Saturday, April 26, 2008

Renungan

UPDATED

Penulisan semula sejarah kita yang di pinggirkan di blog ini telah berjaya menarik minat pelajar-pelajar IPT, individu dan waris-waris yang mencari salasilah, pengkaji dan penyelidik sejarah kerana ia ditulis dalam perspektif atau versi tempatan berteraskan kepada wasiat yang diperturunkan lantas menjadi tuntutan utama agama islam.

Disamping itu, kami menjadikan rujukkan utama kami Manuskrip Undang-Undang Kedah yang dibukukan oleh Dewan bahasa dan Pustaka dalam tahun 2005. Manuskrip ini bukannya sebuah hikayat, dengan cerita dongeng yang mengkhayalkan minda, tidak berpijak dibumi yang nyata. Ia merupakan undang-undang pemerentah Islam pada zaman dahulu. Dalam manuskrip ini pemerentahnya bergelar Syah Alam Yang Maha Mulia dan bukannya Paduka Seri Sultan.

Dari muka surat pertama, Manuskrip Undang-Undang Kedah. Ulu yang dimaksudkan disini ialah Ulu Melaka di Pulau langkawi sementara kita semua tahu Hilir Melaka ialah di Bandar Hilir Melaka hari ini.



Gelaran Paduka Seri Sultan hanyalah digunakan oleh raja-raja daerah yang dilantik oleh Syah Alam Yang Maha Mulia dan hari ini mereka berkuasa di negeri-negeri yang dulunya diukir oleh Inggeris. Dengan itu, sudah pastilah gelaran Syah Alam Yang Maha Mulia ini membawa maksud yang jauh lebih besar. Bagi kami, gelaran ini tak lain tak bukan ialah gelaran yang merujuk kepada Yang Di Pertuan Agong yang memerentah wilayah-wilayahnya ketika itu.

Dari muka surat 27, Manuskrip Undang-Undang Kedah.



Untuk pengetahuan pembaca semua, dari sinilah Tunku Abdul Rahman mendapat ilham mengujudkan jawatan Yang DiPertuan Agong di Malaysia hari ini. Namun bagitu, jawatan ini digilirkan (setiap 5 tahun) dikalangan raja-raja daerah yang mana hari ini telah pun menjadi sultan dalam negeri-negeri yang diukir oleh penjajah Inggeris. Tunku Abdul Rahman , sebagai Perdana Menteri mempunyai agenda tersendiri apabila mengarahkan Istana Kota Meang Kuang dimusnahkan dalam tahun 1964, iaitu 7 tahun setelah negara mencapai kemerdekaan. Apa agenda sebenar beliau berbuat begitu, memusnahkan bukti dan artifak sejarah negara?

Tindakan kita hari ini dalam mengilirkan jawatan Yang Di Pertuan Agong ini kami ibaratkan seperti rumah tiada bertuan, padahal Malaysia mempunyai maharaja yang tetap sebagai Ketua Agama Islam. Contoh Maharaja yang tetap adalah sepertimana Raja Arab Saudi (juga dicaturkan oleh Inggeris), Raja Jordan dll, sementara maharaja bukan Islam seperti Maharaja Jepun, Queen of England, Raja Thailand, dll. Anehnya, apabila penjajah memulangkan kemerdekaan kepada kita, kita tidak kembali kepada akar umbi tetapi mengambil common law Inggeris sebagai contoh untuk menderaf perundangan Malaysia.

Diantara strategi penjajah Inggeris ketika itu antara lainnya ialah memberi pendidikan Inggeris kepada anak-anak pembesar Melayu agar generasi baru yang akan menuntut kemerdekaan akan lupa kepada akar umbi mereka iaitu perundangan Islam. Penjajah turut juga 'memelayukan' penduduk yang tinggal dalam wilayah jajahan mereka padahal rumpun kita adalah Siam, Bugis, Mandaling, Minang, Jawa, Banjar, dll. Hal ini tidak berlaku di Sabah dan Sarawak. Mereka jugalah yang menukar nama semenanjong ini dari Semenanjong Melaka @ Semenenjong Siam Melaka (lihat peta lama) kepada Semenanjong Tanah Melayu.

Semenanjong Tanah Melayu atau Semenanjong Melaka? Sekiranya Semenanjong Tanah Melayu, kenapa selat disebelahnya dipanggil Selat Melaka, bukannya Selat Tanah Melayu?. Menurut Tom pires, "The land of malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China". Teringat saya tentang "The Three Kingdoms" iaitu India, China dan Jepun.


Kami katakan disini dengan tegas bahawa isu sejarah realiti diblog ini telah pun didedahkan kepada umum dan hukum Qutbah Wida masih lagi berjalan. Sebagai orang Islam dan rakyat Malaysia, isu ini kita tidak boleh nafikan atau menidakkannya lagi kerana ia sudah menjadi tuntutan agama Islam.

Kita lihat petikan Khutbah Wida iaitu khutbah terakhir baginda Rasulullah SAW pada 9 Zulhijjah, Tahun 10 Hijrah di Padang Arafah,

"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang."
http://expanzee.blogspot.com/2006/12/khutbah-terakhir-nabi-muhammad-saw.html

Hari ini, kita sudah tahu bahawa waris mutlak Syah Alam Yang Maha Mulia ini masih ada hingga kini dan semenjak kecil lagi beliau dipaksa menghafal wasiat untuk didedahkan kepada kita hari ini. Sekiranya ada rekod bertulis dikhuatiri akan menjadi bukti oleh penjajah Thai dan Inggeris untuk membunuh waris-waris mereka, sepertimana yang berlaku keatas Raja Russia, Czar Nicholas II yang dibunuh seluruh ahli keluarganya. Wasiat yang beliau terima adalah seiring dengan apa yang tercatit dalam Undang Undang Kedah padahal manuskrip ini baru saja dibukukan pada tahun 2005 !!

Namun hari ini mereka yang berkuasa dan raja-raja kita yang menjadi ketua agama Islam dinegeri masing-masing, turut memekakkan telinga mereka, terus mendiamkan diri mengenai tuntutan-tuntutan beliau. Kadangkala kita mudah lupa dengan siapa kita memekakkan telinga itu kerana hukum agama Islam yang direstui Allah masih lagi berjalan sedangkan kita yakin Allah dahulu dan Allah yang kita sembah hari ini adalah Allah yang sama juga. Hari ini pun daulat beliau sebagai waris mutlak masih ada walaupun beliau dicantas dan diperlekehkan disuatu masa dahulu (sebelum Undang-Undang Kedah di kembalikan dan diterbitkan). Beliau ada menceritakan kepada kami pengalaman beliau. Insyallah, masih masin mulutnya dan ada pihak yang cuba mengaibkannya, terkena tempiasnya.

Bukti yang jelas pun sudah ada iaitu manuskrip Undang-Undang Kedah. Ia berada di dalam tangan kita, apakah yang kerajaan dan raja-raja kita tunggu lagi? Apa sukar sangatkah untuk kita panggil dan bersemuka dengan beliau dan meminta penjelasan mengenai pendirian beliau?. Apa sukar sangatkah untuk kita menjawap surat-surat beliau yang di hantar secara rasmi?

Apakah pihak Istana Kedah lupa bahawa Sultan Badlishah, (ayahanda sultan Kedah sekarang) membesar dan bersahabat baik dengan keluarga beliau kerana kedua keluarga ini bersaudara juga adanya (keluarga besar dan keluarga kecil)? Bukankah Sultan Badlishah sendiri meminta waris mutlak ini disekolahkan di Kolej Sultan Abdul Hamid bersama anak-anak kerabat diraja Kedah yang lain dan kini menjadi sahabat baik beliau? Mustahil Sultan Kedah tidak mengetahui perkara ini kerana dahulunya baginda mengenali waris mutlak ini secara peribadi.

Apakah pihak kerabat di raja Kedah lupa lawatan mereka seramai 30 orang ke rumah beliau yang disambut dalam suasana kekeluargaan pada tahun 2001 dahulu? (Gambar pun ada sebagai bukti) Adakah mereka lupa pengumuman di satu majlis makan malam kerabat diraja Kedah dimana Datuk Tunku Hamdi selaku Presiden/Pengerusi mengumumkan "....keluarga Raja Besar Benua Islam Siam Kedah yang kita cari selama ini telah ditemui dan ada bersama kita malam ini?".

