-Zaini Hassan
15 Dis — Saya dan profesor kajian alam Melayu, A. Murad Merican mempunyai kepercayaan yang sama. Pulau Pinang harus dikembalikan kepada kerajaan Kesultanan Kedah. Bukanlah kerana saya orang Kedah dan Murad orang Pulau Pinang, maka kami bersetuju dengan cadangan itu.
Tapi ia adalah berdasarkan fakta sejarah.
Asal cadangan itu datangnya dari Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah (PSMCK), Datuk Wan Shamsuddin Mohd. Yusof melalui kenyataannya kepada Bernama 1 Disember lalu.
Berita itu bertajuk: Kedah dicadang tuntut semula Pulau Pinang:
“PSMCK mencadangkan supaya Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah kerana negeri tersebut pada asalnya kepunyaan Kedah.
Pengerusi PSMCK, Datuk Wan Shamsudin Mohd. Yusof berkata, cadangan itu ditimbulkan kerana Pulau Pinang adalah hak milik Kedah sebelum berlakunya perjanjian antara Sultan Kedah dan British pada 1786.
“Setelah negara kita merdeka pada 1957, Pulau Pinang yang dijajah sepatutnya dikembalikan kepada Kedah sepertimana Dinding dan Pangkor dikembalikan kepada Perak. Tetapi Pulau Pinang tidak dikembalikan kepada Kedah dan terus dijadikan sebuah negeri yang berasingan,” ujarnya kepada pemberita.
Dalam perjanjian yang dibuat antara Sultan Kedah ketika itu, Sultan Dhiauddin Mukarram Shah dan Leftenan Gabenor Pulau Pinang, Sir George Leith Baronet pada tahun 1800, Pulau Pinang dipajak untuk menampung keperluan ekonomi pada masa itu.
Pada ketika itu, Pulau Pinang dipajak dengan harga 6,000 manakala Seberang Prai dipajak dengan harga 4,000 dan pihak British membayar wang tersebut kepada Sultan Kedah dengan menggunakan mata wang Sepanyol.
Menurut Wan Shamsudin, Pulau Pinang dan Seberang Perai disifatkan masih hak milik Kedah kerana duit pajakan masih dibayar oleh Kerajaan Pusat dengan nilai RM10,000 setiap tahun kepada kerajaan negeri Kedah pada masa ini.
“Pembayaran pajakan masih wujud sehingga kini dan ini bererti, keadaan tersebut masih wujud dan tidak salah untuk Kedah membuat tuntutan,”jelasnya.
Tambahnya, pihaknya akan mengadakan satu seminar dengan pakar-pakar sejarah untuk mengumpulkan fakta-fakta dan bukti yang berkaitan dengan sejarah Pulau Pinang yang dahulunya di bawah naungan Kesultanan Kedah.
“Kami juga akan menyerahkan bukti dan fakta tersebut kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab dan terserah kepada mereka untuk menuntut semula Pulau Pinang atau tidak,”katanya.
Tanpa menjelaskan siapa pihak yang bertanggungjawab itu, Wan Samsudin berkata, tugas PSMCK ialah untuk menyuarakan kembali perkara itu memandangkan ramai pihak mula terlupa tentang sejarah sebenar negeri Pulau Pinang.
“Sama ada pihak tersebut mahu menuntut semula Pulau Pinang atau tidak itu terserah kepada mereka.
“Kami suarakan perkara ini kerana tidak mahu sejarah negeri Kedah dan Pulau Pinang terus dilupakan,”katanya.
Namun bukan semua orang menyenangi dengan cadangan itu. Ada yang mengatakan jika itulah pandangannya maka Tanah Melayu harus dikembalikan kepada Orang Asli?
DAP sudah tentu tidak mahu menyerahkan Pulau Pinang kepada Kedah. Mereka juga sudah tentu tidak bersetuju dengan pandangan dan cadangan itu. Pulau Pinang bagi DAP ialah kubu terkuatnya (sekarang).
Sejarah Pulau Pinang, sudah tentu mereka 100 peratus bersetuju, hanya bermula dari kolonial Inggeris, Francis Light. Bukannya dari kesultanan Melayu Kedah. Mereka juga percaya Raffleslah yang membuka Singapura. Bukan kesultanan Melayu.
Namun, cadangan Wan Shamsuddin itu mesti dipertimbangkan dengan wajar dan serius. Patik — Ahli Mahkota Kedah ini — berharap Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan dapat meneliti perkara ini sedalam-dalamnya.
Umumnya komen-komen yang diutarakan dalam siber bagi mencantas cadangan itu jelas memperlihatkan kedangkalan sejarah dan persejarahan di kalangan rakyat Malaysia. Pemikiran dan sikap mereka dalam hal ini bersifat kebudak-budakkan sehingga ada mengatakan bahawa jika kita hendakkan yang asal, mengapa tidak kembalikan Tanah Melayu kepada orang asalnya, Orang Asli.
Beberapa lagi komen menjurus kepada mencabar kedaulatan Malaysia — dari segi mengembalikan negeri-negeri seperti Kedah, Kelantan dan Terengganu kepada Siam, Thailand dan Sabah kepada Filipina.
Wan Shamsudin telah membangkitkan satu isu penting dalam sejarah dan persejarahan negara, bukan hanya kaitan Kedah dan Pulau Pinang. Ini adalah kerana sekian lama, sejarah dan persejarahan Malaysia, sama ada sengaja atau tidak, wujud dalam keadaan pelbagai kelompongan.
Saranan Wan Shamsuddin perlu disokong lalu diteliti dan dihalusi implikasinya dari segi sejarah dan persejarahan pasca kolonial. Kita bukan menolak kedatangan Inggeris dan kuasa barat ke Alam Melayu. Apa yang penting ialah usaha berterusan memberi tafsiran dan konteks yang lebih wajar kepada alam dan geopolitik kesultanan Kedah.
Murad juga dalam kenyataan akhbarnya menyebut, perjanjian memajak Pulau Pinang antara Sultan Kedah dan British pada 1786 dan 1800 tidak pernah menyebut bahawa ia tidak boleh dimansuhkan atau akan tamat pada tempoh tertentu.
Oleh itu, katanya tidak mustahil jika Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah jika ia dituntut sekarang. “Pulau Pinang boleh dijadikan satu daerah atau wilayah khas dalam Kedah jika ia dikembalikan kepadanya.”
Kata Murad, selama ini rakyat Malaysia hanya menganggap sejarah kewujudan Pulau Pinang berlaku pada 1786 iaitu apabila British mula sampai ke negeri itu. “Namun sebenarnya sejarah Pulau Pinang dan orang Melayu telah terpendam. Jika Kedah mengambil semula Pulau Pinang, ia sama sekali akan mengubah sejarah negeri itu,” jelas beliau.
Bagi menjelaskan lagi senario sejarah ini, saya menyarankan Persatuan Sejarah Malaysia dapat mengadakan seminar seperti cadangan Wan Shamsuddin itu seberapa segera. Pulau Pinang harus dikembalikan kepada hak kesultanan dan tamadunnya yang asal.
Kerajaan Pusat juga harus mengikuti perkembangan ini dengan teliti.
Bagi mendapatkan ruang bicara mengenai cadangan dan pandangan ini, Prof. Murad yang juga Ketua Kluster Penyelidikan Kajian Oksiden di Alam Melayu, Universiti Teknologi Petronas memberi analisis impirikal ringkasnya mengenai hal ini. Katanya cadangan itu membuka perbincangan yang penting bukan hanya dari segi kedaulatan kesultanan Kedah (yang tertua di dunia dan Malaysia), tetapi juga usaha berterusan mengeluarkan sejarah dan persejarahan Malaysia dari kepompong kolonial Inggeris.
Ikuti tulisan beliau:
Dari sudut Perlembagaan Persekutuan, cadangan Datuk Wan Shamsuddin itu tidak bercanggah dengan undang-undang negara. Mengubah sempadan sesebuah negeri diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan dalam Bahagian 1, Artikel 2, tertakluk kepada persetujuan Dewan Undangan Negeri terbabit dan Majlis Raja-Raja Melayu.
Kita juga seharusnya tidak mengenakan sekatan pemikiran dan pergerakan untuk meluruskan masa lalu demi generasi masa depan. Kita maklum bahawa apabila Inggeris dan Belanda bertapak di Kepulauan Melayu, mereka melakarkan sempadan geopolitik. Ini membawa maksud mencampur tangan dalam hal ehwal masyarakat dan kerajaan Melayu.
Apa yang berlaku pada hakikatnya ialah pihak Inggeris telah campur tangan dalam hal-ehwal kesultanan Kedah. Dan campur tangan ini bermula lebih awal daripada Perjanjian Pangkor 1874.
Maka wujudlah nama-nama seperti Light, Scott dan Leith yang dikaitkan dengan sejarah Pulau Pinang dan seterusnya Malaysia. Maka pelbagai buku dan bahan tentang sejarah Pulau Pinang mengandaikan bahawa Pulau Pinang hanya mempunyai sejarah selepas mendaratnya Francis Light di Tanjung Penaga pada 11 Ogos 1786, dan seterusnya perjanjian pada tahun yang sama dan pada tahun 1800.
Akibat dari perjanjian-perjanjian tersebut, alam Melayu mula dikotak-katikkan “ khususnya jajahan Kesultanan Kedah, kerajaan Melayu yang tertua di Malaysia dan kerajaan beraja yang tertua di dunia.
Jika kesedaran umum bahawa “segala-galanya” bermula dari Melaka, maka kita memesongkan sejarah. Ini tidak semestinya kita mengetepikan Melaka yang merupakan asas kepada institusi dan sistem kerajaan di Malaysia kini.
Namun demikian, kesedaran ruang dan masa yang lebih awal dari itu amat kritikal sekali dalam penulisan sejarah negara dan perlu diketengahkan pada tahap akademik dan popular.
Dan apabila kita baca penulisan tentang sejarah Pulau Pinang, Kedah hanya dirujuk dalam konteks Sultan Kedah membuat perjanjian dengan Francis Light. Lebih dari itu, Kedah hilang dalam persejarahan Pulau Pinang.
Begitu juga dengan pelbagai penulisan tentang sejarah Kedah. Apa yang saya perhatikan ialah persejarahan Kedah setakat ini tidak memberi penekanan kepada Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada Kesultanan Kedah. Persejarahan Kedah juga menjadi mangsa kepada perspektif kolonial, yakni, menerima sebagai hakikat bahawa sejarah Pulau Pinang asing dan berbeza dengan sejarah Kedah.
Persejarahan Kedah memandang sepi penempatan Melayu Pulau Pinang dan warisan Kedah di pulau itu kecuali salah satu kertas kerja Datuk Wan Shamsudin beberapa tahun lalu yang ada menyebut penempatan Melayu sebelum kedatangan Inggeris.
Malah akibat daripada perjanjian dalam tahun-tahun tersebut, perhubungan Kedah dengan wilayah-wilayah di Sumatera pun tidak ditonjolkan seolah-olah tidak ada kesepaduan tradisi, bahasa, agama dan budaya di antara Kedah dan wilayah-wilayah tersebut.
Beberapa tahun lalu dalam syarahan saya pada PSMCK di Alor Setar, saya menganjurkan bahawa sejarah dan persejarahan Pulau Pinang mesti lari dari sudut kolonial lalu mencadangkan bahawa ia dilihat dari perspektif negeri dan Kesultanan Kedah.
Cadangan Datuk Wan mempunyai implikasi kepada sejarah negara. Tidak ada sebab mengapa kita tidak boleh luruskan persejarahan. Tidak ada sebab mengapa kita tidak boleh mengubah geografi alam kita sendiri demi menerokai satu ruang lapisan sejarah yang telah disisih.
Asal usul negara bangsa Malaysia perlu dihalusi dan dibincangkan secara terbuka. Kenyataan-kenyataan yang tidak menggambarkan hakikat hendaklah ditangani sewajarnya demi masa depan.
Sebagai contoh, sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 2007 dengan tajuk Malaysian Chinese and Nation-Building: Before Merdeka and Fifty Years After (Penerbit: Centre for Malaysian Chinese Studies, Kuala Lumpur) telah menyatakan bahawa Malaysia sebagai sebuah negara bangsa bermula dengan pembukaan (founding) Pulau Pinang pada tahun 1786.
Bab satu buku itu yang bertajuk “State and Nation: An Overview and Malaysian Perspective,”menyatakan bahawa dari situ, perkembangan seterusnya telah menjurus kepada pembentukan satu politik.
Dalam perbincangan pembentukan Malaysia, buku itu menekankan kepada warisan undang-undang dan pentadbiran British sebagai asas kesamaan wilayah-wilayah di Malaysia (ms.10).
Wacana-wacana sebeginilah yang memesongkan sejarah dan persejarahan Malaysia. Apakah ia mengandaikan bahawa Malaysia tidak ada sejarah sebelum 1786? — Utusan Malaysia
>SALAM HORMAT DAN SELAMAT DATANG. >PASUKAN KAMI MELIHAT KEMBALI SEJARAH WARISAN BANGSA DARI VERSI TEMPATAN, BUKANNYA VERSI BARAT > USAHA KAMI JUGA KEARAH SEJARAH REALITI NAGARA, BUKAN LAGI REKAAN PENJAJAH & SEKUTUNYA >>
Monday, December 20, 2010
Monday, December 13, 2010
History textbooks biased, say writers
By Zakiah Koya, The Sun
“Secondary school history textbooks have been used to promote political interests. It should be a scholarly pursuit and not politically-motivated,” said Ranjit who showed theSun history textbooks with errors and exaggerated facts.
“Five out of 10 chapters of the Form Four history textbook deal with Islamic history as compared to only one chapter in the earlier textbook. The intention of the earlier syllabus was to expose our students to World History,” he said when commenting on the announcement that the history syllabus is being reviewed and that the subject will be made a compulsory pass in the Sijil
Pelajaran Malaysia from 2013.
“The coverage of important historical events such as Renaissance and Industrial Revolution has been reduced by more than half,” he said.
