Tuesday, June 24, 2008

BE-RUAS BERMAKSUD, PUAK-KAYA

Kami bersyukur dan berterima kasih diatas emel yang kami terima dimana ramai pembaca dan peminat sejarah akhirnya menjumpai sesuatu yang amat bernilai dalam penulisan sejarah diblog ini. Bukanlah tujuan kami untuk mempengaruhi minda saudara pembaca, sekadar menceritakan semula sejarah realiti dengan petunjuk dari sedikit ilmu yang ada.

Saudara/i pembaca berhak untuk membuat penilaian sendiri dengan merujuk kepada mana-mana rujukkan lain atau pengalaman yang telah sedia ada. Bagi kami, yang akan menunjuk kebenaran kepada saudara/i ialah Allah swt juga, bukannya kami kerana itulah kebenaran agamanya, zaman Empayar Islam milikNya.

Namun begitu, bukti-bukti sejarah kita zaman dahulu masih ada dan harus di kaji dan dilihat semula. Pada masa yang sama waris-warisnya juga masih ada untuk menceritakan semula sejarah realiti sebagaimana ia pernah berlaku disatu ketika dahulu.

Baru-baru ini kami di hubungi oleh saudara Salmi mengenai satu artikel di akhbar Kosmo! bertajuk ‘Teruskan penerokaan artifak di Beruas” . Sila saudara/i rujuk dibawah.

Sila klik untuk membesarkan imej diatas

Kami amat bersetuju dengan penulis artikel tersebut memandangkan banyak makam-makam lama sejarah kita terpinggir dengan begitu sahaja terutama sekali di Beruas. Ini berikutan tindakan pemerentah dahulu yang menjemput penjajah Inggeris membuka ladang-ladang getah dan penempatan baru tanpa menghiraukan samada ia tapak bersejarah atau tidak. Dengan sebab itulah, hari ini kita mendapati banyak makam-makam lama yang bersejarah milik kita berada ditengah laman rumah penduduk, dalam dusun, dalam ladang getah dsbnya.

Jemputan untuk membuka ladang-ladang getah tanpa menghiraukan kesan-kesan sejarah dikawasan-kawasan Lubuk Pusing Sungai Merbok menyebabkan Makam Raja Merong Mahawangsa berada dalam ladang getah.

Di Malaysia hari ini seolah-olah ada trend dimana peninggalan sejarah tidak begitu dititikberatkan sehingga ia terhad kepada pengkaji tertentu sahaja. Jangan katakan peningalan sejarah yang lama, yang agak terbaru pun di buang/dimusnahkan begitu sahaja tanpa memikirkan apakah generasi akan datang akan dapat berpeluang menikmati atau mengetahui mengenai sesuatu sejarah itu. Di Pulau Pinang, contohnya keretapi tram membawa penumpang sepertimana di San Francisco tidak ada lagi untuk kita generasi hari ini melihatnya, namun nama dan laluannya masih ada.

Perumahan kakitangan kerajaan di Jalan Pegawai, Alor Setar dirobohkan dan didirikan kompleks kedai 3 tingkat dan nama jalan pun turut ditukar. Penulis berpendapat banyak kesan sejarah kita walaupun masih baru lebih baik dikekalkan. Diatas nama pembangunan untuk rakyat, kerajaan harus membina bandar baru di tempat lain demi untuk membesarkan kawasan bandar. Setakat ini di Sungai Petani yang pesat membangun belum lagi berlaku tindakan sedemikian rupa.

Berbalik kepada sejarah Bruas, dikawasan makam-makam peninggalan sejarah ini bukanlah terdapat satu makam sahaja tapi terdiri dari banyak makam-makam lain yang telah dibuang batu nesannya untuk dijadikan penempatan baru penduduk. Namun begitu bagi makam-makam yang unik rekabentuk seperti berbatu nisan Acheh, ia tidak diusik walaupun generasi hari ini yang tinggal disitu tidak lagi mengetahui makam siapakah itu.

Situasi sebegini samalah sepertimana yang berlaku di Sungai Mas dimana ditemui Istana Raja Merong Mahawangsa yang diletupkan oleh tentera Thai antara tahun 1876-1881 sewaktu mereka menjajah Kedah, Istana Kota Naga yang kini menjadi ladang getah, Istana Kota Mengkuang (Meang Kuang bermaksud Nagara luas) yang dijadikan kuari, Istana Pinang Tunggal (jadi permaisuri tunggak Negara) telah dijadikan loji air.

Seterusnya Istana Raja Merong Mahawangsa bergelar Sultan Madzaffar Syah I di Sungai Mas, berhampiran Kota Kuala Muda telah dijadikan penempatan penduduk, Istana Bukit Tereh di Johor yang turut dijadikan loji air, Istana Kota Aur, Kota Sarang Semut, Kota Raja Kuala Ruman, Istana Pulau Tiga di Bandar Laguna Merbok Sungai Petani yang kini hanya tinggal sebutan nama sahaja (tiada papantanda) walaupun kesannya masih ada dan banyak lagi contoh-contoh yang boleh kami berikan.

Sekitar tahun 1821, Istana Pulau Tiga ini masih ada kerana Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah pernah tinggal buat sementara waktu (melarikan diri dari Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang) sebelum berangkat ke Pulau Pinang dan seterusnya ke Melaka. Kemudian, sekitar tahun 1876, Sultan Jaafar Mad Azam Syah pernah juga bersemayam disitu sebelum berlepas ke Merbok dimana baginda ditangkap, di siksa di Ruat, dan dibunuh di Gurun.


Pintu Gerbang Kota Kuala Muda dengan kesan pahat pada ‘arch’ nya. Adalah dipercayai asalnya terdapat tulisan kalimah Syahadah pada kesan tersebut.

Lambang teratai ini sama rekabentuknya dengan rekabentuk teratai di dalam Istana Raja Monggol India dan juga di Masjid Xian di China. Sila saudara/i baca artikel Raykinzoku Fotopages di link sebelah kanan mengenai lawatan beliau ke china baru-baru ini.

Tidak mungkin penduduk dizaman dahulu sekadar memberikan nama pada kota, namun kotanya tidak ada. Janganlah kita ingat orang-orang kita dahulu malas dan bodoh sepertimana kata penjajah Inggeris dalam penulisan mereka. Angkara ini semua adalah kegiatan penjajah zaman dahulu yang berjaya menutup sejarah bangsa kita, bangsa yang telah lama bertamaddun dan hari ini dikenali sebagai Melayu. Sesungguhnya, bangsa Melayu hari ini banyak rumpunnya dan merupakan satu bangsa yang hebat sejarahnya semenjak zaman dahulu.

Shah Alam Bahadur as Muazzam,

Extremely rare tata mint silver rupee of Muazzam Syah, 1707, mughal Empire,

Di petik dari,

http://www.vcoins.com/ancient/ancientcoinscanada/store/listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=194

Apabila adanya kaitan sejarah kita dengan Raja Monggol India dalam berkerajaan, kita tak perlu hairan lagi kenapa ada Mamak Bendahara di Melaka, mengapa Tun Seri Lanang pengarang Sulalatus Salatin berketurunan India Muslim, begitu jugalah dengan raja-raja Patani.


Nai Hisbu Mad Azam Syah adalah cicit kepada Tok Temeng, Raja Gangga Nagara (Tei-meng, bermaksud tempat-kamu) yang membuka Gangga Nagara. Gan-ngga adalah dari bahasa Siam Kedah bermaksud, barang-perdagangan.

Tok Temeng hanyalah gelaran dalam bahasa Siam sahaja. Nama sebenar baginda ialah Tunku Mohammad Chan dan baginda memakai gelaran Sultan Mohammad Johan Syah III. (rujuk salasilah 2 dan 3). Maklumat terbaru yang kami temui dalam Adat Acheh, terdapat nama-nama jawatan yang mengendalikan perdagangan dan pelabuhan seperti Syahbandar Mutabar Chan, Seri Purba Chan, Nadhar Majelis Chan. Nama atau gelaran ini asalnya datang dari nama Tunku Mohammad Chan yang pernah memegang jawatan ini ketika usia baginda muda.

Baginda datang dari Acheh berserta pengikutnya untuk membuka lombong-lombong bijih disekitar Pantai Remis (re-meh bermaksud, kaya-perahu). Bonda baginda adalah Ratu Minye Acheh yang berkahwin dengan Tunku Nazreen (bergelar Ramesuan di Ayuthia). Ratu Minye Acheh adalah puteri raja Parsi berketurunan Arab yang beragama Islam. Dengan itu tidak hairanlah mereka berkuasa keatas Kedah dan Pasai sepertimana catatan pada batu nesan Ratu Minye Acheh (Gusta barubahsa...). Mereka tidak perlu menyerang Kedah atau semenanjong melaka kerana pemerentahnya bersaudara.