Kalau dah ditemukan semula, baguslah. Akan tetapi untuk makluman semua, beliau bukan berniat untuk menuntut takhta Kesultanan Kedah kerana Kedah hari ini hanyalah sebuah negeri yang kecil sahaja. Di zaman dahulu memang besarlah kerana ia sebuah negara. Keturunan beliau dahulunya pun bergelar Syah Alam Yang Maha Mulia, pemerentah negara Kedah. Mereka bukannya Paduka Seri Sultan yang menjadi raja daerah. Hari ini, Negara Kedah sudah menjadi Negara Malaysia. Mengikut logik akal, selayaknya beliau menuntut negeri Kedah atau negara Malaysia?


Adakah Persatuan Sejarah Cawangan Kedah terlupa keputusan "Forum Sejarah Realiti Kedah" yang diadakan pada 13 September 2006 dahulu dalam membincangkan perkara ini? Kami difahamkan ada niat untuk mencantas beliau sebagai penceramah pada malam itu akan tetapi dengan bukti Undang-Undang Kedah di tangan sewaktu berceramah mengenai salasilah keluarga beliau, orang lain pula yang terkena kerana tidak mengkaji kandungan manuskrip secara teliti (rakaman video pun ada) .

Nak bukti yang lebih jelas lagi? Nah lihatlah hari ini, kali ini dari Allah pula, kita dapat lihat mereka yang kononnya berkuasa sudah mula hilang kekuasaan dalam berkerajaan. Peristiwa yang kami kira menarik dalam 50 tahun kemerdekaan negara membuktikan kekuasaan hanya milik Allah, Tuhan yang Maha Esa. Tidak hairan jika agenda kehilangan kuasa ini menular ke bahagian/urusan lain jika tindakan tidak kita ambil kerana kita sudah mengetahui kisah sebenar dalam sejarah realiti. Bagi kami, itu baru sedikit Allah tunjukkan kekuasaannya. Ada lagi nak datang. Renungkanlah.

PS:

Hanya mereka yang tidak mengetahui sejarah sahaja memperjuangkan agenda ketuanan Melayu ini. Ketuanan Melayu adalah propaganda penjajah Inggeris untuk menyatupadukan pelbagai bangsa dalam wilayah penjajahannya, demi kepentingan mereka, padahal kita tahu kita terdiri dari pelbagai rumpun. Mereka tidak berbuat demikian di Sabah dan Sarawak, jadi pelbagai rumpunlah mereka di sana hingga ke hari ini. Nak kata Melayu pun tidak, tapi bumiputera Sabah dan Sarawak sahajalah.

Ada catatan yang kami temui mengatakan bahawa Melayu itu bahasa perdagangan di nusantara, bukannya bangsa atau kaum. Kenyataan ini adalah benar. Berkas ikatan kita adalah Siam dan dengan sebab itulah raja-raja kita masih lagi mengamalkan adat Siam, bukan adat Melayu. Ambil fahamlah bahawa Siam itu beragama Islam dan Thai itu beragama Buddha. Adat yang kita masih amalkan seperti meminang, hantar sireh pinang dengan kain, cincin sebentuk, pakaian kuning, payung kuning untuk raja adalah adat Siam, bukan adat Melayu. Semua ini ada tercatat dalam Undang-Undang Kedah di muka surat 36.

Penjajah Inggeris sudah berambus 50 tahun sudah, akan tetapi kenapa kita masih lagi memakai "idea" mereka dalam berkerajaan? Contohnya, kita patut menghapuskan saja jawatan Gabenor Pulau Pinang dan Melaka dan digantikan dengan jawatan Raja sepertimana Raja Perlis (atau mungkin Sultan) . Penjajah Inggeris memusnahkan Islam, menyembunyikan perundangan Islam (U-UK), merampas wilayah Islam dan menyerahkan kepada raja Thai Buddha yang bersubahat dengan mereka, merancang dan menulis semula Sejarah Melayu dengan peruntukkan dana, untuk memecahbelahkan Islam.

Penjajah Inggeris turut mengumpan segala kemewahan kepada raja-raja daerah agar engkar kepada Syah Alam Yang Maha Mulia dan menyerahkan wilayah seperti Singapura dan Pulau Pinang demi mendapatkan pengiktirafan sebagai sultan. Mereka turut menutup sejarah negara kita dan sejarah kekuasaan baginda, Syah Alam Yang Maha Mulia di Nusantara.

Tambahan: Lawatan rakan kami ke Phuket (lihat peta voyage map dikiri blog) 2 minggu lepas menemukan beliau dengan kawasan perkuburan orang-orang Islam dengan batu nisan sepertimana di Malaysia. Kawasan tersebut yang hampir seluas padang bola, dihilangkan dari pandangan umum dengan cara didirikan tembok tinggi sebagai pagar di sekelilingnya. Ia terletak di Patong beach, bersebelahan sebuah Hotel 5 bintang (jelas dari atas). Jika ada peluang berkunjonglah kesana.

36 comments:

Mohd Khairul Anwar said...

Hopefully, justice will prevail soon. Kudos for your effort, mazlan, Naim et. al.

karl

mokthar_ismail said...

ASLKM,

Mahu ker Sultan Kedah yg ada sekarang mengiktiraf waris mutlak TNL Kassim ni sebagai sultan Kedah yang berhak keatas jajahan takluk?

saya nampak begitu sukar sekali...yalah...orang yang dah terbiasa dengan kemewahan, tetiba nak turun takhta dan serah kat orang lain pulak..

Lagi satu, keluarga Raja Muda Kedah mesti menentang habis-habisan kalau Sultan Abdul Halim nak serah kuasa kepada waris Benua Siam Kedah...sebab mereka dah pasang angan2 nak jadi Sultan Kedah selepas sultan sekarang mangkat.

ahazeman said...

saya tidak setuju sehingga menjatuhkan atau mewujudkan Satu sistem keberajaan yang baru. Hanya berjuang untuk kembalikan fakta. tidak berhak menuntut sesuatu yang sudah Allah tarik. Segala rezeki di tangan tuhan. Dialah yang berhak menentukan siapa yang dia kehendaki untuk berada di atas atau di bawah

anaianai said...

Thank you to you too all the readers for your perseverance in reading these articles.

anaianai said...

Saudara Mokhtar,

Terima kasih dengan saranan anda. Memang logik apa yang saudara sarankan itu, kami terima. Akan tetapi itu adalah dalam skop yang kecil.
Kita lupa bahawa Syah Alam Yang Maha Mulia bukannya jawatan Sultan Kedah. Itu taraf raja daerah sahaja.

Kalau betul-betul nak tuntut, tuntutlah jawatan Yang Di Pertuan Agong barulah berbaloi, sebab itu tarafnya. Tak payah di rotate jawatan Agong macam rumah tak ada tuan, sebab tuannya memang ada. Sultan negeri-negeri yang mana ada duduk lah kat negeri masing-masing.

Kalau nak tuntut kesultanan Kedah, kami ingat lebih baik tuntut Pulau pinang ke, Melaka ke, buang je jawatan gabemor yang ada dari ilham penjajah Inggeris tu. Mereka pun dah berambus balik 50 tahun lebih dah. Itu pendapat kami sahaja, terpulang pada empunya diri untuk memutuskannya.

anaianai said...

Saudara hazeman,

Terpulang kepada pendapat saudara. Betul rezeki ditangan Tuhan. Kalau begitu ayat,"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri berusaha merubahnya" kita nak ambil letak kat mane?

Seperkara lagi ia tidak melibatkan kita, taklah kita kisah sangat, bukan? Setelah kami fikirkan balik terpulang lah kepada empunya diri untuk membuat keputusan apa yang patut.

Pendapat kami, tanpa tuntutan tidak akan ada pengiktirafan. Tiada pengiktirafan maka tiada tuntutan yang akan dilayan termasuklah penulisan, pengkajian sejarah bangsa kita yang bnyk tergantong dan pincang jalan ceritanya.