He also said certain historical personalities, such as Yap Ah Loy (the third Kapitan China of Kuala Lumpur), were not given due recognition. Yap played a major role in the development of Kuala Lumpur as a commercial and tin-mining centre, particularly after the fire of 1881,” he said, adding that the Form Two history textbook had only one sentence on Yap as “one of the persons
responsible for developing Kuala Lumpur”.
“There is also no mention of freedom fighters such as Gurchan Singh (“Lion of Malaya”) and Sybil Karthigesu who resisted the Japanese Occupation of Malaya,” he said. (Gurchan secretly distributed a newspaper during the Japanese occupation while Sybil, who was tortured by the Japanese, and her husband treated wounded guerillas of the Malayan People’s Anti-Japanese Army).
The most glaring example of bias, he said, was related to the downfall of the Malay Sultanate of Malacca.
"The 1996 Form One textbook stated inter alia that a few Indian merchants lent their junks to the Portuguese in their attack on Malacca. I know of no historical evidence to support this fact,” said Ranjit.
“Six Chinese captains agreed to lend their junks to the Portuguese due to their hatred for Sultan Mahmud who had earlier detained them and their men to help attack Aru. The Portuguese used only one junk provided by one of the Chinese,” he said.
Ranjit pointed out that the decision to make history a must pass subject for SPM from 2013 was rooted in a wrong premise. "It is not right to assume that students will study history seriously and will be more patriotic after clearly understanding the Federal Constitution and the social contract.
“Patriotism thrives when citizens have a ‘sense of belonging’ and perceive themselves being treated equitably,” he said.
Ng, meanwhile, fears that making history a compulsory pass subject would mean one would have to subscribe to one’s version of events or risk failing the entire examination.
Ng, whose textbooks are still used in Chinese-medium primary schools, however stressed that it was timely to review the syllabus. “We always had to follow the curriculum given by the MOE and therefore the ruling parties have the upper hand in defining our history.”
As an example, he said when writing on the fight for independence, the contributions of the communists were left out.
He said history books should be written by historians and not teachers (Perstuan Sejarah pun janganlah pegang lama-lama, macam dah tak ada orang lain) as the former were not bound by the curriculum. “Students do know the truth but as textbooks are written according to approved curriculum, students end up learning history that is skewed,” said Ng. -- theSun
History textbooks are biased and littered with errors, claim two authors and academicians. Dr Ranjit Singh Malhi and Ng How Kuen, who writes history textbooks for Chinese schools, say their experience with officialdom does not augur well for the teaching of history in our classrooms.
Ranjit, author of secondary school history textbooks since 1990, and adviser to the Ministry of Education (MOE) on history textbooks, said such material were littered with factual errors and distortions. He said that when he pointed out the errors and distortions, a ministry official labelled him “anti-national”.“Secondary school history textbooks have been used to promote political interests. It should be a scholarly pursuit and not politically-motivated,” said Ranjit who showed theSun history textbooks with errors and exaggerated facts.
“Five out of 10 chapters of the Form Four history textbook deal with Islamic history as compared to only one chapter in the earlier textbook. The intention of the earlier syllabus was to expose our students to World History,” he said when commenting on the announcement that the history syllabus is being reviewed and that the subject will be made a compulsory pass in the Sijil
Pelajaran Malaysia from 2013.
“The coverage of important historical events such as Renaissance and Industrial Revolution has been reduced by more than half,” he said.
He also said certain historical personalities, such as Yap Ah Loy (the third Kapitan China of Kuala Lumpur), were not given due recognition. Yap played a major role in the development of Kuala Lumpur as a commercial and tin-mining centre, particularly after the fire of 1881,” he said, adding that the Form Two history textbook had only one sentence on Yap as “one of the persons
responsible for developing Kuala Lumpur”.
“There is also no mention of freedom fighters such as Gurchan Singh (“Lion of Malaya”) and Sybil Karthigesu who resisted the Japanese Occupation of Malaya,” he said. (Gurchan secretly distributed a newspaper during the Japanese occupation while Sybil, who was tortured by the Japanese, and her husband treated wounded guerillas of the Malayan People’s Anti-Japanese Army).
The most glaring example of bias, he said, was related to the downfall of the Malay Sultanate of Malacca.
"The 1996 Form One textbook stated inter alia that a few Indian merchants lent their junks to the Portuguese in their attack on Malacca. I know of no historical evidence to support this fact,” said Ranjit.
“Six Chinese captains agreed to lend their junks to the Portuguese due to their hatred for Sultan Mahmud who had earlier detained them and their men to help attack Aru. The Portuguese used only one junk provided by one of the Chinese,” he said.
Ranjit pointed out that the decision to make history a must pass subject for SPM from 2013 was rooted in a wrong premise. "It is not right to assume that students will study history seriously and will be more patriotic after clearly understanding the Federal Constitution and the social contract.
“Patriotism thrives when citizens have a ‘sense of belonging’ and perceive themselves being treated equitably,” he said.
Ng, meanwhile, fears that making history a compulsory pass subject would mean one would have to subscribe to one’s version of events or risk failing the entire examination.
Ng, whose textbooks are still used in Chinese-medium primary schools, however stressed that it was timely to review the syllabus. “We always had to follow the curriculum given by the MOE and therefore the ruling parties have the upper hand in defining our history.”
As an example, he said when writing on the fight for independence, the contributions of the communists were left out.
He said history books should be written by historians and not teachers (Perstuan Sejarah pun janganlah pegang lama-lama, macam dah tak ada orang lain) as the former were not bound by the curriculum. “Students do know the truth but as textbooks are written according to approved curriculum, students end up learning history that is skewed,” said Ng. -- theSun
Wednesday, September 29, 2010
QUTBAH WIDA
QUTBAH WIDA BAGINDA RASULULLAH SAW
Wahai Manusia,
Sepertimana kamu menggangap bulan
ini dan kota ini sebagai suci, maka
anggaplah jiwa dan harta setiap orang
muslimin sebagai amanah yang suci.
Kembalikan harta kamu yang
diamanahkan kepada kamu
kepada pemiliknya yang HAK.
Janganlah kamu menyakiti sesiapa pun
agar orang lain tidak menyakiti kamu pulak.
Ingatlah sesungguhnya kamu akan
menemui Tuhan kamu, dan dia PASTI
akan membuat perhitungan diatas
amalan kamu
Allah telah mengharamkan riba. Oleh itu
segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan
mulai sekarang.
-Khutbah pada 9hb Zulhijjah tahun 10 Hijrah di lembah Gunung Arafah-
Wahai Manusia,
Sepertimana kamu menggangap bulan
ini dan kota ini sebagai suci, maka
anggaplah jiwa dan harta setiap orang
muslimin sebagai amanah yang suci.
Kembalikan harta kamu yang
diamanahkan kepada kamu
kepada pemiliknya yang HAK.
Janganlah kamu menyakiti sesiapa pun
agar orang lain tidak menyakiti kamu pulak.
Ingatlah sesungguhnya kamu akan
menemui Tuhan kamu, dan dia PASTI
akan membuat perhitungan diatas
amalan kamu
Allah telah mengharamkan riba. Oleh itu
segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan
mulai sekarang.
Publish Post
-Khutbah pada 9hb Zulhijjah tahun 10 Hijrah di lembah Gunung Arafah-
Wednesday, September 15, 2010
Sultan Syarif Syah
Sila saudara/i baca kertaskerja saudara Hamli Asadi yang di bentangkan pd Forum ceritera Sultan Syarif Syah pd 29 Ogos 2009 lalu di Dewan Theatrette, Muzium Negeri Kedah. Forum ini di anjurkan oleh Persatuan Sejarah Malaysia, Cawangan Kedah.
Saudara/i peminat dan pembaca sejarah yang kami hormati, kewujudan dan peranan baginda Sultan Syarif Syah dalam sosio-ekonomi negara Kedah dizaman dahulu tidak dapat dinafikan lagi.
Kepada waris-waris baginda, gelaran sebenar baginda ialah Syah Alam Yang Maha Mulia Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Negara Kedah (@ Yamtuan Kedah).
Oleh kerana baginda wujud sebagai Yamtuan Kedah, maka dengan itu disebut dalam Undang Undang kedah ms 40, "..kepada Datuk Seri Bongsu, iaitu Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit".
Jelas kepada kita bahawa d zaman dahulu, Yamtuan Kedah bukanlah Sultan Kedah. Sultan Kedah ketika itu hanyalah Perdana Menteri kepada Yamtuan Kedah sahaja. Gelaran Paduka Seri Bongsu adalah kerana Sultan Muhammad Jiwa berkahwin dgn adik bongsu Sultan Syarif Syah bernama Nang Che Puan. (lihat salasilah)
Jadi apakah sebenar peranan yang di mainkan oleh Yang Di Pertuan Kedah. Kami berpendapat bahawa baginda adalah Yang Di Pertuan Agong dizaman dahulu, menjalankan pemerentahan menurut perlembagaan dalam Undang Undang Kedah. Hari ini negara kita bertukar-tukar jawatan tersebut ibaratkan rumah yang tidak bertuan. Usaha menulis semula sejarah Melayu dizaman pemerentahan Inggeris oleh Marhum Melaka yang dibiayai oleh penjajah Inggeris adalah bertujuan untuk menutup sejarah realiti, yakni sejarah Khalifah Islam yg kita semua hari ini tidak mengethui tapi dibongkar diblog ini.
Mana mungkin sebuah empayar islam sebesar Empayar Islam Benua Siam Kedah ini tidak mempunyai Khalifah, sedangkan dinegara islam lain ketika itu bersemayam seorang khalifah yg memerintah negaranya? Negara kafir yang berdekatan pun turut mempunyai maharaja seperti Thailand dan Jepun. Sedarlah saudara bahawa negara kita mempunyai Khalifah yg bertindak sebagai Yang Di Pertuan Agong di zaman dahulu seperti mana Turki dahulu, Jordan dan Arab Saudi pada hari ini.
Penjajah Inggeris meletakkan Bani Saud sebagai Raja Arab Saud-di (sehingga kini pro western), menjatuhkan Empayar Islam Ottoman Turki, menjatuhkan Empayar Monggol India dan menjadikan Queen Elizabeth sebagai Ratu India, menjatuhkan Empayar Islam Benua Siam Kedah milik kita dan akhir sekali menjatuhkan Empayar Maharaja Manchu Islam di Cina..dan kita masih lagi buta sejarah dan mengikut sahaja sejarah peninggalan mereka.
Sejarah negara kita diceritakan mengikut kepentingan peribadi mereka-mereka yang tunduk kepada kehendak penjajah yang mempunyai agenda tersembunyi. Mereka sanggup menggadaikan wilayah Yang Di Pertuan Kedah kerana tamakkan kuasa dan harta dunia. Contoh yg jelas ialah Pulau Pinang dan Singapura. Mereka enggan bangun untuk menentang penjajah kafir thai yang telah menyerang dan menawan Siam. Patutlah di katakan pusat pemerintahan Kedah berubah-ubah kerana yang di ceritakan adalah sejarah raja daerah sahaja. Di Johor pula, Temenggung ditabal sebagai sultan oleh Stamford Raffles!!! Temenggong itu boleh di ibaratkan sebagai Ketua polis yang mana sehingga ke hari ini ia masih mempunyai pasukan polis nya tersendiri. Sudah tentu, yang di gadaikan kepada Stamford Raffles ialah Pulau Singapura.
Video 'The Arrivals' dalam 'You Tube' harus lah dikaitkan dengan sejarah negara kita di masa lampau sebagai satu pengajaran. Usah lagi kita berpegang kepada tampuk lama yang ditinggalkan oleh penjajah Inggeris dulu kerana kita sudah dewasa dan mempunyai ramai cerdik pandai yang boleh membuat kajian sendiri.
Kepada yang berkuasa pada hari ini, perlu diingatkan bahawa waris Mutlak kepada Yang Di Pertuan Kedah masih ada hingga kini dan akan menuntut hak-hak nya mengikut Qutbah Wida dan hukum syarak.
"Setakat hari ini kerajaan telah menerima tuntutan dari waris kesultanan Kedah dan tidak ada bantahan dari mana-mana pihak", Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim.
Kita ikuti penulisan saudara Hamli Asadi,