Batu nesan Ratu Minye Acheh (Gusta barubahsa...).

Nama Muhammad Syah ada termaktub dalam UUK, di ms 14. Kesilapan pengkaji sejarah kita barangkali ialah membaca secara terus sebagai satu nama. Ia sepatutnya, Sultan Rijaluddin ibni (bin) Muhammad Syah. Muhamad Syah ialah nama sebenar Tok Temong. Sultan Rijaluddin (1424-1428) inilah yang bergelar Parameswara Melaka dan bersemayam di Istana Kota Naga, Jitra Kedah. Parameswara bermaksud, bawa ditempatkan kamu kaya atau ringkasnya membawa orang-orang Kedah untuk berlombong bijih timah di Kota Lukud ketika itu. Lukut terletak berhampiran dengan Port Dickson dan dulunya berada dibawah Melaka. Lu-kut bermaksud, masyur-korek iaitu melombong bijih timah. Disinilah terdapat istana yang mana kemudiannya keturunan baginda iaitu Sultan Mahmud Syah Khalifatullah Akhirul Zaman bersemayam sewaktu belanda menyerang dalam tahun 1641 dahulu.


Bilakah zaman Sultan Rijaluddin itu? Tahun masihi 1414-1424 bukannya terkemudian. Sebab itu kami sebut ia ditulis berperingkat peringkat, tulis hari ini rujuk zaman pemerintah terdahulu. Penghujongnya, tercatata tahun 812 masihi (222 hijrah) tarikh mulanya undang-undang ditulis, kerana pada masa itulah tarikh asal UUK mula termaktub menjadi undang-undang, lebih dahulu dari zaman Sukhothai sekitar tahun 1100-1200 sahaja. Maharaja kita membuat penambahbaikkan mengikut zaman mereka memerintah namun tarikh mula-mula termaktubnya undang-undang itu tetap tidak ditukar.

Makam Sultan Rijaluddin bergelar Parameswara Melaka dan permaisurinya Puteri Lindungan Bulan di Kota Seputeh (sebenarnya Si Puteh). Putri Lindungan Bulan ini adalah adinda kepada Laksemana Cheng Ho yang beragama Islam, segak, puteh melepak lalu baginda digelar Si Puteh.

Sekiranya kita meneliti semula, ketika itu Semenanjong Tanah Melayu masih lagi bergelar Melaka. Dengan itu, minda kami mula terfikir zaman kegemilangan Melaka ketika itu berada di mana? Adakah berada di Melaka Bandar Hilir sekarang ini ATAU di Kedah (termasuk Beruas) atau seluruh semenanjong Melaka? Di permulaan manuskrip UUK, ia menceritakan suasana pelabuhan di Kedah lengkap dengan nama tempat (Tanjong Pauh, Ampang Jajar) yang masih ada hingga ke hari ini. Bagi kami, kemasyuran Melaka ketika itu bukan saja terletak di Pelabuhan Melaka malah seluruh Semenanjong Melaka (nama lama bagi semenanjong Tanah melayu).

Undang-undang Kedah dikatakan ditiru dari Undang-Undang pelabuhan Melaka, tetapi Melaka yang mana satu? Di Kuala Muda Kedah kami telah berjumpa dengan orang-orang China yang datang kesini lima ratus tahun yang lampau, wajah mereka mirip orang-orang melayu tempatan. Generasi mereka dahulu telah membawa batu yang diukir naga (seperti jenis batu pengisar tebu) dari negeri China. Mereka ini nampak gayanya bukan terdiri dari gelombang terakhir yang berhijrah ke Semenanjong Melaka. Batu pengiisar tebu turut juga ditemui di Beruas, bukan sahaja di Lembah Bujang.

Jika kita nilai semula angkatan Laksemana Cheng Ho untuk berjumpa dengan Sultan Rijaluddin yang bergelar Parameswara ini, dimanakah lokasi sebenarnya, di Melaka Bandar Hilir atau di Kota Naga? Sedangkan kita baru tahu Sultan Rijaluddin adalah adik ipar Cheng Ho melalui perkahwinan Sultan Rijaluddin dengan adindanya yang dikenali sebagai Puteri Lindungan Bulan (disebabkan putih kulitnya) . Lagi pun Laksemana Cheng Ho beragama Islam pun kita baru saja mengetahuinya.

Kalau benar pertemuan berlaku di Melaka Bandar Hilir, dimanakah Istana Sultan Melaka hari ini? Replika yang ada hari ini hanyalah berdasarkan kepada pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat sahaja, lalu dihasilkan rekabentuk istana tersebut. Kota yang ada di Bandar Hilir pula adalah Kota Portugis bukannya Kota Melaka. Kota melaka sebenarnya berada di Kota Lukut tetapi sudah pun dimusnahkan bangunannya. Pada ketika itu Lukut berada dibawah wilayah Melaka kerana Negeri Sembilan belum wujud lagi. Patutlah Istana Kota Naga boleh dimudikki melalui sungai ke Makam baginda Sultan Rijaluddin di Kota Seputeh.

Istana ini dimusnahkan oleh tentera thai sepanjang 5 tahun mereka mula menjajah Kedah (Terdahulu mereka telah membunuh Sultan Jaafar Muadzam Syah di Gurun Kedah dalam tahun 1876). Malah berhadapan pintu masuk jalan besar ke Kota Seputeh terdapat sebuah Wat Buddha. Mereka ini adalah keturunan dari tentera thai yang diarahkan berkampung disini sewaktu Kedah dijajah mereka antara tahun 1876-1881. Ingatlah, sebelum daripada tarikh 1876, tidak ada Wat Buddha di negeri Kedah ini. Mereka kekal beranak cucu disini dan menjadi rakyat Malaysia. Sewaktu mereka berada disini dahulu, jangan lah berdetik apa-apa bentuk penghinaan kepada Sultan Abdul Hamid kerana mereka diarah oleh raja thai di Bangkok untuk menjaga baginda memerentah di Kedah, dan dengan itu diwaktu inilah terhasil buku Al tarikh Salasilah Negeri Kedah yang karut itu. Bukan satu wat sahaja yang ada di kedah malah jumlah nya melebihi 10, di pelbagai lokasi demi menjaga kepentingan dan kekuasaan baginda.

Istana Kota Naga juga boleh dimudikki hingga ke Alor setar (belakang Istana Anak Bukit) dan seterusnya ke Kuala Kedah, pelabuhan yang dimaksudkan dalam UUK. Pun begitu banyak data dan rekod perkapalan lebih banyak merujuk kepada Melaka di Bandar Hilir. Mungkin, rekod perkapalan disini dimusnahkan oleh penjajah untuk membesarkan kewujudan Melaka Bandar Hilir. Walau apa sekali pun andaian kita hari ini, kita tetap dibawah satu kerajaan ketika itu dengan Bandar Hilir di Melaka dan ulunya terletak di Ulu Melaka, Pulau Langkawi Kedah.

PS: Kita sebagai orang Melayu hari ini (dulunya Siam) adalah satu bangsa yang telah lama hidup bertamaddun semenjak zaman Raja Iskandar Zulkarnain dan hari ini kita beragama Islam. Bangsa Siam islam ini digelar Summu Ul Amir oleh Raja Parsi Iskandar Zulkarnain yang bermaksud, satu bangsa darjat yang tinggi lagi mulia. Ketika Undang-undang Kedah milik kita termaktub sebagai undang-undang pada tahun 222 hijrah bersamaan 812 masihi di Acheh, kita sudah pun bertamaddun. Ketika itu, Raja bangsa musuh puak kafir masih lagi belum bertamaddun, masih tinggal dalam gua dan diatas pokok. Hanya meraka yang baru nak faham erti ketamadunan sahaja sememangnya tidak akan faham undang-undang orang yang telah lama bertamaddun kerana mereka tiada petunjuk dari ALLAH SWT.

Monday, June 23, 2008

PHE-RAQ (PERAK) BERMAKSUD, ABANG-YANG DIKASIHI

LE Magnificent E.T Supreme Roy de Siam (tidak berapa jelas). Nai Hisbu Muadzam Syah, wajahnya iras ayahandanya Zahiruddin Bahadur Syah (gambar bawah), Raja Monggol India- dipetik dari rekod Peranchis.

