>SALAM HORMAT DAN SELAMAT DATANG. >PASUKAN KAMI MELIHAT KEMBALI SEJARAH WARISAN BANGSA DARI VERSI TEMPATAN, BUKANNYA VERSI BARAT > USAHA KAMI JUGA KEARAH SEJARAH REALITI NAGARA, BUKAN LAGI REKAAN PENJAJAH & SEKUTUNYA >>
Friday, July 20, 2012
MARHABAN YA RAMADHAN.
Saturday, May 26, 2012
AL FATIHAH
Aruah pada usia 75 tahun masih kelihatan sihat dan petang semalam, membantu kerja-kerja di sekeliling rumah. Aruah mengadu sakit belakang sebaik selesai solat maghrib, batuk beberapa kali dan menghembuskan nafas terakhir diatas tikar sembahyang disisi isteri nya.
Blog ini ingin mengucapkan terima kasih diatas ucapan takziah dari Waris-waris Tunku Long Putera Syah ibni Sultan Muhammad Jiwa II, Waris-waris Tunku Nik Chik, Waris-waris Datuk Awang Osman, Warisan Tok Cepoh dan Tok Bidan Susu Lanjut, Waris-waris Kebangkitan Kesultanan, Waris-waris Kesultanan Nusantara, Majlis Silsilah Tok Ku Kedah/Perlis dan semua sahabat handai, penyokong yang dikasihi dari jauh dan dekat.
Begitu kental hatinya sehinggakan beliau berjuang menegakkan kebenaran sejarah yang telah diwasiatkan kepadanya sehingga ke nafas yang terakhir.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham, aminn...
Thursday, February 2, 2012
RAJA DAN SULTAN
"Titah Duli Yang Di Pertuan, Datuk Bendahara titah dipanggil dan Maharaja titah dipanggil. Lepas itu segala datuk-datuk titah di panggil". Maka sakelian menteri hulubalang itu menjawab kata bentara,"Daulat Tuanku" lalu naiklah masing masing duduk pada tempatnya." UUK,ms33
Persoalannya, jika hari ini mereka bergelar Paduka Seri atau Seri Paduka dan mereka ini saudara dan keluarga kepada Raja, dimanakah Raja kita hari ini? Kenapa mereka bergilir-gilir memegang jawatan Yang Di Pertuan Agong ibarat Malaysia ini sebuah rumah yang tidak bertuan?
Sesungguhnya sejahat-jahat makhluk yang melata, pada sisi (hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang yang pekak lagi bisu, yang tidak mahu memahami sesuatupun (dengan akal fikirannya).
Al-Anfal: 22
Memang mudah mengatakan biarkan sejarah yang lepas berlalu pergi namun, akuilah dulu peranan Syarif Yang Di Pertuan Kedah (juga disebut Yamtuan) dalam Sejarah Kesultanan Kedah. Elok juga mereka ini sekiranya mengaku beragama Islam menyemak semula apa itu Khutbah Widak.Lagi pun umur semakin meningkat, apa salahnya memperjuangkan sejarah Khalifah islam, pahala pun dapat, keredhaan Allah pun dapat, melainkan mereka ada agenda tersembunyi.
Saturday, November 12, 2011
BARAT MEMOMOKKAN SEJARAH

Perkembangan Islam di China disorok, penipuan Joseph Needham diiktiraf
"SEPARUH daripada penulisan sejarah adalah dengan menyembunyikan kebenaran." Pandangan Pemenang Anugerah Nebula 2005 (Skrip Terbaik - Serenity), Joss Whedon pasti tercerna daripada kekaburan yang dibawa pensejarahan Barat mengenai penyimpangan dalam teks, karya atau fakta sejarah.
Tujuan orientalis dan pengarang Barat hanyalah satu, iaitu menghilang dan menggelapkan pengaruh Islam khususnya terhadap kebangkitan dan kekuasaan imperialisme mereka, sekali gus mengabsahkan hegemoni mereka.
Lebih menyedihkan pandangan yang kononnya bersifat sejarawi itu, diekori oleh sejarawan dan pengarang dari Asia atau dunia Islam sehingga menerimanya sebagai fakta sejarah yang satu-satunya sah lagi benar.
Hasilnya, sejarah Islam dan tamadun lain di Timur bukan saja ditulis dan dibukukan oleh orientalis serta pengarang Barat, bahkan dibentuk dan dimuatkan berdasarkan kerangka pandangan alam mereka.
Tidak hairanlah banyak sumbangan Islam dan Timur terhadap kebudayaan dan peradaban Barat menjadi wap yang hilang di langit sejarah dunia sehingga yang tinggal adalah sejarah yang dibentuk berdasarkan bekas yang ditinggalkan oleh orientalis dan pengarang mereka.
Gejala minda tertawan ini dikemukakan Pensyarah Jabatan Matematik, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Mat Rofa Ismail ketika mengupas Diskusi Intelek: Cheng Ho, Cina, Alam Melayu dan Perkaitannya di Panggung Percubaan UPM, Serdang, baru-baru ini.
Dr Mat Rofa berkata, tiga dinasti di China mempunyai hubungan erat dengan Islam, iaitu Dinasti Song, Yuan dan Ming, tetapi sejarah dinasti itu kurang dicatat dalam teks sejarah China.
“Malah, ramai yang tidak tahu pengaruh Islam dalam pemerintahan dinasti di China sudah sampai kepada tahap menjadi agama yang dianuti maharajanya, apabila Zhu Yuanzhang menjadi Maharaja Islam yang pertama.
“Bagaimanapun, apabila Dinasti Ming kalah di tangan Dinasti Manchu, kerajaan mengharamkan rakyat daripada belajar sejarah dinasti Islam itu,” katanya pada diskusi anjuran Kelab Bimbingan Mahasiswa UPM itu.
Tidak hairanlah, Dr Mat Rofa berkata, sumbangan besar dunia Islam tidak diketahui oleh umum seperti penciptaan peluru yang dikatakan sebagai sumbangan tamadun China sebenarnya dicipta oleh saintis Islam yang dibawa dari dunia Islam.