Malangnya, makam yg di lawati ini bukanlah makam Sultan Syarif Syah walaupun ia memang berada dalam kawasan tanah perkuburan yg sama. Elok bertanya dahulu kepada waris yang masih ada yg menjaga makam tersebut.

anaianai di Makam Sultan Syarif Syah pada Hari Raya Aidil Fitri baru-baru ini
Saudara/i peminat dan pembaca sejarah yang kami hormati, kewujudan dan peranan baginda Sultan Syarif Syah dalam sosio-ekonomi negara Kedah dizaman dahulu tidak dapat dinafikan lagi.
Kepada waris-waris baginda, gelaran sebenar baginda ialah Syah Alam Yang Maha Mulia Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Negara Kedah (@ Yamtuan Kedah).
Oleh kerana baginda wujud sebagai Yamtuan Kedah, maka dengan itu disebut dalam Undang Undang kedah ms 40, "..kepada Datuk Seri Bongsu, iaitu Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit".
Jelas kepada kita bahawa d zaman dahulu, Yamtuan Kedah bukanlah Sultan Kedah. Sultan Kedah ketika itu hanyalah Perdana Menteri kepada Yamtuan Kedah sahaja. Gelaran Paduka Seri Bongsu adalah kerana Sultan Muhammad Jiwa berkahwin dgn adik bongsu Sultan Syarif Syah bernama Nang Che Puan. (lihat salasilah)
Jadi apakah sebenar peranan yang di mainkan oleh Yang Di Pertuan Kedah. Kami berpendapat bahawa baginda adalah Yang Di Pertuan Agong dizaman dahulu, menjalankan pemerentahan menurut perlembagaan dalam Undang Undang Kedah. Hari ini negara kita bertukar-tukar jawatan tersebut ibaratkan rumah yang tidak bertuan. Usaha menulis semula sejarah Melayu dizaman pemerentahan Inggeris oleh Marhum Melaka yang dibiayai oleh penjajah Inggeris adalah bertujuan untuk menutup sejarah realiti, yakni sejarah Khalifah Islam yg kita semua hari ini tidak mengethui tapi dibongkar diblog ini.
Mana mungkin sebuah empayar islam sebesar Empayar Islam Benua Siam Kedah ini tidak mempunyai Khalifah, sedangkan dinegara islam lain ketika itu bersemayam seorang khalifah yg memerintah negaranya? Negara kafir yang berdekatan pun turut mempunyai maharaja seperti Thailand dan Jepun. Sedarlah saudara bahawa negara kita mempunyai Khalifah yg bertindak sebagai Yang Di Pertuan Agong di zaman dahulu seperti mana Turki dahulu, Jordan dan Arab Saudi pada hari ini.
Penjajah Inggeris meletakkan Bani Saud sebagai Raja Arab Saud-di (sehingga kini pro western), menjatuhkan Empayar Islam Ottoman Turki, menjatuhkan Empayar Monggol India dan menjadikan Queen Elizabeth sebagai Ratu India, menjatuhkan Empayar Islam Benua Siam Kedah milik kita dan akhir sekali menjatuhkan Empayar Maharaja Manchu Islam di Cina..dan kita masih lagi buta sejarah dan mengikut sahaja sejarah peninggalan mereka.
Sejarah negara kita diceritakan mengikut kepentingan peribadi mereka-mereka yang tunduk kepada kehendak penjajah yang mempunyai agenda tersembunyi. Mereka sanggup menggadaikan wilayah Yang Di Pertuan Kedah kerana tamakkan kuasa dan harta dunia. Contoh yg jelas ialah Pulau Pinang dan Singapura. Mereka enggan bangun untuk menentang penjajah kafir thai yang telah menyerang dan menawan Siam. Patutlah di katakan pusat pemerintahan Kedah berubah-ubah kerana yang di ceritakan adalah sejarah raja daerah sahaja. Di Johor pula, Temenggung ditabal sebagai sultan oleh Stamford Raffles!!! Temenggong itu boleh di ibaratkan sebagai Ketua polis yang mana sehingga ke hari ini ia masih mempunyai pasukan polis nya tersendiri. Sudah tentu, yang di gadaikan kepada Stamford Raffles ialah Pulau Singapura.
Video 'The Arrivals' dalam 'You Tube' harus lah dikaitkan dengan sejarah negara kita di masa lampau sebagai satu pengajaran. Usah lagi kita berpegang kepada tampuk lama yang ditinggalkan oleh penjajah Inggeris dulu kerana kita sudah dewasa dan mempunyai ramai cerdik pandai yang boleh membuat kajian sendiri.
Kepada yang berkuasa pada hari ini, perlu diingatkan bahawa waris Mutlak kepada Yang Di Pertuan Kedah masih ada hingga kini dan akan menuntut hak-hak nya mengikut Qutbah Wida dan hukum syarak.
"Setakat hari ini kerajaan telah menerima tuntutan dari waris kesultanan Kedah dan tidak ada bantahan dari mana-mana pihak", Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim.
Kita ikuti penulisan saudara Hamli Asadi,













anaianai di Makam Sultan Syarif Syah pada Hari Raya Aidil Fitri baru-baru ini
Wednesday, July 14, 2010
WONG FEI HONG @ FAISAL HUSSEIN WONG

Dicatat oleh
DRS. KHALIL IDHAM LIM
Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film "Once Upon A Time in China".Dalam filem itu, karakter Wong Fei Hung dimainkan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li.
Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung? Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Perubatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga imej kekuasaan Komunis di China.
Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais.Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab- kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong. Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu penrubatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik perubatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong).
(Harus di ingat gelaran fei ini juga merujuk kepada orang-orang cina muslim di negara kita seketika dahulu,ie, kumpulan Hai San di Perak).
Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi.Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan(Harimau)Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.Kombinasi antara pengetahuan ilmu perubatan tradisional dan teknik beladiri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada masa itu. Kerana itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati keluarga Wong.
Pesakit klinik keluarga Wong yang meminta bantuan perubatan umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar kos perubatan. Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pesakit yang datang dengan sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah memilih bulu dalam membantu, tanpa memedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pilih kasih. Secara rahsia, keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan Dinasti Ch'in yang rasuah dan penindas.
Dinasti Ch'in ialah Dinasti yang merubuhkan kekuasaan Dinasti Yuan yang memerintah sebelumnya. Dinasti Yuan ini dikenal sebagai satu-satunya Dinasti Kaisar Cina yang anggota keluarganya banyak yang memeluk agama Islam.Wong Fei-Hung mula mengasah bakat beladirinya sejak berguru kepada Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang kemudian mengajarnya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung berjaya melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang menjadi lagenda.
Dasar-dasar jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan andalan dari Hung Hei-Kwun, abang seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar Shaolin yang terlepas dari peristiwa pembakaran dan pembantaian oleh pemerintahan Dinasti Ch'in pada 1734.Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang hampir mengalahkan dinasti penjajah Ch'in yang datang dari Manchuria (sekarang kita mengenalnya sebagai Korea).
Jika saja pemerintah Ch'in tidak meminta bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, Inggris, Jepun),pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu nescaya akan berjaya mengusir pendudukan Dinasti Ch'in.Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli perubatan dan beladiri terkemuka. Bahkan ia berjaya mengembangkannya menjadi lebih maju.
Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus. Selain dengan tangankosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata.
Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berjaya menewaskan lebih dari 30 orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejamdi Canton yang mengeroyoknya karana ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia Canton .
Wong Fei-Hung tiga kali menikah karena isteri-isterinya meninggal dalam usia pendek. Setelah isteri ketiganya meninggal, Wong Fei-Hung memutuskan untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang perempuan muda yang kebetulan
juga ahli beladiri. Mok Gwai Lan ini kemudian menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar beladiri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.Pada 1924 Wong Fei-Hung meninggal dalam usia 77 tahun. Masyarakat Cina, khususnya di Kwantung dan Canton mengenangnya sebagai pahlawan pembela kaum mustad'afin(tertindas) yang tidak pernah gentar membela kehormatan mereka. Siapapun
dan berapapun jumlah orang yang menindas orang miskin, akan dilawannya http://www.blogger.com/img/blank.gifhttp://www.blogger.com/img/blank.gifdehttp://www.blogger.com/img/blank.gifngan segenap kekuatan dan keberanian yang dimilikinya.
Wong Fei-Hung meninggal dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenal sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah
kepada seorang muslim selain mati Syahid. Semoga segala amal ibadahnya diterima di sisi Allah Swt dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita, generasi muslim yang hidup setelahnya. Amiin.
(Tidak menghairankan sekiranya Manchu sebagai maharaja terakhir China di gambarkan sesegitu rupa bagi menghalalkan kerajaan komunis sediaada di China).
Bacaan tambahan di sini, http://en.wikipedia.org/wiki/Wong_Fei-hung
Labels:photos
http://www.blogger.com/img/blank.gif
Wednesday, July 7, 2010
Friday, May 14, 2010
KEDAH CYBER SAIBURI KOTA STAR GATE
Banyak lagi maklumat terbaru sejarah Kedah terdapat di sini. Jangan lupa untuk berkunjung ke blog ini. Mari kita kesana untuk melihat pandangan dan sejarah penulisan beliau.
Saturday, January 23, 2010
WANGSA
Kita semua tahu bahawa Sejarah Kedah Tua sering diperkatakan sebagai bermulanya sejarah di negara kita yg tercinta ini. Namun begitu ada pihak masih lagi mahu menonjolkan Melaka 1400 sebagai bermulanya sejarah Malaysia. Dengan perjumpaan tapak-tapak akeologi di Kedah ia masih belum cukup meyakinkan mereka nampak gayanya. Tidak mengapa, kali ini, kami mahukan pendapat anda kepada persoalan berikut.
1)Apakah hubungan/kaitan Raja Merong Mahawangsa dengan Banjaran Titiwangsa?
Saudara/i pembaca sekalian juga harus tahu bahawa Raja Thai di Thailand hari ini masih lagi menggunakan gelaran wangsa itu dikalangan kerabat mereka. Sila beri pendapat anda (tidak semestinya ia jwpan). Silakan..
1)Apakah hubungan/kaitan Raja Merong Mahawangsa dengan Banjaran Titiwangsa?
Saudara/i pembaca sekalian juga harus tahu bahawa Raja Thai di Thailand hari ini masih lagi menggunakan gelaran wangsa itu dikalangan kerabat mereka. Sila beri pendapat anda (tidak semestinya ia jwpan). Silakan..
Thursday, October 8, 2009
Wednesday, October 7, 2009
The Fall of the Ottoman Empire
The Fall of the Ottoman Empire 1
The Fall of the Ottoman Empire 2
The Fall of the Ottoman Empire 3
Saturday, September 19, 2009
EID MUBARAK

Sempena menyambut kedatangan 1 Syawal, team Empayar Islam Benua Siam Kedah ingin mengucapkan Salam Aidil Fitri, Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung setia blog ini. Semoga saudara/i semua sentiasa mendapat petunjuk dan hidayah dari NYA.
Bagi yang memandu jauh dan juga dekat sentiasalah berhati-hati dijalanraya. Bacalah doa naik kenderaan dan jangan lupe membaca selawat ketika memegang steering kenderaan sebelum memulakan perjalanan. Berdoalah semoga Allah SWT selamatkan perjalanan pergi dan balik saudara/i. Bergembiralah bersama keluarga dihari yang mulia ini.
Salam hormat dari kami dengan ucapan, Selamat Hari Raya !