Raja Kota Beruas yang juga Maharaja Empayar Islam Benua Siam Kedah sekitar tahun penghujung tahun 1500 dan awal 1600 dahulu ialah Nai Hisbu Mad Azam Syah ibni Sultan Zahiruddin Bahadur Syah. Baginda Nai Hisbu bergelar Intharaja II di Ayuthia. Intaraja bermaksud, kamu-sebar nasihat (dakwah islamiyah).

Sebagai abang yang sulong, baginda Nai Hisbu (atau Syed Hisbullah) disayangi oleh 3 orang adinda lelaki nya iaitu Tengku Hassan (atau SANtubong), Tengku Shaari (Shaari panjang bergelar Sultan Alauddin Riayat Syah) dan Penggiran Mustapa Kecil Bongsu (Raja Brunei). Keempat-empat beradik mereka dikenali sebagai Sin-ga-po-ra bermaksud empat-taring-lelaki-duduk situ. Mereka menggelar abang sulong mereka sebagai Phe-raq, bermaksud abang-yang dikasihi. Be-ruas pula adalah juga dari bahasa Siam Kedah (bukan bahasa Thai) iaitu Bo-rois yang bermaksud, puak-kaya yakni merujuk kepada Raja Kota Beruas ketika itu.

Dari penyelidikkan kami, gelaran Mad Azam Syah ini adalah gelaran yang pernah digunakan oleh Raja Monggol India tetapi sudah di padamkan catatan ini dalam sejarah kita. Tidak menghairankan kerana Nai Hisbu adalah juga anakanda kepada Zahiruddin Bahadur Syah. Hari ini, gelaran ini masih diguna pakai dengan sedikit perbezaan ejaan (Muazzam Syah) oleh Tuanku Sultan Kedah.

Baginda Nai Hisbu Muadzam Syah telah dikahwinkan dengan sepupunya iaitu Nang Khun Wara Wangsa. Pada ketika itu Khun Warawangsa ibni Sultan Rijaluddin yang merupakan abang kepada Tunku Nur Aisyah (bonda Nai Hisbu, juga disebut Aisyah Begum dalam sejarah India) menjadi Syahbandar di Kota Setar.

Ini sekali gus membuktikan Kota Setar (hari ini Bandaraya Alor Setar) wujud jauh lebih awal dari tahun yang diwartakan oleh kerajaan negeri Kedah, kononnya dikatakan bermula dari zaman Sultan Muhammad Jiwa Nai Nal Adilin menjadi Sultan Kedah. Sebenarnya baginda bukan sebagai Sultan Kedah tetapi sebagai Perdana Menteri Kedah sahaja, bergelar Paduka Seri Bongsu .

Khun Warawangsa ini dikenali dalam sejarah Kedah sebagai ‘Langkasuka’. Sebagai bapa saudara, Pak Lang adalah panggilan anak saudaranya Nang Che Yam yang kemudiannya ditabal menjadi Raja Patani (lihat salasilah 2). Dengan itu Lang-ka-su-ka dalam bahasa Siam Kedah bermaksud, Pak Lang-bawa-barang-dagangan.

Jika kita kaitkan nama anakanda Nai Hisbu yang sulong yang bergelar Sri Su Tammaraja di Ayuthia. Siapakah itu Sri Su Tammaraja ini? Tak lain tak bukan ialah Sultan Mahmud Syah Melaka Khlifatullah Akhirul Zaman. Baginda Sultan Mahmud Syah ketika muda pernah menjadi raja di Seri Lanka yakni Ceylon. Se-ri-lan-ka bermaksud, laksemana-duduk disitu-cucu-beta. Ini adalah ungkapan Zahiruddin Bahadur Syah yang menjadi raja Monggol India kepada cucunya Sultan Mahmud Syah Melaka. Dengan itu tidak hairanlah banyak hikayat Melayu dengan perisian agama Islam untuk tujuan dakwah islamiyah dengan teks jawi turut di jumpai disana.

Disinilah, menurut wasiat yang diterima TNL Kassim berlakunya kisah Puteri Gunong Ledang yang mana asalnya ialah Adams Peak, gunong yang terdapat di Pulau Seri Lanka. Kisah Puteri Gunung Ledang bukan melibatkan Sultan Mahmud Syah (mangkat di julang) raja wilayah yang terpaksa berpindah apabila Portugis dikatakan menawan Melaka. Ia bersangkutan dengan Sultan Mahmud Syah yang menjadi Maharaja Besar Empayar Islam Benua Siam Kedah (bersemayam di Kota Lukut, Port Dickson). Tidak hairanlah jika kita membaca Sejarah Melayu diawalnya dikatakan ia dibawa dari India.


Makam Khun Warawangsa di tepi sungai bersebelahan TDC (Bangunan Mahkamah Lama) Alor Setar masih ada hingga kini . Ia terletak tak sampai 50m dengan Sungai berdekatan. Bagindalah yang menjadi Raja Langkasuka bertapak di Kota Setar. Nama baginda turut tercatat dalam sejarah Ayuhthia. Tidak diketahui siapakah yang mengecat batu nisan Acheh dalam gambar diatas.

Nang Che Yam adalah puteri kepada Kaifa Tabim Sheikh Ali (sejarah Thailand & Myanmar menyebut kaifatabimshekhwati), anakanda sulong Sultan Rijaluddin yang juga seorang raja bertaraf ulamak memerintah di kerajaan Islam Toung Oo, Burma. Lihat pada nama Kaifa dan Sheikh pun kita sudah boleh tahu agama yang dianuti mereka. Asal keturunan Nang Che Yam yang ditabal menjadi Raja Patani tidak direkodkan oleh mana-mana catatan pun, saudara/i hanya mengetahuinya diblog ini.

Nang Che Yam (nang bermaksud puteri) ini kemudiannya ditabal menjadi Raja Patani dan dikahwinkan dengan Sultan Ismail dari Jammu Kashmir, anak saudara Zahiruddin dari India. Sultan Ismail ini dikatakan segak orangnya, macam hero filem Hindustan agaknya la kot. Dalam sejarah Patani, Sultan Ismail ini bergelar Pija Tu Nakpa, yang sebenarnya Phija Tu Nak Na. Tu-nak na bermaksud tunda-berat-datuk atau datuk yang datang itu membawa banyak barang dagangan yang berat. Hikayat Patani hanyalah dakwah Islamiyah zaman dahulu untuk membesarkan kuasa raja-raja yang sudah pun memelok agama Islam, tetapi tidak sepenuhnya oleh rakyat (dalam proses). Hikayat, bukanlah manuskrip.

Sultan Ismail tiba dengan beberapa kapal bersama pengikut-pengikutnya membawa kain-kain ela pelbagai jenis, permaidani, barang hiasan tembaga dll sewaktu pertama kali hendak bertemu dengan tunangnya, Puteri Che Yam. Setelah mendarat bersama pengikut-pengikutnya di pelabuhan, baginda pun pergi ke istana untuk bertemu dengan Nang Che Yam. Baginda Sultan Ismail pun bertanya kepada tunangnya Nang Che Yam, "Meng chi au pha phan phre?, bermaksud kamu nak kain macam mana?" Nang Che Yam pun menjawap, "Pha-taa-ni" bermaksud, kain-corak-ini. Begitulah lebih kurang kisahnya yang diriwayatkan, tak tahulah pulak ada penterjemah atau tidak semasa pertemuan itu berlaku. Dari perkahwinan kedua mempelai ini, terdirilah negeri Patani, berdikari dan terpisah ia dari Kerajaan Langkasuka yang berpusat di Kedah.

Secara ikhlas kami tidak mengetahui nama penuh Nang Khun Waran Wangsa yang dikahwinkan dengan Nai Hisbu MuAdzam Syah. Nang hanya bermaksud Puteri kepada Khun Wara Wangsa dan begitu jugalah dengan kisah Nang Che Yam diatas. Namun begitu nama sebenar Khun Wara Wangsa ada tercatit dalam UUK sebagai Raja Jalil Putera (ketika baginda muda dan setelah itu naik pangkat dari Syahbandar dan bergelar pula Maharaja Jalil Yaacob Syah).


