Wednesday, July 24, 2013

QUTBAH WIDA


Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah Tahun 10 Hijri di Lembah Uranah, Gunung Arafah.

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.

Wahai Manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai Manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.

Sunday, July 7, 2013

Antara Syiah, Sunni dan Bangsa

Oleh: Anai2NC



Berita tragedi rampasan kuasa di Mesir dan pembunuhan antara Syiah dan Sunni di Syria hari ini telah menjadi antara impak berita panas di dada akhbar tempatan juga luar negara. Pembunuhan dan persengketaan antara dua pihak ini sememangnya tidak akan menguntungkan mana-mana pihak malah musuh-musuh islam akan tersenyum gembira tanpa perlu membuat apa-apa, itu ternyata pucuk perkara yang paling utama dalam pengaktifan pemikiran dalam konteks keterbukaan dan pemahaman .

Tetapi disini juga terdapat sedikit anjakan minda dari teratas kepada sedikit penurunan dimana titik keterbelakangan daripada moden ke pemikiran jahiliah. Bagi kami secara nyatanya musuh Islam hari ini bukan sahaja Amerika malah termasuk mereka yang songsang islamnya dengan pendokongan sistem sekular dan demokrasi tinggalan penjajah tanpa mengambil pendekatan dalam dua konteks iaitu agama dan hal kelompok persekitaran juga bangsa secara dasar tengah. Maaf jika dikatakan ia juga hampir kufur jika sedari asas kecil itu pun masih tidak mampu didalami dan menakulkan dengan baik.

Hari ini juga malangnya, ada pihak pula cuba menyamakan situasi yang berlaku pada dewasa kini iaitu kononya ia seakan sama seperti zaman siam dahulu dengan menambah agenda bangsa sebagai titik tolak sedangkan di zaman itu soal agama dan bangsa tidak menjadi isu kerana sistem pemerintahan khalifah Islam diterima pakai di seluruh nusantara Benua Siam. Benua bukan suatu peta kecil berskala rendah tetapi ia meliputi tanah darat dan air yang mempunyai keterbukaan yang besar.

“Maka pada tiap-tiap raja itu mengadakan ia perkerjaan dan suruh-suruhan seperti tandil dan penghulu pada khalifah, mata-mata dan bendahara pada majlis balai itu, dan pada majlis istana Raja Iskandar Zulkarnaian datang kepada Paduka Seri Sultan yang diatas kerajaan sekarang maka adalah ia iaitu akan martabat raja pada hal perintahkan segala adat tuannya atas segala menteri itu. Maka dihimpunkan hukum itu diatas sembilan hukum” UUK,ms49

“Maka diadatkannya khalifah menyempurnakan pekerjaan dalam negeri Melaka pada zaman pubakala itu” UUK,ms88.

Dalam erti kata, zaman “pubakala” atau mengikut DBP sebagai “purbakala”, ianya adalah zaman dimana Semenanjung Tanah Melayu ini dikenali dan semestinya sudah dikenali seantero sebagai “Siam Malacca”.

Sebagai pendapat daripada kami, tidak wujud sebarang persengketaan banyak mahu pun sedikit antara Siam Sunni dan Siam Syiah tetapi ini hanyalah retorik pihak yang taksub dengan sogokan persoalan bangsa dan kemudiannya meletakkan Islam di tempat kedua walhal Islam itu jauh lebih tinggi darjatnya (superior) daripada konteks penekanan kepada perkara bangsa itu sendiri.

Mereka juga menyangka islam datang selepas wujudnya melayu walhal Islam itu adalah agama Allah yg diredhai oleh Nya, yang wujud sejak azali lagi tanpa kompromi dalam apa jua situasi pun. Allah jugalah yang menjadikan semua bangsa untuk kita saling mengenal antara satu sama lain dan juga menjadi pembuka jalan bagi mengeratkan silatulrahim. Pada pendapat kami, Allah dan Islam adalah tempat tertinggi yang pertama dan terdahulu, kemudiannya baru datang manusia berbilang bangsa ini. Pendek kata, Allah itu Islam dan Islam itu Allah (bagi yang mengetahui).

Di Siam pada zaman dahulu dikatakan ada seorang ulamak bernama Sheikh Ahmad Qomi yang berfahaman Syiah. Kehadiran beliau telah dikaitkan dengan Iran dan kononnya Ayuthia itu berfahaman Syiah. Sheikh Ahmad Qomi ini dikatakan hidup sekitar tahun 1602. Baik,kita lihat sebuah keratan versi Thai ini;

“Sheikh Ahmad Qomi (Qummi) was born in 1543 in Paeene Shahar district of Qom (Qum), Persia. Bearing the title sheikh, Ahmad was highly educated and qualified in the teachings of the Islamic religious scriptures. He belonged to the Twelver Sect or Imami Shi'ism . The exact year that Ahmad came to Siam with his younger brother Muhammad Said, is disputed. Some sources stated 1602, other 1603 and 1605. Both brothers and their retinue set up their residential and trading quarters in Ayutthaya. The sheik married a Siamese woman named "Chuey" and got two sons and a daughter. The eldest son, was named Chun, the second one died at young age, while the daughter was named Chi. Ahmad's trading prospered and he became wealthy; increasing his influence at the court during the reign of King Ekathotsarot (r. 1605-1610/11).
http://www.ayutthaya-history.com/Historical_Sites_TombQomi.html



Makam Syeikh Ahmad Qomi yang telah disalah ertikan

Dalam pengkajian pensejarahan realiti pihak kami, Syeikh Ahmad Qomi adalah Sultan Madzaffar Syah ibni Tunku Mohammad Chan. Baginda juga bergelar Raja Mandalika dan nama baginda ada tercatat pada Batu Bersurat Terengganu. Baginda memerintah disekitar tahun 1300-1369 dan kelihatan ianya sangat berbeza dengan versi thai ini dimana tahun yang mereka nyatakan kelahirannya adalah pada 1543 dan keberadaan di Ayuthia adalah pada tahun 1602. Sungguh bercanggah.

Baginda membawa peralatan untuk membina Masjid dan di sana menanam pohon-pohon rhu. Masjid yang didirikan ialah Masjid Thon Sun Khlong Thei Bangkok bermaksud, Masjid Pokok Rhu Sungai Mengkuang Kuala Berhutan. Baginda mangkat pada tahun 1369 dan dimakamkan disana dan tempat baginda digantikan oleh putera baginda Khalifah Mad Azam Syah@Tunku Nazreen yg bergelar Ramesuan. Ramesuan inilah yang berkahwin dengan Ratu Iman Aceh Gusta Barubahsa.

Hari ini di Thailand soal syiah langsung tidak timbul. Hanya 10% sahaja masyarakat Islam Syiah di Thailand iaitu tinggalan keturunan pedagang- pedagang yang datang dari Parsi dahulu sahaja yang masih berbaki. Sekiranya angka peratusan melebihi 50%, mungkin kita tertanya- tanya dan sedikit hairan tetapi ini sebaliknya. Di sekitar Bangkok dan Ayuthia pula, hanya terdapat 10 masjid sahaja yang dikuasai oleh puak Syiah ini. Lebih pelik.

Untuk maklumat pembaca, puak Monggol telah pun menyerang Parsi demi menghancurkan Syiah sekitar tahun 1219-1221. Mereka membakar kitab- kitab lama puak Syiah ini. Sultan Madzaffar Syah ibni Tunku Mohammad Chan yang bergelar Syeikh Ahmad Qomi ini adalah menantu Maharaja China Yuan (Monggol) dimana beliau telah berkahwin dengan puterinya.

Monggol ini jugalah yang kemudiannya memerintah India. Tidak mungkin Zahiruddin Mohammad Bahadur Syah ingin berkahwin dengan Mahin Inta Tiral Tengku Nur Aisyah Begum ibni Sultan Rijaluddin sekirnya baginda tahu mereka ini Syiah dan yang paling penting di sini, orang Syiah tidak akan menamakan anak mereka dengan nama dan panggilan Aisyah serta Abu Bakar. Sehingga ke hari ini pun kita sudah sedia maklum.