“Malah pelayaran Laksamana Cheng Ho atau Zheng He sendiri banyak diselewengkan sehingga ada sejarawan yang menohmah pelayarannya adalah bertujuan untuk membunuh musuh politik maharaja di Asia, meskipun beliau mahu menunaikan haji di Makkah.
“Ia jauh sekali berlawanan dengan fakta Zheng He membawa armada kapal yang sangat besar dalam pelayarannya tetapi tidak membawa balik harta rampasan,” katanya.
Ini kerana, Dr Mat Rofa berkata, China datang ke alam Melayu untuk melindungi kerajaan kecil di Gugusan Kepulauan Melayu seperti amaran Zheng He kepada Raja Siam yang mengganggu Kesultanan Melayu Melaka dengan mengingatkan kesultanan itu umpama adik kandung kepada China.
“Bagaimanapun, sejarah sumbangan dan pengaruh Islam di China digelapkan sehingga Islam tidak dianggap memainkan peranan penting dalam peradaban yang sangat besar itu.
“Penulis Barat, Joseph Needham, yang diupah oleh orientalis bukan saja mengubah sejarah China, bahkan banyak menyelewengkan fakta,” katanya.
Needham yang turut dikenali sebagai Li Yuese menghasilkan Science and Civilisation in China yang asalnya mengandungi tujuh jilid pada 1948, berkembang kepada 24 jilid dengan 15 daripadanya ditulisnya sendiri, selain turut menghasilkan Science in Traditional China.
Kerangka yang ditinggalkan Needham itu masih meninggalkan pengaruh yang kuat kepada pensejarahan China, apatah lagi apabila namanya diabadikan sebagai Institut Kajian Needham (NRI), Cambridge, England, yang mengepalai penyelidikan dalam sejarah sains, teknologi dan perubatan di Asia Timur.
Lebih teruk, Dr Mat Rofa berkata, sejarawan China sendiri banyak bergantung kepada Needham dalam penulisan sejarah bangsa dan tamadun mereka.
“Sebenarnya, Zheng He meninggalkan diari hariannya yang dianggap paling asli, sekali gus catatan yang ditulis oleh penulisnya, Ma Huan itu banyak bercanggah dengan tulisan Needham.
“Sepatutnya sebarang penulisan mengenai sejarah di China khususnya Islam perlu berpandukan kepada catatan harian itu berbanding karya yang lebih mutakhir,” katanya.
Beliau mengingatkan banyak pembohongan dalam sejarah diterima sebagai fakta yang sah dan benar seperti Dr David Livingstone yang menjadi orang pertama menemui Sungai Nil atau Singapura yang dibuka oleh Stamford Raffles.
“Lebih melucukan apabila fakta penemuan Dr Livingstone pernah digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah di sekolah di Mesir kerana kalau mahu menipu pun, janganlah sampai keterlaluan.
“Fakta penemuan Dr Livingstone itu umpamanya kita mempercayai bayi menyambut kelahiran bidannya kerana Sungai Nil sudah lama wujud dan Afrika sendiri sudah lama mempunyai penghuni,” katanya. (seperti Pulau Pinang dan Singapura dibuka oleh Light dan Raffles seolah-olah ia tidak pernah ada sebelum ini)
Penyimpangan, penyelewengan dan penyongsangan sejarah oleh orientalis dan pengarang Barat itu sudah lama dibiarkan bermaharajalela dalam membentuk kerangka kronologi dan pensejarahan dunia Timur khususnya Islam dan alam Melayu.
Sudah sampai masanya sejarawan dan pengarang kita membongkar teks dan sumber sejarah sendiri yang tersisih kesan daripada metodologi pensejarahan dan klasifikasi teks yang dirangka oleh Barat untuk menafikan hakikat sebenar sumbangan dan pengaruh Islam ke atas peradaban dunia.
Sebarang kitab, teks, hikayat, dokumen, catatan dan salasilah yang ditulis ulama dan pendakwah, sejarawan dan pengarang dunia Timur serta Islam perlu dikumpul, disusun dan dicantumkan dalam kerangka ilmu yang sebenar dengan menggunakan kekuatan intelektual untuk mentafsir dan menulis sejarah yang tepat.
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Baratmemomokkansejarah/Article
Friday, September 30, 2011
SRI WIJAYA: Kerajaan Islam Yang Disepikan.
Kedatangan Sharifah Mariam al-Jefri bersama dengan suaminya, Merong Maha Wangsa ke Kedah untuk menyebarkan agama Islam ke seluruh Nusantara. Gerombolan mereka datang ke Kedah dengan Kapal Arang beserta candi batu berlubang ditengah untuk memacak bendera atau panji kalimah syahadah berwarna merah dan gambar naga berwarna hijau. Candi batu berlubang tersebut kini disimpan oleh pihak muzium negeri Kedah.
Sebelum kedatangan baginda bersama isterinya, Jamal al-Jefri telah memberi arahan agar membuka kerajaan yang dekat dengan sebuah gunung yang mempunyai masjid milik putera nabi Noh yang bernama Yafis, orang siam mengelar Yafis sebagai Tok Kong yang bermakna Datuk Puak. Selepas kematian Tok Kong (Yafis) generasi selepasnya membuat gambar Tok Kong dan memuja serta menyembah gambar tersebut.
