Saturday, April 26, 2008

Renungan

UPDATED

Penulisan semula sejarah kita yang di pinggirkan di blog ini telah berjaya menarik minat pelajar-pelajar IPT, individu dan waris-waris yang mencari salasilah, pengkaji dan penyelidik sejarah kerana ia ditulis dalam perspektif atau versi tempatan berteraskan kepada wasiat yang diperturunkan lantas menjadi tuntutan utama agama islam.

Disamping itu, kami menjadikan rujukkan utama kami Manuskrip Undang-Undang Kedah yang dibukukan oleh Dewan bahasa dan Pustaka dalam tahun 2005. Manuskrip ini bukannya sebuah hikayat, dengan cerita dongeng yang mengkhayalkan minda, tidak berpijak dibumi yang nyata. Ia merupakan undang-undang pemerentah Islam pada zaman dahulu. Dalam manuskrip ini pemerentahnya bergelar Syah Alam Yang Maha Mulia dan bukannya Paduka Seri Sultan.

Dari muka surat pertama, Manuskrip Undang-Undang Kedah. Ulu yang dimaksudkan disini ialah Ulu Melaka di Pulau langkawi sementara kita semua tahu Hilir Melaka ialah di Bandar Hilir Melaka hari ini.



Gelaran Paduka Seri Sultan hanyalah digunakan oleh raja-raja daerah yang dilantik oleh Syah Alam Yang Maha Mulia dan hari ini mereka berkuasa di negeri-negeri yang dulunya diukir oleh Inggeris. Dengan itu, sudah pastilah gelaran Syah Alam Yang Maha Mulia ini membawa maksud yang jauh lebih besar. Bagi kami, gelaran ini tak lain tak bukan ialah gelaran yang merujuk kepada Yang Di Pertuan Agong yang memerentah wilayah-wilayahnya ketika itu.

Dari muka surat 27, Manuskrip Undang-Undang Kedah.



Untuk pengetahuan pembaca semua, dari sinilah Tunku Abdul Rahman mendapat ilham mengujudkan jawatan Yang DiPertuan Agong di Malaysia hari ini. Namun bagitu, jawatan ini digilirkan (setiap 5 tahun) dikalangan raja-raja daerah yang mana hari ini telah pun menjadi sultan dalam negeri-negeri yang diukir oleh penjajah Inggeris. Tunku Abdul Rahman , sebagai Perdana Menteri mempunyai agenda tersendiri apabila mengarahkan Istana Kota Meang Kuang dimusnahkan dalam tahun 1964, iaitu 7 tahun setelah negara mencapai kemerdekaan. Apa agenda sebenar beliau berbuat begitu, memusnahkan bukti dan artifak sejarah negara?

Tindakan kita hari ini dalam mengilirkan jawatan Yang Di Pertuan Agong ini kami ibaratkan seperti rumah tiada bertuan, padahal Malaysia mempunyai maharaja yang tetap sebagai Ketua Agama Islam. Contoh Maharaja yang tetap adalah sepertimana Raja Arab Saudi (juga dicaturkan oleh Inggeris), Raja Jordan dll, sementara maharaja bukan Islam seperti Maharaja Jepun, Queen of England, Raja Thailand, dll. Anehnya, apabila penjajah memulangkan kemerdekaan kepada kita, kita tidak kembali kepada akar umbi tetapi mengambil common law Inggeris sebagai contoh untuk menderaf perundangan Malaysia.

Diantara strategi penjajah Inggeris ketika itu antara lainnya ialah memberi pendidikan Inggeris kepada anak-anak pembesar Melayu agar generasi baru yang akan menuntut kemerdekaan akan lupa kepada akar umbi mereka iaitu perundangan Islam. Penjajah turut juga 'memelayukan' penduduk yang tinggal dalam wilayah jajahan mereka padahal rumpun kita adalah Siam, Bugis, Mandaling, Minang, Jawa, Banjar, dll. Hal ini tidak berlaku di Sabah dan Sarawak. Mereka jugalah yang menukar nama semenanjong ini dari Semenanjong Melaka @ Semenenjong Siam Melaka (lihat peta lama) kepada Semenanjong Tanah Melayu.