Masalah sebenarnya timbul apabila ada pihak yang sanggup pergi ke Bangkok dan meminum air sami Buddha. Itulah punca pokok perkara dan ia bukanlah soal syiah atau sunni. Melayu dari rumpun siam jenis inilah yang sanggup meninggalkan tuntutan agamanya demi kuasa politik, wang dan harta. Pada ketika itu Undang- Undang Kedah adalah perlembagaan Benua Siam Kedah dan ia berkuatkuasa. Cuma ingin ditegaskan disini, disebabkan melayu jenis inilah maka mereka menjadi pengkhianat dan petualang agama secara tersurat dan tersirat. Melayu jenis ini jugalah sanggup mengahwinkan anaknya dengan Francis Light tanpa menukar ke agama Islam.

Hari ini, melayu jenis pengkhianat ini sudah mula terbentuk semula dalam diam. Mereka ini berjiwa sekular namun bertopengkan Islam, bercerita tentang Islam, bersolat cara islam sebenar tetapi secara tersirat dan sedikit tersurat telah nyata mengasingkan kehidupan seharian dengan Islam yang menjadi cara hidup secara khasnya. Mereka terlupa maksud “ad-din” itu sendiri kerana berfahaman sekular.

Mereka juga terlupa bahawa sebelum pemerintahan demokrasi hari ini, kita diperintahkan untuk menuruti dan mengikut perlembagaan Islam sepertimana tercatat dalam manuskrip Melayu Undang- Undang Kedah.

Dalam konteks hari ini, kita di Malaysia bebas dan tidak perlu ada pengakuan untuk menjadi melayu. Perlembagaan Common Law mengatakan asalkan sahaja beragama Islam dan mengamalkan adat istiadat Melayu, maka melayulah individu tersebut.

Jadi disini, jika Mat Salleh (orang putih) berkahwin dengan Melayu dan kemudian mendapat anak, maka anak tersebut secara automatiknya dikategorikan sebagai melayu, negro berkahwin dengan melayu pun anak tersebut akan jadi melayu. Orang-orang Cina pula menggunakan istilah masuk melayu dan bukannya memeluk Islam.

Tidak hairanlah jika wajah melayu hari berbeza- beza dari satu negeri ke satu negeri yang lain kerana kebanyakkannya berkahwin campur atas dasar perlembagaan Islam sepertimana tercatit dalam Undang-Undang Kedah. Kaedah ini telah menghasilkan ‘genes’ dan DNA melayu yang lebih baik, insyaAllah bagi generasi melayu yang akan datang yg mahu berfikir dan mendekati Islam.

Dalam penceritaan kisah putera Nabi Nuh, Almarhum Tuanku NaiLong Kasim tidak pernah menyebut lansung bahawa bangsa Melayu ialah bangsa yang menaiki bahtera Nabi Nuh yang bertempat di Gunung Jerai. Penulisan beliau yang ada dalam simpanan saya menyatakan, “Bangsa Siam wujud di zaman Nabi Nuh Alaihisalam. Siam bermaksud orang Islam dalam buangan ke Bukit Jodi Arakra”.

Jodi bermaksud, duduk selamat dan Arakra bermaksud, kasih sayang mendarat. Beliau tidak menyebut tentang melayu. Hanya sejarahwan sekular yang berkata tentang melayu kerana mereka membicarakan sejarah dalam konteks hari ini. Matlamat itulah yang menghalalkan cara, ada udang disebalik mee rupanya iaitu agenda untuk menonjolkan bangsa lebih dari ISLAM sebagai agama yang berjaya menyatukan bangsa. Sejagat.

Menurut beliau lagi, orang melayu berasal dari kawasan kaki Gunung Hi-malaya yang bermaksud, Hai melayu!. Kedudukkan ini hanya bersebelahan dengan Yunan sahaja. Disitu mereka mendengar kisah kebesaran seorang raja dan mereka menanti kedatangannya. Raja ini ialah Raja Iskandar Zulkarnian yg kemudiannya mereka gelar sebagai Chey-Na (China) yang bermaksud, Datuk Petunjuk.

Raja Iskandar Zulkarnaian inilah yang membina tembok besar negeri China yang pertama dengan bantuan makhluk yang Allah jadikan bernama Naga bagi menutup bangsa makhluk Yakjuj dan Makjuj ini iaitu pemakan manusia. Rujuk Al-Quran Surah Al-Kahfi.

Soal tuntutan pula kami berpendapat tidak perlu dibincang panjang lebar, kalau hidup sudah merasa makan nasi, semestinya lebih faham apa itu Qutbah Wida dan apa yang dinyatakan di dalamnya. Orang yang kemalangan pun membuat tuntutan insuran apatah lagi yang memahami kehendak wasiat baginda Rasulullah SAW dalam Qutbah Wida ini.

Tugas kami menulis sejarah akan tetapi dimana pengakhiran penulisan ini..dimana penghujungnya? Sedikit sebanyak kami ada halatuju yang baik dalam tuntutan agama dan tidak pernah terfikir di benak untuk apa jua keinginan yang salah seperti dambaan harta dan pangkat, tetapi perjuangan ini lebih kepada memulangkan yang sepatutnya kepada TEMPATNYA iaitu yang HAQ dan bagi mereka-mereka diluar sana dalam institusi “ke-raja-an” yang sebenar iaitu merujuk kepada pihak yang telah menyalahgunakan pangkat dan harta selama beratus tahun dan memakan harta serta tinggalan yang HAQ, fikirlah akhirat kelak, takkan sekelumit pun akan selamat. Tetapi yang mengetahui landasan HAQ itu dimana, pasti Allah akan bantu bagi memperlihatkannya dan menentukan jalan yang paling baik.

Apapun, tahniah kepada Almarhum Tuanku Nai Long Kasim (Alfatihah) kerana berani membuat tuntutan kepada Kerajaan Malaysia, menulis surat kepada Majlis Raja-Raja dan sultan-sultan negeri walaupun dikecam banyak pihak tetapi sekarang ini sudah ada bunga-bunga yang baik dari mereka. Syukur,Alhamdulillah.

Kenapa Almarhum berani membuat tuntutan? Kerana di dalam UUK,muka surat 30 dan 47 disebut bahawa gelaran “Paduka” itu ertinya saudara kepada Raja dan “Seri” itu keluarga kepada Raja. Gelaran apakah yang digunakan oleh kerabat diraja di Malaysia bermula dari digunapakai sehingga ke hari ini kalau bukan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan dan Seri Paduka Baginda. Jika mereka ini keluarga dan saudara kepada Raja, dimanakah Raja kita hari ini, Raja yang disebut sebagai Khalifah di Nusantara Benua Siam? 


Ingatlah, dizaman dahulu RAJA itu lebih BESAR dari sultan dan bukannya sultan lebih besar dari RAJA. Tidak akan sewenangnya Angkatan polis dan Angkatan Tentera meletakkan DIRAJA MALAYSIA sebaris dengan ayat yang telah digunapakai pada nama angkatan tersebut. Masih tidak nampak lagi?

Bagi kami, penyokong datang dan pergi. Kamu datang tidak diundang, kamu pergi tidak di usir. Allah lebih mengetahui nawaitu kamu sebenar walau asalnya suci dan berpendirian, mungkin itu permulaan untuk pencarian, tetapi bila berada di persinggahan dan persimpangan,dimana penemuan sahih telah kamu ketemukan, kamu jadi TERBIAR KOSAI, keseimbangan mulai kurang dan apapun, kelihatannya sekarang ini lebih menjurus kepada menegakkan BANGSA secara dasarnya tetapi PEMAHAMAN BAGI MENEGAKKAN agama Allah agak sedikit landai dari nawaitu asal, mungkin kami salah tapi itu yang terzahir di pancaindera kami yang ALLAH SWT berikan.

Kami telah mendedahkan sejarah realiti negara yang sebenar, dan bagi kami, sebarang perkara bakal membentuk zarah atau sebarang benda bakal membentuk atom sekalipun, pada kami biarlah Allah yang tentukan kerana kita akan BALIK kepada DIA juga pengakhirannya, wallahu’alam bisawab…


Ps: Wangi sungguh penjaga Istana Kuala Kangsar yang ghaib dibawah dua kalimah syahadah. Hanya waris sahaja yang biasa bau wangian itu. Dah pernah tercium wangian itu ke?


Thursday, July 4, 2013

Persatuan Keluarga Sharif Abu Bakar Syah



Bismillahhirrahmanirrohim,
Alhamdulillahirobbil' alamin, Alhamdulillahirobbil' alamin, Alhamdulillahirobbil' alamin.