Jadi waris mutlak ni nak buat ape?tengok sajelah dengan putih mata harta pusaka yang terbiar begitu saje tidak di tuntut menjadi milik kerajaan, makam bersejarah ditumbuhi hutan, tanah-tanah dirompak dan dilelong oleh mereka yang berkuasa, kononnya.

Perkara sebegini kalau ALLAH tak tunjuk dan beri ilham kepada sesiapa yang dia kehendakki, blog ini pun tak akan ada untuk saudara saudari tatap.

Banyak lagi yang ditunjuk tapi disini bukanlah ruangnya untuk membicarakan perkara itu. Pokoknya, mereka disuruh tuntut. Soal rezeki cerite lain.

mokthar_ismail said...

Sdr Anai-anai,

Tuntutan terhadap institusi Yang Dipertuan Agong memang logik.

Tetapi, dari pemahaman saya, institusi Syah Alam Yang Maha Mulia juga adalah secara penggiliran atau "rotation" dikalangan Sultan-sultan atau wakil Sultan yang disebut Paduka Seri Sultan.

Jadi, adalah lebih logik kalau dikembalikan hak TNL Kasim sebagai Sultan Kedah dan jajahan takluknya berdasarkan suasana sosio-politik sedia ada.

Apabila sampai gilirannya atau warisnya, bolehlah dimasyhurkan sebagai Yang Dipertuan Agung/ Syah Alam Yang Maha Mulia oleh Majlis Raja-raja.

Mungkin, tempoh penggiliran boleh dilanjutkan mengikut tempoh tradisi Syah Alam Yang Maha Mulia bertakhta di Ayuthia suatu masa dulu.

Mohon penjelasan lanjut dari tuan anai-anai.

themalaypress said...

Saya bersetuju dengan persoalan diatasr (sdr. mokhtar) dan menunggu jawab balas dari sdr anai-anai.

tk.
waris tuan buruk - pekan.

anaianai said...

Terima Kasih saranan saudara berdua.

Betul memang digilirkan dari Raja wilayah, tetapi jika kita lihat balik, waris mutlaknya masih kekal. Kefahaman dari Undang Undang Kedah, hanya waris mutlak dan yang terdekat yang bergelar Syah Alam Yang Maha Mulia.

Jangan lupa sebenarnya di Malaysia hari ini ada dua jawatan, Yang Di Pertuan Agong dan Timbalan Yang Di Pertuan Agong. Kalau kita hari ini nak bandingkan situasi dahulu dengan hari ini, "apple to apple" memang tak nampak jalan. Misalnya, kita boleh wujudkan jawatan Syah Alam yang maha Mulia dan Yang Di Pertuan Agong. Syah Alam kekal, Agong kita rotate. Timbalan kita hapuskan. Ini contoh sahaja.

Menurut wasiat TNL Kassim jawatan yang digilirkan ibaratkan jawatan Timbalan yang Di Pertuan Agong.

Contohnya jika waris itu masih kecil atau usia muda dilantik sebagai raja wilayah dahulu, bukan raja daerah.

Selepas Ayuthia ditawan dalam tahun 1767, baru mereka dilantik dari raja daerah, contohnya Long jaafar adalah raja daerah Larut merangkap bendahara @ raja Muda. Akan tetapi Syarif Abu Bakar Syah menjadi Raja Wilayah Toung Oo.

Jawatan Bendahara menurut undang Undang kedah adalah raja Muda. hari ini tak silap saya dipanggil Tengku Mahkota. Bendahara tergolong dalam orang besar empat. mereka inilah yang dilantik ke jawatan Syah Alam. Mereka mungkin menjadi raja wilayah dimana-mana.

Raja yang ada sekarang jika kita teliti bukan waris yang dilantik dari zaman dahulu. Setahu kami, waris sebenar ialah Raja Perlis, Sultan Selangor dan Sultan Pahang sahaja.

Penjajah Inggeris melantik Raja Abdullah (raja pulau pinang) sebagai Sultan Kedah kerana menyerahkan Pulau Pinang, di Kelantan Long Senik @ Sultan Muhammad II dilantik Raja thai setelah menyingkarkan Nik Muhammadiah @ Sultan Muhammad I, Johor Raja Hussain menjadi Sultan kerana menyerahkan Singapura kepada Stamford Raffles, Perak Sultan Abdullah dari Perjanjian Pangkor 1874.

Bincang dalam alam siber tak best, kalau dapat jumpa pasti syok ni.

themalaypress said...

Minta perkenan Syah Alam Yang Maha Mulia untuk mencemar duli merasmikan perjumpaan secara besar-besaran. Boleh diadakan secara tertutup distadium Shah Alam.

Hendak juga melihat Tuanku dari waris Iskandar Zulkarnain dari dekat.

Daulat Tuanku.

tk.
cicit tuan buruk - pekan.

nb: bermakna bangsa melayu wilayah nusantara ini berasal dari keturunan askar Iskandar Zulkarnain kah?

anaianai said...

CTB.
Masyallah saya nak cakap pun tak tahu. Sejarah ini pun ramai orang tak tahu, ini baru nak mula bercambah macam no-san-ta-ra jugak. Macammana nak panggil begitu banyak orang untuk berhimpun?

Memang benar, rumpun Melayu di nusantara adalah pewaris anak cucu dari tentera Raja Iskandar Zulkarnain dahulu. Kita adalah bangsa yang sudah bertamaddun menganuti agama Allah. KITA BUKAN BANGSA YANG DUDUK ATAS POKOK SEBELUM PENJAJAH DATANG.

Baru semalam 1 mei, waris-waris Syed Alang Alauddin dari Perak datang berziarah. Sudah lama mencari akhirnya berjumpa jugak. Suasana cukup mesra, macam dah kenal lama pulak.

Rupa kami kepada mereka dan rupa mereka kepada kami tak banyak beza dengan saudara mara yang ada di kedua belah pihak.

TNL Kassim meriwayatkan semula sejarah keturunannya macam peluru keluar sebiji-biji...berterusan dan bersahaja. Begitu kuat ingatannya. Rugi kalau pengkaji dan penyelidik sejarah kita tak berjumpa dengan beliau.

Syukur alhamdulillah kepada Allah yang mengizinkan pertemuan ini dan segala-galanya.

Salmi said...

Sdr. Anai-anai,
Saya ada nampak Sabri Zain menulis sejarah dalam websitenya sendiri. Walaupun dia ni kaum kerabat anai-anai juga dengan gelaran Nai seperti dalam salasilah, tetapi sejarah yang dia tulis masih merujuk kepada versi lain.

Adakah kerana anai-anai dan gang belum berjaya meyakinkan dia atau macam mana?

Keturunan saya tak berdarah raja, tetapi pembesar yang berkhidmat dengan raja Siam Islam juga. Moyang saya memakai gelaran Datuk Lela Indera seperti yang tertulis dalam geran tanah pusaka. Kebanyakan kaum puak kami masih fasih berbahasa Siam.

Kalau sudah keturunan kami berkerja dan taat setia kepada raja Siam Islam waris Merong Mahawangsa,kami yang ada hari ini sudah tentu menyokong dan taat kepada Syah Alam Yang Maha Mulia - kalau jawatan itu diwujudkan balik.

anaianai said...

Assalamualaikum Salmi

Bukan kami tidak dapat meyakinkan Sabri. Dia bukan berada di Malaysia. Dah 10 tahun berada di UK. Ayahnya, Zain Mahmud ialah Ketua Pengarah Penyiaran, kira boss di Angkasapuri lah dulu, meninggal dunia hampir 10 tahun lalu. Ada hal sikit, pasal tu dia tak balik. Jadi sukar untuk kami menerangkan kepada beliau.

Zain Mahmud ni lain sikit cara dia, tapi dia menerima wasiat bersama dengan TNL Kassim, anak saudara dan bapa saudara usianya sebaya. Zain Mahmud ini kalau jumpa Sultan-sultan negeri dia tak akan sembah sebab itulah wasiat dari Tuanku Nai Long Mahmud, ayahandanya.

Dengan itulah dia tidak mendapat gelaran datuk, walaupun boss no 1RTM. Datuk Kedah pun tak dapat, bukan Sultan Kedah tak tahu dia siapa. Tapi bila RTM melapurkan kematiannya di rumah TNL Kassim, disebut Datuk. Bila pula dia dapat datuk?