Nama Raja Jalil Putera, ketika itu mungkin diusia yang muda memegang jawatan Syahbandar ada tercatit dalam UUK, ms 2. Pada ketika itu telah disebut bahawa Kedah adalah sebuah negeri islam dan sudah pun mempunyai adat dan gelaran untuk pembesar- pembesarnya. Akan tetapi harus kita ingat bahawa Kedah dizaman dahulu bukanlah negeri Kedah yang kecil seperti hari ini. Kedah dahulu adalah Langkasuka. Jika sekiranya kita (termasuk Siam di Semenanjong Melaka dan Acheh) sudah bertamaddun, mempunyai undang-undang Kedah, sistem sosial bermasyarakat, sistem beraja dan berkerajaan semenjak zaman Raja Iskandar Zulkarnain, kenapakah kita masih dijajah dan dilenyapkan sejarahnya?

Ikuti penulisan the malay press di link sebelah kanan untuk mendapatkan jawapannya.


Bertemu Sejenak di Pasar Malam

Petang tadi aku pergi ke Pasar malam, macam biasalah kerja aku setiap hujung minggu. Harga barangan sudah mula naik walaupun PM kata harga tak naik. Kalau lah dia ada sama aku, aku nak tanye dia, nie apa, itu apa...dulu berapa harga..sekarang berapa harga, bukan kah sudah naik harga? Tetapi itu bukannya sebabnya aku nak cerita buat korang. Ni pasal seorang anak muda, nampak terpelajar, berasal dari Narathiwat datang untuk mengutip derma pembinaan surau dikampungnya.

Dia menghampiri aku sambil menghulurkan surat dan gambar-gambar surau yang dalam pembinaan. Kami pun bersembang dalam kesibukkan orang membeli barangan di pasar malam, beliau dalam bahasa Melayu loghat Kelantan dan aku dalam bahasa kedah "pure' aku. Masakan tidak begitu, bukankah Patani, Yala, Narathiwat, Kelantan dan Terangganu dulu berada dibawah Kerajaan Legeh dan merupakan sebahagian daripada wilayah Siam Islam. Sembangnya kami agak panjang dan terperinchi. Aku bertanyakan tentang istilah bahasa Siam yang mana aku dan rakan-rakan tulis di blog ini, sah memang betul maksudnya. Jadi, untuk itu kami tahu kami tidak berbohong kepada anda semua sidang pembaca yang budiman.

Begitu juga berkaitan dengan Raja Siam dimana beliau mengesahkan bahawa Raja Siam zaman dahulu beragama Islam dan yang memerentah hari ini adalah raja thai yang beragama Buddha. Namun bagi mereka sejarah tinggal sejarah kerana dari sana mereka tidak mampu berbuat apa-apa. Ujar beliau, kami orang melayu Islam dari rumpun Siam di Narathiwat amat mengharapkan bantuan dari rakyat Malaysia untuk membina semula Islam dan kekuatan jiwa ummah disana.

Disana ujarnya, siapa pun tak boleh memperkatakan tentang raja thai sewenang-wenangnya, silap-silap kena cekup tak tentu pasal, hilang begitu saja, tak balik rumah dah. Begitu rupanya kaedah yang digunakan, patutlah rakyat banyak mendiamkan diri kalau cakap pasal raja-raja mereka ini, undang-undang nya (Le Majeste) begitu ketat dikuatkuasakan. Inilah yang menyebabkan sejarah mereka dapat dibentuk sedemikian rupa. Pendek kata kedudukkan raja thai tidak boleh dipertikai langsung. Tak boleh pertikai tak apa sebab memang dah berkuasa pun disana, tak siapa yang nak rampas kuasa kau pun. Akan tetapi sejarah korang yang bersangkut dengan sejarah kami tu, ceritakan lah betul-betul.

Saudara dari narathiwat yang baru dikenali ini bersyukur dapat bertemu dengan aku, dan berbincang dengan terperinchi sejarah negerinya yang sudah lama terpinggir. Beliau sama sekali tidak menyangka masih ada lagi hamba Allah di Kedah ini yang mengambil berat kebajikan mereka yang hidup dalam keadaan tertekan disana. Menurut beliau, kerajaan satu hal, puak pemisah satu hal katanya. Tak pasal-pasal rakyat dan orang awam yang menjadi mangsa. Setelah lama berbincang, kami pun berpisah setelah aku menghulurkan derma ku dalam suasana keakraban, ikhlas dari hati masing-masing.

Terdahulu kami pernah menceritakan bagaimana rakan kami telah terjumpa dengan seorang wanita yang menjual mee kari udang, sungguh sedap dan enak rasanya di sebuah pasar malam juga. Rakan kami hairan kerana wanita tersebut rupenya seperti orang China namun memakai tudung, sibuk menyediakan juadah dan karenah pembelinya. Rakan kami menghampiri suaminya untuk mendapat sedikit penjelasan. Suaminya seorang yang peramah menceritakan kepada kami bahawa isternya ini berasal dari Chiengmai dan dari asalnya memang beragama Islam, bukannya saudara baru. Tentang mee keri ini pula, ia merupakan makanan asal mereka, bukan resipi yang baru dipelajarinya disini.

Untuk itu kami sependapat bahawa sekiranya kita manis mulut dengan mengajak mereka (rakyat Thailand yang datang berniaga disini) bersembang, banyak juga maklumat 'pukal' yang kita boleh dapat. Wallahualam.

Sunday, June 22, 2008

Sultan Zahiruddin Bahadur Syah



Sultan Zahiruddin Bahadur Syah, Raja Monggol India ialah ayahanda Nai Hisbu Muadzam Syah. Baginda bergelar Mahathammaraja dalam sejarah Ayuthia . Maha-tham-ma-raja bermaksud pembesar-buat-mari-sebar nasihat. Baginda adalah dari keturunan TimurLang @ Semahan (Inggeris menyebut Tamerlane) dan sebelah ibunya dari keturunan Monggol Dinasti Yuan China. Sejarah yang mengatakan Dinasti Yuan adalah bukan beragama Islam adalah karut. Contoh duit mereka bertulisan jawi terdapat disini,

http://www.mongoliancoins.com/site.php

Permaisuri Zahiruddin Bahadur Syah dikenali sebagai Aisyah Begum. Menurut TNL Kassim nama yang di wasiatkan kepada beliau ialah Tunku Nur Aisyah selari dengan Aisyah Begum dalam sejarah India. Hari ini pun keluarga Begum di Malaysia adalah dianggap dari kelas atasan, dari keturunan yang baik-baik.. Di Ayuthia baginda Tunku Nur Aisyah dikenali sebagai Mah In Tiral dan di Burma sebagai Bavainung. Istana baginda Tunku Nur Aisyah di Burma disebut sebagai “the Queens Palace” (lihat catatan Winstedt, A History of South East Asia).

Tentang panggilan atau gelaran ini, kita harus lihat kepada diri kita sendiri sebagai contoh yang mudah. Kita pun mempunyai nama dan gelaran yang berbeza-beza, begitulah juga pembesar-pembesar kita dizaman dahulu. Disebelah keluaraga isteri, kita mungkin dipanggil Pak long sementara di sebelah keluarga kita sendiri, mungkin kita dipanggil Pak Cik pula. Isteri kita memanggil kita dengan nama lain sementara di pejabat kita dikenali dengan nama rasmi. Bagi mereka yang menulis sejarah pula, kita perlu lihat siapa yang menulis sejarah itu, waktunya dan dimana sejarah itu ditulis kerana ini akan menyebabkan penggunaan gelaran yang berbeza keatas diri kita. Walaupun gelaran berbeza, orangnya tetap sama. Inilah diantaranya yang menjadi punca kekeliruan dalam sejarah kita.

Sejarah Myanmar, sebagai negara yang baru membangun kebanyakkannya menurut sahaja catatan sejarah kerabat raja Thailand. Malangnya rekod ini diolah dan direkodkan semula oleh Raja Chakri Sukhothai bermaksud chakri-bangsa, sukk-musuh, kho-puak, tai-kafir) sebaik sahaja mereka menawan Ayutthaya. Kita tahu Mongkut banyak berbaik dengan penjajah Inggeris, mengamalkan budaya mereka dan sudah pasti mereka memberi idea untuk mengubah rekod-rekod kerajaan Siam Islam yang telah dirampas di Ayutthia.

Menurut Prof Datuk Dr Siti Hawa Salleh sebagai ahli panel "Forum Sejarah Realiti Kedah" pada 13hb September 2006, masih terdapat banyak lagi manuskrip bertulisan jawi di simpan dalam bilik kebal Raja Thailand hari ini. Ini terbukti apabila pembuat filem sejarah Thailand perlu merujuk kepada mereka dahulu agar betul jalan cerita sejarah Siam dahulu dengan kehendak mereka (yang mengatakan bangsa Siam beragama Buddha). Dalam pada itu pun terlepas juga satu babak yang menunjukkan pembunuhan menggunakan keris, senjata tradisional orang-orang Melayu (sila rujuk the malay press).