Wednesday, September 16, 2009
Negaraku, MALAYSIA

Sila klik gambar ini untuk dibesarkan
SEAWAL TAHUN 1937 NAMA 'MALAYSIA' TELAH DISEBUT DALAM SEBUAH BUKU BERTAJUK,"MALAYSIA: A STUDY IN DIRECT AND INDIRECT RULE" YANG DIKARANG OLEH RUPERT EMERSON, NEW YORK,MC MILLAN (20 tahun sebelum merdeka dan sebelum Jepun menyerang tanah melayu). TAJUK BUKU INI ADA KAMI JUMPAI SEMASA SURFING.
Kita andaikan begini,kalaulah mereka dahulu (TAR and the gang) nak bincang kemerdekaan dan nama negara, sudah pasti selepas Jepun tewas tahun 1945 dan 12 tahun kemudian Malaya yang merdeka dan nama Malaysia ini hanya wujud pada tahun 1963,kombinasi saudara kita di Sabah dan Sarawak. Bukan kah begitu kefahaman kita selame ini??? Anehnya buku ini terhasil jauh lebih awal dari tarikh-tarikh ini.JADI persoalannya, NAMA NEGARA KITA MALAYSIA INI AGENDA SIAPA SEBENARNYA? US terlibat juge ke?

Tidak salah jika kami katakan bahawa sejarah Malaysia hari ini harus dibongkar sedaya yang boleh. Terlalu banyak kepincangan yang kita temui. Kesarjanaan kita bukanlah untuk mendabik dada mengatakan akulah pakar yang tahu semua sejarah bangsa. Yang amat mengetahui hanyalah Allah SWT sahaja. Jangan sampai kita dipersalahkan oleh anak cucu kita dikemudian hari kerana tidak berbuat apa-apa hari ini.
Terima kasih saudara 'dragsuperstar' diatas usaha pencarian saudara dan sumbangan gambar buku ini.
Tuesday, September 15, 2009
History and Politics of the Muslims in Thailand
Bacaan yang menarik..rupa-rupanya terdapat makam di Masjid Tekia di Ayutthaya (the tomb, ms15)..hmmm..dari 33 maharaja yang memerintah Ayuthaya hanya 3 makam sahaja terdapat disana kerana mangkat di sana..baki lagi 30 tidak ada kerana mereka dikatakan kembali ke wilayah masing-masing dan mangkat di wilayah masing-masing. Umat Islam hari ini pun masih ramai di sana.
Muka surat 7, diakui pula bahawa orang Arab (Persians)pernah bertapak dan menjalankan perniagaan disana.
Mimbar masjid disebut Kudee Chaufar..lihatlah rekabentuknya mimbar dan jangan lah kita bersangka sebaliknya (ms17).
http://www.einaudi.cornell.edu/southeastasia/outreach/resources/MuslimThailand.pdf
Muka surat 7, diakui pula bahawa orang Arab (Persians)pernah bertapak dan menjalankan perniagaan disana.
Mimbar masjid disebut Kudee Chaufar..lihatlah rekabentuknya mimbar dan jangan lah kita bersangka sebaliknya (ms17).
http://www.einaudi.cornell.edu/southeastasia/outreach/resources/MuslimThailand.pdf
Monday, September 7, 2009
Of different Malays: The problem of boundaries
By Merlyna Lim (The Jakarta Post)
The recent furor caused by the Discovery Channel's mistaken insertion of the Balinese Pendet dance into a TV spot for Malaysia has reopened an old wound of Indonesians, who believe Malaysian has repeatedly stolen Indonesian cultural heritage, including the song "Rasa Sayange", the angklung, and the Reog Ponorogo dance, among others.
For most Indonesians, that the Malaysian government can claim these things is bewildering. Regular Indonesians would undoubtedly associate these three intangible cultural items with three different origins: "Rasa Sayange" is Ambonese/Maluku, the angklung is Sundanese, and the Reog Ponorogo is Javanese.
Most Malaysians, including the government of Malaysia, however, fail to see these as being of different cultural lineage. They lump them as belonging to Malay (Melayu) culture.
Malay culture is considered by Indonesians in reference to the dances of Lilin, Randai and Serampang Dua Belas, and has no direct connection to the Javanese gamelan, the Reog or the angklung. It is directly associated with the traditions and customs of the ethnic group within the boundary of the Malay peninsula. Malaysians seem to see a different boundary for Malay culture. Why is this?
Knowledge and narratives of local culture in Indonesia are developed in association with ethnic-based regional boundaries. They are endorsed by the state and they are part of nation building.
From elementary school, Indonesian kids learn about national heritage by memorizing the names of dances, folk songs and visual representations of traditional costumes.
The practice of documenting and selecting material artifacts of local cultures is part of the larger political process of inclusion that stresses nationalism and the national unity of Indonesia. Selective preservation of regional and/or local art forms, in constructing the national culture, is therefore part of the politics of exclusion.
Recognizing this pitfall, however, the ways in which local culture is framed in Indonesia are much less crude than in Malaysia. It is still assigned and identified with a certain cultural context/geographical (of origin). While being partial and reductionist, multifarious contexts and diverse locales still have some space in the narrative of Indonesian national culture.
Malaysia adopts a different route in approaching its national and local cultures. The modern nation-state of Malaysia frames national culture by clustering cultural artifacts into the Malay, Chinese, Indian and indigenous tribe (orang asli) cultures. The term Malay here differs from that of Indonesia, and refers to and is influenced by several concepts.
First, as enacted in the term "Malay is Muslim, Muslim is Malay", it is a form of ethno-religion. It is entwined with the concept of ethnic nationalism that has become today's Malaysia's dominant state-religion relations in which the state is fused to a particular ethnic group and religion functions as a signifier of ethnic identity.
Any Javanese, Acehnese or other Indonesian who migrated to Malaysia will be classified as Malay and are expected to be Muslim. Chinese-Indonesians, though, can box themselves as Chinese, thus do not have to be Muslim.
Second, it is used in association with the Malay race (bangsa Melayu) instead of the Malay ethnicity (suku Melayu).
This concept originated in Blumenbach's racial classification system, which divides the world's races into the Caucasian/white race, the Mongolian/yellow race, the Malayan/brown race, the American/red race and the Negroid/black race. His skull-based concept has been rejected by many anthropologists who recognize the enormous complexity of classifying races.
He considered the inhabitants of Southeast Asia, including the Marianas, the Philippines, the Malukus, Sundas and Pacific Islands as Malayan. Blumenbach wrote, "Malay variety. Tawny-colored; hair black, soft, curly, thick and plentiful; head moderately narrowed; forehead slightly swelling; nose full..."
The concept of the Malay race is also a historical heritage of colonialism. European planters and British officials in Malaysia were keen to obtain laborers from the Dutch East Indies because they were regarded as being better suited to the climate and would assimilate more easily with the local Malays.
Indonesian migrants were viewed as originating from the same racial stock as the Malays, regardless of ethnicity. In early colonial Malaysia, the Straits Settlements censuses of 1871 and 1881 both listed "Malay, Achinese, Andamanese, Boyanese, Bugis and Javanese" separately.
In the 1891 census, however, there were major structural changes in the classification of ethnicities. The 48 different ethnicities were sorted under the major (hierarchical) classifications of "European and American, Eurasian, Chinese, Malays and other Natives of the Archipelago, Tamils and other Natives of India, and Other Races".
The creation of the category "Malay and other Natives of the Archipelago" and the inclusions of the various ethnicities in it contributed toward formalizing the boundaries of Malay-ness. The modern nation-state Malaysia cultivates this heavily politicized classification by clustering Malaysians into Malays, Chinese, Indians and indigenous tribes.
Tracing the origin of the term Malay as used in Malaysian context, we thus can understand that the Malaysian version of Malay is more a product of political reconstruction (of colonialism and a modern ethnic nationalism) and is rooted in the politics of race and identity rather than the geographical boundary of origin.
As people move around globally, cultures flow in all directions. Tracing the histories and origins of culture is thus always a complicated task. Lumping together various artifacts into one Malay culture whose boundary is heavily politicized is certainly not the most plausible method to complete the task. It fails to recognize the complexity of the cultures of the archipelago, thus removing them from their multifarious contexts and locales and uprooting these cultures from the people who shape and are reshaped by them.
As for Indonesia, it is time to recognize and appreciate local cultures not by treating them as symbols to justify unity and diversity, but by supporting and caring for the people who work tirelessly in preserving and maintaining these cultures.
The writer is an Indonesian professor at Arizona State University, Tempe, US.
PS : Nak bagi pembaca faham, tak faham cari kamus bahasa, bukan Ismail Kamus ye !
The recent furor caused by the Discovery Channel's mistaken insertion of the Balinese Pendet dance into a TV spot for Malaysia has reopened an old wound of Indonesians, who believe Malaysian has repeatedly stolen Indonesian cultural heritage, including the song "Rasa Sayange", the angklung, and the Reog Ponorogo dance, among others.
For most Indonesians, that the Malaysian government can claim these things is bewildering. Regular Indonesians would undoubtedly associate these three intangible cultural items with three different origins: "Rasa Sayange" is Ambonese/Maluku, the angklung is Sundanese, and the Reog Ponorogo is Javanese.
Most Malaysians, including the government of Malaysia, however, fail to see these as being of different cultural lineage. They lump them as belonging to Malay (Melayu) culture.
Malay culture is considered by Indonesians in reference to the dances of Lilin, Randai and Serampang Dua Belas, and has no direct connection to the Javanese gamelan, the Reog or the angklung. It is directly associated with the traditions and customs of the ethnic group within the boundary of the Malay peninsula. Malaysians seem to see a different boundary for Malay culture. Why is this?
Knowledge and narratives of local culture in Indonesia are developed in association with ethnic-based regional boundaries. They are endorsed by the state and they are part of nation building.
From elementary school, Indonesian kids learn about national heritage by memorizing the names of dances, folk songs and visual representations of traditional costumes.
The practice of documenting and selecting material artifacts of local cultures is part of the larger political process of inclusion that stresses nationalism and the national unity of Indonesia. Selective preservation of regional and/or local art forms, in constructing the national culture, is therefore part of the politics of exclusion.
Recognizing this pitfall, however, the ways in which local culture is framed in Indonesia are much less crude than in Malaysia. It is still assigned and identified with a certain cultural context/geographical (of origin). While being partial and reductionist, multifarious contexts and diverse locales still have some space in the narrative of Indonesian national culture.
Malaysia adopts a different route in approaching its national and local cultures. The modern nation-state of Malaysia frames national culture by clustering cultural artifacts into the Malay, Chinese, Indian and indigenous tribe (orang asli) cultures. The term Malay here differs from that of Indonesia, and refers to and is influenced by several concepts.
First, as enacted in the term "Malay is Muslim, Muslim is Malay", it is a form of ethno-religion. It is entwined with the concept of ethnic nationalism that has become today's Malaysia's dominant state-religion relations in which the state is fused to a particular ethnic group and religion functions as a signifier of ethnic identity.
Any Javanese, Acehnese or other Indonesian who migrated to Malaysia will be classified as Malay and are expected to be Muslim. Chinese-Indonesians, though, can box themselves as Chinese, thus do not have to be Muslim.
Second, it is used in association with the Malay race (bangsa Melayu) instead of the Malay ethnicity (suku Melayu).
This concept originated in Blumenbach's racial classification system, which divides the world's races into the Caucasian/white race, the Mongolian/yellow race, the Malayan/brown race, the American/red race and the Negroid/black race. His skull-based concept has been rejected by many anthropologists who recognize the enormous complexity of classifying races.
He considered the inhabitants of Southeast Asia, including the Marianas, the Philippines, the Malukus, Sundas and Pacific Islands as Malayan. Blumenbach wrote, "Malay variety. Tawny-colored; hair black, soft, curly, thick and plentiful; head moderately narrowed; forehead slightly swelling; nose full..."
The concept of the Malay race is also a historical heritage of colonialism. European planters and British officials in Malaysia were keen to obtain laborers from the Dutch East Indies because they were regarded as being better suited to the climate and would assimilate more easily with the local Malays.
Indonesian migrants were viewed as originating from the same racial stock as the Malays, regardless of ethnicity. In early colonial Malaysia, the Straits Settlements censuses of 1871 and 1881 both listed "Malay, Achinese, Andamanese, Boyanese, Bugis and Javanese" separately.
In the 1891 census, however, there were major structural changes in the classification of ethnicities. The 48 different ethnicities were sorted under the major (hierarchical) classifications of "European and American, Eurasian, Chinese, Malays and other Natives of the Archipelago, Tamils and other Natives of India, and Other Races".
The creation of the category "Malay and other Natives of the Archipelago" and the inclusions of the various ethnicities in it contributed toward formalizing the boundaries of Malay-ness. The modern nation-state Malaysia cultivates this heavily politicized classification by clustering Malaysians into Malays, Chinese, Indians and indigenous tribes.
Tracing the origin of the term Malay as used in Malaysian context, we thus can understand that the Malaysian version of Malay is more a product of political reconstruction (of colonialism and a modern ethnic nationalism) and is rooted in the politics of race and identity rather than the geographical boundary of origin.
As people move around globally, cultures flow in all directions. Tracing the histories and origins of culture is thus always a complicated task. Lumping together various artifacts into one Malay culture whose boundary is heavily politicized is certainly not the most plausible method to complete the task. It fails to recognize the complexity of the cultures of the archipelago, thus removing them from their multifarious contexts and locales and uprooting these cultures from the people who shape and are reshaped by them.
As for Indonesia, it is time to recognize and appreciate local cultures not by treating them as symbols to justify unity and diversity, but by supporting and caring for the people who work tirelessly in preserving and maintaining these cultures.
The writer is an Indonesian professor at Arizona State University, Tempe, US.
PS : Nak bagi pembaca faham, tak faham cari kamus bahasa, bukan Ismail Kamus ye !
Sunday, September 6, 2009
Betulkah Masjid Krisek Tidak Siap?
"Selain daripada misteri dan keunitkan itu menurut Che Husin masjid itu pernah disinggahi oleh Hang Tuah iaini pahlawan terbilang Melaka".
Memang benar pun tapi zaman bila, tahun berapa dan siapakah yang dikejar oleh Hang Tuah? Ikuti artikel sepenuhnya disini,
http://msomelayu.blogspot.com/2009/09/tapak-sejarah-patani.html
Ikuti pula artikel kami sebelum ini disini,
http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/05/raja-bersiong-berahman-indera-dan-balai.html
Ada pihak dari Acheh yang menghantar emel dan mengesahkan kepada kami bahawa Mahkota Alam itu sebenarnya Hang Tuah (Sekiranya benar sila rujuk salasilah di bahagian bawah blog ini).