Semenanjong Tanah Melayu atau Semenanjong Melaka? Sekiranya Semenanjong Tanah Melayu, kenapa selat disebelahnya dipanggil Selat Melaka, bukannya Selat Tanah Melayu?. Menurut Tom pires, "The land of malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China". Teringat saya tentang "The Three Kingdoms" iaitu India, China dan Jepun.


Kami katakan disini dengan tegas bahawa isu sejarah realiti diblog ini telah pun didedahkan kepada umum dan hukum Qutbah Wida masih lagi berjalan. Sebagai orang Islam dan rakyat Malaysia, isu ini kita tidak boleh nafikan atau menidakkannya lagi kerana ia sudah menjadi tuntutan agama Islam.

Kita lihat petikan Khutbah Wida iaitu khutbah terakhir baginda Rasulullah SAW pada 9 Zulhijjah, Tahun 10 Hijrah di Padang Arafah,

"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang."
http://expanzee.blogspot.com/2006/12/khutbah-terakhir-nabi-muhammad-saw.html

Hari ini, kita sudah tahu bahawa waris mutlak Syah Alam Yang Maha Mulia ini masih ada hingga kini dan semenjak kecil lagi beliau dipaksa menghafal wasiat untuk didedahkan kepada kita hari ini. Sekiranya ada rekod bertulis dikhuatiri akan menjadi bukti oleh penjajah Thai dan Inggeris untuk membunuh waris-waris mereka, sepertimana yang berlaku keatas Raja Russia, Czar Nicholas II yang dibunuh seluruh ahli keluarganya. Wasiat yang beliau terima adalah seiring dengan apa yang tercatit dalam Undang Undang Kedah padahal manuskrip ini baru saja dibukukan pada tahun 2005 !!

Namun hari ini mereka yang berkuasa dan raja-raja kita yang menjadi ketua agama Islam dinegeri masing-masing, turut memekakkan telinga mereka, terus mendiamkan diri mengenai tuntutan-tuntutan beliau. Kadangkala kita mudah lupa dengan siapa kita memekakkan telinga itu kerana hukum agama Islam yang direstui Allah masih lagi berjalan sedangkan kita yakin Allah dahulu dan Allah yang kita sembah hari ini adalah Allah yang sama juga. Hari ini pun daulat beliau sebagai waris mutlak masih ada walaupun beliau dicantas dan diperlekehkan disuatu masa dahulu (sebelum Undang-Undang Kedah di kembalikan dan diterbitkan). Beliau ada menceritakan kepada kami pengalaman beliau. Insyallah, masih masin mulutnya dan ada pihak yang cuba mengaibkannya, terkena tempiasnya.

Bukti yang jelas pun sudah ada iaitu manuskrip Undang-Undang Kedah. Ia berada di dalam tangan kita, apakah yang kerajaan dan raja-raja kita tunggu lagi? Apa sukar sangatkah untuk kita panggil dan bersemuka dengan beliau dan meminta penjelasan mengenai pendirian beliau?. Apa sukar sangatkah untuk kita menjawap surat-surat beliau yang di hantar secara rasmi?

Apakah pihak Istana Kedah lupa bahawa Sultan Badlishah, (ayahanda sultan Kedah sekarang) membesar dan bersahabat baik dengan keluarga beliau kerana kedua keluarga ini bersaudara juga adanya (keluarga besar dan keluarga kecil)? Bukankah Sultan Badlishah sendiri meminta waris mutlak ini disekolahkan di Kolej Sultan Abdul Hamid bersama anak-anak kerabat diraja Kedah yang lain dan kini menjadi sahabat baik beliau? Mustahil Sultan Kedah tidak mengetahui perkara ini kerana dahulunya baginda mengenali waris mutlak ini secara peribadi.