Rekod palsu mereka mengatakan Bavainung sebagai lelaki adalah karut semata-mata. Jika Bavainung seorang lelaki, kenapa istananya di gelar “the Queens Palace” bukannya “the Kings Palace”? atau mungkinkah King Bavainung adalah merujuk kepada suaminya iaitu Mahathammaraja Zahiruddin Bahadur Syah itu sendiri? Jika kita lihat peta lama, pengaruh kerajaan Monggol India ini turut meliputi kawasan Ayodha di India menunjukkan bahawa ianya pada suatu ketika dahulu adalah dibawah satu pemerentah atau kerajaan Islam yang mungkin bersatu Kerajaan Islam Ayuthia di Siam.

Ada pula timbul catatan seperti diatas untuk kita renungkan kembali pada hari ini.

Dari segi bahasa pula, kami turut dimaklumkan oleh saudara Salmi yang pernah kesana bahawa sebutan maki hamun “..haram jadah” (dengan maaf) turut digunakan oleh mereka hingga ke hari ini. Itu baru satu contoh. Dengan itu, jika saudara/i kesana jangan main lepas cakap sahaja, manalah tahu buatnya difahami apa yang telah diperkatakan. Saudara Salmi juga sempat merakam gambar teratai pada hiasan dalaman istana monggol disana (gambar bawah).

Istana monggol...

diatas ruang imam masjid Xian...

....pada dinding

dan juga siling masjid Xian di China.

Kehebatan Gangga Nagara sebagai pusat perdagangan dirantau Nusantara bukanlah bermula dari zaman Nai Hisbu Muadzam Syah. Ia telah diasaskan oleh Tok Temeng sebelum tahun 1400 lagi namun banyak perkara mengenai undang-undang ketika itu tidak berapa jelas barangkali, lalu diperkemaskan (revised) secara berperingkat-peringkat.

Dengan sebab itulah ditambah undang-undang baru seperti keperluan khidmat jawatan Syahbandar yang menjaga pelabuhan di zaman Nai Hisbu Muadzam Syah (lengkapnya, Syed Hisbullah) kerana bertujuan untuk menimba pengalaman dan menyelaraskan undang-undang perkapalan dan pelabuhan dengan pelabuhan-pelabuhan lain yang berada dibawah kerajaan Islam Monggol India. Pokoknya, undang-undang Kedah telah mula ditulis tahun 222 hijrah bersamaan dengan tahun 812 masihi dizaman Sayyidina Ali wa Maulana Jamalul Alam Badrul Munir menjadi raja di Acheh. Yang pasti, undang-undang lain seperti U-U Laut Melaka, U-U Belayar, U-U Perahu, Kanun Pahang, U-U Johor dll, ditulis kemudian.

Kehadiran kapal-kapal dari Gujerat dan Kalinga juga disebut beberapa kali dalam UUK menunjukkan betapa kuatnya pengaruh kerajaan Monggol India ketika itu. Pada masa yang sama Ayuthayya (bermaksud tempat bersemayamnya raja) juga menggunakan khidmat Syahbandar untuk menjaga pelabuhan. Ini sekali gus membuktikan peta ‘Empire of the Great Monggol’ dan peta Kerajaan Siam adalah releven dalam sejarah realiti yang kami tulis ini.


Di samping itu penemuan hikayat, syair dan penulisan Melayu klasik bertulisan jawi begitu jauh di sebuah pulau di Lautan India iaitu Pulau Sri langka (Ceylon) membuktikan bahawa Empayar Monggol dan Nusantara ini sering berkerjasama bukan sahaja dari aspek perdagangan malah kesusasteraan juga. Jumlah yang dijumpai di Jabatan Arkib Negara Sri Langka bukannya sedikit tapi melebihi 10 buah.

Jawatan Syahbandar bukanlah satu jawatan yang bersendiri malah memerlukan sokongan jawatan lain seperti Panglima Bandar Tengah, Pangima Negeri dan Panglima Kuala yang harus dihadapi oleh seorang nakhoda kapal yang ingin memasukki ke pelabuhan. Pada masa yang sama rekod juga disimpan untuk memastikan ketepatan pembayaran levy atau cukai pelabuhan. Jika sebuah Negara Islam menggunakan khidmat Syahbandar, apa hal pula dengan Ayuthia di Siam yang turut menggunakan khidmat jawatan yang sama.

Perdagangan di Beruas melibatkan banyak barangan dagangan seperti bijih timah, rempah ratus, pinggan mangkuk dll sekali gus membuktikan bukanlah Long Jaafar yang mula-mula menjumpai bijih timah di Perak, dalam daerah Larut. Sengaja diada-adakan cerita. Ia telah dilombong sejak zaman kerajaan Gangga Nagara lagi. Kota Beruas yang didirikan disitu dikenali sebagai Kota Kulit Kerang dengan ketinggian antara 7-8 kaki, panjang ¾ batu dan mengadap kearah Laut Selat Melaka.

Untuk kajian terperinchi sila saudara/i teliti kesan-kesan peningalan sejarah di Beruas dalam buku bertajuk Beruas Kerajaan Melayu Kuno di Perak karya Dr Othman Mohd Yatim dan Nik Hassan Shuhaimi Nik Abd Rahman, terbitan Persatuan Muzium Malaysia.

Tuesday, June 17, 2008

SEMPADAN BUMI MELAYU MASA SILAM

Ada pembaca yang tidak bersetuju apabila kami mengatakan Kedah tua adalah sebuah negeri yang jauh lebih besar dari negeri Kedah hari ini. Walau bagaimana pun, ramai rakyat Kedah hari ini mengetahuinya dari mulut orang-orang tua mereka.

Voyage map disebelah kanan blog ini boleh membawa saudara/i pembaca untuk melihatwilayah dan nama-nama tempat yang masih lagi dalam bahasa melayu. Kena sabar sikitsekiranya lambat 'loading'. Nama-nama tempat seperti Pase Panjang, Kampong Talok (Telok), Kampong Chena masih lagi ada disana. Caranya mudah sahaja, layari peta tersebut hingga ka Ranong, tekan + untuk "close up", pasti saudara/i tidak akan terlepas pandang. Malah, masih tercatat lagi kawasan tersebut sebagai 'Malay Peninsular'.


Disamping itu kami ingin menarik perhatian saudara/i mengenai keratan diatas sempena lawatan Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah beberapa tahun lepas 'which is self explanatory'. Sempadan tersebut wujud paling lewat sewaktu Raja Siam Nam Bang, Khalifah Syarif Abu bakar Syah berkuasa di sana selepas meninggalkan Kota Ayuthia yang ditawan oleh puak Sukhothai dalam tahun 1767. Nam-bang bermaksud air-telok.

Click untuk besarkan. Ehsan dari Naim Firdausi.




Kemungkinan besar penulis tidak mengetahui siapa itu Raja Nambang atau maksud nam-bang itu sendiri. Penulisan sejarah Patani ada juga menyebut baginda sebagai Raja Bakar atau nama penuh baginda Khalifah Syarif Abu Bakar Syah ibni Maulana Sultan Muhiyuddin Mansur Syah. Keratan diatas dipetik dari, Ahmad Jelani Halimi, Perdagangan dan Perkapalan Melayu Di Selat Melaka,ms xxi, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2006.

Keratan diatas bukannya adinda, tetapi kekanda. Terdahulu, Sultan Muhammad Jiwa telah berkahwin dengan adik Syarif Yang Di Pertuan (jadi adik ipar lah). Adik Syarif ini anak bongsu, jadi Paduka Seri Bongsu dalam UUK merujuk kepada Sultan Muhammmad Jiwa dan Nang Che Puan suami isteri. Paduka Seri Bongsu inilah yang menjadi Perdana Menteri Kedah dan bersemayam di Anak Bukit.

Nang Che Puan pula bergelar Phumintaraja dan pada masa inilah dikatakan Sultan Muhammad Jiwa ini pergi merantau belajar agama, pada hal dia turut berada di Ayuthia menemani permaisurinya (pandai depa klentong). Tentera Bugis, Minangkabau dan Majapahit bukan campurtangan, mereka dijemput oleh Khalifah Syarif Abu Bakar Syah (nama penuh) untuk menentang Thai yang berkuasa dari Ser genting Kra keatas dan sudah mula hendak menyerang kebawah sempadan ini. Lihat artikel kami sebelum ini,"Menjejaki tinggalan sejarah di Pendang".