Makam Sultan Mahmud Syah Melaka, Khalifatullah Akhirul Zaman kini terletak di Perak. Baginda mangkat dalam tahun 1668 di Istana Alam Syah Kelang. Anakanda baginda Sultan Muhiyuddin Mansor Syah berpindah dan menetap di Kota Palas Pulau Langkawi (lihat UUK ms 17).
1. Sultan Mahmud Syah Melaka bukanlah Paduka Seri Sultan Mahmud Syah mangkat di julang yang diusir dari melaka itu (yang membunuh anaknya sendiri). Baginda, Syah Alam Yang Maha Mulia, Sultan Mahmud Syah Melaka Khalifatullah Akhirul Zaman adalah kekanda kepada Tun Saaban. Sultan Mahmud Syah inilah yang berkahwin dengan Puteri (Nang) Kemuning dari Patani. Tun Saaban adalah adinda kedua dan Pir Abu adalah adinda ketiga. Tunku Sulaiman Raja Bersiong adalah anakanda Pir Abu menjadikan Tunku Sulaiman ini anak saudara Sultan Mahmud Syah dan Tun Saaban.
Kedatangan Hang Tuah dari Acheh untuk menangkap Tunku Sulaiman Raja Bersiong (yg lari ke Patani) ini diceritakan sebagai kononnya Acheh menyerang Kedah..haha..lawak betul. Tujuannya, menutup bukti sejarah realiti.
Perintah untuk menangkap Tunku Sulaiman dikeluarkan Sultan Muhiyudin Mansor Syah setelah beliau didapati bersalah oleh Mahkamah Syariah ketika itu. Perlu diingat Sultan Muhiyuddin Mansur Syah ini adalah seorang ulamak yang bergelar, Maulana Syah Alam (rujuk UUK, ms 17).

Di Melaka baginda Sultan Mahmud Syah bukan bersemayam di Melaka Bandar hilir tetapi di Kota Lukut dan mengawasi pengeluaran bijih timah disana.
Baginda berpindah ke Kelang setelah Belanda menyerang Melaka Kota Lukut dalam tahun 1641 dan mangkat di sana dalam tahun 1668. Perlu diingat Negeri Sembilan belum ada lagi dan Kota Lukut ketika itu adalah sebahagian dari Melaka.
Ketika ini lah orang-orang Minang yang berkerja di lombong bijih itu memihak kepada Belanda lalu baginda murka dan menggelar orang minang sebagai Minang-kabau yang bermaksud (dengan maaf), minang-derhaka. Perkataan kabau adalah dari bahasa siam dan tidak ada sangkutan dengan perkataan kerbau. Gelaran ini hanya ada disini sahaja sedangkan ditempat lain mereka masih tetap orang Minang. Saya hanya memberi penjelasan, bukan bertujuan untuk menghina sesiapa. Harap maaf.
Di Shah Alam terdapat tempat bernama Kota Kemuning dan Bukit Kemuning. Lokasi ini boleh dimudikki dengan perahu dari hilir Sungai Kelang dan nama-nama ini merujuk kepada nama permaisuri baginda, Puteri Nang Kemuning.




Baginda Sultan Mahmud Syah bergelar Sri Su Tammaraja (lihat sejarah siam @ thailand) Baginda adalah anakanda Nai Hisbu Muadzam Syah (Raja Gangga Nagara) ibni Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Zahiruddin Bahadur Syah, Raja Monggol India. Dengan sebab itu lah hingga kehari ini Istana Alam Syah di Kelang dan bandar Syah Alam di negeri Selangor merujuk kepada gelaran itu.

Nai Hisbu Muadzam Syah, Raja Gangga Negara atau Pheraq bermaksud abang yang di kasihi. Dalam sejarah siam, baginda bergelar, Songtham Ayuthia. Berjanggut dan berjambang seperti ayahandanya, Zahiruddin Bahadur Syah @ Babur.
Diriwayatkan kepada TNL Kassim, semasa Sultan Mahmud Syah masih muda, datuknya Zahiruddin Bahadur Syah menghantar baginda menjadi Raja di Sri Langka. Disana lah berlaku kisah Puteri Gunuung Ledang pada Adams Peak, kemunchak yang tinggi di pulau tersebut. Kisah ini bukannya berlaku disini!.(lagi la kontravesi, haha..carilah kebenarannya).
2. Laksemana Hang Tuah bukannya hidup di zaman kegemilangan Melayu Melaka,1400-1500 tetapi disekitar tahun 1600. Rekod Portugis gelombang kedua yang menyerang Melaka dan bukan beragama islam tidak menyebut nama Hang Tuah dizaman mereka menyerang melaka bandar hilir. Sila juga rujuk zaman pemerintahan Narai sebagai, Raja Ayuthia. Hari ini, sedikit sebanyak kita sudah mula tahu siapa itu Laksemana Hang Tuah.

Hari ini pun, banyak duit syiling lama boleh ditemui di pelabuhan Kuala Kedah. Gambar ini dihantar kepada kami oleh seorang pembaca setia blog ini. Many thanks !

Makam Sultan Muhiyuddin Mansor Syah ibni Sultan Mahmud Syah di Pulau Langkawi yang dilabelkan sebagai,"..makam purba milik seorang wanita" ! ! Sultan Muhiyuddin Mansor Syah adalah ayahanda kepada Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Ligor dan bergelar Boromoraja Ekataat V di Ayuthia sebelum ia diserang puak Sukhothai Buddha pada tahun 1767. Baru lah betul susunan tahun kejadiannya !
3. Melaka yang kita megahkan hari ini bukanlah Melaka Bandar Hilir tetapi dengan nama lamanya Semenanjung Siam Melaka yang kita semua kenali sebagai Tanah Melayu hari ini.

"The land of Malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China." Tom Pires, Suma Oriental.
Semenanjung Malacca ialah tanah milik raja siam ye? Kalau raja Siam itu beragama islam logiklah juge..mmm barulah nak mula faham,"...and the whole of siam, Champa and thereabout is called china"? Patutlah Laksemana Cheng Ho yang beragama islam datang meronda di nusantara ini, siap singgah di Acheh menghantar loceng cakera dunia ke masjid disana, rupa-rupanya kawasan Maharaja China Ming, Yong Le.
Dimana pelabuhannya kalau tidak di Kuala Kedah? Hulu nya terletak di Hulu Melaka Pulau Langkawi Kedah. Lagi kontravesi bukan? tapi pun dimanakah istana sultan melaka bandar hilir, kalau ia benar-benar ada?..yang ada pun hanya replika dari cerita tahyul Hikayat Hang Tuah yang ditulis di zaman Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah menetap disana (kononnya menjadi penaung penulisan sejarah), patutlah ia tiada nama pengarang.
Kaedah yang digunakan mudah sahaja. Rampas manuskrip UUK dan pulangkan 100 lebih tahun kemudian. Mulakan penulisan semula sejarah bangsa baru yang dikenali sebagai melayu ini. Berikan segala macam sumber kepada penulisan ini. Rampas segala bukti sejarah Raja Monggol di India yang bergelar Syah Alam (lihat duit syiling zaman raja monggol india). Putuskan hubungan/kaitan dengan raja-raja disini. Pada masa akan datang itu (hari ini) kisah pembohongan ini dah lama terpahat, pasti sukar untuk dicabar lagi.
Perlu kita ingat dikatakan banyak penulisan melayu terhasil dizaman ini dengan bantuan kewangan dari penjajah Inggeris. Inggerislah yang memelayukan bahasa melayu menjadi bangsa melayu hari ini melalui Blumenbach's racial classification system, menukar semenanjung Siam Melaka menjadi Semenanjung Tanah Melayu.
Jangan salahkan rakyat indonesia yang membakar bendera Malaysia dan membaling telor kearah Kedutaan Malaysia baru-baru ini kerana mereka tidak mengklasifikasikan diri mereka sebagai Melayu kerana bagi mereka Melayu itu bahasa, bukannya bangsa ! Mereka mengklasifikasikan diri mereka menurut suku@rumpun, ie Jawa, Sunda, Bali, Acheh, Madura, dll, dan bangsanya ialah bangsa Indonesia. Di Malaysia suku@rumpun itu tenggelam semuanya menjadi melayu ! Apabila sesaorang itu memeluk agama islam, jadinya istilah, masuk melayu!!
Akhirnya, Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah mengakui bahawa Raja Siam Ligor Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, adalah seorang yang beragama Islam dan baginda adalah abang ipar kepada Paduka Seri Sultan Nai Nal (Zainal) Adilin (Datuk Seri Bongsu) yang berjawatan Perdana Menteri Kedah (rujuk salasilah dibawah dan UUK ms 40 dan 47).

Muka surat 40 dan 47, manuskrip Undang-Undang Kedah. Hari ini pun yang menetap di istana Anak Bukit adalah DYMM Sultan Kedah. Sekiranya Paduka Seri bongsu hanya berjawatan Perdana Menteri Kedah, siapa pula yang menjadi Raja ketika itu?

Khalifah Syarif Abu Bakar Syah ini lah yang bergelar Yam Tuan Kedah @ Yang Di Pertuan Kedah...sah dan sahih, terang lagi bersuluh. Hikayat Patani menyebut baginda sebagai Raja Bakar.. hahaha..tetapi mereka tidak tahu baginda timbul dari mana ! Peminat setia blog ini dah lama dah tahu ! Jelasnya, Yang Di Pertuan Kedah bukanlah Sultan Kedah tetapi 2 individu yang berbeza, satu dibawah kuasa yang diatas.

Pada masa itu dialah raja ! Manuskrip Undang-Undang Kedah muka surat 42 dan 43.