Segala puji bagi Allah yang menguasai sekian ALAM. Pujian yang memadai nikmat-Nya yang selaras dengan kebaikan-Nya. Ya Allah Ya Tuhan kami, bagi-Mu segala puji yang layak bagi keAGONGan dan kebesaran keKUASAan-Mu. Selawat serta salam semoga tetap dilimpahkan kepada junjungan kami, Nabi Besar Baginda Sayyidina Muhammad Rasul S.A.W, ahli keluarga dan sahabat-sahabat semuanya.

Kami bersyukur ke hadarat Allah Subhanawataalla kerana dengan izin Nya juga Persatuan Keluarga Sharif Abu Bakar Syah telah berjaya didaftarkan dibawah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan, Kementerian Dalam Negeri oleh penyokong, ahli keluarga dan WARIS MUTLAK baginda.

Semoga dengan tertubuhnya persatuan ini usaha-usaha murni untuk membersihkan nama baginda dan keluarga baginda, sejarah khalifah islam di Benua Islam Siam dan didalam lipatan sejarah negara, akan kami teruskan.

Sesungguhnya kami, adalah waris sebenar dari keturunan Raja Merong Maha Wangsa, dari Ahlul Bait dan kami memperolehi petunjuk dari Nya tanpa perlu tercari-cari mahu pun meminta-minta dengan sesiapa pun yang bernafas dan bakal merasai maut. Kami juga telah mula menulis mengenai sejarah Raja Merong Maha Wangsa semenjak blog ini dinaikkan ke alam maya pada tahun 2007 . 

Kami bukan dari keturunan Maharaja Debar (Debur) Raja yang kononya diislamkan oleh pak sheikh dari Arab tapi menggunakan gelaran Parsi. Kami juga bukan dari pihak yang menubuhkan persatuan tanpa waris mutlak menyertainya.

Sandaran kami ialah Manuskrip Melayu Undang-Undang Kedah yang telah diklasifikasikan sebagai sebuah karya Agong dan merupakan dokumen rasmi Kerajaan Malaysia dan diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada 2005. 

Semoga Allah SWT terus memberikan petunjuk kejalan yang benar dan lurus, Amin.


Thursday, February 14, 2013

MAKAM TUAN HAJI SALLEH PENAGA DAN KHUN WARA WANGSA


Saya merujuk kepada blog yang tertera di bawah ini,



Tanpa prajudis kepada blogger diatas, saya menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan Tokoh Sejarawan Kedah, Dato Wan Shamsuddin Mohd Yusof yang mengatakan makam Ulama Kedah, Tuan Haji Salleh Penaga terletak bersebelahan pejabat TDC di Alor Setar hari ini. Makam sebenar beliau berada di Lahak Kabot, Mukim Penaga. Haji Salleh atau lebih dikenali oleh penduduk kampung sebagai Tok Perak mempunyai beberapa orang anak diantaranya Haji Zainuddin dan Haji Hamid. 

Haji Zainuddin berkerja dan meninggal dunia di Perlis dan jenazahnya dibawa balik ke Penaga untuk dikebumikan. Beliau boleh bertutur dalam 5 bahasa iaitu Melayu, Cina, Tamil, Inggeris dan Siam. Haji Hamid pula seorang guru agama menjadi imam di Lahak Tabut dan turut di simpan di tanah perkuburan yang sama. Haji Hamid membawa kepada Tok Lang Razak dan Pak Cik Sabri. 

Lahar Tabut, Penaga.

Untuk makluman semua, saya juga adalah generasi ke lima dari keturunan Haji Zainuddin bin Haji Salleh. Keluarga kami mempunyai geran tanah untuk membuktikan dakwaan kami selain dari kedua orang tua yang masih ada berusia 76 tahun yang sememangnya mengetahui perkara ini dan juga ahli keluarga yang masih ramai di Lahak Kabot, Penaga.Jadinya, jangan nak memandai buat cerita, puak kami dok ada lagi.


Carilah sendiri dalam kawasan tanah perkuburan ini.

Makam yang berwarna kuning bersebelahan TDC Alor Setar sebenarnya ialah makam Raja Jalil Putera bergelar Khun Wara Wangsa sepertimana tercatat didalam Manuskrip Melayu Undang-Undang Kedah, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, ms 2. Raja Jalil putera ini bergelar Khun Wara Wangsa. Baginda adalah anakanda kepada Sultan Rijaluddin ibni Muhammad Syah III, Marhum Kota Naga.

Makam Raja Jalil Putera@Putera Jalil Yaacob Syah  ibni Sultan Rijaluddin, bergelar Khun Wara Wangsa

Menurut sejarah Kedah, Sultan Rijaluddin Muhammad Syah dikatakan hidup sekitar tahun 1650. Agaknya pihak mereka terlupa bahawa Muhammad Syah bukanlah sebahagian nama Sultan Rijaluddin tetapi nama ayahanda baginda.

Muhammad Syah ialah Sultan Muhammad Johan Syah III. Zaman baginda memerintah di sebut sebagai zaman Seri Johan Pahlawan (UUK ms10). Dalam sejarah Perak, baginda bergelar Tok Temeng dan makam baginda berada di Beruas bersebelahan dgn makam Duli Yang Di Pertuan Sultan Mahmud Syah Yang Maha Mulia (UUK,ms98). Jika kita teliti UUK, ms 10 perenggan kedua (diatasnya di sebut “…zaman seri Johan Pahlawan”) ada dicatatkan mengenai  bijih timah kerana itulah sumber perdagagan di zaman Tok Temeng@Sultan Muhammad Johan Syah III . 

Bagi kami, mana-mana catatan sejarah yg mengatakan Tok Temeng@Tok Temong adalah seorang wanita adalah karut sama sekali.

Dengan itu, nama Sultan Rijaluddin Muhammad Syah (UUK ms 14) harus di interpretasikan  sebagai Sultan Rijaluddin IBNI Muhammad Johan Syah III. Kenyataan ini sekali gus menafikan bahawa pemerintahan baginda Sultan Rijaluddim ialah pada sekitar tahun 1650 masihi kerana Syah Alam Yang Maha Mulia (gelaran penuh) yang dimaksudkan dimuka surat 1, UUK adalah merujuk kepada Sultan Mahmud Syah Melaka, Khalifatullah Akhirul Zaman dan bukannya merujuk kepada Sultan Rijaluddin.

Baginda Sultan Mahmud Syah adalah Syah Alam Yang Maha Mulia yang mengarahkan agar UUK, "..suruh salin ambil taruh". Gelaran Syah Alam Yang Maha Mulia tidak ada sangkut paut dengan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah II (sepertimana dakwaan seorang pencacai) yang hanya bergelar, Paduka Seri Sultan.

Gelaran Khalifatullah Akhirul Zaman bukan milik Sultan Mahmud Syah mangkat di julang yg pernah memerintah Bandar Hilir dengan Sg Melaka nya selebar longkang besar sahaja. Memang selayaknya baginda dibunuh kerana sikap dan perbuatan diluar tabiinya itu. 

Sila lihat UUK, ms 98, Duli Yang Di Pertuan Sultan Mahmud Syah MASIH LAGI  MEMERINTAH pada tahun 1067 Hijrah bersamaan dgn tahun 1641, sedangkan Melaka Bandar Hilir telah ditawan Portugis pada tahun 1511. 

Dengan itu Sultan Mahmud Syah yang di maksudkan di ms 98,UUK adalah Khalifatullah Akhirul Zaman, Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Mahmud Syah (bergelar Sri Su Tammaraja) ibni Nai Hisbu Muadzam Syah (bergelar Songtham Ayuthia). Sila rujuk salasilah 2 dan 3 dibawah blog ini.

Wednesday, January 2, 2013

Ayuthia Siam sebuah negara Islam


Ceramah Ustaz Zainul Asri

Perhatikan ucapan bermula pada minit yang ke 1:23

Akhirnya, ulama juga yang perlu bercakap mengenai sejarah Islam. Ulamak yang tidak ada imbuhan dan kepentingan duniawi melainkan menegakkan islam. Nak di harapkan sejarawan mahu pun pencacai, tak berani pula nk buka mulut, bimbang "shorru miss" atau tak dapat anugerah kelak nanti. Kalau ada yang berani pun yang jenis dah dapat imbuhan untuk menentang habis-habisan apa saja yang ditulis di blog ini.