Datul Lela Indera, ialah jawatan datuk Balai Besar Alor setar hari ini. Isteri TNL Abdullah adalah dari keturunan Datuk Nai Inderajaya.

Mengenai gelaran dan takhta Syah Alam yang Maha Mulia ini, sama-samalah kita doakan semoga dimakbulkan oleh Allah nanti. Petunjuk dah ada, dah dapat.

ahmad_shaari said...

anai-anai, boleh tak letak rakaman video Forum Sejarah Realiti Kedah tu dlm blog ni?

terima-kasih.

themalaypress said...

Ada catatan yang kami temui mengatakan bahawa Melayu itu bahasa perdagangan di nusantara, bukannya bangsa atau kaum:

Persoalan saya, bukankah bahasa itu datang dari bangsa?

Dan saya pernah ditanya oleh seorang bangsa Mandailing dari Sg Choh, kenapa bahasa melayu riau ini dituturkan sebagai bahasa baku atau standard diseluruh nusantara dan kenapa tidak loghat mandailing, jawa, terengganu atau kelantan.

Saya katakan ini kerana bahasa melayu adalah bahasa 'root' yang mana semua orang faham, sehinggalah ke papua new guinea dan sehingga ke selatan mnynmar spt dibawah.

Sebab itulah melayu itu sebagai rumpun - akar bangsa. Dia setuju dengan jawapan saya.

Makna kata kalau mandailing bckp dengan kelantan serupa ayam itik la, kena kembali ke 'root' melayu baru faham. Begitulah.

Tetapi, apakah kebaikannya jika kita semua tidak dikata serumpun melayu? Kita ini serumpun siamkah?

Atau apakah nama bangsa keturunan Iskandar Zukarnain yang sebenarnya?

Arabkah? Sebab tulisan Jawi ada menyerupai lengkok arab.

sekian.
CTB

themalaypress said...

Blog ini banyak merungkaikan persoalan saya mengenai sejarah yang saya belajar disekolah rendah dahulu.

Lebih-lebih berkenaan misteri Hang Tuah dan kerisnya yang hikayatnya serupa cerita Excalibur dan King Athur. (cerita rekaan + mithos)

Selain itu, banyak lagi yang saya tidak puas hati. Banyak tanah yang terlepas dan banyak kisahnya melambangkan kelemahan pemimpin melayu dalam berpolitik. (Apakan daya kena jawab periksa, kalau tidak nanti gagal pulak).


Hatta seorang kenalan saya berbangsa Kling pun bersetuju dengan saya. Lalu saya merekomen blog ini kepadanya. Dia seorang yang open-minded.

Baik kembali kepada bab Malaya atau Melaka. Andaikata British tidak menukar nama Semenanjung Melaka ini kepada Semenanjung Malaya tidakkah kita sekarang berada dibawah jajahan takluk Thailand?

Kerana waktu itu Maharaja Benua Siam Islam telah pun kecundang kepada tentera Buddha Puak Kafir Thai?

Bagaimana itu? Tidakkah tindakan British itu satu hikmah buat umat no-san-ta-ra..kalau tidak, tidak bercambahlah?

Boleh komen.

sekian.
CTB

anaianai said...

Saudara CTB, saya cuba jawab yang mula dahulu.

SOAL: Persoalan saya, bukankah bahasa itu datang dari bangsa?

JWP: Bagi kami, hari ini kita di melayukan kerana menggunakan bahasa Melayu dalam wilayah penjajah yang memelayukan kita melalui penguasaan mereka. Ungkapan Bahasa Jiwa bangsa ini pun propaganda juga untuk menegakkan ketuanan Melayu. Apabila bahasa Melayu sebagai bahasa perdagangan menggantikan bahasa daerah, kita pun menerima pakai ungkapan ini. Macam betullah bunyinya. Kenapa penjajah inggeris dahulu belajar bercakap bahasa melayu? Sebab mudah untuk berniagadan menguasai wilayah.Tulisan kita pun berkembang dari Pali>kawi>jawi dan akhir sekali rumi.

Di UK atau United Kingdom (united sebab 4 wilayah yang disatukan) mereka menggunakan bahasa Inggeris untuk bertutur akan tetapi mereka sebenarnya terdiri dari 4 bangsa iaitu English (England), Irish (Ireland), Welsh (Wales) dan Scottish (Scotland). Bahasa Irish di Ireland, bagi saya yang mahir bahasa Inggeris tidak dapat fahami, macam bahasa Jawa bunyinya. Inggeris @ English hanya merujuk kepada England sahaja sementara British merujuk kepada gabungan kesemua/keseluruhan wilayah.

SOAL: Dan saya pernah ditanya oleh seorang bangsa Mandailing dari Sg Choh, kenapa bahasa melayu riau ini dituturkan sebagai bahasa baku atau standard diseluruh nusantara dan kenapa tidak loghat mandailing, jawa, terengganu atau kelantan.Saya katakan ini kerana bahasa melayu adalah bahasa 'root' yang mana semua orang faham, sehinggalah ke papua new guinea dan sehingga ke selatan mnynmar spt dibawah...

JWP: Betul lah tu, bahasa root yang semua orang boleh faham atau bahasa perdagangan sedangkan kita mempunyai bahasa daerah atau setempat yang tersendiri.

SOAL:...Sebab itulah melayu itu sebagai rumpun - akar bangsa. Dia setuju dengan jawapan saya.

JWP: Melayu itu akar bangsa atau akar bahasa di nusantara ini, CBT?

SOAL: Makna kata kalau orang Mandailing bercakap dengan orang Kelantan serupa ayam itik la, kena kembali ke 'root' melayu baru faham. Begitulah.

JWP: Haha...Saya setuju, tetapi root bahasa melayu bukan semestinya bangsa Melayu.

SOAL: Tetapi, apakah kebaikannya jika kita semua tidak dikata serumpun melayu? Kita ini serumpun siamkah?

JWP: Kalau serumpun, disatukan, rumpun Siamlah kita ini sebab raja-raja daerah kita mengamalkan adat istiadat raja siam. Hari ini raja daerah dah jadi Sultan negeri. Perkataan ‘Melayu’ ini saya belum jumpa lagi dalam Undang-Undang Kedah walau pun ia bahasa pengantar Undang –Undang kedah. Kebaikkan tu banyak lah, antaranya menjelaskan semula sejarah kita. Saya mengaku saya dari rumpun siam. Ramai penduduk dari kedah ini adalah dari rumpun Siam dan mengaku bahawa datuk dan nenek mereka dahulu boleh bertutur dalam bahasa Siam, bukan bahasa thai. Ada yang berasal dari Patani, Yala, Phuket(nama lamanya, Hujung Salang) dan Trang. Di sebelah Yan pula, mereka dari rumpun Acheh seperti Datuk Sanusi Junid, pembaca berita TV3 Yushanani Yushak berasal dari Yan, Kedah. Sementara itu, kenalan saya dari Selangor, ramai dari rumpun Jawa. Namun begitu,bagi kami bekas ikatan utamanya, Siam dan bukannya melayu.

SOAL: Atau apakah nama bangsa keturunan Iskandar Zukarnain yang sebenarnya? Arabkah? Sebab tulisan Jawi ada menyerupai lengkok arab

JWP: Bangsa Iskandar Zulkarnian adalah Parsi yang membawa agama Allah yang kemudiannya menjadi agama Islam. Mereka sampai ke wilayah Xian, China (disebut Sian) dan dipolemikkan sebutan menjadi Siam.

Kedua,

Apa yang kita syukurkan kalau raja-raja daerah bersekongkol dengan penjajah untuk memusnahkan sebuah empayar Islam yang sudah wujud 1000 tahun lamanya. Kalaulah raja-raja kita dahulu bangkit berjuang bersama Syarif Yang Di Pertuan untuk merampas kembali Ayuthia mungkinkah Thailand hari ini berada dibawah kita?

Akan tetapi mereka mahukan kemewahan, kuasa dan sanggup di gula-gulakan oleh Inggeris dengan bayaran tahunan dengan duduk diam goyang kaki sahaja.

Raja-raja daerah ini tak payah kerja dan dengan itu bertindak menyerahkan wilayah Syah Alam Yang Maha Mulia kepada Penjajah. Penjajah ini pula networkingnya bagus, bukanya bodoh macam raja daerah.