Terima kasih tidak terhingga kepada penyokong kami yang terdiri dari pembaca blog ini dan menjadi ahli persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah. Saya berdoa semoga Allah sentiasa melindungi tuan-tuan kerana menegakkan kebenaran agama NYA. Teruskan kajian saudara dalam usaha mencari kebenaran, ibarat jihad kejalan Allah.
Selamat Berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ini !
PS: (Ini untuk orang tertentu saja) Hang kata aku bukan pakar sejarah, bukan pakar tahun hijrah dan masihi, akan tetapi yang bukan pakar ni la juga yang pi bongkag sejarah bangsa Melayu, cari fakta dan bukti baru... saja aku nak bagi hang kerja sikit sb dok makan gaji buta lama dah, pangkat dapat dah, makan angin p tengok tempat sejarah lama dah.
Aku nak tanya skit, awat hang tak pi bongkag sejarah realiti ni lebih dulu pada aku kalau hang kata hang pakar????Yang keduanya aku tak kelapag aih apa pingat pun dari Kedah ni. Waris Yang Di Pertuan Kedah nak terima pingat dari waris Perdana Menteri Kedah? dah jadi terbalik kot?...jatuh la standard keluarga kami. Hang lain la.
Memang benar pun tapi zaman bila, tahun berapa dan siapakah yang dikejar oleh Hang Tuah? Ikuti artikel sepenuhnya disini,
http://msomelayu.blogspot.com/2009/09/tapak-sejarah-patani.html
Ikuti pula artikel kami sebelum ini disini,
http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/05/raja-bersiong-berahman-indera-dan-balai.html
Ada pihak dari Acheh yang menghantar emel dan mengesahkan kepada kami bahawa Mahkota Alam itu sebenarnya Hang Tuah (Sekiranya benar sila rujuk salasilah di bahagian bawah blog ini).
Makam Sultan Mahmud Syah Melaka, Khalifatullah Akhirul Zaman kini terletak di Perak. Baginda mangkat dalam tahun 1668 di Istana Alam Syah Kelang. Anakanda baginda Sultan Muhiyuddin Mansor Syah berpindah dan menetap di Kota Palas Pulau Langkawi (lihat UUK ms 17).
1. Sultan Mahmud Syah Melaka bukanlah Paduka Seri Sultan Mahmud Syah mangkat di julang yang diusir dari melaka itu (yang membunuh anaknya sendiri). Baginda, Syah Alam Yang Maha Mulia, Sultan Mahmud Syah Melaka Khalifatullah Akhirul Zaman adalah kekanda kepada Tun Saaban. Sultan Mahmud Syah inilah yang berkahwin dengan Puteri (Nang) Kemuning dari Patani. Tun Saaban adalah adinda kedua dan Pir Abu adalah adinda ketiga. Tunku Sulaiman Raja Bersiong adalah anakanda Pir Abu menjadikan Tunku Sulaiman ini anak saudara Sultan Mahmud Syah dan Tun Saaban.
Kedatangan Hang Tuah dari Acheh untuk menangkap Tunku Sulaiman Raja Bersiong (yg lari ke Patani) ini diceritakan sebagai kononnya Acheh menyerang Kedah..haha..lawak betul. Tujuannya, menutup bukti sejarah realiti.
Perintah untuk menangkap Tunku Sulaiman dikeluarkan Sultan Muhiyudin Mansor Syah setelah beliau didapati bersalah oleh Mahkamah Syariah ketika itu. Perlu diingat Sultan Muhiyuddin Mansur Syah ini adalah seorang ulamak yang bergelar, Maulana Syah Alam (rujuk UUK, ms 17).

Di Melaka baginda Sultan Mahmud Syah bukan bersemayam di Melaka Bandar hilir tetapi di Kota Lukut dan mengawasi pengeluaran bijih timah disana.
Baginda berpindah ke Kelang setelah Belanda menyerang Melaka Kota Lukut dalam tahun 1641 dan mangkat di sana dalam tahun 1668. Perlu diingat Negeri Sembilan belum ada lagi dan Kota Lukut ketika itu adalah sebahagian dari Melaka.
Ketika ini lah orang-orang Minang yang berkerja di lombong bijih itu memihak kepada Belanda lalu baginda murka dan menggelar orang minang sebagai Minang-kabau yang bermaksud (dengan maaf), minang-derhaka. Perkataan kabau adalah dari bahasa siam dan tidak ada sangkutan dengan perkataan kerbau. Gelaran ini hanya ada disini sahaja sedangkan ditempat lain mereka masih tetap orang Minang. Saya hanya memberi penjelasan, bukan bertujuan untuk menghina sesiapa. Harap maaf.
Di Shah Alam terdapat tempat bernama Kota Kemuning dan Bukit Kemuning. Lokasi ini boleh dimudikki dengan perahu dari hilir Sungai Kelang dan nama-nama ini merujuk kepada nama permaisuri baginda, Puteri Nang Kemuning.




Baginda Sultan Mahmud Syah bergelar Sri Su Tammaraja (lihat sejarah siam @ thailand) Baginda adalah anakanda Nai Hisbu Muadzam Syah (Raja Gangga Nagara) ibni Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Zahiruddin Bahadur Syah, Raja Monggol India. Dengan sebab itu lah hingga kehari ini Istana Alam Syah di Kelang dan bandar Syah Alam di negeri Selangor merujuk kepada gelaran itu.

Nai Hisbu Muadzam Syah, Raja Gangga Negara atau Pheraq bermaksud abang yang di kasihi. Dalam sejarah siam, baginda bergelar, Songtham Ayuthia. Berjanggut dan berjambang seperti ayahandanya, Zahiruddin Bahadur Syah @ Babur.
Diriwayatkan kepada TNL Kassim, semasa Sultan Mahmud Syah masih muda, datuknya Zahiruddin Bahadur Syah menghantar baginda menjadi Raja di Sri Langka. Disana lah berlaku kisah Puteri Gunuung Ledang pada Adams Peak, kemunchak yang tinggi di pulau tersebut. Kisah ini bukannya berlaku disini!.(lagi la kontravesi, haha..carilah kebenarannya).
2. Laksemana Hang Tuah bukannya hidup di zaman kegemilangan Melayu Melaka,1400-1500 tetapi disekitar tahun 1600. Rekod Portugis gelombang kedua yang menyerang Melaka dan bukan beragama islam tidak menyebut nama Hang Tuah dizaman mereka menyerang melaka bandar hilir. Sila juga rujuk zaman pemerintahan Narai sebagai, Raja Ayuthia. Hari ini, sedikit sebanyak kita sudah mula tahu siapa itu Laksemana Hang Tuah.
Hari ini pun, banyak duit syiling lama boleh ditemui di pelabuhan Kuala Kedah. Gambar ini dihantar kepada kami oleh seorang pembaca setia blog ini. Many thanks !
Makam Sultan Muhiyuddin Mansor Syah ibni Sultan Mahmud Syah di Pulau Langkawi yang dilabelkan sebagai,"..makam purba milik seorang wanita" ! ! Sultan Muhiyuddin Mansor Syah adalah ayahanda kepada Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Ligor dan bergelar Boromoraja Ekataat V di Ayuthia sebelum ia diserang puak Sukhothai Buddha pada tahun 1767. Baru lah betul susunan tahun kejadiannya !
3. Melaka yang kita megahkan hari ini bukanlah Melaka Bandar Hilir tetapi dengan nama lamanya Semenanjung Siam Melaka yang kita semua kenali sebagai Tanah Melayu hari ini.

"The land of Malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China." Tom Pires, Suma Oriental.
Semenanjung Malacca ialah tanah milik raja siam ye? Kalau raja Siam itu beragama islam logiklah juge..mmm barulah nak mula faham,"...and the whole of siam, Champa and thereabout is called china"? Patutlah Laksemana Cheng Ho yang beragama islam datang meronda di nusantara ini, siap singgah di Acheh menghantar loceng cakera dunia ke masjid disana, rupa-rupanya kawasan Maharaja China Ming, Yong Le.
Dimana pelabuhannya kalau tidak di Kuala Kedah? Hulu nya terletak di Hulu Melaka Pulau Langkawi Kedah. Lagi kontravesi bukan? tapi pun dimanakah istana sultan melaka bandar hilir, kalau ia benar-benar ada?..yang ada pun hanya replika dari cerita tahyul Hikayat Hang Tuah yang ditulis di zaman Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah menetap disana (kononnya menjadi penaung penulisan sejarah), patutlah ia tiada nama pengarang.
Kaedah yang digunakan mudah sahaja. Rampas manuskrip UUK dan pulangkan 100 lebih tahun kemudian. Mulakan penulisan semula sejarah bangsa baru yang dikenali sebagai melayu ini. Berikan segala macam sumber kepada penulisan ini. Rampas segala bukti sejarah Raja Monggol di India yang bergelar Syah Alam (lihat duit syiling zaman raja monggol india). Putuskan hubungan/kaitan dengan raja-raja disini. Pada masa akan datang itu (hari ini) kisah pembohongan ini dah lama terpahat, pasti sukar untuk dicabar lagi.
Perlu kita ingat dikatakan banyak penulisan melayu terhasil dizaman ini dengan bantuan kewangan dari penjajah Inggeris. Inggerislah yang memelayukan bahasa melayu menjadi bangsa melayu hari ini melalui Blumenbach's racial classification system, menukar semenanjung Siam Melaka menjadi Semenanjung Tanah Melayu.
Jangan salahkan rakyat indonesia yang membakar bendera Malaysia dan membaling telor kearah Kedutaan Malaysia baru-baru ini kerana mereka tidak mengklasifikasikan diri mereka sebagai Melayu kerana bagi mereka Melayu itu bahasa, bukannya bangsa ! Mereka mengklasifikasikan diri mereka menurut suku@rumpun, ie Jawa, Sunda, Bali, Acheh, Madura, dll, dan bangsanya ialah bangsa Indonesia. Di Malaysia suku@rumpun itu tenggelam semuanya menjadi melayu ! Apabila sesaorang itu memeluk agama islam, jadinya istilah, masuk melayu!!
Akhirnya, Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah mengakui bahawa Raja Siam Ligor Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, adalah seorang yang beragama Islam dan baginda adalah abang ipar kepada Paduka Seri Sultan Nai Nal (Zainal) Adilin (Datuk Seri Bongsu) yang berjawatan Perdana Menteri Kedah (rujuk salasilah dibawah dan UUK ms 40 dan 47).

Muka surat 40 dan 47, manuskrip Undang-Undang Kedah. Hari ini pun yang menetap di istana Anak Bukit adalah DYMM Sultan Kedah. Sekiranya Paduka Seri bongsu hanya berjawatan Perdana Menteri Kedah, siapa pula yang menjadi Raja ketika itu?

Khalifah Syarif Abu Bakar Syah ini lah yang bergelar Yam Tuan Kedah @ Yang Di Pertuan Kedah...sah dan sahih, terang lagi bersuluh. Hikayat Patani menyebut baginda sebagai Raja Bakar.. hahaha..tetapi mereka tidak tahu baginda timbul dari mana ! Peminat setia blog ini dah lama dah tahu ! Jelasnya, Yang Di Pertuan Kedah bukanlah Sultan Kedah tetapi 2 individu yang berbeza, satu dibawah kuasa yang diatas.

Pada masa itu dialah raja ! Manuskrip Undang-Undang Kedah muka surat 42 dan 43.

Terima kasih tidak terhingga kepada penyokong kami yang terdiri dari pembaca blog ini dan menjadi ahli persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah. Saya berdoa semoga Allah sentiasa melindungi tuan-tuan kerana menegakkan kebenaran agama NYA. Teruskan kajian saudara dalam usaha mencari kebenaran, ibarat jihad kejalan Allah.
Selamat Berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ini !
PS: (Ini untuk orang tertentu saja) Hang kata aku bukan pakar sejarah, bukan pakar tahun hijrah dan masihi, akan tetapi yang bukan pakar ni la juga yang pi bongkag sejarah bangsa Melayu, cari fakta dan bukti baru... saja aku nak bagi hang kerja sikit sb dok makan gaji buta lama dah, pangkat dapat dah, makan angin p tengok tempat sejarah lama dah.
Aku nak tanya skit, awat hang tak pi bongkag sejarah realiti ni lebih dulu pada aku kalau hang kata hang pakar????Yang keduanya aku tak kelapag aih apa pingat pun dari Kedah ni. Waris Yang Di Pertuan Kedah nak terima pingat dari waris Perdana Menteri Kedah? dah jadi terbalik kot?...jatuh la standard keluarga kami. Hang lain la.
Monday, July 20, 2009
Siam Ramadhan
UPDATED
"For Muslims, Ramadan is a time for inner reflection and devotion to God. The Siam Ramadan, or fasting, is intended to teach patience and self-control as well as to remind one of the less fortunate. In Saudi Arabia in previous years, housing units and furnishings were given away to the poor and some prisoners, whose cases were unrelated to crimes of terrorism or drug trafficking, received Royal clemency."
Untuk keratan diatas sila baca di sini,
http://www.saudi-us-relations.org/articles/2007/nid/070913-ramadan-begins.html
Kalau siam di zaman dahulu itu beragama Buddha, seperti tanggapan ramai, kenapakah berpuasa itu dikenali sebagai Siam Ramadhan di Arab Saudi? Ini kita boleh renungkan. Kita tahu bahawa bangsa Siam pernah digelar oleh mereka di timur tengah sebagai Sumur-ul-Amir, satu bangsa keturunan raja, darjat yang tinggi. Raja manakah itu? tak lain tak bukan adalah Raja Iskandar Zulkarnain yang membawa ketamadunan ke India, nusantara dan negeri Cina.