Ingat sikit, mati tak tunggu tua, yg tua patut ingat lah, rumah dah kata pergi kubur dah kata mari. Imbuhan itu semua tidak ada "added value" pun di sisi Allah SWT, your datukship ke, ketokohan ke, means nothing to him. Yang penting, samada anda sebagai sejarawan ada ke tidak menegakkan kebenaran sejarah Islam dan Khalifah Islam di Nusantara Benua Siam ini. Kalau waris Ahlul Bait hari ini pun mereka masih nak ranapkan, siaplah kau nanti. Allah sentiasa merestui doa mereka yang dianiaya.

Thursday, September 6, 2012

WANGSA ITU HARIMAU MALAYA




Salam hormat kepada semua pengkaji sejarah tanah air kita yang tercinta ini. Kami harap saudara pembaca sekalian berada dalam peliharaan Allah SWT hendak Nya. Dalam masa beberapa bulan ini banyak perkara yang berkait dengan sejarah Kedah dan Benua Siam (bukannya negeri Siam) sepertimana  maklumat yang tertera dalam blog ini telah mula hangat di perbincangkan dikalangan penulis dan pengkaji sejarah, Alhamdulillah, syukur.

Ada pembaca yang dapat menerima fakta sejarah dan ada yang menolaknya bulat-bulat. Ada juga yang menolak kerana ada kepentingan, sanggup dibeli dan di bodek dengan bermacam-macam anugerah dunia agar menentang apa sahaja yang berkaitan dengan Yam Tuan Sharif Syah (tak ingat nk mati ke, DWS?).

Ada juga yang sanggup menyokong mereka-mereka yang bimbang akan hilang kepentingan walaupun mereka tahu hakikat sejarah realiti. Ada yang bijak dan menerima sebagai pecambahan ilmu sejarah yang harus di rekodkan untuk generasi akan datang, walaupun kami tahu mereka tidak bersetuju sepenuhnya.

Yang peliknya, ada yang masuk campur berlebihan sangat tanpa tahu ekor kepala.

Bagi yang bersusah payah membongkar semula sejarah bangsa melayu dari etnik Siam Islam ini kami dahului dengan ucapan terima kasih. Semoga Allah berserta saudara/i dalam menempuh dugaan yang bakal menyimpang, amin.

Jika kita lihat situasi hari ini, betapa beruntungnya mereka yang kini berada diatas takhta kekuasaan sebagai raja-raja negeri kerana mereka tidak perlu membuktikan apa-apa, sedangkan pihak waris Yang Di Pertuan Kedah terpaksa mencari kembali bukti-bukti sejarah silam.

Bukanlah menjadi kegemaran kami untuk mendedahkan aib sesaorang, malah tak suka pun tetapi kami terpaksa bertindak sebegitu untuk membuktikan kewujudan sejarah realiti yang telah dipadamkan.

Dalam usaha itu, kami menerima komen-komen yang mencaci malah dipermainkan dengan kata-kata sindiran, sebagai pembalasan dari mereka. Alhamdulillah, agaknya mereka terlupa selama 133 tahun keluarga Yang Di Pertuan Kedah dihina, dicaci, diusir, dan dibunuh. Musuh Islam ini membunuh keturunan termasuk ibu yg mengandung dan bayi dalam buaian. Hak-hak mereka dinafikan, harta benda, tanah-tanah dirampas dan sejarah mereka di ghaibkan sehinggalah manuskrip melayu Undang-Undang Kedah dipulangkan dan diterbitkan pada tahun 2005 baharulah boleh kami mendedahkan sejarah realiti.

Pewaris kepada kesultanan hari ini telah tunduk kepada penjajah Thai dan Inggeris, megenepikan agama islam hanya untuk mereka mendapat tampuk kuasa sepertimana hari ini. Ini buktinya.

Nasib baik hari ini kita masih Islam(klik untuk besarkan).


Siam yang dimaksudkan disini ialah bangsa Thai Buddha yang telah menjajah negeri Siam islam bermula dari tahun 1767 tetapi masih menggunakan nama negeri Siam. Mereka kemudiannya menukar nama negeri Siam itu kepada Thailand (tanah thai), sempena nama bangsa mereka, Sukho-thai. Mudahnya, Siam itu islam dan thai itu Buddha.


Malangnya, ada juga diantara mereka-mereka ini yg telebih kuah dari nasi kerana salasilah keluarga sendiri pun mereka tidak tahu tetapi sanggup komen salasilah kami bagai nak rak. Syukur Alhamdulillah, begitulah ketentuan illahi, bukan senang memperjuangkan sejarah islam, undang-undang islam yang ditinggalkan oleh nenek moyang terdahulu.  Yang pastinya, sesiapa yg menegakkan semula sejarah khalifah Islam ada ganjarannya dari Allah SWT di akhirat besok.

"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 41)

Ada pula diantara mereka yang mengatakan apalah yang ada pada nama. Lupakan saja tuntutan kepada kerajaan dan pihak berwajib. Biarkan yang sudah itu berlalu. Nasihat yang kami kira bagus tapi tak bertempat, dan jahil hukum agama Islam . Sekiranya tidak ada apa pada nama, sila tukar je nama tanah, nama pada apa-apa geran kepada nama kami dengan rela hati. Biar kami lelongkan dan sedekahkan kepada sekolah agama rakyat, sekolah pondok yg dhaif dan sangat-sangat memerlukan bantuan. Kuasa yang ada pun serahkanlah balik, mengikut kehendak Qutbah Wida. 

Walaupun perisian blog ini tidaklah sehebat mana, namun ia telah berjaya membuka lembaran baru penceritaan semula sejarah negara melalui wasiat. Sesiapa yang mempertikaikan wasiat, silalah rujuk tuntutan agama islam mengenai wasiat. Almarhum Tuanku Nai Long Kasim juga mewasiatkan kepada waris-waris yang hampir dengannya, bahawa penggantinya kelak sebagai Tuanku Nai Long Muhammad Zaki. Kami tunaikan wasiat itu.

Pada masa yang sama, ada pula pihak yang mengatakan hanya 70% sahaja penulisan diblog ini yang boleh diterima pakai. Mereka lupa bahawa sepatutnya, penceritaan semula sejarah haruslah diterokai oleh mereka disebabkan merekalah yg bergelar pakar, dikatakan berkelayakkan dalam bidang sejarah, akan tetapi sebaliknya pula yang berlaku.

Namun mereka tidak memilih untuk berjaga-jaga kerana tulisan mereka sudah cukup untuk membuktikan perasaan tidak puas hati mereka terhadap penulis-penulis diblog ini. Dulu kami pernah memaklumkan kepada Almarhum situasi ini dan beliau merasa sungguh kecewa dengan sindiran mereka namun tetap yakin bahawa suatu hari, sejarah realiti akan tersohor juga. “Kita tak baca lagu tu, biag p kat depa, depa tak terima  wasiat lagu kita, mereka tidak ada UUK lagu kita” antara ungkapan yang sering digunakan Almarhum.

Sebenarnya, kami tidak mengharapkan penghargaan dengan penilaian 70% itu. Terima kasih sajalah. Yang kami harapkan ialah agar saudara/i bersama memperjuangkan sejarah negara yang dipendamkan oleh penjajah Inggeris dan penjajah thai dan kini, oleh tali barut mereka dapat di ketengahkan semula. Rugilah sejarah Melayu jika skopnya dikecilkan, setakat nusantara sahaja atau lompat ke Kemboja tanpa melihat kepada Benua Siam. Sepatunya berbaik-baik sangkalah dahulu, jangan terpengaruh dgn agen-agen mereka yang menyamar sebagai Melayu dan cuba menulis sejarah negara kita dengan versi mereka.

Namun ada pengkaji sejarah yang sanggup turun ke Kedah utk berjumpa dgn Almarhum TNLK, selepas sembahyang jumaat, berjumpa dan berbincang dan balik ke KL pada malam itu juga. Katanya gerak hati begitu kuat sewaktu bersembahyang jumaat. Beruntunglah beliau dapat mengenali Almarhum semasa hayat Almarhum masih ada.

Yang asyik membantah, pergi sana sini makan angin sambil ambil gambar tanpa apa-apa keputusan mcm kelab fotografi sekolah, terlepas peluang untuk merekodkan maklumat apatah lagi untuk berkenalan dan beramah mesra. Tak ada habuanlah. Sementara itu sedekah Al Fatihah saudara/saudari  kepada Amarhum, kami dahului dengan ucapan terima kasih, sebagai tanda ingat dan tanggungjawab kita sesama islam.