Wat Kai (ayam) di Ayuhtia adalah sebuah bangunan yang dikatakan zoo atau tempat pemeliharaan binatang raja-raja zaman dahulu dan begitu juga hari ini. Boleh kah kita percaya zaman dahulu bangunan secantik ini digunakan untuk tujuan demikian sahaja. Sedangkan kita tahu bahawa Sultan Muhammad Jiwa Nai Nal Adilin ini memperkenalkan duit kedah yang bersimbol ayam dan dinamakan duit ayam Kedah. Binatang apa yang tercegat depan istana Pumintaraja Nang Che Puan di Ayuthia itu? Pada dinding tangga dibelakang ayam itu ekor binatang apa kalau bukan naga dan naga ini pula simbol siapa diwaktu itu?


Gambar dari buku bertajuk, "Beruas Kerajaan Melayu Kuno di Perak" karya Dr Othman Mohd Yatim dan Nk Hassan Shuhaimi Nik Abd Rahman, terbitan Persatuan Muzium Malaysia

Setelah Istana Kota Meang-Kuang (bermaksud, nagara-luas)siap baginda berpindah ke istana baru dan di situlah baginda dibunuh oleh tentera Thai dalam tahun Musuh Bisik 1821. Kedudukkan istana itu dibocorkan oleh Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah II, Laksemana Laut ketika itu, bukannya Sultan Kedah.

Pada ketika itu (antara 1767-1821) wilayah yang di tawan mungkin sekitar Ser Genting Kra keatas sahaja. Lihat tasik daerah Songkhala dan Phattalung yang dimaksudkan dengan Nambang itu dalam 'voyage map'. Cucu baginda, Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang pula menjadi Raja Songkhala dan membuka Ban Nai Lang. Ban-Nai-Lang bermaksud Kampung-Syed-Alang. Nama baginda Syarif ada dalam rekod Patani sebagai Raja Bakar dan dalam manuskrip UUK Kedah muka surat 42 dan 43 sebagai syarif dan menteri, "...pada masa itu ialah raja".


Muka surat 42....


...dan mukasurat 43, Manuskrip Undang-Undang Kedah....hmmm...bukan orang thailand saja yang tahu guna gajah.

Thursday, June 5, 2008

Surat dari Pejabat MB Kedah

Ramai berpendapat Nai Long Kasim akan mendiamkan diri dalam suasana kemelut politik yang sedang berlaku di Malaysia hari ini. Namun tidak begitu, beliau masih lagi berhubung dengan beberapa pihak untuk menuntut kembali hak-haknya.

Kami kagum dengan semangat juang yang ditunjukkan oleh beliau, tidak sepadan dengan usia beliau, tidak mengerti maksud keletihan. Pasal bercakap mengenai sejarah Kedah, udahlah lancar, ibarat peluru mesingan keluarnya. Apabila menziarahi mana-mana makam pun, beliau sendiri akan memandu Pajero milik nya dan menghulurkan sedekah yang kami kira agak berlebihan kepada penduduk tempatan untuk membersihkan makam-makam disitu. Begitulah sikap beliau.

Terkini, beliau menyediakan semula salinan bukti-bukti yang cukup lengkap lalu menulis kepada Menteri Besar Kedah yang baru. Beliau berkata sekiranya kerajaan BN yang memerentah dahulu membawa keluar kesemua surat-surat yang pernah dihantarnya, sudah pasti MB Kedah yang baru tidak tahu menahu mengenai tuntutan hak-haknya. Dengan itu, beliau berusaha menulis semula surat baru untuk MB Kedah.

Baru-baru ini beliau mendapat jawapan melalui satu salinan surat yang dialamatkan kepada Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah oleh Setiausah Sulit Kanan Menteri Besar meminta persatuan tersebut untuk memberi penjelasan. Inilah kandungan suratnya.


Yang dituntut bukannya takhta Sultan Kedah sekarang tetapi takhta dan eset Sultan Jaafar Mad Azam Syah (1862-1876). Sila 'click' pada imej ini untuk dibesarkan.


Kami kira kerajaan PAS yang memerentah Kedah bertindak berani untuk mendapatkan penjelasan sejarah dari Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah berbanding kerajaan BN yang memerentah dahulu (akuan penerimaan surat pun tidak ada). Maklum sajalah, tuntutan Qutbah Wida. Tahniah dari kami.

Kita tunggu dan lihat perkembangan selanjutnya.

(Salam untuk Nana dari Swiss Inn, Pian U. Zahari dari KL, pengunjong terbaru blog ini)

Antara Hak dan Realiti

Salam hormat untuk semua pembaca blog ini.

Kami telah menceritakan semula banyak perkara mengenai bukti-bukti sejarah yang dipinggirkan yang mana sekiranya kita gabungkan bukti-bukti yang masih ada barulah kita mendapat jawapannya. Akan tetapi tidak semua yang kita boleh dapat kaitkan kerana kunci utama terletak kepada,

1) Wasiat yang diperturunkan kepada Tuanku Nai Long Kassim ibni Nai long Ahmad, waris mutlak, Maharaja Empayar Islam Benua Siam Kedah.

2) Manuskrip Undang-Undang Kedah bertulisan jawi yang telah dibukukan dalam teks rumi oleh Dewan Bahasa dan Pustaka , 2005 sebagai bukti bertulis.

Terdahulu, sepertimana pengkaji sejarah lain, penkajian kami mengenai sejarah Kedah diperingkat awal turut menemui jalan buntu. Soalah-olah ada persoalan yang belum terjawab. Kami merasakan seolah-olah kami menulis semula sejarah yang telah sedia ada, versi penjajah yang mana bila kita lakukan “check and balance, it doesn’t make sense”. Lalu penulis teringat kepada Nai Long Kasim abang pupu yang cekap menceritakan semula sejarah Kedah disuatu masa dahulu. Mungkin dia dapat membantu.

Setelah berbincang dengan beliau, penulis sendiri tercengang dan teringat semula kisah-kisah yang di pernah diwasiatkan kepada penulis seketika dahulu (sekitar tahun 1969 dan 1973 dan 1976) oleh arwah datuk. Kisah yang diriwayatkan kepada penulis yang mana penulis menganggap sebagai cerita sahaja kini menjadi wasiat yang sudah jatuh hukumnya keatas penulis. Penulis terharu setelah mendengar semula kisah ini rupa-rupanya benar, apatah lagi setelah meneliti dan mengkaji semula Undang-Undang Kedah berkali-kali.

Lebih terharu lagi apabila mengetahui Long Jaafar itu adalah Sultan Jaafar Mad Azam Syah yang dibunuh di Gurun Kedah dalam tahun 1876 dahulu. Baginda ketika itu sudah pun mengetahui berada diambang maut kerana ada surah yang sering baginda amalkan sebelum tidor tidak lagi dapat dibaca hampir sebulan sebelum baginda ditangkap oleh tentera Thai dengan izin Inggeris. Turut hadir sama ketika baginda ditangkap itu ialah Sultan Abdul Hamid (yang memihak sebelah tentera thai), juga dari kaum keluarga baginda kerana berkahwin dengan Nai Sofiah. Tidak lama selepas mengadakan perbincangan dengan Nai Long Kasim itu, datanglah petunjuk dari Allah swt, satu demi satu, ditunjukkan kebenaran sejarah ini.

Saudara, ramai dikalangan pembaca blog ini juga mengalami apa yang di panggil “...ahhaaa.. experience” apabila membaca artikel-artikel yang kami muatkan didalam blog ini. Penulis juga sudah pasti turut mengalaminya diawal pengkajian ini. Ada diantara pembaca setia yang sanggup balik kampung bertanya kepada orang-orang tua mereka mengenai sejarah keluarga mereka, setakat mana yang masih diketahui. Ada juga yang lantas menghubungi kami untuk mengesahkannya. Banyak persoalan mereka yang selama ini tidak terjawab, mereka menemui jawapannya disini.

Malah ada seorang pembaca yang memaklumkan kepada penulis bahawa datuk kepada datuknya adalah seorang China akhirnya terjawab apabila membaca artikel diblog ini. Rupa-rupanya moyang nya itu adalah salah seorang daripada 34,000 tentera China Manchu yang beragama Islam yang dihantar oleh Maharaja China Manchu iaitu bapa mertua kepada Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang. Hari ini, sudah pasti pembaca tersebut adalah seorang berbangsa Melayu yang berasal dari Langgar, Kedah, bukan lagi dianggap berketurunan China.