Kedatangan Raja Iskandar Zulkarnain ke negeri Kedah ialah untuk menghapuskan amalan khurafat mereka dan membawa ajaran Nabi Allah Ibrahim a.s. Putera Raja Iskandar Zulkarnain bernama Phonain dengan bahasa siam bermakna ‘Lelaki Putera Raja Iskandar Zulkarnain’. Phonain telah banyak membina bangunan purba di sekitar Gunung Jerai, Kemboja, Laos dan Vietnam termasuklah bangunan Angkor yang dirampas oleh Raja Khameang Thai dan Raja Anam. Kawasan ini banyak ditumbuhi dengan pokok Rhu. Bukti adanya bangunan purba di sekeliling gunung Jerai telah di temui oleh ahli-ahli arkeologi. Bangunan-bangunan ini telah dirobohkan oleh tentera Thai dan British selepas mereka berjaya membunuh Sultan Jaafar Muadzam Shah pada tahun 1876yang ditangkap di Kota Pulau Tiga, Sungai Merbuk Kedah.
http://mindaahad.wordpress.com/2010/09/22/sri-wijaya-kerajaan-islam-yang-disepikan/
Monday, December 20, 2010
Kembalikan Pulau Pinang kepada Sultan Kedah —
15 Dis — Saya dan profesor kajian alam Melayu, A. Murad Merican mempunyai kepercayaan yang sama. Pulau Pinang harus dikembalikan kepada kerajaan Kesultanan Kedah. Bukanlah kerana saya orang Kedah dan Murad orang Pulau Pinang, maka kami bersetuju dengan cadangan itu.
Tapi ia adalah berdasarkan fakta sejarah.
Asal cadangan itu datangnya dari Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah (PSMCK), Datuk Wan Shamsuddin Mohd. Yusof melalui kenyataannya kepada Bernama 1 Disember lalu.
Berita itu bertajuk: Kedah dicadang tuntut semula Pulau Pinang:
“PSMCK mencadangkan supaya Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah kerana negeri tersebut pada asalnya kepunyaan Kedah.
Pengerusi PSMCK, Datuk Wan Shamsudin Mohd. Yusof berkata, cadangan itu ditimbulkan kerana Pulau Pinang adalah hak milik Kedah sebelum berlakunya perjanjian antara Sultan Kedah dan British pada 1786.
“Setelah negara kita merdeka pada 1957, Pulau Pinang yang dijajah sepatutnya dikembalikan kepada Kedah sepertimana Dinding dan Pangkor dikembalikan kepada Perak. Tetapi Pulau Pinang tidak dikembalikan kepada Kedah dan terus dijadikan sebuah negeri yang berasingan,” ujarnya kepada pemberita.
Dalam perjanjian yang dibuat antara Sultan Kedah ketika itu, Sultan Dhiauddin Mukarram Shah dan Leftenan Gabenor Pulau Pinang, Sir George Leith Baronet pada tahun 1800, Pulau Pinang dipajak untuk menampung keperluan ekonomi pada masa itu.
Pada ketika itu, Pulau Pinang dipajak dengan harga 6,000 manakala Seberang Prai dipajak dengan harga 4,000 dan pihak British membayar wang tersebut kepada Sultan Kedah dengan menggunakan mata wang Sepanyol.
Menurut Wan Shamsudin, Pulau Pinang dan Seberang Perai disifatkan masih hak milik Kedah kerana duit pajakan masih dibayar oleh Kerajaan Pusat dengan nilai RM10,000 setiap tahun kepada kerajaan negeri Kedah pada masa ini.
“Pembayaran pajakan masih wujud sehingga kini dan ini bererti, keadaan tersebut masih wujud dan tidak salah untuk Kedah membuat tuntutan,”jelasnya.
Tambahnya, pihaknya akan mengadakan satu seminar dengan pakar-pakar sejarah untuk mengumpulkan fakta-fakta dan bukti yang berkaitan dengan sejarah Pulau Pinang yang dahulunya di bawah naungan Kesultanan Kedah.
“Kami juga akan menyerahkan bukti dan fakta tersebut kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab dan terserah kepada mereka untuk menuntut semula Pulau Pinang atau tidak,”katanya.
Tanpa menjelaskan siapa pihak yang bertanggungjawab itu, Wan Samsudin berkata, tugas PSMCK ialah untuk menyuarakan kembali perkara itu memandangkan ramai pihak mula terlupa tentang sejarah sebenar negeri Pulau Pinang.
“Sama ada pihak tersebut mahu menuntut semula Pulau Pinang atau tidak itu terserah kepada mereka.
“Kami suarakan perkara ini kerana tidak mahu sejarah negeri Kedah dan Pulau Pinang terus dilupakan,”katanya.
Namun bukan semua orang menyenangi dengan cadangan itu. Ada yang mengatakan jika itulah pandangannya maka Tanah Melayu harus dikembalikan kepada Orang Asli?
DAP sudah tentu tidak mahu menyerahkan Pulau Pinang kepada Kedah. Mereka juga sudah tentu tidak bersetuju dengan pandangan dan cadangan itu. Pulau Pinang bagi DAP ialah kubu terkuatnya (sekarang).
Sejarah Pulau Pinang, sudah tentu mereka 100 peratus bersetuju, hanya bermula dari kolonial Inggeris, Francis Light. Bukannya dari kesultanan Melayu Kedah. Mereka juga percaya Raffleslah yang membuka Singapura. Bukan kesultanan Melayu.
Namun, cadangan Wan Shamsuddin itu mesti dipertimbangkan dengan wajar dan serius. Patik — Ahli Mahkota Kedah ini — berharap Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan dapat meneliti perkara ini sedalam-dalamnya.
Umumnya komen-komen yang diutarakan dalam siber bagi mencantas cadangan itu jelas memperlihatkan kedangkalan sejarah dan persejarahan di kalangan rakyat Malaysia. Pemikiran dan sikap mereka dalam hal ini bersifat kebudak-budakkan sehingga ada mengatakan bahawa jika kita hendakkan yang asal, mengapa tidak kembalikan Tanah Melayu kepada orang asalnya, Orang Asli.
Beberapa lagi komen menjurus kepada mencabar kedaulatan Malaysia — dari segi mengembalikan negeri-negeri seperti Kedah, Kelantan dan Terengganu kepada Siam, Thailand dan Sabah kepada Filipina.
Wan Shamsudin telah membangkitkan satu isu penting dalam sejarah dan persejarahan negara, bukan hanya kaitan Kedah dan Pulau Pinang. Ini adalah kerana sekian lama, sejarah dan persejarahan Malaysia, sama ada sengaja atau tidak, wujud dalam keadaan pelbagai kelompongan.