Dengan Raja thai mereka berbaik-baik sehinggakan Mongkut pun mengamalkan peradaban barat untuk memenangi hati mereka. Mereka jugalah yang membekalkan senjata moden (senapang) untuk menyerang dan merampas wilayah Kedah, bermula dari Ser genting Kra hingga ke sempadan Kedah dengan Pulau Pinang hari ini. Bukan itu saja, Alaungphaya yang menyerang Ayuthia dalam tahun 1767 dibekalkan senjata moden ini oleh Inggeris.

Perlu diingat kita dahulunya bukannya sebuah Negara yang dihuni berok dan monyet yang tinggal diatas pokok. Kita sudah ada peradaban, ketamadunan dan semuanya berasaskan agama islam semenjak tahun 222 hijrah lagi, bersamaan tahun 812 masihi.

anaianai said...

Sdr Ahmad Shaari

Sori lambat jawap sb terlepas pandang, ada terdelete baru-baru ni sb rakan ingat sudah dijawap. Aku ingat nak jual VCD kat pasar malam nanti tak pasal-pasal kena cekup pulak.

Salinan aku mutu suaranya ku reng baik sikit. Aku perlu dapatkan yang ori dulu. Nanti aku cuba uploadkan. Terima Kasih kerana tolong ingatkan. idea yang baik tu.

themalaypress said...

Boleh jadi kerana disogokkan dengan buku dan makalah serta slogan bahasa kebangsaan selama berpuluh-puluh tahun, saya sudah menjadi buluh dalam bab Melayu ini.

Faham saya melayu itu bangsa dan bahasa. Tetapi kalau mengikut faham saudara, hanya bahasa yang melayu, tetapi bangsa masing-masing. Bermakna tiada bangsa yang bernama Melayu.

Bagi saya, ini satu perkara yang amat berat untuk diterima oleh sekelian umat manusia di semenanjung emas ini. Lebih2 lagi oleh manusia2 politik. (Ditambah baru2 ini sudah ada majlis permuafakatan bangsa melayu - dijohor.)

Walaupun begitu dalam mencari keputusan muktamad, saya akan buka minda untuk menyerap beberapa fakta yang baru yang saya akan simpulkan buat kegunaan saya sendiri.

Selama ini, apa sahaja yang terhidang didepan mata lebih2 lagi dari perlembagaan cuba saya lunakkan untuk disuaiguna dengan keadaan sekarang; contohnya takrif melayu itu sendiri - iaitu bahasa, agama islam, adat istiadat dan bahasa melayu.

Walaupun bagi saya, takrif ini tidak konkrit, seakan-akan untuk mewujudkan sebuah bangsa melalui takrif perlembagaan, terpaksa saya gunakannya untuk meyakinkan bahawa saya ini melayu - bumiputera.

Padahal darah saya sudah bercampur-campur. (penting ini sebab arab, batu bara dan siam tidak diiktiraf JPN dalam IC)

Kembali, satu perkara lagi, apa yang saya cuba faham dari apa yang saudara cuba sampaikan disini ialah Jawa, Mandailing, Kelantan, Perak, Johor semuanya adalah daerah yang melahirkan loghat dan bahasa masing2, tetapi tiada satu pun daerah yang konkrit untuk kaum melayu , betul?

Saya akan bersetuju jikalau dikatakan bahawa tiada satu pendapat yang MUKTAMAD mengenai asal-usul bangsa melayu itu.

Kecuali dari fakta yang saya dapat dari buku sejarah pertumbohan bahasa kebangsaan kita oleh Drs.Ismail Hussein (1966) yang mengatakan melayu itu asal dari sg.melayu bertempat di sumatera.

Persoalan, bagaimana pula tempat sebegitu kecil umpama kuala lumpur (agaknya) boleh mendatangkan bahasa yang sungguh berpengaruh dinusantara?

Dan bagaimana pula ia mengambil tempat sebagai rumpun bangsa?

Pencarian saya mungkin sudah dipenghujung...


Jwap saudara:
Apa yang kita syukurkan kalau raja-raja daerah bersekongkol dengan penjajah untuk memusnahkan sebuah empayar Islam yang sudah wujud 1000 tahun lamanya. Kalaulah raja-raja kita dahulu bangkit berjuang bersama Syarif Yang Di Pertuan untuk merampas kembali Ayuthia mungkinkah Thailand hari ini berada dibawah kita?

jwp balas:
Saya senada dengan saudara mengenai perkara ini. Setelah membaca , walaupun tidak semua - Akibat khianat dan bersekongkol dengan penjajahlah benua siam islam dihancurkan, sejarahnya di lupuskan.

Perkara ini tidak mustahil, kerana :

1. sama sepeti yang berlaku di semananjung arab, iaitu bani hasyim di halau keluar, bani saud memerintah, negara ditukar nama dan dipecah belahkan.

Sekarang nampak bani saud cuba menghapuskan segala tapak sejarah bani hasyim supaya tidak dapat dikenang.

2. Singaporengge, mengambil sejarah dari tarikh datangnya stampot rafel,

3. filipina mengambil sejarah awal dari jose rizal (padahal mereka asalnya dibawah Brunei)

4. India mengambil sejarah dari zaman ghandi.

5. Pakistan dari zaman Ali Jinnah

6. Russia Komunis stalin

7. China- Mo Si Tong dan seterusnya.

Suatu yang pasti. Semua sejarah itu digubah semula selepas berlakunya perang besar (Dunia 1 dan 2)
Jadi ada jalan lain mengambil 'hak' selain perang?

soalan seterusnya:
Bagaimana pula peranan ulama2 ahlul bait dalam perkembangan islam dinusantara?

Salmi said...

Assalamualaikum,
Selain daripada mencuba menobatkan semula Shah Alam Yang Maha Mulia yang saya kira satu agenda yang sangat besar, ada lagi yang saya kira perlu dibuat dahulu untuk menambah kefahaman ramai:

1)Melalui media cetak, elektronik dan internet, cuba dekati tuan empunya atau pimpinan mereka untuk tidak menggunakan terminologi Siam untuk suku bangsa Thai kerana Siam itu sebenarnya pihak kita yang berugama Islam ini. Perlu ditekankan perbezaan di antara Siam dan Thai dalam media utama tanahair.

2)Perjuangan untuk memperbetulkan kembali sejarah tanahair kita supaya dapat dipelajari oleh pelajar-pelajar sekolah dan IPT.Saya kira Sdr. Anai-anai is in the good track here sebab dia pun dalam IPT tapi mungkin kita-kita di sini pun boleh tolong.

UNIT TRUST said...

Kenikmatan kemerdekaan telah dinikmati! Kenapa menyalah pemimpin terdahulu kerana membenarkan Common Laws diamalkan di negara tercinta.Bukankah kemerdekaan yang dinikmati TANPA PERTUMPAHAN DARAH ! Terima Kasih !

http://iraqidinar-i.blogspot.com/

anaianai said...

Betul kita mendapat nikmat kemerdekaan tapi dalam acuan siapa?, acuan penjajah Inggeris ! Kita pun sudah merdeka dalam acuan kita sendiri, kalau tidak manakan kita ada Undang-Undang.

Nampak sangat kau ni buta sejarah. Apa jadi pejuang dahulu seperti Tok Janggut, Panglima Nayan, Datuk Maharajalela, dll? Mereka-mereka yang sanggup bergadai nyawa untuk menegakkan Islam dan maruah bangsa dan menentang penjajah Inggeris dan Thai. Bukan kah darah pejuang-pejuang ini telah ditumpahkan? Penjajah Inggeris menggantungkan mayat Tok janggut, kaki keatas agar ditakuti oleh masyarakat. O...tak kisah, sebab Tok Janggut bukan Atok kau, kan?

Kisah ini berlaku belum pun masuk 200 tahun tapi kita sudah melupakan sejarah realitinya. Memang Melayu seperti saudara mudah lupa, namun tidak bagi kami. Sejarah realiti perlu dihebahkan agar ramai tahu dan berbangga dengan nya.