Almarhum Tuanku Nai Long Kasim sewaktu bercakap berkenaan sejarah tidak merujuk kepada mana-mana buku sejarah, seolah terkhatam di ingatan. Komputer dan internet memang almarhum tidak tahu dan tak ada pun dirumah, beliau tulis tangan dan minta orang lain tolong taipkan.

Kami masih ingat, sewaktu Almarhum bercerita tentang Zahiruddin Bahadur Syah, almarhum menyebut nama Tunku Aisyah yg merupakan permaisuri beliau. Tunku Aisyah adalah anakanda Sultan Rijaluddin Muhammad Johan Syah telah di kahwinkan dengan Zahiruddin oleh ayahandanya. Apabila kami membuat siasatan, memang sah ada nama tersebut dan dikenali sebagai Aisyah Begum.

Seterusnya, Almarhum pernah mengatakan sejarawan Kedah dan ruangan Pendahuluan dalam UUK telah melakukan satu kesilapan apabila meletakkan zaman pemerintahan Sultan Rijaluddin Muhammad Syah sebagai sekitar tahun 1650. Nama sebenar beliau, Sultan Rijaluddin Mohammad Syah telah ditafsirkan sebagai satu nama pada hal nama baginda ialah, Sultan Rijaluddin IBNI Muhammad Syah. Nama sebenar ayahanda baginda ialah Tunku Mohammad Chan bergelar Sultan Muhammad Syah III, dalam UUK, ms 10 sebagai Seri Johan Pahlawan dan di ms87, sebagai  Johan Berdaulat zilullahu fil’ Alam.

Sultan Rijaluddin bersemayam di Kota Naga dan bergelar Parameswara Melaka dan sejarah Melaka bukan berlaku di Melaka Bandar Hilir tetapi di Kota Kuala Kedah yang dibina Portugis. Tunjukkan kepada kami di mana istana dan tapak Sultan Melaka jika ada tinggalannya.  Dakwaan yang salah? Menarik bukan? Silalah buat kajian semula. Selidik juga siapa itu Pastor John dan bagaimanakah tulisan jawi utk Johan (yg menjadi John). 

Seterusnya sewaktu Almarhum Tuanku Nai Long Kasim bercerita tentang Po Chan yang pernah menjadi Raja di Kemboja Cempakasari. Pochan @ Koya Long ini adalah anakanda kepada Sharif Abu Bakar Syah. Sewaktu Syarif Abu Bakar Syah menjadi raja di Ayuthia baginda menggunakan gelaran Boromoraja Ekataat V. Sewaktu baginda  memerintahlah, Ayuthia di serang oleh puak Sukhothai Buddha dalam tahun 1767. Dalam sejarah thai mengatakan mayat baginda tidak ditemui, ada yang kata baginda jadi sami. Kisah sebegini hanyalah fitnah untuk menghalalkan pemerintahan Rama I yang beragama Buddha ketika itu. (Di Thailand, mana-mana ulamak dikira sebagai sami atau "monk", termasuk ulamak beragama islam)


Salasilah Wasiat Tuanku Nai Long Kasim muka 4, menunjukkan nama Koya Long yang bergelar Po Chan di Kemboja Cempakasari, gelaran sewaktu baginda memerintah disana dahulu sebelum diserang tentera thai. Beliau kembali ke Kedah dan ayahandanya melanti baginda menjadi raja di Kuala Kangsar bergelar Sultan Mudzaffar Syah III. Dalam sejarah Kedah baginda juga di gelar Putera (kepada) Raja Ligor.

Berbalik kepada kisah PoChan diatas, Almarhum menceritakan Po Chan kembali bersama pengikutnya ke Kelantan dari Kemboja Cempakasari. Puas kami mencari maklumat ini sehinggalah kami membuat “cross reference”, kami terjumpa dalam satu website dimana nama Po Chan itu di eja,  Po^Chan, telah kembali bersama pengikutnya ke Kelantan. Jika kita teliti juga, gelaran Koya dan Po Chan adalah gelaran yang digunakan oleh pembesar di Kemboja. Dengan sebab itulah juga, "Cempakasari Sejarah Negeri Perak" mengambil nama dari Sultan Muzaffar Syah III yang pernah menjadi pemerintah disana. Orang Cham islam disana hari ini adalah merujuk kepada Cham-Pakasari itu (dgn ejaan lama).

"During the reign of the Vietnamese king, Minh MÕng, the Champa were severly persecuted. As a consequence, the last Champa Muslim king, Pô  Ch½n, decided to gather his people (those on the mainland) and migrated south to Cambodia. Whereas those on the coastline, they migrated to Trengganu (Malaysia). The area where the king and the mainlanders settled is still known to this day as Kompong Cham"http://sheikyermami.com/2009/02/07/islam-in-laos-cambodia-vietnam/ Petikan diatas dengan ejaan lain pula dan juga disini, http://bdeen.blogspot.com/2008/12/cham-people.html .

Semasa bersemayam di Kuala Kangsar ayahanda baginda Khalifah Syarif Abu Bakar Syah telah melantik baginda sebagai Datuk Bendahara.

“Maka telah sudah muafakat Datuk Bendahara (Po Chan Koya Long Sultan MuzaffarSyah III) dan Datuk Paduka Maharaja (Koya Nai Chau Abu Kasim Megat Manja) dan Datuk Ku Raja Cenak (Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang) dan Datuk Paduka Raja (Koya Fai Megat Iskandar) dan Datuk Seri Raja Putera (Tengku Long Putera) dan Paduka Seri maharaja Jalil (Koya Ngah Megat Teraweh) dan hakim-hakim dititahkan, adat inilah dipohonkan titah Yang Maha Mulia dikepala surat ini.” UUK,ms43.




Masih ada tercatat nama baginda pada nama tempat

Sebaik tiba disini, Po Chan atau Koya Long ini dilantik oleh ayahanda baginda, Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Kedah ketika itu untuk menjadi raja di Perak bergelar Sultan Mudzaffar Syah III merangkap Datuk Bendahara.

Dengan gelaran yang sama jugalah baginda menggantikan ayahanda baginda sebagai Yang Di Pertuan Kedah setelah Syarif Abu Bakar Shah dibunuh oleh tentera Thai atas arahan Raja kafir Thai dalam tahun Musuh Bisik 1821. Baginda menggunakan nama Sultan Muzaffar Syah III kerana baginda tahu baginda adalah dari keturunan Raja Merong Mahawangsa bergelar Sultan Muzaffar Syah I.

Makam baginda Raja Merong Mahawangsa yang bergelar Sultan Muzaffar Syah I terletak di Kg Langgar, Lembah Bujang,Kedah. Kisah yang mengatakan bahawa makam ini adalah malam Maharaja Debar Raja dalam Al Tarikh SALAH-silah Negeri Kedah hanyalah kisah yang debar-deburkan oleh raja pemfitnah yang minum air sami bagi menghalalkan pemerintahannya sahaja.




Gambar Istana Negara di Kuala Kangsar sekitar tahun 1897. Istana Negara atau Istana NAGA-ra?


Sebelum tahun 1930an terdapat sebuah istana yang dinamakan Istana Negara di Kuala Kangsar, Perak. Dari pengamatan kami, Istana ini menggunakan senibina Siam dan ia kelihatan seperti senibina Cina. Malangnya istana ini telah dirobohkan  dan didirikan sebuah  istana baru iaitu Istana Iskandariah. Persoalannya kenapa istana Negara berada di Kuala Kangsar? Bukankah Istana Negara sepatutnya berada di Lembah Kelang? Lagipun pada masa itu, siapakah negarawan yang bersemayam di Istana tersebut?

Kami berpendapat inilah istana Sultan muzaffar Syah III yang menggantikan ayahanda baginda sebagai Yang Di Pertuan Kedah sebaik sahaja ayanda baginda Khalifah Syarif Abu Bakar Syah mangkat di bunuh tentera thai dalam tahun Musuh Bisik 1821. Yang Di Pertuan Kedah ialah Yang Di Pertuan Agong kita dahulu dan hari ini sultan-sultan yang waris mereka dahulu tunduk kepada penjajah Inggeris dan thai, bergilir-gilir memegang jawatan ini seperti rumah tidak bertuan. Amat bersesuian jika Istana Negara berada di Kuala Kangsar ketika itu dan tujuan ia dirobohkan adalah bagi menutup tinggalan bukti sejarah YDP Kedah di Perak yang masih ada.