Saranan Wan Shamsuddin perlu disokong lalu diteliti dan dihalusi implikasinya dari segi sejarah dan persejarahan pasca kolonial. Kita bukan menolak kedatangan Inggeris dan kuasa barat ke Alam Melayu. Apa yang penting ialah usaha berterusan memberi tafsiran dan konteks yang lebih wajar kepada alam dan geopolitik kesultanan Kedah.
Murad juga dalam kenyataan akhbarnya menyebut, perjanjian memajak Pulau Pinang antara Sultan Kedah dan British pada 1786 dan 1800 tidak pernah menyebut bahawa ia tidak boleh dimansuhkan atau akan tamat pada tempoh tertentu.
Oleh itu, katanya tidak mustahil jika Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah jika ia dituntut sekarang. “Pulau Pinang boleh dijadikan satu daerah atau wilayah khas dalam Kedah jika ia dikembalikan kepadanya.”
Kata Murad, selama ini rakyat Malaysia hanya menganggap sejarah kewujudan Pulau Pinang berlaku pada 1786 iaitu apabila British mula sampai ke negeri itu. “Namun sebenarnya sejarah Pulau Pinang dan orang Melayu telah terpendam. Jika Kedah mengambil semula Pulau Pinang, ia sama sekali akan mengubah sejarah negeri itu,” jelas beliau.
Bagi menjelaskan lagi senario sejarah ini, saya menyarankan Persatuan Sejarah Malaysia dapat mengadakan seminar seperti cadangan Wan Shamsuddin itu seberapa segera. Pulau Pinang harus dikembalikan kepada hak kesultanan dan tamadunnya yang asal.
Kerajaan Pusat juga harus mengikuti perkembangan ini dengan teliti.
Bagi mendapatkan ruang bicara mengenai cadangan dan pandangan ini, Prof. Murad yang juga Ketua Kluster Penyelidikan Kajian Oksiden di Alam Melayu, Universiti Teknologi Petronas memberi analisis impirikal ringkasnya mengenai hal ini. Katanya cadangan itu membuka perbincangan yang penting bukan hanya dari segi kedaulatan kesultanan Kedah (yang tertua di dunia dan Malaysia), tetapi juga usaha berterusan mengeluarkan sejarah dan persejarahan Malaysia dari kepompong kolonial Inggeris.
Ikuti tulisan beliau:
Dari sudut Perlembagaan Persekutuan, cadangan Datuk Wan Shamsuddin itu tidak bercanggah dengan undang-undang negara. Mengubah sempadan sesebuah negeri diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan dalam Bahagian 1, Artikel 2, tertakluk kepada persetujuan Dewan Undangan Negeri terbabit dan Majlis Raja-Raja Melayu.
Kita juga seharusnya tidak mengenakan sekatan pemikiran dan pergerakan untuk meluruskan masa lalu demi generasi masa depan. Kita maklum bahawa apabila Inggeris dan Belanda bertapak di Kepulauan Melayu, mereka melakarkan sempadan geopolitik. Ini membawa maksud mencampur tangan dalam hal ehwal masyarakat dan kerajaan Melayu.
Apa yang berlaku pada hakikatnya ialah pihak Inggeris telah campur tangan dalam hal-ehwal kesultanan Kedah. Dan campur tangan ini bermula lebih awal daripada Perjanjian Pangkor 1874.
Maka wujudlah nama-nama seperti Light, Scott dan Leith yang dikaitkan dengan sejarah Pulau Pinang dan seterusnya Malaysia. Maka pelbagai buku dan bahan tentang sejarah Pulau Pinang mengandaikan bahawa Pulau Pinang hanya mempunyai sejarah selepas mendaratnya Francis Light di Tanjung Penaga pada 11 Ogos 1786, dan seterusnya perjanjian pada tahun yang sama dan pada tahun 1800.
Akibat dari perjanjian-perjanjian tersebut, alam Melayu mula dikotak-katikkan “ khususnya jajahan Kesultanan Kedah, kerajaan Melayu yang tertua di Malaysia dan kerajaan beraja yang tertua di dunia.
Jika kesedaran umum bahawa “segala-galanya” bermula dari Melaka, maka kita memesongkan sejarah. Ini tidak semestinya kita mengetepikan Melaka yang merupakan asas kepada institusi dan sistem kerajaan di Malaysia kini.
Namun demikian, kesedaran ruang dan masa yang lebih awal dari itu amat kritikal sekali dalam penulisan sejarah negara dan perlu diketengahkan pada tahap akademik dan popular.
Dan apabila kita baca penulisan tentang sejarah Pulau Pinang, Kedah hanya dirujuk dalam konteks Sultan Kedah membuat perjanjian dengan Francis Light. Lebih dari itu, Kedah hilang dalam persejarahan Pulau Pinang.
Begitu juga dengan pelbagai penulisan tentang sejarah Kedah. Apa yang saya perhatikan ialah persejarahan Kedah setakat ini tidak memberi penekanan kepada Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada Kesultanan Kedah. Persejarahan Kedah juga menjadi mangsa kepada perspektif kolonial, yakni, menerima sebagai hakikat bahawa sejarah Pulau Pinang asing dan berbeza dengan sejarah Kedah.
Persejarahan Kedah memandang sepi penempatan Melayu Pulau Pinang dan warisan Kedah di pulau itu kecuali salah satu kertas kerja Datuk Wan Shamsudin beberapa tahun lalu yang ada menyebut penempatan Melayu sebelum kedatangan Inggeris.
Malah akibat daripada perjanjian dalam tahun-tahun tersebut, perhubungan Kedah dengan wilayah-wilayah di Sumatera pun tidak ditonjolkan seolah-olah tidak ada kesepaduan tradisi, bahasa, agama dan budaya di antara Kedah dan wilayah-wilayah tersebut.
Beberapa tahun lalu dalam syarahan saya pada PSMCK di Alor Setar, saya menganjurkan bahawa sejarah dan persejarahan Pulau Pinang mesti lari dari sudut kolonial lalu mencadangkan bahawa ia dilihat dari perspektif negeri dan Kesultanan Kedah.
