkan budaya, pakaian, kesenian, corak rumah serta adat resan mereka adalah seperti orang 'THAI'di Thailand (dahulu nama negara ini SIAM.Org2 DAI ini tinggal di Selatan Cina dekat2 dgn Tibet. Ini meyakini saya bhw mmg org etnik 'THAI' dan 'DAI' itu adalah sama, cuma mungkin sebutan DAI dah mereka tukar jd THAI bila mereka menjajah SIAM. KEBENARAN AKAN KEMBALI BERSINAR SEMULA. WaLlahu a'lam.

Unknown said...

Salam. Boleh rujuk di Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Dai_people , jzk.

Unknown said...

Petikan dari http://en.wikipedia.org/wiki/Dai_people tambah menarik:
Some portions of these Tai Lue either voluntarily moved or were forcibly herded from these city-states around one to two hundred years ago, arriving in countries of present-day Burma, Laos and Thailand.

Helang_berlegar said...

salam, tuan nai long kenal dengan Dr ibrahim bakar

Unknown said...

saudara2 tulung jelas apa yg kita tahunya hanyalah tentang orang2 melayu islam cuma setakat di segenting kera sahaja. tapi lebih itu macam satu khayalan sahaja.dan saya rasa kalau hendak mendalami sebenar sejarah sepatut nya setakat
3 wilayah selatan di samping daerah cenak,tiba sebaya di wilayah songkhkela selain dari setul dan padang besar,maaf kira nya pendapat saya ini tidak tepat.