Apakah pihak kerabat di raja Kedah lupa lawatan mereka seramai 30 orang ke rumah beliau yang disambut dalam suasana kekeluargaan pada tahun 2001 dahulu? (Gambar pun ada sebagai bukti) Adakah mereka lupa pengumuman di satu majlis makan malam kerabat diraja Kedah dimana Datuk Tunku Hamdi selaku Presiden/Pengerusi mengumumkan "....keluarga Raja Besar Benua Islam Siam Kedah yang kita cari selama ini telah ditemui dan ada bersama kita malam ini?".

Kalau dah ditemukan semula, baguslah. Akan tetapi untuk makluman semua, beliau bukan berniat untuk menuntut takhta Kesultanan Kedah kerana Kedah hari ini hanyalah sebuah negeri yang kecil sahaja. Di zaman dahulu memang besarlah kerana ia sebuah negara. Keturunan beliau dahulunya pun bergelar Syah Alam Yang Maha Mulia, pemerentah negara Kedah. Mereka bukannya Paduka Seri Sultan yang menjadi raja daerah. Hari ini, Negara Kedah sudah menjadi Negara Malaysia. Mengikut logik akal, selayaknya beliau menuntut negeri Kedah atau negara Malaysia?


Adakah Persatuan Sejarah Cawangan Kedah terlupa keputusan "Forum Sejarah Realiti Kedah" yang diadakan pada 13 September 2006 dahulu dalam membincangkan perkara ini? Kami difahamkan ada niat untuk mencantas beliau sebagai penceramah pada malam itu akan tetapi dengan bukti Undang-Undang Kedah di tangan sewaktu berceramah mengenai salasilah keluarga beliau, orang lain pula yang terkena kerana tidak mengkaji kandungan manuskrip secara teliti (rakaman video pun ada) .

Nak bukti yang lebih jelas lagi? Nah lihatlah hari ini, kali ini dari Allah pula, kita dapat lihat mereka yang kononnya berkuasa sudah mula hilang kekuasaan dalam berkerajaan. Peristiwa yang kami kira menarik dalam 50 tahun kemerdekaan negara membuktikan kekuasaan hanya milik Allah, Tuhan yang Maha Esa. Tidak hairan jika agenda kehilangan kuasa ini menular ke bahagian/urusan lain jika tindakan tidak kita ambil kerana kita sudah mengetahui kisah sebenar dalam sejarah realiti. Bagi kami, itu baru sedikit Allah tunjukkan kekuasaannya. Ada lagi nak datang. Renungkanlah.

PS:

Hanya mereka yang tidak mengetahui sejarah sahaja memperjuangkan agenda ketuanan Melayu ini. Ketuanan Melayu adalah propaganda penjajah Inggeris untuk menyatupadukan pelbagai bangsa dalam wilayah penjajahannya, demi kepentingan mereka, padahal kita tahu kita terdiri dari pelbagai rumpun. Mereka tidak berbuat demikian di Sabah dan Sarawak, jadi pelbagai rumpunlah mereka di sana hingga ke hari ini. Nak kata Melayu pun tidak, tapi bumiputera Sabah dan Sarawak sahajalah.

Ada catatan yang kami temui mengatakan bahawa Melayu itu bahasa perdagangan di nusantara, bukannya bangsa atau kaum. Kenyataan ini adalah benar. Berkas ikatan kita adalah Siam dan dengan sebab itulah raja-raja kita masih lagi mengamalkan adat Siam, bukan adat Melayu. Ambil fahamlah bahawa Siam itu beragama Islam dan Thai itu beragama Buddha. Adat yang kita masih amalkan seperti meminang, hantar sireh pinang dengan kain, cincin sebentuk, pakaian kuning, payung kuning untuk raja adalah adat Siam, bukan adat Melayu. Semua ini ada tercatat dalam Undang-Undang Kedah di muka surat 36.