Makam Koya Long@Po Chan Sultan Muzaffar Syah III Perak di Kedah. Lihat batu nisan yang sengaja dipatahkan oleh pihak yang ingin menutup sejarah.


Sejarah Perak hari ini di manipulasikan sebegitu rupa sehingga hilang pertaliannya dengan Kedah. Nama Megat Traweh pula timbul dalam dua abad iaitu abad ke 15 dan abad ke 17. Long Jaafar dikatakan hanyalah seorang pembesar yang menjumpai bijih timah, jadi faham-faham saja lah.

Usah bertanya kepada kami kenapa salasilah di Perak terjadi sebegitu rupa kerana kami hanyalah pemegang wasiat sejarah realiti. Namun begitu, nama Syarif Abu Bakar dan nama anakandanya masih ada tercatit dalam buku Cempakasari Sejarah Perak dimuka surat 140. Nama-nama mereka di sebut dalam sejarah Perak kerana Perak dahulunya sebahagian dari Kedah.  

Bukan itu sahaja, di muka surat 34-43, tercatit, Adat Raja Johor dengan fasal-fasal tertentu dan lebih jelas lagi di ms 36 berkaitan Adat Raja Johor tercatat,"Pada adat raja-raja di benua Siam gelar demikian bahasa Siam Cau Phaya Kersan (teks jawi)”.

Ini bermakna jika di sebut undang-undang ini berkuasa hingga ke Johor, sudah pasti Johor bernaung di bawah naungan  penguasa yang sama. Hairan sungguh bila teks jawi digunakan untuk mengeja bahasa Siam, itu pun pengkaji hari ini masih tak jelas. Kerap-kerap lah melakukan solat hajat dan istiqarah, semoga beroleh petunjuk dari Nya.

Friday, July 20, 2012

MARHABAN YA RAMADHAN.




Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri RA juga katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun."

Bersyukurlah kita kehadrat Allah SWT kerna dengan izin Nya dapatlah kita menyambut kedatangan bulan yang penuh dengan baraqah ini sekali lagi.  Sesungguhnya,  tiada bulan seindah Ramadhan, tiada kata seindah zikirullah. Semoga kita semua sentiasa beroleh kejayaan dalam meniti ujian kesabaran dari Nya,  amin.

MARHABAN YA RAMADHAN.

Saturday, May 26, 2012

AL FATIHAH

Assalamualaikum kepada semua pembaca blog ini. Adalah dimaklumkan bahawa Yang Mulia Tuanku Nai Long Kasim ibni Tuanku Nai Long Ahmad, Waris Mulak Yang Di Pertuan Kedah dari jurai Khalifah Syarif Abu Bakar Syah telah kembali ke rahmatullah sebaik saja menunaikan solat Maghrib pada 25 Mei 2012.

Aruah pada usia 75 tahun masih kelihatan sihat dan petang semalam, membantu kerja-kerja di sekeliling rumah. Aruah mengadu sakit belakang sebaik selesai solat maghrib, batuk beberapa kali dan menghembuskan nafas terakhir diatas tikar sembahyang disisi isteri nya.

Blog ini ingin mengucapkan terima kasih diatas ucapan takziah dari Waris-waris Tunku Long Putera Syah ibni Sultan Muhammad Jiwa II, Waris-waris Tunku Nik Chik, Waris-waris Datuk Awang Osman, Warisan Tok Cepoh dan Tok Bidan Susu Lanjut, Waris-waris Kebangkitan Kesultanan, Waris-waris Kesultanan Nusantara, Majlis Silsilah Tok Ku Kedah/Perlis dan semua sahabat handai, penyokong yang dikasihi dari jauh dan dekat.

Begitu kental hatinya sehinggakan beliau berjuang menegakkan kebenaran sejarah yang telah diwasiatkan kepadanya sehingga ke nafas yang terakhir.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham, aminn...

Thursday, February 2, 2012

RAJA DAN SULTAN

Raja berperlembagaan adalah kerajaan yang ditubuhkan di bawah sistem berpelembagaan yang mengiktiraf Raja sebagai ketua Negara. Ini bermaksud Raja hanyalah ketua simbolik di dalam rangkaian eksekutif dan kuasanya adalah terhad oleh perlembagaan sesebuah negara. Apabila seorang Raja mempunyai kuasa pemerintahan yang penuh ia dipanggil "absolute monarchy".

Di Malaysia, begitu pentingnya istilah raja ini hinggakan ia juga merangkumi kehidupan seharian masyarakat setempat dan juga pada nama-nama tempat seperti Parit Raja, Istana Raja, Jalan Raja, Masjid Raja, Bendang Raja, Bukit Raja dll. Pasukan keselamatan kita turut juga menggunakan istilah raja seperti Polis Di Raja Malaysia, Tentera Udara Di Raja Malaysia dll. Adakah ada kemungkinan dimasa depan akan diadakan Parit Sultan, Bukit Sultan atau Polis Di Sultan Malaysia sebagai satu kaedah menutup sejarah khalifah Islam, kita tunggu dan lihat..

Kenapakah istilah Raja ini begitu penting dalam negara kita? Kenapakah tidak disebut sultan sedangkan sultan merupakan gelaran bagi setiap monarki (kecuali Perlis) di Malaysia hari ini. Dalam sejarah kita, Raja Iskandar Zulkarnain pun digelar raja, bukannya sultan. Lebih mudah utk kita fahami, Raja itu bermaksud “King” dan bukanya Sultan seperti gelaran yang digunakan pada hari ini.

Manuskrip Melayu “Undang-Undang Kedah”, sebuah manuskrip melayu yang tidak diedit, dirampas oleh Inggeris dan di pulangkan sekitar tahun 2003 lalu diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 2005 mempunyai interpretasinya yang tersendiri,

“ Fasal pada menyatakan faedah raja-raja di dalam negeri. Maka tiap-tiap raja itu mengadakan ia perkerjaan dan suruh-suruhan seperti tandil dan penghulu pada khalifah, mata-mata dan bendahara pada majlis balai itu dan pada majlis istana Raja iskandar Zulkarnain datang kepada Paduka Seri Sultan yang diatas kerajaan sekarang..” UUK,ms49.

Jelas di zaman UUK ditulis, apabila disebut raja-raja didalam negeri seperti diatas ia bermaksud banyak dan mereka ini menyediakan peluang perkerjaan untuk Khalifah yang memerintah. Raja-Raja yang memakai gelaran Paduka Seri Sultan hanyalah raja kecil atau raja daerah sahaja dan menjadi penghulu kepada Khalifah. Gelaran Khalifah adalah khusus untuk Raja yang lebih besar tarafnya dan memerintah sebuah negara Islam. Hari ini, contoh gelaran Paduka Seri Sultan hanya digunakan di Negeri Perak dan Brunai namun negeri-negeri lain sudah menggugurkan gelaran Paduka Seri ini.

Raja yang mutlak disebut sebagai Raja Maha Besar dan pada ketika itu memakai gelaran Syah Alam Yang Maha Mulia dan sebaik jatuhnya negeri Siam Islam kepada ketua pemberontak General Thaksin dengan bantuan puak Sukhothai Buddha dalam tahun 1767, gelaran itu ditukar kepada Duli Yang di Pertuan Yang Maha Mulia sepertimana tercatat dalam UUK,ms 43.  Dengan sebab itu, dalam membicarakan adat istiadat pertabalan raja, bentara berkata,

"Titah Duli Yang Di Pertuan, Datuk Bendahara titah dipanggil dan Maharaja titah dipanggil. Lepas itu segala datuk-datuk titah di panggil". Maka sakelian menteri hulubalang itu menjawab kata bentara,"Daulat Tuanku" lalu naiklah masing masing duduk pada tempatnya." UUK,ms33

Sejarawan sepatutnya mencari penjelasan siapakah yang dahulunya memakai gelaran ini (sepanjang 6 tahun UUK di terbitkan oleh DBP) dan bukannya mempertikai mana-mana waris yang masih ada. Fakta dalam UUK jelas di depan mata namun masih ada mereka yang buta sejarah, menolak manuskrip Melayu UUK apa tah lagi utk berusaha, mencari dan mengkaji. Pengkaji sejarah sekadar hanya mencungkil semula bukti-bukti yang ada untuk kita semua renungkan bersama. Bukan sejarah bangsa sahaja yang penting, sejarah islam pun penting juga.