Ada yang mengucapkan tahniah diatas pendedahan sejarah realiti ini dan tidak kurang juga yang mengutuk dan menghina kami. Mungkin kerana kedudukkan mereka terancam lalu mereka menghantar emel yang sebegitu rupa. Kami bukanlah bertujuan untuk menghina sesiapa pun akan tetapi sebagai generasi hari ini kita harus sedar sejarah yang sedang dipelajari oleh genarasi baru rakyat Malaysia hari ini penuh dengan kepincangan, tergantong kisahnya dan tidak munasabah dan harus didedahkan kebenarannya.

Kadang-kadang kami terfikir, “......macamlah orang melayu zaman dahulu tidak cerdik untuk menangani masalah” sedangkan kita bangsa yang bertamadun, ada peraturan, ada undang-undang Kedah iaitu undang-undang Islam, ada kerajaan, ada sistem bermasyarakat, sosial dan politik, kenapkah kita dijajah? Kenapa sejarah kita digelapkan? Kepentingan siapakah yang masih kita lindungi hari ini, rakyat atau segolongan elit yang sudah tiada tetapi dulunya mereka bersekongkol dengan penjajah memadamkan sejarah bangsa. Adakah dengan mendapat pingat dan gelaran Datuk, kita lupa tanggung jawap kita sebagai seorang Islam? Segeralah bertaubat kerana hukum Allah masih lagi berjalan. Selagi kita tidak berterus terang selagi itulah kita tidak akan dapat memahami sejarah realiti, tentang apa yang sebenarnya berlaku. Ingatlah tuntutan Qutbah Wida sekiranya kita terus bersubahat dalam hal ini menidakkan yang hak.

Di samping itu kami tidak menyuruh sesiapa pun membenci Raja Thailand atau mana-mana Sultan di negeri-negeri yang bernaung dibawah Malaysia. Kita tahu bahawa kita sekarang berada dalam zaman moden namun harus ada ruang untuk sessi perbincangan dan muzakarah, sekiranya diperlukan. Ruang harus diberikan untuk penilaian semula sejarah negara kita. Sebagai rakyat Malaysia hari ini, kita berhak tahu kenapa Inggeris memecah dua Semenanjong Melaka kepada Tanah Thai (Thailand) dan Tanah Melayu, dari satu kerajaan Empayar Islam yang besar dan seterusnya mencanangkan ketuanan Melayu. Inilah yang dilaungkan oleh pemimpin kita hari ini. Tahukah mereka sejarah sebenar asal bangsa Melayu itu? Sekiranya kita berhak tahu sejarah realiti yang telah diwasiatkan dimanakah pula hak waris mutlak ini, haruskah kita pinggirkan dia apabila kita mengetahui sejarah realiti, ibarat mendapat madu sepah dibuang? Fikirkanlah saudara, hukum masih berjalan.

Kita di Malaysia hari ini harus ingat bahawa kaum Melayu, India dan China adalah berasal dari satu kerajaan, sebuah empayar Islam yang kukuh lagi digeruni disuatu masa dahulu. Rakan-rakan kita dari kaum China sudah kehilangan Maharaja Sai Tee Sung tetapi keturunannya masih ada dalam waris mutlak Empayar Islam Benua Siam Kedah. Begitu juga rakan-rakan dari kaum India, mereka sudah kehilangan Raja Monggol India, Zahiruddin Bahadur Syah akan tetapi warisnya juga ada pada waris mutlak ini, iaitu Nai Long Kasim Nai Long Ahmad. Beliau adalah simbol perpaduan kaum di Malaysia samada kita bersetuju mahupun tidak. Kewujudan beliau tidak hanya mewakili kaum Melayu sahaja di Malaysia hari ini, malah untuk tiga etnik majoriti.

Sekiranya kita tinjau di Thailand, menurut rakan penulis, penguasaan bahasa Inggeris sangat lemah walau pun diperingkat IPT mereka. Tidak mungkin rakyat mereka akan faham sejarah sebenar sekiranya kita dedahkan sejarah realiti menggunakan bahasa Inggeris sekali pun, mungkin ia akan mengambil masa seketika. Ahli akademik mereka mungkin faham, namun janganlah kita merasa hairan sekiranya pemimpin mereka sudah faham sejarah sebenar setelah mengunjongi blog ini atau mendapat maklumat dari sumber lain. Malah ada pemimpin mereka hari ini telah berani bertindak menghina raja Thai. Mungkin mereka sudah mengetahui sejarah, siapa itu Raja Siam dan siapa itu Raja Thai sebenarnya. Nampak gayanya, penulisan diblog ini tidak hanya sampai kepada saudara sahaja.

Pengsejarahan mereka yang dipelajari disekolah-sekolah mereka masih lagi mengatakan bahawa Siam adalah sebuah kerajaan Buddha dan bersambung kepada Raja Chakri Sukhothai hari ini. Sekiranya begitu kenapa dalam bahasa Siam Islam Kedah su-kho-thai bermaksud, puak-musuh-kafir. Kenapa manuskrip Undang-undang Kedah menceritakan sebaliknya yang kita telah pelajari disekolah dahulu? Kenapa peta Siam meliputi hingga ke Pulau Jawa dan Sumatera? Di Thailand pula ada undang-undang Le Majeste dimana taraf raja mereka tidak boleh langsung dipertikaikan atau di persoalkan. Mungkin mereka takut rahsia mereka akan terbocor. Untuk maklumat saudara pembaca, terdahulu sejarah mereka telah diedit semula oleh Mongkut dan Chulalongkorn dan banyak lagi manuskrip bertulisan jawi yang dirampas sewaktu menawan Ayuthia dalam tahun 1767 masih lagi disimpan didalam arkib raja mereka.

Kepada mereka semua, ALLAH yang dulu masih ada, biarlah DIA yang memberi petunjuk mahupun balasan sewajarnya. Kami tidak perlu merasa takut sesama makhluk yang merasai maut kerana kami lebih takut kepada Allah yang menjadikan makhluk itu.

Doa kami,

“Ya Allah Ya Habibullah Ya Sayyidina Muhammad Rasul, bantulah kami, lindungilah kami, beri petunjuklah kepada kami kejalan Mu yang benar lagi lurus. Sesungguhnya dirimulah yang menguasai yang awal (huwalawallu), yang akhir (huwalakhiru), yang zahir (huwalzahirru) dan yang batin (huwal batinu). Waris mu dari Bani Hasyim dari keturunan baginda Rasulullah SAW masih ada dikalangan raja-raja melayu hari ini, namun dinafikan hak mereka. Bukalah hati mereka-mereka yang berkuasa hari ini, juga hati-hati mereka yang yakin kepada kebenaran mu dan agama mu Ya Allah, dan musnahkanlah musuh-musuh yang menentang agama mu, Ya Allah…”

Kami akui bahawa kami juga "bersifat la haula wala" (tidak ada daya upaya), kami tidak ada jawapan untuk kesemua permasalahan sejarah, namun pembaca dan peminat sejarah tetap berkunjong juga kerana mereka berhak untuk mengetahui sejarah nenek moyang mereka, sejarah realiti tanah tumpah darah mereka, tanah ibu pertiwi ini. Semoga saudara pengunjong yang berhati mulia dan berniat baik turut di beri petunjuk oleh Allah swt. Amin.

Thursday, May 29, 2008

Menjejak tinggalan sejarah di Pendang

Kami telah menjejaki beberapa tinggalan sejarah di sekitar Pendang baru-baru ini.Usaha kami ini adalah dengan saranan pembaca blog ini yang ingin kami megenegahkan lagi bukti-bukti yang masih ada setelah hampir 192 tahun tentera raja thai yang menjajah negeri Siam menyerang Kedah bermula dalam tahun 1821 secara senyap. Serangan ini dikenali sebagai Peperangan Musuh Bisik 1821 dimana Syarif Yang Di Pertuan Kedah telah turut dibunuh.

Peperangan kedua berlaku dalam tahun 1839 (zaman Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang) dan peperangan ketiga dalam tahun 1876 dimana Sultan Jaafar @ Long Jaafar ditangkap di Merbok, disiksa di Ruat, Yan dan akhirnya dibunuh di Gurun Kedah. Pada peperangan ketika itulah, bantuan daripada kerajaan yang bernaung dibawah kerajaan Siam Islam turut tiba untuk membantu tentera Sultan Jaafar Mad Azam Syah.