Kita bukan bangsa duduk atas pokok sebelum Inggeris datang. Kita pun tak harap kemerdekaan dari mereka kerana kita sudah pun lama merdeka, tahun 222 Hijrah bersamaan 812 masihi sepertimana tercatat dalam Undang-Undang Kedah.

themalaypress said...

Saudara Anai-anai, jangan cepat melenting.

Untuk memahamkan sesetengah dari mereka yang tidak minat sejarah dan sedang selesa dengan sejarah yang ada bukan senang.

Apa yang paling susah untuk dilakukan oleh pembaca blog saudara adalah untuk menghubung-cantumkan sejarah yang ada dengan sejarah realiti. Itu bukan mudah!

Saya sendiri sedang berusaha untuk memudahkan pemahaman sejarah ini dari perspektif saya sendiri yang tiada berkepentingan. (mungkin ada?)

Membaca, memaham, menghadam dan menulis kembali dalam perpesktif yang berbeza supaya saya sendiri paham dengan apa yang saya tulis.

Saya beranggapan jika saya tidak faham, orang lain juga tidak akan faham.

Saya bersetuju dengan saudara dalam banyak perkara. Lebih-lebih lagi mengapa para pejuang tempatan dinegeri yang dikuasai Sultan selalu di bedal oleh British dengan mendapat restu Sultan mereka sendiri.

Kadang2 saya menyirap juga bila mengenang tok janggut, dato bahaman, abdul rahman limbong, mat salleh, maharajalela di khianati sultan mereka sendiri.
Mengapa itu terjadi.

Telah membaca blog saudara barulah segalanya nampak munasabah.

Pejuang2 ini berjuang senada seirama bersama Raja Siam Islam Long Jaafar yang terbunuh 1876 digurun angkara Sultan Abd Hamid.

Manakala British pula menjanjikan ganjaran kepada raja daerah jika mereka bersetuju menerima Bristih sebagai Tuan ganti Siam Islam.

Samalah halnya bila Turki Ottoman jatuh, habis semua pak arab menyembah Britis minta pengiktirafan menjadi Raja.

Taktik dan strategi Inggeris ni sama sahajalah kemana mereka pergi. Tapi yang penting sekali ialah SEJARAH MESTI DIUBAH DAN DIOLAH...

Itu sahaja.

Salmi said...

Sebelum kuasa Eropah datang, kita sudah ada negara dan undang-undang sendiri berteraskan Islam.

Hujah yang mengatakan British dulu tidak campur urusan ugama Islam cuma hal-hal pentadbiran lain sahaja adalah salah.

Ini kerana undang-undang Islam telah dihadkan oleh British kepada hal-hal seperti kekeluargaan sahaja seperti yang ada dalam undang-undang Syariah hari ini. Malangnya sehingga hari ini masih tak banyak berubah, lebih malang lagi perlembagaan ciptaan Lord Reid masih dianggap paling tinggi dan tak boleh dicabar undang-undang lain.

Herman Abdullah said...

Terima kasih kepada semua jawapan saudara diatas.

Saya telah pun menjadikan fakta dalam blog ini sebagai salah satu dari sumber rujukan dalam penulisan saya.

Saya berharap pihak tuan mengizinkan jika saya mencedok beberapa point yang saya rasakan dapat menyokong hujah saya. lebih2 lagi bab2 perang.

Semoga dengan keizinan itu membuatkannya lagi senang untuk difaham dan maklumat yang baik dapat disebarkan kepada orang lain yang mungkin mempunyai perspektif berbeza dari peminat2 sejarah yang sedia ada.

Sekian terima kasih.

CTB The Malay Press.

Mohd Khairul Anwar said...

anai-anai,

How was the reaction of Sultan of Kedah court as the implication of TNL claim will affect status quo of their status?

Hafiz said...

Saya ingin bertanya, sekiranya semenanjung disebut melaka, adakah bermaksud empire kesultanan melaka itu benar2 wujud?

anaianai said...

Saya jawap semua sekali lah ye.

Sorry, malay press…tu anaianai3. Dia ni Kero sikit..haha.

Salmi , very well said.

Herman Abdullah, CTB, Malay Press, silakan tapi jangan lupa sebut dipetik dari blog ini sudahlah. Macam nak mati cari bukti oi, sampai kena maki hamun, kena kejar gn anjing liar, kena tuang, dll, ingat balik kelakar juge...

Khairul Anwar, I dont think there will be any serious implications. Blood brothers will always be blood brothers. Perhaps, they have to sit down and discuss the situation in an oderly and just manner.

Hafiz, semua nak mengaku sebegitu. Saya dulu masa sekolah pening juge. Kerajaan ini kata wilayahnya sebesar ini. Kerajaan sebelah sana pun cakap macam tu juge, hinggakan bertindan-tindan kita tengok peta wilayah mereka yang dilakarkan. Betul tak? Kononnya,
Empayar akulah yang lebih besar dari kau. Hakikatnya tidak begitu pun. Bukti asal ada, bukti yang ditambah2 pun ada. Tapi kita hari ni ada manuskrip UUK. Hikayat hanyalah cerita sahaja. UUK adalah Undang-Undang atau lebih mudah, perlembagaan cara zaman dahululah. Sedikit sebanyak kita boleh tahu empayar itu ada atau tidak atau hanya raja wilayah yang berada dibawah naungan Empayar Islam Benua Siam Kedah sahaja.

themalaypress said...

Sorry, malay press…tu anaianai3. Dia ni Kero sikit..haha.

Jap, tang mana yang kero? :-)

Oh ya, boleh kita p minum2 mana2, ingat nak borak kedai kopi le..syok jugak ni ehh..

Jangan takut, dalam banyak2 hal saya akan refer pada blog ni...dalam membawak citer ni keluar saya pun kena faham fakta juga...sebab ramai yang bertanya soalan yang bukan2...nak suh refer suh baca kadang2 depa malas....:-)

Konsep bangsa berasaskan bahasa yang dicanang oleh stamford raffle, dan sejak bila semenanjung Melaka di tukar ke semenanjung Melayu telah saya tulis didalam blog saya.

sekian.

mkhairil said...

Hanya mereka yang tidak mengetahui sejarah sahaja memperjuangkan agenda ketuanan Melayu ini. Ketuanan Melayu adalah propaganda penjajah Inggeris untuk menyatupadukan pelbagai bangsa dalam wilayah penjajahannya, demi kepentingan mereka, padahal kita tahu kita terdiri dari pelbagai rumpun.


Saya kurang setuju tuan menyatakan bahawa orang yang tak tahu sejarah memperjuangkan ketuanan orang Melayu. Fahamkan dulu maksud ketuanan....

ketuanan di sini ialah siapakah tuan orang Melayu...tuan orang Melayu ialah Sultan-Sultan....maka ketuanan Melayu ialah Sultan-Sultan yang memerintah sesebuah negeri. Orang Melayu tidak pernah mempetikaikan apa yang dilakukan olah Sultan-Sultan malah perebutan kuasa yang berlaku di kalangan keluarga diraja tidak pernah dibantah oleh orang Melayu secara mendadak. Bagi orang Melayu urusan istana biarlah istana yang uruskan.....yang penting bagi orang Melayu siapa memerintah sesebuah negeri itu ilah tuan mereka.

tuan mungkin keliru dengan perkataan "Malay Supremacy"...jangan difahamkan ikut erti bahasa.....

kenapa dalam kad pengenalan kita tidak diletakkan perkataan warganegara jika dibandingkan dengan bangsa cina dan india?...

Sejauhmanakah lingkungan tanah melayu....kita lihat sebelum kedatangan penjajah gugusan kita dipanggil sebagi apa....bukankah Gugusan Tanah Melayu....atau Kepulauan Tanah Melayu...yang diperintah oleh sultan-sultan yang berkuasa di sesebuah jajahan....saya tidak menafikan apa yang ditulis di dalam blog ini... cuma kadang-kadang kita terlalu emosi sehingga merendahkan bangsa sendiri.

anaianai said...

Saya dan rakan-rakan tak kisah pun samada saudara setuju atau tidak kerana kami pun tidak meminta persetujuan sesiapa. Todahe facts are so clear. Sila saudara baca kesemua artikel dan ambil faham, itu sahaja. Ramai pun yang sudah faham apabila meneliti penulisan diblog ini secara terperinchi.