“Maka adat ini daripada raja dahulu sampai pada marhum maka turun temurun pada Datuk Besar, turun kepada Datuk Seri paduka, turun kepada Datuk Maharaja Encik yusuf, dikurnia Paduka Marhum mambang akan Datuk Maharaja segala adat ini dan suatu dikurnia pada Datuk Paduka Seri Bongsu, iaitu Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit. Inilah keturunan gelar menteri, pegawai, hulubalang adat raja-raja yang sudah dahulu-dahulu itu di peraturkan; pertama gelar paduka itu ertinya saudara kepada raja dan gelar maha itu di dalam kitab Allah taala besar maknanya dan gelar Seri itu ertinya keluarga kepada raja dan gelar Raja itu ertinya sahabat kepada Raja dan gelar Tun itu ertinya sejamu dengan raja dan gelar Sang itu ertinya si anunya aku beri nama, enam jenis inilah keturunan gelar. Akan kweng itu ertinya anjing pada raja. Kepala segala paduka itu Paduka Raja. Akan Datuk Bendahara itu tidak di masukkan kerana ia tunggal seorangnya.” UUK,ms47.



Bergelar Paduka Seri Sultan..

Seterusnya,
“Inilah keturunan gelar menteri pegawai hulubalang adat raja-raja yang sudah dahulu itu. Peraturannya, pertama-tama di gelar “paduka”, ertinya saudara pada raja dan gelar “Maha” itu didalam kitab Allah taala besar maknnya dan gelar “seri” ertinya keluarga kepada raja dan di gelar ini ertinya sahabat pada raja dan kalutan itu ertinya sejamu pada raja dan gelar “sang” itu ertinya si anu. Aku beri nama enam jenis inilah keturunan gelar. Akan kweng itu ertinya anjing pada raja dan nadil itu orang pada raja” UUK,ms30

Maksud saudara dan keluarga kepada raja ini besar maknanya bagi mereka yang memahami soal kekerabatan. Ingatlah, bukannya raja itu keluarga kepada paduka tetapi paduka itu keluarga kepada raja, begitulah juga gelaran seri yang bersaudara dengan Raja. Dari segi hairaki, kita tahu siapa yang lebih besar di sini. Dengan sebab itu, Ahmad Tajuddin Halim Syah ketika mengadap Raja Maha Besar ke Benua Siam hanyalah bergelar Paduka Seri Sultan (UUK,ms 27). 

Persoalannya, jika hari ini mereka bergelar Paduka Seri atau Seri Paduka dan mereka ini saudara dan keluarga kepada Raja, dimanakah Raja kita hari ini? Kenapa mereka bergilir-gilir memegang jawatan Yang Di Pertuan Agong ibarat Malaysia ini sebuah rumah yang tidak bertuan?

Anehnya hari ini, bangsa kweng dan tandil ini pula yang terlebih kuah daripada nasi. Mungkin mereka terlupa asal usul mereka, namun kita ingatkan mereka kembali,

“Demikian lagi seperti yang bangsa raja itu, jika miskin sekali pun dipertengku dan di perpatik juga; maka duduknya pun keataslah kerana ia bangsa raja.”

Hati mereka yang ditutup oleh Allah swt biasanya akan menolak apa bentuk fakta dan alasan sekali pun, lebih-lebih lagi yang mana mereka anggap menentang arus sedia ada hari ini. Mereka sangkakan soal agama dan sejarah itu terpisah, soal kekerabatan dan kedaulatan itu perkara remeh kerana bagi mereka raja yang tidak berkuasa tidak dapat mengapa-apakan mereka dan mereka boleh campur tangan dan mengatakan apa saja sesedap mulut mereka ingin berkata-kata. Tidak mengapa, sedikit pun para waris tidak terjejas, Allah kan ADA.

Sesungguhnya sejahat-jahat makhluk yang melata, pada sisi (hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang yang pekak lagi bisu, yang tidak mahu memahami sesuatupun (dengan akal fikirannya).
Al-Anfal: 22

Disebabkan akal, manusia menjadi bodoh. Ditambah pula dengan pekak dan bisu cukuplah sifat mereka. Antara fakta dan petunjuk Allah mereka asingkan dalam pengkajian, lalu pening lah mereka.Perkataan “maha” yang disebutkan diatas maksudnya besar dalam kitab Allah Taala. Persoalannya Raja Maha Besar yang manakah Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah pergi mengadap pada tahun 1802 itu. Yang kami pasti, Raja Maha Besar itu beragama islam dan baginda ialah Syarif Yang Di Pertuan dan pada ketika itu bersemayam di Istana Kota Mengkuang berhampiran Bandar Darulaman sebelum dibunuh tentera musuh pada tahun Musuh Bisik 1821.

Kita juga tahu bahawa baginda Yang Di Pertuan Syarif Syah berkuasa penuh sekitar tahun 1779 sepertimana tercatat dalam UUK,ms 43 dan bagindalah yang melantik Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah sebagai Tengku Laksemana kerana Ahmad Tajuddin Halim Syah adalah cucu saudara Yang Di Pertuan Syarif Syah dari isteri bukan gahara Sultan Mohd Jiwa, Perdana Menteri Kedah ketika itu. Tidak perlu untuk kita mengagungkan seorang raja yang kafir jika ia menggunakan gelaran Maha sekali pun kerana ia bukan beragama islam.

“Dan, kebesaran syarif dan menteri pada masa membaca surat utusan duduknya diatas panglima negeri. Pada masa itu ialah raja” UUK,ms42.

Raja Maha Besar ke Benua Siam di sebut di muka surat 28 lantas penjelasannya dapat dilihat ms45 fasal aturan duduk di balairong seri.

“..jikalau asal menteri khas bergelar Seri, jikalau asal menteri am bergelar Paduka, sama tara duduknya. Jika bergelar maha menteri am sama tara (duduknya) dengan menteri khas (tapi) bergelar raja”.

Contohnya, Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah, Raja Kuala Muda, hanyalah bertaraf menteri bukannya sultan. Ini dapat dilihat dalam UUK,ms 15 dimana disebut Raja Pattani, Raja Perak, Raja Ligor, Raja Merdelang, dan Raja Singgora. Jelas, dizaman dahulu gelaran Paduka Seri Sultan dan diikuti dengan nama mereka adalah raja daerah bertaraf menteri dan bukannya Sultan Kedah. Tujuan Yam Tuan Syarif disebut sebagai Raja Ligor dalam sejarah Kedah selama ini adalah untuk menutup taraf kebesarannya dan kewujudannya.

Memang mudah mengatakan biarkan sejarah yang lepas berlalu pergi namun, akuilah dulu peranan Syarif Yang Di Pertuan Kedah (juga disebut Yamtuan) dalam Sejarah Kesultanan Kedah. Elok juga mereka ini sekiranya mengaku beragama Islam menyemak semula apa itu Khutbah Widak.Lagi pun umur semakin meningkat, apa salahnya memperjuangkan sejarah Khalifah islam, pahala pun dapat, keredhaan Allah pun dapat, melainkan mereka ada agenda tersembunyi.

Saturday, November 12, 2011

BARAT MEMOMOKKAN SEJARAH


Perkembangan Islam di China disorok, penipuan Joseph Needham diiktiraf

"SEPARUH daripada penulisan sejarah adalah dengan menyembunyikan kebenaran." Pandangan Pemenang Anugerah Nebula 2005 (Skrip Terbaik - Serenity), Joss Whedon pasti tercerna daripada kekaburan yang dibawa pensejarahan Barat mengenai penyimpangan dalam teks, karya atau fakta sejarah.

Apatah lagi penyimpangan, penyelewengan dan penyongsangan fakta wujud secara berleluasa dalam dokumen, teks serta karya sejarah yang ditulis orientalis mahupun pengarang Barat.

Tujuan orientalis dan pengarang Barat hanyalah satu, iaitu menghilang dan menggelapkan pengaruh Islam khususnya terhadap kebangkitan dan kekuasaan imperialisme mereka, sekali gus mengabsahkan hegemoni mereka.

Lebih menyedihkan pandangan yang kononnya bersifat sejarawi itu, diekori oleh sejarawan dan pengarang dari Asia atau dunia Islam sehingga menerimanya sebagai fakta sejarah yang satu-satunya sah lagi benar.