Tentera thai telah dibekalkan dengan senjata api moden oleh penjajah Inggeris dari Pulau Pinang. Di atas kemenangan itu, tentera thai (penjajah negeri Siam) telah menjajah Kedah selama 5 tahun sehingga tahun 1881. Sepanjang tempoh tersebut lah banyak istana lama milik Raja Siam Islam telah dimusnahkan oleh mereka bagi menutup sejarah.

Tindakan ini bertujuan untuk menjadikan bangsa Siam itu sebagai kesinambungan bangsa thai, mereka merampas sejarah siam Islam sebagai sejarah bangsa thai, kononnya beragama Buddha seperti mereka, pada hal tidak begitu. Setelah selesai kerja-kerja ini, mereka kemudiannya melantik Sultan Abdul Hamid menjadi Sultan Kedah dalam tahun 1881. Dengan itu, salasilah Kesultanan Kedah hari ini yang dipaparkan dimana-mana laman bblog adalah dari keturunan Sultan Abdul Hamid dan bukannya salasilah Raja Besar Islam Benua Siam Kedah. Kita kena tipu lagi.

Tentera Majapahit turut tiba untuk membantu dalam peperangan besar di Tanah Merah Pendang. Hari ini, mereka menjadi orang Kedah dan menetap di perkampungan mereka sendiri. Aku tunjuk papantanda PAS pula, manalah tahu kerjaan Pas Kedah lebih prihatin berbanding kerajaan BN dahulu dalam bab-bab tuntutan ni. Dulu, ada satu MB Kedah cuba untuk menafikan sejarah realiti. Akan tetapi, tak lama lepas tu terus jatuh sakit, kena lepas jawatan MB. Kebetulan atau apa? Korang buatlah tak tahu, tak nak peduli bab sejarah realiti ni..balasan hanya dari Allah.


Anehnya, pihak MADA yang kami kira buta sejarah cuba menutup bukti yang ada dengan menukar nama alor yang terletak bersebelahan jalan masuk ke kampung tersebut kepada Manjapahit, padahal nama sebenarnya Majapahit.

Ini adalah sebahagian dari kampung Majapahit yang dikelilingi oleh sawah padi yang menghijau.

Pekan Tanah Merah terletak hanya terletak beberapa km sahaja dari Pendang. Tanah merah merujuk kepada kesan darah yang tumpah begitu banyak sekali sewaktu peperangan berlaku. Di sinilah peperangan besar tentera Thai dan tentera Siam Islam Kedah diketuai oleh Sultan Jaafar Muadzam Syah @ Long Jaafar berperang dan tewas. Tentera China Manchu Islam turut berjuang disini kerana mereka menetap disini diatas perentah Maharaja China Manchu yang beragama Islam. Sultan Jaafar@Long Jaafar adalah cucu Maharaja China Manchu Islam melalui perkahwinan puterinya (Maharaja Manchu) dengan Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang.


Masjid baru Kg Jelutong yang sedang dibina menuju ke Kubur Panjang ini menggunakan senibina Siam Islam bersesuaian dengan masyarakat setempatnya. Masyarakat Siam Islam di Kedah adalah juga orang-orang melayu Kedah hari ini. Mereka bertutur dalam bahasa Siam Kedah dan Bahasa Melayu loghat Kedah (terima kasih, Mutalib).

Senibina siapakah ini dengan rekabentuk masjid dan mimbar yang sebegini rupa?



Persimpangan Kubur Panjang, Kampung Tualang dan Kebun 500 (bermaksud 500 ekar apabila Inggeris membuka estet tanaman getah). Pembukaan ladang-ladang getah di sekitar Kedah adalah dengan jemputan Sultan Abdul Hamid khas untuk penjajah Inggeris. Catatan ini ada dalam buku Warisan Mahawangsa. Dengan sebab itulah Makam Raja Merong Mahawangsa, bergelar Sultan Muzaffar Syah I dan anakandanya Podiset@ Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir di Kg Langgar, Merbok Kedah kini berada dalam ladang getah.

Sebaik sahaja sampai di kampung Tualang kami berpeluang untulk melihat Alor China yang terletak di Kampung Tualang. Alor ini dikorek oleh tentera Maharaja China Manchu Islam bagi kegunaan saliran air ke sawah padi berdekatan yang turut mengelilingi kg Tualang hingga ke Titi Haji Idris. Ada yang bertanya kemana perginya mereka hari ini. Tentera China Manchu yang beragama Islam telah berkahwin dengan orang Siam Islam tempatan dan hari ini mereka dikenali sebagai Melayu Kedah. Rupa paras mereka mereka berkulit putih kemerah-merahan. Bagi tentera China manchu yang tidak beragama islam pun masih ada, membuka kedai runcit, berniaga dan mereka mesra dengan orang-orang melayu setempat. Ramai yang boleh bertutur dalam bahasa Siam Kedah kerana menurut mereka ia hampir serupa dengan Bahasa China.

Pandangan sebelah kanan Alor China dari persimpangan diatas.


Masid Kampung Tualang yang siap dibina beberapa tahun lepas bagi menggantikan masjid lama yang perbuat dari kayu. Ramai anak-anak kampung ini berkerja di bandar-bandar besar turut menghulurkan bantuan kewangan. Disinilah terletaknya makam Syarif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Kedah, mangkat 1821 dibunuh oleh tentera Thai Buddha di istana Kota Mengkuang. Kawasan makam disini adalah terdiri dari tanah perkuburan Islam yang beratus tahun lamanya seluas padang bolasepak.


Makam Syarif Yang Di Pertuan, tanpa sebarang perubahan setahun setelah blog sejarah realiti yang dipinggirkan ini dibuka untuk tatapan semua peminat sejarah dan 1 tahun 11 bulan setelah Forum Sejarah Realiti Kedah diadakan di Alor Setar. Kepentingan siapa yang dijaga agar sejarah realiti dikuburkan?

Berhampiran dengan Kebun 500, jalan yang sama ke Kampung Tualang terletak perkampungan orang-orang Minangkabau. Bagaimana boleh kedapatan orang-orang Minang di kedah dengan jumlah yang ramai ini? Keturunan mereka dahulu adalah tentera yang dihantar oleh raja wilayah masing-masing untuk berjuang menentang tentera Raja Thai Buddha. Kewujudan mereka di Kedah telah dinafikan oleh sejarah kita yang ditulis secara versi penjajah.

Oleh kerana disini rata-rata penduduknya bertutur dalam bahasa Siam, syarikat roti yang diusahakan oleh penduduk setempat memilih untuk tidak memasukkan perkataan 'kabau' dalam nama syarikat Roti Minang miliknya. Ini adalah kerana kabau dalam bahasa Siam bermaksud derhaka.

Inilah gelaran yang dihukumkan oleh Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Mahmud Syah Melaka, Khalifatullah Akhirul Zaman keatas pekerja lombong bijih baginda keturunan Minang yang membantu Belanda menyerang baginda di Kota Lukut dalam tahun 1641 dahulu. Sebagai habuan mereka di hadiahkan satu kawasan yang dinamakan sebagai Negeri Sembilan oleh Belanda.


Masjid asal di kampung Minangkabau masih kekal tanpa sebarang pengubahsuaian yang ketara.

Roti Minang Sdn Bhd terletak berdepan dengan papantanda Kampung Minangkabau diatas...kenapa tidak Roti Minangkabau Sdn Bhd? Mudah saja, di kampung yang penduduknya bertutur bahasa Siam Islam Kedah, semua orang tahu kabau itu bermaksud, derhaka. Ia tidak bersangkut cerita dengan mana-mana kerbau disawah.


Saya masih ingat sewaktu kecil, ibu mertua kepada mak saudara saya yang sudah tua (90 tahun) bertutur dalam bahasa yang sukar saya fahami...bahasa Melayu tapi bunyinya lain.....rupa-rupanya ia adalah bahasa Minang !!!. Itu pun saya ketahui setelah dewasa, menetap di Selangor dan bercampur dengan rakan-rakan dari Negeri Sembilan.

Begitulah saudara sedikit sebanyak antara tinggalan sejarah yang masih ada di Kedah hari ini. Samada kita suka atau tidak menyedarinya, sejarah realiti tidak dapat dipinggirkan begitu sahaja. Kita harus berbangga dengan warisan yang kita miliki dari generasi dahulu kerana merekalah yang memebentuk generasi kita hari ini.

Insyallah, jika ada kelapangan kami akan menjejak perkampungan orang-orang Kedah dari rumpun Acheh pula.