Jikapeta diatas dijadikan rujukkan, kitalah bangsa di Benua Siam dengan rumpun yang pelbagai. Teks Undang-Undang Kedah tidak menyebut negeri Siam tetapi menyebut Benua Siam. Kalau hari ini kita katakan dalam ruang sempadan peta Malaysia, "Malays is Malaysian". Jadinya, dengan merujuk kepada peta tahun 1730 diatas "Siam tentulah Siamese". Kita lah rakyat Benua Siam itu, ia tidak terhad kepada raja-raja sahaja. Kita adalah warga benua Siam itu dari pelbagai rumpun yang tinggal didalam benuanya seperti Jawa,Acheh, Minang, Bugis, Sunda, Malanau, Dayak,dll. Jika dulu kita dikenali sebagai Siam, tetapi hari ini kita dikenali sebagai Melayu, Melayu yang terdiri dari pelbagai rumpun. Melayu pada zaman dahulu adalah bahasa untuk menyampaikan syiar islam di seluruh nusantara dan jawi pula adalah tulisannya. Hari ini, Melayu telah menjadi bangsa dan rumi pula adalah teks tulisannya.

Adat raja-raja di BENUA SIAM, diatas itu lah petanya. Meminang dengan tepak sireh dan cincin sebentuk pun adat siam?. Yang mana dahulu, yang mana kemudian, Siam ke Melayu? Bagi kami, Melayu itu rakyat benua siam asalnya.Sila klik untuk besarkan.
Kedatangan Raja Merong Mahawangsa yang bergelar Sultan Mudzaffar Syah I ke no-san-ta-ra bermaksud, pucuk-muda-mula-bercambah (pucuk muda ialah syiar islam) adalah diatas perintah Maharaja Cina Sai Tee Sung yang telah diislamkan oleh Saad bin Waqas dalam tahun 650 masihi. Jelasnya, jika ulamak dan syiar islam telah sampai ke negeri Cina, bahasa Arab sudah pasti turut di pelajari disana. Adakah orang siam ini kuat islammya dan turut menggunakan perkataan Arab untuk merujuk kepada bangsa mereka yang dikatakan warak? Sebagai contoh didalam UUK, keturunan Raja Besar Benua Siam Islam ini turut menggunakan gelaran Maulana dan Khalifah. Mengenai undang-undang pula, sesiapa yang tidak berpuasa, sembahyang lima waktu dan sembahyang jumaat "..apabila ia keras (melawan), suruh tangkap dan bawa ke masjid,kekang lehernya",ms18. Banyak lagi contoh-contoh lain yang terdapat dalam UUK.

Illustrasi Sheikh Huang Tee yang dipetik dari blog sejarah maharaja China. Dari benih manakah Sheikh ni berjambang? Setahu kami orang china ni jangan kata nak berjambang, nak bermisai pun payah.
Menurut wasiat dari TNL Kassim, Maharaja Cina Sai Tee Sung tidak terkejut dengan kedatangan Saad bin Waqas untuk menyebarkan syiar islam. Rupa-rupanya, mereka di cina ketika itu masih lagi mengamalkan agama Allah tinggalan zaman Sheikh Huang Tee (yang bertindak membakar buku-buku ajaran Confucius). Sheikh Huang Tee (Huang Tee bermaksud maharaja) adalah juga dari keturunan Raja Iskandar Zulkarnain. Setelah diislamkan oleh Saad bin Waqas dalam tahun 650m, Sai Tee Sung telah mengutuskan cucunya Raja Merong Mahawangsa untuk menyebarkan syiar islam kenusantara. Cucu baginda Merong Mahawangsa iaitu Khalifah Sayyidina Ali ketika menjadi Raja di Acheh telah bertindak menulis Undang Undang Kedah dalam tahun 812 masihi/222hijrah.

Muka surat terakhir UUK. Sial klik untuk besarkan.

HMMW ialah ringkasan untuk Hikayat Merong Maha Wangsa, klik untuk besarkan. Jelas, bukan raja thai yang membuka negeri Siam tetapi raja siam islam. Sila klik untuk besarkan.
Semakin jelas kepada kita dalam artikel kami sebelum ini bahawa bangsa Siam bukanlah bangsa thai yang mana hari ini memerintah di Thailand. Bagi kami bangsa Thai adalah penjajah negeri Siam islam bermula dalam tahun 1767 melalui Raja Thai Buddha, Rama I Yotfa Chulalok. Pada mulanya, mereka memerentah tanpa menukar nama negara Siam kepada Thailand secara resmi. Oleh itu kita menyangka bahawa Siam itu beragama Buddha dan bertindak menyerang Patani, Kedah sekitar tahun 1800an dahulu. BUKAN SIAM YANG MENYERANG KITA, TETAPI PUAK SUKHOTHAI PENJAJAH NEGERI SIAM ISLAM ! Dengan bantuan penjajah Inggeris mereka memusnahkan tinggalan sejarah kita yang mana kini sudah mula ditemui semula di Lembah Bujang.
Mereka bertindak kejam dengan membunuh waris, walaupun masih dalam kandungan ibu. Ini adalah tindakan puak yang tidak bertamaddun yang berjaya beroleh kuasa lalu mahu kekal dengan kuasa itu. Mereka membunuh Khalifah Syarif Abu bakar Syah di istana Kota Meang Kuang dalam tahun 1821 namun gagal membunuh anakandanya Sultan MudZaffar Syah III kerana baginda bersemayam di istana Kuala Kangsar. Tentangan hebat di berikan oleh Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang, cucu Khalifah Syarif Abu Bakar Syah. Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah II yang dikatakan Sultan Kedah telah melarikan diri ke melaka dengan bantuan Inggeris.
Puak musuh thai penjajah negeri Siam ini berasal dari puak Suk-kho-thai, bermaksud puak-musuh-kafir. Hingga ke hari ini orang-orang Siam di kedah masih menyebut kafir dengan sebutan tai. Thai kemudiannya menukar nama negara Siam Islam kepada Thailand sempena nama bangsa mereka. Hari ini setelah rakyat mereka mengetahui sejarah sebenar, mereka membuat demonstrasi jalanan, ahli politik mereka turut mengetahui sejarah realiti, mulalah mereka sibuk ingin menukar nama Thailand kepada Siam.Mereka lupa satu perkara, Siam dahulunya adalah sebuah kerajaan islam.
"Satu hal yang agak anih ialah di antara penuduknya terdapat ramai orang keturunan Melayu (tetapi tidak boleh bercakap Melayu lagi). Terdapat banyak kampung Melayu, dan tidak kurang masjid-masjid di kawasan Ayyuthaya."
http://business.fortunecity.com/rocke/24/thai5.html
Semua ini dulunya dilakukan dengan pertolongan penjajah Inggeris yang sememangnya ingin menjatuhkan Empayar Islam Benua Siam Kedah dan empayar islam yang lain. Di peringkat dalaman penjajah Inggeris mendapat sokongan raja-raja Melayu yang di lantik oleh mereka (memerintah negeri-negeri Selat). Kami katakan disini bahawa Raja-raja Melayu yang dilantik penjajah Inggeris dan thai telah engkar kepada Yang Di Pertuan Kedah (hari ini Yang Di Pertuan Agong) ketika itu, demi tamakkan kuasa dan harta.
Penjajah Inggeris pula menamakan tanah jajahan ini sebagai Tanah Melayu pada hal peta Portugis dan Belanda (sebelum kedatangan Inggeris) jelas menunjukkan nama semenanjung ini sebagai Semenanjung Siam Melaka. Elok sangat la begitu pada pandangan mereka setelah dikerat dua, satu diberi nama thaiLAND dan satu lagi di namakan TANAH Melayu.

Peta semenanjung dizaman penjajahan Inggeris (sudah dikenali sebagai Malaya) masih menunjukkan wilayah di utara semenanjung berada di bawah penguasaan Yang Di Pertuan Kedah hingga ke Ser Genting Kra (bukan negeri-negeri Selat).
Terdahulu mereka telah menjatuhkan Empayar Monggol Islam di India dan sudah tiada halangan bagi mereka mencaturkan semula sejarah negara kita. Queen mereka di nobatkan sebagai Ratu India. Adakah semua ini tohmahan kosong saja dari kami. Ingin tahu konspirasi mereka dengan lebih lanjut dan teliti, sila singgah untuk membaca dan menonton video YouTube di "The Malay Press" (link di kanan) dan "mistisfiles" di url berikut...(excellant reading materials !), http://mistisfiles.blogspot.com/
Ps : Genggam bara api biar sampai jadi arang. Kita pakat dedahkan semua komplot mereka di masa lalu. Jangan jadi sejarawan pak turut sahaja !
"For Muslims, Ramadan is a time for inner reflection and devotion to God. The Siam Ramadan, or fasting, is intended to teach patience and self-control as well as to remind one of the less fortunate. In Saudi Arabia in previous years, housing units and furnishings were given away to the poor and some prisoners, whose cases were unrelated to crimes of terrorism or drug trafficking, received Royal clemency."
Untuk keratan diatas sila baca di sini,
http://www.saudi-us-relations.org/articles/2007/nid/070913-ramadan-begins.html
Kalau siam di zaman dahulu itu beragama Buddha, seperti tanggapan ramai, kenapakah berpuasa itu dikenali sebagai Siam Ramadhan di Arab Saudi? Ini kita boleh renungkan. Kita tahu bahawa bangsa Siam pernah digelar oleh mereka di timur tengah sebagai Sumur-ul-Amir, satu bangsa keturunan raja, darjat yang tinggi. Raja manakah itu? tak lain tak bukan adalah Raja Iskandar Zulkarnain yang membawa ketamadunan ke India, nusantara dan negeri Cina.

Jikapeta diatas dijadikan rujukkan, kitalah bangsa di Benua Siam dengan rumpun yang pelbagai. Teks Undang-Undang Kedah tidak menyebut negeri Siam tetapi menyebut Benua Siam. Kalau hari ini kita katakan dalam ruang sempadan peta Malaysia, "Malays is Malaysian". Jadinya, dengan merujuk kepada peta tahun 1730 diatas "Siam tentulah Siamese". Kita lah rakyat Benua Siam itu, ia tidak terhad kepada raja-raja sahaja. Kita adalah warga benua Siam itu dari pelbagai rumpun yang tinggal didalam benuanya seperti Jawa,Acheh, Minang, Bugis, Sunda, Malanau, Dayak,dll. Jika dulu kita dikenali sebagai Siam, tetapi hari ini kita dikenali sebagai Melayu, Melayu yang terdiri dari pelbagai rumpun. Melayu pada zaman dahulu adalah bahasa untuk menyampaikan syiar islam di seluruh nusantara dan jawi pula adalah tulisannya. Hari ini, Melayu telah menjadi bangsa dan rumi pula adalah teks tulisannya.
Adat raja-raja di BENUA SIAM, diatas itu lah petanya. Meminang dengan tepak sireh dan cincin sebentuk pun adat siam?. Yang mana dahulu, yang mana kemudian, Siam ke Melayu? Bagi kami, Melayu itu rakyat benua siam asalnya.Sila klik untuk besarkan.
Kedatangan Raja Merong Mahawangsa yang bergelar Sultan Mudzaffar Syah I ke no-san-ta-ra bermaksud, pucuk-muda-mula-bercambah (pucuk muda ialah syiar islam) adalah diatas perintah Maharaja Cina Sai Tee Sung yang telah diislamkan oleh Saad bin Waqas dalam tahun 650 masihi. Jelasnya, jika ulamak dan syiar islam telah sampai ke negeri Cina, bahasa Arab sudah pasti turut di pelajari disana. Adakah orang siam ini kuat islammya dan turut menggunakan perkataan Arab untuk merujuk kepada bangsa mereka yang dikatakan warak? Sebagai contoh didalam UUK, keturunan Raja Besar Benua Siam Islam ini turut menggunakan gelaran Maulana dan Khalifah. Mengenai undang-undang pula, sesiapa yang tidak berpuasa, sembahyang lima waktu dan sembahyang jumaat "..apabila ia keras (melawan), suruh tangkap dan bawa ke masjid,kekang lehernya",ms18. Banyak lagi contoh-contoh lain yang terdapat dalam UUK.