Saudara hanya menceritakan ketuanan Melayu dalam konteks hari ini sedangkan sultan-sultan yang ada hari ini dilantik oleh PENJAJAH INGGERIS DAN THAI. Mereka bukan waris yang sebenar kecuali Raja Perlis , Sultan Selangor dan Sultan Pahang sahaja.

Saya tidak keliru dengan perkataan “Malay Supremacy”, cuma ramai yang menggunakannya untuk kepentingan diri sendiri dan ramai yang tidak faham pun, pak turut saja. By the way, Malay Supremacy at whose expense, but if not the Malays themselves who don’t even know their own history. Melayu tu datang dari mana? Dari Xian, China (disebut Sian). Apa makna Melayu itu? Maknanya, Mari-lah-sini. Sedarlah sikit, Melayu pun China juga, Cuma gelombang kedatangan kesini jauh lebih awal saja.You and many others discover something new here.

Pasal kad pengenalan nie cerita baru saja, bagi contoh lain la kot.

Mana ada Gugusan Tanah Melayu? Kepulauan Melayu adalah tapi ni cerita tahun bila? Ini sewktu penjajah sudah datang menjajah. Nak kami upload lagi peta-peta lama yang ditulis Semenanjong ini sebagai Malacca? Ada lagi peta pada kami.

Sultan dulu hanya memerentah secara raja wilayah/daerah sahaja sedangkan Syah Alam yang Maha Mulia tetap ada tetapi di hilangkan dari buku sejarah. Jadi, ketuanan Melayu apa, siapa, bila, dimana, bagaimana, kalau sejarahnya dilenyapkan oleh penjajah. Teliti lah manuskrip sejarah yang dibukukan, bukan buku hikayat sejarah.

Memang kita kena emosi dahulu kerana sejarah ini dilenyapkan bukan semalam, malah beratus tahun. Hari ini pemerentah yang ada dan berkuasa belum lagi mahu bertindak.

Allah Maha Adil melihat akan perbuatan dan tindak tanduk kita. Nak kita lambatkan lagi? Baguslah,buatlah...Pulau Batu Putih dah pun terlepas. Tak payah beremosi bila terlepas. Tengok sajalah biar putih mata…pas ni giliran Pulau Pisang pula.

themalaypress said...

Assalamu'alaikum wbt.

Wop! jangan emosi, kalau nak ikut saya lebih melayu dari melayu yang ada dalam PERKEMBAR! Tapi kita kena buka minda buka mata...

Baik, saya mengucapkan terima kasih kepada blog SNKedah, kerana dengan inputnya yang ikhlas dan tegas, dapat saya menyambung segala yang tergantung berkenaan dengan Konsep Bangsa Melayu.

Saya istilahkan ini sebagai Proses Malayanisation penduduk2semenanjung pd zaman pemerintahan Inggeris untuk mengimbagi kerakusan Thai dalam proses Thaisation mereka.

Saya juga cuba menjelaskan secara logik asal nama Tanah Melayu @ Malaya kerana ia selari dengan penukaran nama Siam kepada Tanah Thai @Thailand.

Saya juga ada memasukkan pengakuan TAR dalam hal penyerahan Penang kepada British dan sangkut paut raja2 daerah berkenaan hal itu.

Sila beri input sokongan jika termampu.

sekian.
Themalaypress.blogspot.com

mkhairil said...

dipersilakan jika sekiranya tuan ingin upload sumer peta yang menunjukkan peta bernama Melaka....saya tidak menjadi halangan...


saya pun tahu banyak waris Sultan yang sebenar yang telah dinafikan haknya termasuklah......hhhmmmm


apa yang ingi perkatakan ialah....jgn pandang rendah pada orang lain......dan juga kini yang kita ada hanyalah sultan/raja tak kira ianya dilantik oleh sesiapa pun...mahu tak mahu kita pertahankan.....jgn dek perkara begini kita bergaduh......mana tuan-tuan nak pergi kalau terjadinya sesuatu perkara di sini....


betul Allah Maha Adil....dek kerana keadilan Allah tu lah yang memberikan kita pemimpin yang zalim sebab kezaliman kita terhadap Allah selama ini..... pemerintahan yang bersekongkol dengan penjajah.....yang kita dapat merupakan perbuatan yang kita lakukan selama ini....


sepatutnya kita duduk bersama...sebab tiada manusia yang menguasai semua ilmu... mungkin saya tak mempunyai maklumat yang lain tapi ianya ada pada tuan...maka saya menjemputlah duduk bersama bagi menguatkan fakta....sebegitulah contohnya......


kalau tuan merujuk pada manuskrip...saya pun merujuk pada manuskrip....yang tersimpan pada keluarga saya zaman berzaman.....dan kini saya mewarisinya....samping tu saya merantau mencari manuskrip malah saya tidak meneliti manuskrip yang dibukukan atau yang telah diterjemahkan ....tapi saya mengkaji manuskrip yang bertulisan tangan jawi lama ataupun bahasa arab.....tak pe la mungkin tuan lagi hebat dari saya....


saya mengucapkan ribuan terima kasih dengan tuan sbb ada maklumat yang saya kurang membantu saya menyambungkan semula silah saya.......


saya tak ingin berdebat atau menunjuk handal di sini cuma saya sekadar menasihati....sifat Raja MELAYU yang beragama ISLAM bersedia menerima teguran bukannya melenting....dek sikap yang tak boleh menerima nasihat ataupun menerima nasihat yang salah maka tergadai maruah dan segala-segalanya.......dan perkara inilah berlaku...kini...dulu...dan selamanya...


saya pohon maaf kalau bahasa saya agak kesat.....hamba pacal yang hina mungkin tersalah bahasa atau kata yang boleh menyinggung perasaan Yang Mulia Tuanku......

mkhairil said...

dipersilakan jika sekiranya tuan ingin upload sumer peta yang menunjukkan peta bernama Melaka....saya tidak menjadi halangan...


saya pun tahu banyak waris Sultan yang sebenar yang telah dinafikan haknya termasuklah......hhhmmmm


apa yang ingi perkatakan ialah....jgn pandang rendah pada orang lain......dan juga kini yang kita ada hanyalah sultan/raja tak kira ianya dilantik oleh sesiapa pun...mahu tak mahu kita pertahankan.....jgn dek perkara begini kita bergaduh......mana tuan-tuan nak pergi kalau terjadinya sesuatu perkara di sini....


betul Allah Maha Adil....dek kerana keadilan Allah tu lah yang memberikan kita pemimpin yang zalim sebab kezaliman kita terhadap Allah selama ini..... pemerintahan yang bersekongkol dengan penjajah.....yang kita dapat merupakan perbuatan yang kita lakukan selama ini....


sepatutnya kita duduk bersama...sebab tiada manusia yang menguasai semua ilmu... mungkin saya tak mempunyai maklumat yang lain tapi ianya ada pada tuan...maka saya menjemputlah duduk bersama bagi menguatkan fakta....sebegitulah contohnya......


kalau tuan merujuk pada manuskrip...saya pun merujuk pada manuskrip....yang tersimpan pada keluarga saya zaman berzaman.....dan kini saya mewarisinya....samping tu saya merantau mencari manuskrip malah saya tidak meneliti manuskrip yang dibukukan atau yang telah diterjemahkan ....tapi saya mengkaji manuskrip yang bertulisan tangan jawi lama ataupun bahasa arab.....tak pe la mungkin tuan lagi hebat dari saya....


saya mengucapkan ribuan terima kasih dengan tuan sbb ada maklumat yang saya kurang membantu saya menyambungkan semula silah saya.......


saya tak ingin berdebat atau menunjuk handal di sini cuma saya sekadar menasihati....sifat Raja MELAYU yang beragama ISLAM bersedia menerima teguran bukannya melenting....dek sikap yang tak boleh menerima nasihat ataupun menerima nasihat yang salah maka tergadai maruah dan segala-segalanya.......dan perkara inilah berlaku...kini...dulu...dan selamanya...


saya pohon maaf kalau bahasa saya agak kesat.....hamba pacal yang hina mungkin tersalah bahasa atau kata yang boleh menyinggung perasaan Yang Mulia Tuanku......

anaianai said...