Hasilnya, sejarah Islam dan tamadun lain di Timur bukan saja ditulis dan dibukukan oleh orientalis serta pengarang Barat, bahkan dibentuk dan dimuatkan berdasarkan kerangka pandangan alam mereka.

Tidak hairanlah banyak sumbangan Islam dan Timur terhadap kebudayaan dan peradaban Barat menjadi wap yang hilang di langit sejarah dunia sehingga yang tinggal adalah sejarah yang dibentuk berdasarkan bekas yang ditinggalkan oleh orientalis dan pengarang mereka.
Gejala minda tertawan ini dikemukakan Pensyarah Jabatan Matematik, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Mat Rofa Ismail ketika mengupas Diskusi Intelek: Cheng Ho, Cina, Alam Melayu dan Perkaitannya di Panggung Percubaan UPM, Serdang, baru-baru ini.

Dr Mat Rofa berkata, tiga dinasti di China mempunyai hubungan erat dengan Islam, iaitu Dinasti Song, Yuan dan Ming, tetapi sejarah dinasti itu kurang dicatat dalam teks sejarah China.

“Malah, ramai yang tidak tahu pengaruh Islam dalam pemerintahan dinasti di China sudah sampai kepada tahap menjadi agama yang dianuti maharajanya, apabila Zhu Yuanzhang menjadi Maharaja Islam yang pertama.

“Bagaimanapun, apabila Dinasti Ming kalah di tangan Dinasti Manchu, kerajaan mengharamkan rakyat daripada belajar sejarah dinasti Islam itu,” katanya pada diskusi anjuran Kelab Bimbingan Mahasiswa UPM itu.

Tidak hairanlah, Dr Mat Rofa berkata, sumbangan besar dunia Islam tidak diketahui oleh umum seperti penciptaan peluru yang dikatakan sebagai sumbangan tamadun China sebenarnya dicipta oleh saintis Islam yang dibawa dari dunia Islam.

“Malah pelayaran Laksamana Cheng Ho atau Zheng He sendiri banyak diselewengkan sehingga ada sejarawan yang menohmah pelayarannya adalah bertujuan untuk membunuh musuh politik maharaja di Asia, meskipun beliau mahu menunaikan haji di Makkah.

“Ia jauh sekali berlawanan dengan fakta Zheng He membawa armada kapal yang sangat besar dalam pelayarannya tetapi tidak membawa balik harta rampasan,” katanya.

Ini kerana, Dr Mat Rofa berkata, China datang ke alam Melayu untuk melindungi kerajaan kecil di Gugusan Kepulauan Melayu seperti amaran Zheng He kepada Raja Siam yang mengganggu Kesultanan Melayu Melaka dengan mengingatkan kesultanan itu umpama adik kandung kepada China.

“Bagaimanapun, sejarah sumbangan dan pengaruh Islam di China digelapkan sehingga Islam tidak dianggap memainkan peranan penting dalam peradaban yang sangat besar itu.

“Penulis Barat, Joseph Needham, yang diupah oleh orientalis bukan saja mengubah sejarah China, bahkan banyak menyelewengkan fakta,” katanya.

Needham yang turut dikenali sebagai Li Yuese menghasilkan Science and Civilisation in China yang asalnya mengandungi tujuh jilid pada 1948, berkembang kepada 24 jilid dengan 15 daripadanya ditulisnya sendiri, selain turut menghasilkan Science in Traditional China.

Kerangka yang ditinggalkan Needham itu masih meninggalkan pengaruh yang kuat kepada pensejarahan China, apatah lagi apabila namanya diabadikan sebagai Institut Kajian Needham (NRI), Cambridge, England, yang mengepalai penyelidikan dalam sejarah sains, teknologi dan perubatan di Asia Timur.

Lebih teruk, Dr Mat Rofa berkata, sejarawan China sendiri banyak bergantung kepada Needham dalam penulisan sejarah bangsa dan tamadun mereka.

“Sebenarnya, Zheng He meninggalkan diari hariannya yang dianggap paling asli, sekali gus catatan yang ditulis oleh penulisnya, Ma Huan itu banyak bercanggah dengan tulisan Needham.

“Sepatutnya sebarang penulisan mengenai sejarah di China khususnya Islam perlu berpandukan kepada catatan harian itu berbanding karya yang lebih mutakhir,” katanya.

Beliau mengingatkan banyak pembohongan dalam sejarah diterima sebagai fakta yang sah dan benar seperti Dr David Livingstone yang menjadi orang pertama menemui Sungai Nil atau Singapura yang dibuka oleh Stamford Raffles.

“Lebih melucukan apabila fakta penemuan Dr Livingstone pernah digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah di sekolah di Mesir kerana kalau mahu menipu pun, janganlah sampai keterlaluan.

“Fakta penemuan Dr Livingstone itu umpamanya kita mempercayai bayi menyambut kelahiran bidannya kerana Sungai Nil sudah lama wujud dan Afrika sendiri sudah lama mempunyai penghuni,” katanya. (seperti Pulau Pinang dan Singapura dibuka oleh Light dan Raffles seolah-olah ia tidak pernah ada sebelum ini)

Penyimpangan, penyelewengan dan penyongsangan sejarah oleh orientalis dan pengarang Barat itu sudah lama dibiarkan bermaharajalela dalam membentuk kerangka kronologi dan pensejarahan dunia Timur khususnya Islam dan alam Melayu.

Sudah sampai masanya sejarawan dan pengarang kita membongkar teks dan sumber sejarah sendiri yang tersisih kesan daripada metodologi pensejarahan dan klasifikasi teks yang dirangka oleh Barat untuk menafikan hakikat sebenar sumbangan dan pengaruh Islam ke atas peradaban dunia.

Sebarang kitab, teks, hikayat, dokumen, catatan dan salasilah yang ditulis ulama dan pendakwah, sejarawan dan pengarang dunia Timur serta Islam perlu dikumpul, disusun dan dicantumkan dalam kerangka ilmu yang sebenar dengan menggunakan kekuatan intelektual untuk mentafsir dan menulis sejarah yang tepat.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Baratmemomokkansejarah/Article

Friday, September 30, 2011

SRI WIJAYA: Kerajaan Islam Yang Disepikan.

Kedatangan Sharifah Mariam al-Jefri bersama dengan suaminya, Merong Maha Wangsa ke Kedah untuk menyebarkan agama Islam ke seluruh Nusantara. Gerombolan mereka datang ke Kedah dengan Kapal Arang beserta candi batu berlubang ditengah untuk memacak bendera atau panji kalimah syahadah berwarna merah dan gambar naga berwarna hijau. Candi batu berlubang tersebut kini disimpan oleh pihak muzium negeri Kedah.

Sebelum kedatangan baginda bersama isterinya, Jamal al-Jefri telah memberi arahan agar membuka kerajaan yang dekat dengan sebuah gunung yang mempunyai masjid milik putera nabi Noh yang bernama Yafis, orang siam mengelar Yafis sebagai Tok Kong yang bermakna Datuk Puak. Selepas kematian Tok Kong (Yafis) generasi selepasnya membuat gambar Tok Kong dan memuja serta menyembah gambar tersebut.

Kedatangan Raja Iskandar Zulkarnain ke negeri Kedah ialah untuk menghapuskan amalan khurafat mereka dan membawa ajaran Nabi Allah Ibrahim a.s. Putera Raja Iskandar Zulkarnain bernama Phonain dengan bahasa siam bermakna ‘Lelaki Putera Raja Iskandar Zulkarnain’. Phonain telah banyak membina bangunan purba di sekitar Gunung Jerai, Kemboja, Laos dan Vietnam termasuklah bangunan Angkor yang dirampas oleh Raja Khameang Thai dan Raja Anam. Kawasan ini banyak ditumbuhi dengan pokok Rhu. Bukti adanya bangunan purba di sekeliling gunung Jerai telah di temui oleh ahli-ahli arkeologi. Bangunan-bangunan ini telah dirobohkan oleh tentera Thai dan British selepas mereka berjaya membunuh Sultan Jaafar Muadzam Shah pada tahun 1876yang ditangkap di Kota Pulau Tiga, Sungai Merbuk Kedah.


http://mindaahad.wordpress.com/2010/09/22/sri-wijaya-kerajaan-islam-yang-disepikan/