Cadangan Datuk Wan mempunyai implikasi kepada sejarah negara. Tidak ada sebab mengapa kita tidak boleh luruskan persejarahan. Tidak ada sebab mengapa kita tidak boleh mengubah geografi alam kita sendiri demi menerokai satu ruang lapisan sejarah yang telah disisih.
Asal usul negara bangsa Malaysia perlu dihalusi dan dibincangkan secara terbuka. Kenyataan-kenyataan yang tidak menggambarkan hakikat hendaklah ditangani sewajarnya demi masa depan.
Sebagai contoh, sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 2007 dengan tajuk Malaysian Chinese and Nation-Building: Before Merdeka and Fifty Years After (Penerbit: Centre for Malaysian Chinese Studies, Kuala Lumpur) telah menyatakan bahawa Malaysia sebagai sebuah negara bangsa bermula dengan pembukaan (founding) Pulau Pinang pada tahun 1786.
Bab satu buku itu yang bertajuk “State and Nation: An Overview and Malaysian Perspective,”menyatakan bahawa dari situ, perkembangan seterusnya telah menjurus kepada pembentukan satu politik.
Dalam perbincangan pembentukan Malaysia, buku itu menekankan kepada warisan undang-undang dan pentadbiran British sebagai asas kesamaan wilayah-wilayah di Malaysia (ms.10).
Wacana-wacana sebeginilah yang memesongkan sejarah dan persejarahan Malaysia. Apakah ia mengandaikan bahawa Malaysia tidak ada sejarah sebelum 1786? — Utusan Malaysia
Monday, December 13, 2010
History textbooks biased, say writers
History textbooks are biased and littered with errors, claim two authors and academicians. Dr Ranjit Singh Malhi and Ng How Kuen, who writes history textbooks for Chinese schools, say their experience with officialdom does not augur well for the teaching of history in our classrooms.
Ranjit, author of secondary school history textbooks since 1990, and adviser to the Ministry of Education (MOE) on history textbooks, said such material were littered with factual errors and distortions. He said that when he pointed out the errors and distortions, a ministry official labelled him “anti-national”.“Secondary school history textbooks have been used to promote political interests. It should be a scholarly pursuit and not politically-motivated,” said Ranjit who showed theSun history textbooks with errors and exaggerated facts.
“Five out of 10 chapters of the Form Four history textbook deal with Islamic history as compared to only one chapter in the earlier textbook. The intention of the earlier syllabus was to expose our students to World History,” he said when commenting on the announcement that the history syllabus is being reviewed and that the subject will be made a compulsory pass in the Sijil
Pelajaran Malaysia from 2013.
“The coverage of important historical events such as Renaissance and Industrial Revolution has been reduced by more than half,” he said.
He also said certain historical personalities, such as Yap Ah Loy (the third Kapitan China of Kuala Lumpur), were not given due recognition. Yap played a major role in the development of Kuala Lumpur as a commercial and tin-mining centre, particularly after the fire of 1881,” he said, adding that the Form Two history textbook had only one sentence on Yap as “one of the persons
responsible for developing Kuala Lumpur”.
“There is also no mention of freedom fighters such as Gurchan Singh (“Lion of Malaya”) and Sybil Karthigesu who resisted the Japanese Occupation of Malaya,” he said. (Gurchan secretly distributed a newspaper during the Japanese occupation while Sybil, who was tortured by the Japanese, and her husband treated wounded guerillas of the Malayan People’s Anti-Japanese Army).
The most glaring example of bias, he said, was related to the downfall of the Malay Sultanate of Malacca.
"The 1996 Form One textbook stated inter alia that a few Indian merchants lent their junks to the Portuguese in their attack on Malacca. I know of no historical evidence to support this fact,” said Ranjit.
“Six Chinese captains agreed to lend their junks to the Portuguese due to their hatred for Sultan Mahmud who had earlier detained them and their men to help attack Aru. The Portuguese used only one junk provided by one of the Chinese,” he said.
Ranjit pointed out that the decision to make history a must pass subject for SPM from 2013 was rooted in a wrong premise. "It is not right to assume that students will study history seriously and will be more patriotic after clearly understanding the Federal Constitution and the social contract.
“Patriotism thrives when citizens have a ‘sense of belonging’ and perceive themselves being treated equitably,” he said.
Ng, meanwhile, fears that making history a compulsory pass subject would mean one would have to subscribe to one’s version of events or risk failing the entire examination.
Ng, whose textbooks are still used in Chinese-medium primary schools, however stressed that it was timely to review the syllabus. “We always had to follow the curriculum given by the MOE and therefore the ruling parties have the upper hand in defining our history.”
As an example, he said when writing on the fight for independence, the contributions of the communists were left out.
He said history books should be written by historians and not teachers (Perstuan Sejarah pun janganlah pegang lama-lama, macam dah tak ada orang lain) as the former were not bound by the curriculum. “Students do know the truth but as textbooks are written according to approved curriculum, students end up learning history that is skewed,” said Ng. -- theSun
Wednesday, September 29, 2010
QUTBAH WIDA
Wahai Manusia,
Sepertimana kamu menggangap bulan
ini dan kota ini sebagai suci, maka
anggaplah jiwa dan harta setiap orang
muslimin sebagai amanah yang suci.
Kembalikan harta kamu yang
diamanahkan kepada kamu
kepada pemiliknya yang HAK.
Janganlah kamu menyakiti sesiapa pun
agar orang lain tidak menyakiti kamu pulak.
Ingatlah sesungguhnya kamu akan
menemui Tuhan kamu, dan dia PASTI
akan membuat perhitungan diatas
amalan kamu
Allah telah mengharamkan riba. Oleh itu
segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan
mulai sekarang.