Saudara Khairil, kami jawap dengan font huruf besar untuk lebih mudah dibezakan soalan dan jawapan…(MASYAALLAH… 2 kali lak keluar KOMEN KAU)

Dipersilakan jika sekiranya tuan ingin upload sumer peta yang menunjukkan peta bernama Melaka....saya tidak menjadi halangan...

AKAN DIUPLOADKAN KALAU ADA KELAPANGAN…

saya pun tahu banyak waris Sultan yang sebenar yang telah dinafikan haknya termasuklah......hhhmmmm
BAGUS SEBAB SAUDARA BERUSAHA UNTUK AMBIK TAHU KERANA RAMAI YANG TAK TAHU DAN TAK NAK AMBIK TAHU TETAPI CAKAP MACAM TAHU. KAMI MELIHAT KETUANAN MELAYU JUGA TERLETAK KEPADA SIMBOL DAN KEKUASAAN SYAH ALAM YANG MAHA MULIA YANG MANA KEKUASAAN NYA (LIHAT PETA SIAM) BUKAN SETAKAT PULAU BATU PUTIH MALAH LEBIH DARI ITU. HARI INI PULAU BATU PUTIH TURUT DINAFIKAN HAK, SEPERTIMANA JAWATAN DIATAS. JANGKAAN PERKARA INI AKAN BERLAKU KAMI DAH DAPAT PETUNJUK DARI AWAL LAGI….SILA SAUDARA LIHAT PENGHUJONG ARTIKEL RENUNGAN DIBAWAH....

‘Nak bukti yang lebih jelas lagi? Nah lihatlah hari ini, kali ini dari Allah pula, kita dapat lihat mereka yang kononnya berkuasa sudah mula hilang kekuasaan dalam berkerajaan. Peristiwa yang kami kira menarik dalam 50 tahun kemerdekaan negara membuktikan kekuasaan hanya milik Allah, Tuhan yang Maha Esa. Tidak hairan jika agenda kehilangan kuasa ini menular ke bahagian/urusan lain jika tindakan tidak kita ambil kerana kita sudah mengetahui kisah sebenar dalam sejarah realiti. Bagi kami, itu baru sedikit Allah tunjukkan kekuasaannya. Ada lagi nak datang. Renungkanlah.’

apa yang ingi perkatakan ialah....jgn pandang rendah pada orang lain......dan juga kini yang kita ada hanyalah sultan/raja tak kira ianya dilantik oleh sesiapa pun...mahu tak mahu kita pertahankan.....jgn dek perkara begini kita bergaduh......mana tuan-tuan nak pergi kalau terjadinya sesuatu perkara di sini....
KAMI TIDAK PANDANG RENDAH KEPADA SESIAPA PUN. MALANGNYA, RAMAI YANG MEMBERI KOMEN TAPI TAK BACA HABIS ARTIKEL YANG ADA. KESULTANAN YANG ADA HARI INI SEBAGAI KETUA AGAMA DI PERINGKAT NEGERI PATUT TAHU TUNTUTAN QUTBAH WIDA, BARULAH ELOK SEKIRANYA KITA BOLEH BERNAUNG DIBAWAHNYA. KAMI PUN TIDAK AKAN PERGI KEMANA-MANA WALAU APA TERJADI SEKALI PUN.

betul Allah Maha Adil....dek kerana keadilan Allah tu lah yang memberikan kita pemimpin yang zalim sebab kezaliman kita terhadap Allah selama ini..... pemerintahan yang bersekongkol dengan penjajah.....yang kita dapat merupakan perbuatan yang kita lakukan selama ini....
MEMANG ALLAH MEMBERI PETUNJUK TENTANG KEADILANNYA. ANEHNYA, JIKA SEKARANG KITA SEDANG DITUNJUK, SETELAH KITA CELIK SEJARAH, MENGAPA TIADA TINDAKAN /PERBINCANGAN/ SELANJUTNYA YANG DITAWARKAN. HARAPAN KAMI TETAP ADA, CUMA HARAP JANGAN TINGGAL JANJI KOSONG SUDAH LAH. KAMI TAK PERLULAH KOT MENCERITAKAN JUMLAH SURAT YANG DIHANTARKAN KEPADA PIHAK KERAJAAN, SAMADA DIJAWAP ATAU TIDAK.

sepatutnya kita duduk bersama...sebab tiada manusia yang menguasai semua ilmu... mungkin saya tak mempunyai maklumat yang lain tapi ianya ada pada tuan...maka saya menjemputlah duduk bersama bagi menguatkan fakta....sebegitulah contohnya......
BOLEH KALAU NAK BINCANG. SAUDARA BOLEH HANTAR EMAIL KEPADA ALAMAT E MAIL YANG DISEDIAKAN SEKIRANYA INGIN BERBINCANG LEBIH LANJUT.

kalau tuan merujuk pada manuskrip...saya pun merujuk pada manuskrip....yang tersimpan pada keluarga saya zaman berzaman.....dan kini saya mewarisinya....samping tu saya merantau mencari manuskrip malah saya tidak meneliti manuskrip yang dibukukan atau yang telah diterjemahkan ....tapi saya mengkaji manuskrip yang bertulisan tangan jawi lama ataupun bahasa arab.....tak pe la mungkin tuan lagi hebat dari saya....
UNDANG-UNDANG KEDAH ADALAH TEKS JAWI BUKAN RUMI, BERTULISAN TANGAN. IA DI CETAK DALAM DWI BAHASA. KAMI UPLOAD TEKS RUMI UNTUK PEMBACA YANG BUTA JAWI (HEHE..) LEBIH MUDAH MEMAHAMINYA.

saya mengucapkan ribuan terima kasih dengan tuan sbb ada maklumat yang saya kurang membantu saya menyambungkan semula silah saya.......
TERIMA KASIH KEMBALI, SILA RUJUK MANA PERLU.

saya tak ingin berdebat atau menunjuk handal di sini cuma saya sekadar menasihati....sifat Raja MELAYU yang beragama ISLAM bersedia menerima teguran bukannya melenting....dek sikap yang tak boleh menerima nasihat ataupun menerima nasihat yang salah maka tergadai maruah dan segala-segalanya.......dan perkara inilah berlaku...kini...dulu...dan selamanya...
MELENTING ATAU TIDAK BERGANTONG KEPADA NADA SAUDARA MENULIS KEPADA KAMI. TAK APALAH...SEPERKARA LAGI SOAL MARUAH YANG BANYAK TERGADAI, HARTA YANG KENA KEBAS, MAKI HAMUN MEREKA YANG BUTA SEJARAH, SEPANJANG 132 TAHUN YANG LALU (1876-2008), KESANNYA LUKANYA MASIH ADA LAGI HINGGA KE HARI INI. SEDIH JUGA JIKA KITA LIHAT HARI INI, ORANG MELAYU DIKEDAH, PERLIS, KELANTAN,TRENGGANU TIDAK ADA @ TIDAK TAHU RUMPUN MEREKA SEPERTI ORANG MELAYU DINEGERI LAIN, DISELATAN TANAH AIR.

saya pohon maaf kalau bahasa saya agak kesat.....hamba pacal yang hina mungkin tersalah bahasa atau kata yang boleh menyinggung perasaan Yang Mulia Tuanku....
TAK DAK HAL LAH. PERKARA KECIK SAHAJA. KITA SEMUA ADALAH HAMBA ALLAH YANG BERSIFAT LA HAULA WALLA (TIDAK ADA DAYA UPAYA) DISISINYA.

KAMI HANYA, TETAP ANAIANAI UNTUK SEMUA PENGUNJONG BLOG INI. TERIMA KASIH

anaianai3

krosslinez said...

Salam...saya tertarik dgn artikel saudara sejurus saya mendapat tahu dari ayah saya bahawa keturunan saya turun dari Tuanku Nai Long Jaafar pada salasilah yg ke-5.Saya juga adalah satu kampung dgn TNL Kasim.Pada salasilah yg ke-5,malangnya sudah tiada penulisan tentang salasilah keturunan selepas Tuanku Nai Long Jaafar.Saya ingin tahu sama ada benar keturunan saya dari Tuanku Nai Long Jaafar.Harap saudara dapat membuat pengupasan lanjut.Terima Kasih.

Email saya : zall555@hotmail.com