Illustrasi Sheikh Huang Tee yang dipetik dari blog sejarah maharaja China. Dari benih manakah Sheikh ni berjambang? Setahu kami orang china ni jangan kata nak berjambang, nak bermisai pun payah.
Menurut wasiat dari TNL Kassim, Maharaja Cina Sai Tee Sung tidak terkejut dengan kedatangan Saad bin Waqas untuk menyebarkan syiar islam. Rupa-rupanya, mereka di cina ketika itu masih lagi mengamalkan agama Allah tinggalan zaman Sheikh Huang Tee (yang bertindak membakar buku-buku ajaran Confucius). Sheikh Huang Tee (Huang Tee bermaksud maharaja) adalah juga dari keturunan Raja Iskandar Zulkarnain. Setelah diislamkan oleh Saad bin Waqas dalam tahun 650m, Sai Tee Sung telah mengutuskan cucunya Raja Merong Mahawangsa untuk menyebarkan syiar islam kenusantara. Cucu baginda Merong Mahawangsa iaitu Khalifah Sayyidina Ali ketika menjadi Raja di Acheh telah bertindak menulis Undang Undang Kedah dalam tahun 812 masihi/222hijrah.
Muka surat terakhir UUK. Sial klik untuk besarkan.
HMMW ialah ringkasan untuk Hikayat Merong Maha Wangsa, klik untuk besarkan. Jelas, bukan raja thai yang membuka negeri Siam tetapi raja siam islam. Sila klik untuk besarkan.
Semakin jelas kepada kita dalam artikel kami sebelum ini bahawa bangsa Siam bukanlah bangsa thai yang mana hari ini memerintah di Thailand. Bagi kami bangsa Thai adalah penjajah negeri Siam islam bermula dalam tahun 1767 melalui Raja Thai Buddha, Rama I Yotfa Chulalok. Pada mulanya, mereka memerentah tanpa menukar nama negara Siam kepada Thailand secara resmi. Oleh itu kita menyangka bahawa Siam itu beragama Buddha dan bertindak menyerang Patani, Kedah sekitar tahun 1800an dahulu. BUKAN SIAM YANG MENYERANG KITA, TETAPI PUAK SUKHOTHAI PENJAJAH NEGERI SIAM ISLAM ! Dengan bantuan penjajah Inggeris mereka memusnahkan tinggalan sejarah kita yang mana kini sudah mula ditemui semula di Lembah Bujang.
Mereka bertindak kejam dengan membunuh waris, walaupun masih dalam kandungan ibu. Ini adalah tindakan puak yang tidak bertamaddun yang berjaya beroleh kuasa lalu mahu kekal dengan kuasa itu. Mereka membunuh Khalifah Syarif Abu bakar Syah di istana Kota Meang Kuang dalam tahun 1821 namun gagal membunuh anakandanya Sultan MudZaffar Syah III kerana baginda bersemayam di istana Kuala Kangsar. Tentangan hebat di berikan oleh Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang, cucu Khalifah Syarif Abu Bakar Syah. Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah II yang dikatakan Sultan Kedah telah melarikan diri ke melaka dengan bantuan Inggeris.
Puak musuh thai penjajah negeri Siam ini berasal dari puak Suk-kho-thai, bermaksud puak-musuh-kafir. Hingga ke hari ini orang-orang Siam di kedah masih menyebut kafir dengan sebutan tai. Thai kemudiannya menukar nama negara Siam Islam kepada Thailand sempena nama bangsa mereka. Hari ini setelah rakyat mereka mengetahui sejarah sebenar, mereka membuat demonstrasi jalanan, ahli politik mereka turut mengetahui sejarah realiti, mulalah mereka sibuk ingin menukar nama Thailand kepada Siam.Mereka lupa satu perkara, Siam dahulunya adalah sebuah kerajaan islam.
"Satu hal yang agak anih ialah di antara penuduknya terdapat ramai orang keturunan Melayu (tetapi tidak boleh bercakap Melayu lagi). Terdapat banyak kampung Melayu, dan tidak kurang masjid-masjid di kawasan Ayyuthaya."
http://business.fortunecity.com/rocke/24/thai5.html
Semua ini dulunya dilakukan dengan pertolongan penjajah Inggeris yang sememangnya ingin menjatuhkan Empayar Islam Benua Siam Kedah dan empayar islam yang lain. Di peringkat dalaman penjajah Inggeris mendapat sokongan raja-raja Melayu yang di lantik oleh mereka (memerintah negeri-negeri Selat). Kami katakan disini bahawa Raja-raja Melayu yang dilantik penjajah Inggeris dan thai telah engkar kepada Yang Di Pertuan Kedah (hari ini Yang Di Pertuan Agong) ketika itu, demi tamakkan kuasa dan harta.
Penjajah Inggeris pula menamakan tanah jajahan ini sebagai Tanah Melayu pada hal peta Portugis dan Belanda (sebelum kedatangan Inggeris) jelas menunjukkan nama semenanjung ini sebagai Semenanjung Siam Melaka. Elok sangat la begitu pada pandangan mereka setelah dikerat dua, satu diberi nama thaiLAND dan satu lagi di namakan TANAH Melayu.

Peta semenanjung dizaman penjajahan Inggeris (sudah dikenali sebagai Malaya) masih menunjukkan wilayah di utara semenanjung berada di bawah penguasaan Yang Di Pertuan Kedah hingga ke Ser Genting Kra (bukan negeri-negeri Selat).
Terdahulu mereka telah menjatuhkan Empayar Monggol Islam di India dan sudah tiada halangan bagi mereka mencaturkan semula sejarah negara kita. Queen mereka di nobatkan sebagai Ratu India. Adakah semua ini tohmahan kosong saja dari kami. Ingin tahu konspirasi mereka dengan lebih lanjut dan teliti, sila singgah untuk membaca dan menonton video YouTube di "The Malay Press" (link di kanan) dan "mistisfiles" di url berikut...(excellant reading materials !), http://mistisfiles.blogspot.com/
Ps : Genggam bara api biar sampai jadi arang. Kita pakat dedahkan semua komplot mereka di masa lalu. Jangan jadi sejarawan pak turut sahaja !
Thursday, July 16, 2009
Tembaga Lama
Seorang petani yang sedang mengerjakan sawahnya di Kedah telah menemui 2 biji tembikar cina tertanam di dalam tanah. Beliau telah berjaya mengeluarkan tembikar tersebut dari lumpur sawah padinya. Apabila di buka, satu dari tembikar tersebut di dapati kosong (mengandungi pasir sahaja) sementara sebiji lagi mengandungi 2 kepingan tembaga berikut (lihat gambar).
Lalu kami pun berhubung dengan mereka yang sedikit sebanyak boleh menafsir siapa dan apakah tujuan tembaga ini di tanam. Maklumat yang kami dapati ia di tanam untuk generasi akan datang oleh mereka yang kelihatan berjubah dan memakai songkok hitam dengan tali di tengah-tengah. Jubah mereka ini berwarna hitam dan keemasan sementara rupa paras seperti orang cina zaman dahulu. Bagi kami maklumat ini hanyalah sekadar renungan pembaca sahaja. Wallahualam.
Namun pembacaan kami diatas kerajaan maharaja cina (kaizer) dizaman dahulu sebenarnya luas hingga ke nusantara (no-san-ta-ra bermaksud pucuk-muda-mula -bercambah yakni, syiar islam). Ia bermula semenjak zaman Raja Iskandar Zulkarnain lagi lalu membawa kepada keturunannya Sheikh Huang Ti (sheikh adalah ulama dan huang ti adalah gelaran maharaja cina). Tidak hairanlah Raja Merong Mahawangsa pula dihantar ke Kedah pada zaman dinasti Tang dan 600 tahun kemudiannya dizaman dinasti Ming Laksemana Cheng Ho masih lagi mengawal/meronda perairan di nusantara dan Selat Melaka ini. Mereka-mereka ini baru kini sahaja kita ketahui beragama Islam sedangkan sewaktu sejarah dipelajari di tahun 70an, keislaman Cheng Ho langsung tidak pernah disebut.
Kami cuba mendapatkan tafsiran dari mereka yang mahir bertulis dalam bahasa cina namun mereka gagal membuat sebarang tafsiran. Mungkin kami berjumpa dengan mereka yang tidak pandai menafsir. Ada sesiapa yang boleh membantu?
Can somebody help to decipher this writting?



Lalu kami pun berhubung dengan mereka yang sedikit sebanyak boleh menafsir siapa dan apakah tujuan tembaga ini di tanam. Maklumat yang kami dapati ia di tanam untuk generasi akan datang oleh mereka yang kelihatan berjubah dan memakai songkok hitam dengan tali di tengah-tengah. Jubah mereka ini berwarna hitam dan keemasan sementara rupa paras seperti orang cina zaman dahulu. Bagi kami maklumat ini hanyalah sekadar renungan pembaca sahaja. Wallahualam.
Namun pembacaan kami diatas kerajaan maharaja cina (kaizer) dizaman dahulu sebenarnya luas hingga ke nusantara (no-san-ta-ra bermaksud pucuk-muda-mula -bercambah yakni, syiar islam). Ia bermula semenjak zaman Raja Iskandar Zulkarnain lagi lalu membawa kepada keturunannya Sheikh Huang Ti (sheikh adalah ulama dan huang ti adalah gelaran maharaja cina). Tidak hairanlah Raja Merong Mahawangsa pula dihantar ke Kedah pada zaman dinasti Tang dan 600 tahun kemudiannya dizaman dinasti Ming Laksemana Cheng Ho masih lagi mengawal/meronda perairan di nusantara dan Selat Melaka ini. Mereka-mereka ini baru kini sahaja kita ketahui beragama Islam sedangkan sewaktu sejarah dipelajari di tahun 70an, keislaman Cheng Ho langsung tidak pernah disebut.
Kami cuba mendapatkan tafsiran dari mereka yang mahir bertulis dalam bahasa cina namun mereka gagal membuat sebarang tafsiran. Mungkin kami berjumpa dengan mereka yang tidak pandai menafsir. Ada sesiapa yang boleh membantu?
Can somebody help to decipher this writting?




Gambar-gambar ekskavasi terkini di Sg Batu, Lembah Bujang, Merbok Kedah
Kerja-kerja di jalankan oleh Pusat Penyelidikan Arkeologi Global, Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang. Sama-sama kita saksikan (klik untuk besarkan imej),








/>




Tuanku Nai Long Kasim, Waris Mutlak Yang Di Pertuan Kedah bersama Tuanku Nai Long Jaafar turut hadir untuk melihat kesan-kesan sejarah yang dieksvakasi. Dihadapan beliau adalah ketinggian aras yang telah ditimbus. Lihat pokok kelapa sawit yang lebih tinggi dari pohon yang lain


Terkini,inilah yang ditemui terkambus sedalam 1-2 meter..




Lihat tebing pada kiri dan kanan gambar atas dan bawah, ia membukit pada ketinggian 1 meter seperti dikambus. Kawasan ini hari ini adalah ladang kelapa sawit.













Tuanku Nai Long Kasim, Waris Mutlak Yang Di Pertuan Kedah bersama Tuanku Nai Long Jaafar turut hadir untuk melihat kesan-kesan sejarah yang dieksvakasi. Dihadapan beliau adalah ketinggian aras yang telah ditimbus. Lihat pokok kelapa sawit yang lebih tinggi dari pohon yang lain


Terkini,inilah yang ditemui terkambus sedalam 1-2 meter..




Lihat tebing pada kiri dan kanan gambar atas dan bawah, ia membukit pada ketinggian 1 meter seperti dikambus. Kawasan ini hari ini adalah ladang kelapa sawit.

Subscribe to:
Posts (Atom)