-Khutbah pada 9hb Zulhijjah tahun 10 Hijrah di lembah Gunung Arafah-
Wednesday, September 15, 2010
Sultan Syarif Syah
Saudara/i peminat dan pembaca sejarah yang kami hormati, kewujudan dan peranan baginda Sultan Syarif Syah dalam sosio-ekonomi negara Kedah dizaman dahulu tidak dapat dinafikan lagi.
Kepada waris-waris baginda, gelaran sebenar baginda ialah Syah Alam Yang Maha Mulia Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Negara Kedah (@ Yamtuan Kedah).
Oleh kerana baginda wujud sebagai Yamtuan Kedah, maka dengan itu disebut dalam Undang Undang kedah ms 40, "..kepada Datuk Seri Bongsu, iaitu Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit".
Jelas kepada kita bahawa d zaman dahulu, Yamtuan Kedah bukanlah Sultan Kedah. Sultan Kedah ketika itu hanyalah Perdana Menteri kepada Yamtuan Kedah sahaja. Gelaran Paduka Seri Bongsu adalah kerana Sultan Muhammad Jiwa berkahwin dgn adik bongsu Sultan Syarif Syah bernama Nang Che Puan. (lihat salasilah)
Jadi apakah sebenar peranan yang di mainkan oleh Yang Di Pertuan Kedah. Kami berpendapat bahawa baginda adalah Yang Di Pertuan Agong dizaman dahulu, menjalankan pemerentahan menurut perlembagaan dalam Undang Undang Kedah. Hari ini negara kita bertukar-tukar jawatan tersebut ibaratkan rumah yang tidak bertuan. Usaha menulis semula sejarah Melayu dizaman pemerentahan Inggeris oleh Marhum Melaka yang dibiayai oleh penjajah Inggeris adalah bertujuan untuk menutup sejarah realiti, yakni sejarah Khalifah Islam yg kita semua hari ini tidak mengethui tapi dibongkar diblog ini.
Mana mungkin sebuah empayar islam sebesar Empayar Islam Benua Siam Kedah ini tidak mempunyai Khalifah, sedangkan dinegara islam lain ketika itu bersemayam seorang khalifah yg memerintah negaranya? Negara kafir yang berdekatan pun turut mempunyai maharaja seperti Thailand dan Jepun. Sedarlah saudara bahawa negara kita mempunyai Khalifah yg bertindak sebagai Yang Di Pertuan Agong di zaman dahulu seperti mana Turki dahulu, Jordan dan Arab Saudi pada hari ini.
Penjajah Inggeris meletakkan Bani Saud sebagai Raja Arab Saud-di (sehingga kini pro western), menjatuhkan Empayar Islam Ottoman Turki, menjatuhkan Empayar Monggol India dan menjadikan Queen Elizabeth sebagai Ratu India, menjatuhkan Empayar Islam Benua Siam Kedah milik kita dan akhir sekali menjatuhkan Empayar Maharaja Manchu Islam di Cina..dan kita masih lagi buta sejarah dan mengikut sahaja sejarah peninggalan mereka.
Sejarah negara kita diceritakan mengikut kepentingan peribadi mereka-mereka yang tunduk kepada kehendak penjajah yang mempunyai agenda tersembunyi. Mereka sanggup menggadaikan wilayah Yang Di Pertuan Kedah kerana tamakkan kuasa dan harta dunia. Contoh yg jelas ialah Pulau Pinang dan Singapura. Mereka enggan bangun untuk menentang penjajah kafir thai yang telah menyerang dan menawan Siam. Patutlah di katakan pusat pemerintahan Kedah berubah-ubah kerana yang di ceritakan adalah sejarah raja daerah sahaja. Di Johor pula, Temenggung ditabal sebagai sultan oleh Stamford Raffles!!! Temenggong itu boleh di ibaratkan sebagai Ketua polis yang mana sehingga ke hari ini ia masih mempunyai pasukan polis nya tersendiri. Sudah tentu, yang di gadaikan kepada Stamford Raffles ialah Pulau Singapura.
Video 'The Arrivals' dalam 'You Tube' harus lah dikaitkan dengan sejarah negara kita di masa lampau sebagai satu pengajaran. Usah lagi kita berpegang kepada tampuk lama yang ditinggalkan oleh penjajah Inggeris dulu kerana kita sudah dewasa dan mempunyai ramai cerdik pandai yang boleh membuat kajian sendiri.
Kepada yang berkuasa pada hari ini, perlu diingatkan bahawa waris Mutlak kepada Yang Di Pertuan Kedah masih ada hingga kini dan akan menuntut hak-hak nya mengikut Qutbah Wida dan hukum syarak.
"Setakat hari ini kerajaan telah menerima tuntutan dari waris kesultanan Kedah dan tidak ada bantahan dari mana-mana pihak", Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim.
Kita ikuti penulisan saudara Hamli Asadi,













anaianai di Makam Sultan Syarif Syah pada Hari Raya Aidil Fitri baru-baru ini
Wednesday, July 14, 2010
WONG FEI HONG @ FAISAL HUSSEIN WONG

Dicatat oleh
DRS. KHALIL IDHAM LIM
Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film "Once Upon A Time in China".Dalam filem itu, karakter Wong Fei Hung dimainkan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li.
Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung? Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Perubatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga imej kekuasaan Komunis di China.
Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais.Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab- kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong. Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu penrubatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik perubatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong).
(Harus di ingat gelaran fei ini juga merujuk kepada orang-orang cina muslim di negara kita seketika dahulu,ie, kumpulan Hai San di Perak).
Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi.Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan(Harimau)Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.Kombinasi antara pengetahuan ilmu perubatan tradisional dan teknik beladiri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada masa itu. Kerana itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati keluarga Wong.
Pesakit klinik keluarga Wong yang meminta bantuan perubatan umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar kos perubatan. Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pesakit yang datang dengan sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah memilih bulu dalam membantu, tanpa memedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pilih kasih. Secara rahsia, keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan Dinasti Ch'in yang rasuah dan penindas.
Dinasti Ch'in ialah Dinasti yang merubuhkan kekuasaan Dinasti Yuan yang memerintah sebelumnya. Dinasti Yuan ini dikenal sebagai satu-satunya Dinasti Kaisar Cina yang anggota keluarganya banyak yang memeluk agama Islam.Wong Fei-Hung mula mengasah bakat beladirinya sejak berguru kepada Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang kemudian mengajarnya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung berjaya melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang menjadi lagenda.
Dasar-dasar jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan andalan dari Hung Hei-Kwun, abang seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar Shaolin yang terlepas dari peristiwa pembakaran dan pembantaian oleh pemerintahan Dinasti Ch'in pada 1734.Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang hampir mengalahkan dinasti penjajah Ch'in yang datang dari Manchuria (sekarang kita mengenalnya sebagai Korea).
Jika saja pemerintah Ch'in tidak meminta bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, Inggris, Jepun),pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu nescaya akan berjaya mengusir pendudukan Dinasti Ch'in.Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli perubatan dan beladiri terkemuka. Bahkan ia berjaya mengembangkannya menjadi lebih maju.
Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus. Selain dengan tangankosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata.
Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berjaya menewaskan lebih dari 30 orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejamdi Canton yang mengeroyoknya karana ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia Canton .
Wong Fei-Hung tiga kali menikah karena isteri-isterinya meninggal dalam usia pendek. Setelah isteri ketiganya meninggal, Wong Fei-Hung memutuskan untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang perempuan muda yang kebetulan
juga ahli beladiri. Mok Gwai Lan ini kemudian menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar beladiri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.Pada 1924 Wong Fei-Hung meninggal dalam usia 77 tahun. Masyarakat Cina, khususnya di Kwantung dan Canton mengenangnya sebagai pahlawan pembela kaum mustad'afin(tertindas) yang tidak pernah gentar membela kehormatan mereka. Siapapun
dan berapapun jumlah orang yang menindas orang miskin, akan dilawannya http://www.blogger.com/img/blank.gifhttp://www.blogger.com/img/blank.gifdehttp://www.blogger.com/img/blank.gifngan segenap kekuatan dan keberanian yang dimilikinya.
Wong Fei-Hung meninggal dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenal sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah
kepada seorang muslim selain mati Syahid. Semoga segala amal ibadahnya diterima di sisi Allah Swt dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita, generasi muslim yang hidup setelahnya. Amiin.
(Tidak menghairankan sekiranya Manchu sebagai maharaja terakhir China di gambarkan sesegitu rupa bagi menghalalkan kerajaan komunis sediaada di China).
Bacaan tambahan di sini, http://en.wikipedia.org/wiki/Wong_Fei-hung
Wednesday, July 7, 2010
Friday, May 14, 2010
KEDAH CYBER SAIBURI KOTA STAR GATE
Saturday, January 23, 2010
WANGSA
1)Apakah hubungan/kaitan Raja Merong Mahawangsa dengan Banjaran Titiwangsa?
Saudara/i pembaca sekalian juga harus tahu bahawa Raja Thai di Thailand hari ini masih lagi menggunakan gelaran wangsa itu dikalangan kerabat mereka. Sila beri pendapat anda (tidak semestinya ia jwpan). Silakan..
Thursday, October 8, 2009
Wednesday, October 7, 2009
The Fall of the Ottoman Empire
The Fall of the Ottoman Empire 1
The Fall of the Ottoman Empire 2
The Fall of the Ottoman Empire 3
Saturday, September 19, 2009
EID MUBARAK

Sempena menyambut kedatangan 1 Syawal, team Empayar Islam Benua Siam Kedah ingin mengucapkan Salam Aidil Fitri, Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung setia blog ini. Semoga saudara/i semua sentiasa mendapat petunjuk dan hidayah dari NYA.
Bagi yang memandu jauh dan juga dekat sentiasalah berhati-hati dijalanraya. Bacalah doa naik kenderaan dan jangan lupe membaca selawat ketika memegang steering kenderaan sebelum memulakan perjalanan. Berdoalah semoga Allah SWT selamatkan perjalanan pergi dan balik saudara/i. Bergembiralah bersama keluarga dihari yang mulia ini.
Salam hormat dari kami dengan ucapan, Selamat Hari Raya !

Wednesday, September 16, 2009
Negaraku, MALAYSIA

Sila klik gambar ini untuk dibesarkan
SEAWAL TAHUN 1937 NAMA 'MALAYSIA' TELAH DISEBUT DALAM SEBUAH BUKU BERTAJUK,"MALAYSIA: A STUDY IN DIRECT AND INDIRECT RULE" YANG DIKARANG OLEH RUPERT EMERSON, NEW YORK,MC MILLAN (20 tahun sebelum merdeka dan sebelum Jepun menyerang tanah melayu). TAJUK BUKU INI ADA KAMI JUMPAI SEMASA SURFING.
Kita andaikan begini,kalaulah mereka dahulu (TAR and the gang) nak bincang kemerdekaan dan nama negara, sudah pasti selepas Jepun tewas tahun 1945 dan 12 tahun kemudian Malaya yang merdeka dan nama Malaysia ini hanya wujud pada tahun 1963,kombinasi saudara kita di Sabah dan Sarawak. Bukan kah begitu kefahaman kita selame ini??? Anehnya buku ini terhasil jauh lebih awal dari tarikh-tarikh ini.JADI persoalannya, NAMA NEGARA KITA MALAYSIA INI AGENDA SIAPA SEBENARNYA? US terlibat juge ke?

Tidak salah jika kami katakan bahawa sejarah Malaysia hari ini harus dibongkar sedaya yang boleh. Terlalu banyak kepincangan yang kita temui. Kesarjanaan kita bukanlah untuk mendabik dada mengatakan akulah pakar yang tahu semua sejarah bangsa. Yang amat mengetahui hanyalah Allah SWT sahaja. Jangan sampai kita dipersalahkan oleh anak cucu kita dikemudian hari kerana tidak berbuat apa-apa hari ini.
Terima kasih saudara 'dragsuperstar' diatas usaha pencarian saudara dan sumbangan gambar buku ini.
Tuesday, September 15, 2009
History and Politics of the Muslims in Thailand
Muka surat 7, diakui pula bahawa orang Arab (Persians)pernah bertapak dan menjalankan perniagaan disana.
Mimbar masjid disebut Kudee Chaufar..lihatlah rekabentuknya mimbar dan jangan lah kita bersangka sebaliknya (ms17).
http://www.einaudi.cornell.edu/southeastasia/outreach/resources/MuslimThailand.pdf
Monday, September 7, 2009
Of different Malays: The problem of boundaries
The recent furor caused by the Discovery Channel's mistaken insertion of the Balinese Pendet dance into a TV spot for Malaysia has reopened an old wound of Indonesians, who believe Malaysian has repeatedly stolen Indonesian cultural heritage, including the song "Rasa Sayange", the angklung, and the Reog Ponorogo dance, among others.
For most Indonesians, that the Malaysian government can claim these things is bewildering. Regular Indonesians would undoubtedly associate these three intangible cultural items with three different origins: "Rasa Sayange" is Ambonese/Maluku, the angklung is Sundanese, and the Reog Ponorogo is Javanese.
Most Malaysians, including the government of Malaysia, however, fail to see these as being of different cultural lineage. They lump them as belonging to Malay (Melayu) culture.
Malay culture is considered by Indonesians in reference to the dances of Lilin, Randai and Serampang Dua Belas, and has no direct connection to the Javanese gamelan, the Reog or the angklung. It is directly associated with the traditions and customs of the ethnic group within the boundary of the Malay peninsula. Malaysians seem to see a different boundary for Malay culture. Why is this?
Knowledge and narratives of local culture in Indonesia are developed in association with ethnic-based regional boundaries. They are endorsed by the state and they are part of nation building.
From elementary school, Indonesian kids learn about national heritage by memorizing the names of dances, folk songs and visual representations of traditional costumes.
The practice of documenting and selecting material artifacts of local cultures is part of the larger political process of inclusion that stresses nationalism and the national unity of Indonesia. Selective preservation of regional and/or local art forms, in constructing the national culture, is therefore part of the politics of exclusion.
Recognizing this pitfall, however, the ways in which local culture is framed in Indonesia are much less crude than in Malaysia. It is still assigned and identified with a certain cultural context/geographical (of origin). While being partial and reductionist, multifarious contexts and diverse locales still have some space in the narrative of Indonesian national culture.
Malaysia adopts a different route in approaching its national and local cultures. The modern nation-state of Malaysia frames national culture by clustering cultural artifacts into the Malay, Chinese, Indian and indigenous tribe (orang asli) cultures. The term Malay here differs from that of Indonesia, and refers to and is influenced by several concepts.
First, as enacted in the term "Malay is Muslim, Muslim is Malay", it is a form of ethno-religion. It is entwined with the concept of ethnic nationalism that has become today's Malaysia's dominant state-religion relations in which the state is fused to a particular ethnic group and religion functions as a signifier of ethnic identity.
Any Javanese, Acehnese or other Indonesian who migrated to Malaysia will be classified as Malay and are expected to be Muslim. Chinese-Indonesians, though, can box themselves as Chinese, thus do not have to be Muslim.
Second, it is used in association with the Malay race (bangsa Melayu) instead of the Malay ethnicity (suku Melayu).
This concept originated in Blumenbach's racial classification system, which divides the world's races into the Caucasian/white race, the Mongolian/yellow race, the Malayan/brown race, the American/red race and the Negroid/black race. His skull-based concept has been rejected by many anthropologists who recognize the enormous complexity of classifying races.
He considered the inhabitants of Southeast Asia, including the Marianas, the Philippines, the Malukus, Sundas and Pacific Islands as Malayan. Blumenbach wrote, "Malay variety. Tawny-colored; hair black, soft, curly, thick and plentiful; head moderately narrowed; forehead slightly swelling; nose full..."
The concept of the Malay race is also a historical heritage of colonialism. European planters and British officials in Malaysia were keen to obtain laborers from the Dutch East Indies because they were regarded as being better suited to the climate and would assimilate more easily with the local Malays.
Indonesian migrants were viewed as originating from the same racial stock as the Malays, regardless of ethnicity. In early colonial Malaysia, the Straits Settlements censuses of 1871 and 1881 both listed "Malay, Achinese, Andamanese, Boyanese, Bugis and Javanese" separately.
In the 1891 census, however, there were major structural changes in the classification of ethnicities. The 48 different ethnicities were sorted under the major (hierarchical) classifications of "European and American, Eurasian, Chinese, Malays and other Natives of the Archipelago, Tamils and other Natives of India, and Other Races".
The creation of the category "Malay and other Natives of the Archipelago" and the inclusions of the various ethnicities in it contributed toward formalizing the boundaries of Malay-ness. The modern nation-state Malaysia cultivates this heavily politicized classification by clustering Malaysians into Malays, Chinese, Indians and indigenous tribes.
Tracing the origin of the term Malay as used in Malaysian context, we thus can understand that the Malaysian version of Malay is more a product of political reconstruction (of colonialism and a modern ethnic nationalism) and is rooted in the politics of race and identity rather than the geographical boundary of origin.
As people move around globally, cultures flow in all directions. Tracing the histories and origins of culture is thus always a complicated task. Lumping together various artifacts into one Malay culture whose boundary is heavily politicized is certainly not the most plausible method to complete the task. It fails to recognize the complexity of the cultures of the archipelago, thus removing them from their multifarious contexts and locales and uprooting these cultures from the people who shape and are reshaped by them.
As for Indonesia, it is time to recognize and appreciate local cultures not by treating them as symbols to justify unity and diversity, but by supporting and caring for the people who work tirelessly in preserving and maintaining these cultures.
The writer is an Indonesian professor at Arizona State University, Tempe, US.
PS : Nak bagi pembaca faham, tak faham cari kamus bahasa, bukan Ismail Kamus ye !