Penjajah Inggeris sudah berambus 50 tahun sudah, akan tetapi kenapa kita masih lagi memakai "idea" mereka dalam berkerajaan? Contohnya, kita patut menghapuskan saja jawatan Gabenor Pulau Pinang dan Melaka dan digantikan dengan jawatan Raja sepertimana Raja Perlis (atau mungkin Sultan) . Penjajah Inggeris memusnahkan Islam, menyembunyikan perundangan Islam (U-UK), merampas wilayah Islam dan menyerahkan kepada raja Thai Buddha yang bersubahat dengan mereka, merancang dan menulis semula Sejarah Melayu dengan peruntukkan dana, untuk memecahbelahkan Islam.

Penjajah Inggeris turut mengumpan segala kemewahan kepada raja-raja daerah agar engkar kepada Syah Alam Yang Maha Mulia dan menyerahkan wilayah seperti Singapura dan Pulau Pinang demi mendapatkan pengiktirafan sebagai sultan. Mereka turut menutup sejarah negara kita dan sejarah kekuasaan baginda, Syah Alam Yang Maha Mulia di Nusantara.

Tambahan: Lawatan rakan kami ke Phuket (lihat peta voyage map dikiri blog) 2 minggu lepas menemukan beliau dengan kawasan perkuburan orang-orang Islam dengan batu nisan sepertimana di Malaysia. Kawasan tersebut yang hampir seluas padang bola, dihilangkan dari pandangan umum dengan cara didirikan tembok tinggi sebagai pagar di sekelilingnya. Ia terletak di Patong beach, bersebelahan sebuah Hotel 5 bintang (jelas dari atas). Jika ada peluang berkunjonglah kesana.

Wednesday, April 16, 2008

Bahasa Melayu Kedah Di Selatan Myanmar

oleh ibnuhasyim

Baru-baru ini keluar berita mengenai ramai pendatang-pendatang Myanmar tanpa izin mati di dalam kontena telah dijumpai oleh pihak berkuasa Thailand, di kawasan Ranong. Ranong adalah sebuah bandar pelabuhan bersempadan dengan Selatan Myanmar… Hal ini mengingatkan saya kepada pengalaman melintasi sempadan melalui laut dari Ranong ke Victoria Island sebuah pulau, di hujung bawah selatan dalam negeri Myanmar.

Saya juga pergi-balik ke situ Thai-Myanmar dengan tanpa izin, iaitu tidak menggunakan pasport atau istilahnya secara haram. Tongkang kecil yang saya tumpangi sarat muatan kira-kira 30 penumpang melayari laut biru yang tenang masa itu. Sahabat saya orang tempatan menasihatkan supaya membuka cermin mata yang saya pakai, biar nampak macam orang tempatan yang biasanya nelayan-nelayan tidak pakai cermin mata, bila melalui pusat kawalan sempadan di pertengahan jalan.

Hal ini dilakukan supaya saya tidak ditahan imigresen kerana tidak tunjukkan pasport, menunjukkan betapa mudahnya menyeberang sempadan laut dari Myanmar. Tongkang kami terus membelah lautan kecil itu hingga ke distinasinya. Dari jauh nampak kesibukan penghuni-penghuni pulau kecil itu. Ramai orang Islam di situ. Menarik, bila sampai, saya lihat pekerja-pekerja kontek yang lelakinya mengangkat batu-bata cuma pakai kain pelikat, disenteng ke paras lutut sahaja.

Mereka lihat saya sebagai orang luar beragama Islam dengan begitu mesra. “As-salamu ‘alaikum?” Sapa saya.

“Wa’alaikumus salam warahmatullah!” Jawab salah seorang dari mereka.

Saya pergi solat sunat ke sebuah masjid di situ. Keluar dari masjid, tiba-tiba seseorang memberi salam dan bertanya saya dari mana…

“Dari selatan Thai.” Jawab saya.

“Heiyy.. Hang habak betui-betui, Aku tengok cara hang pun aku tau.. hang dari Malaysia.” Jawabnya dalam bahasa loghat utara. Kami bersalaman. “Jangan takut.. Di sini aman. Tak dak kacau-kacau. Jom kita jalan sama-sama.”

Begitulah, sesudah kami berjalan-jalan sekitar pekan itu, dia perkenalkan ramai kawan-kawannya, yang semuanya berbahasa Melayu loghat Kedah. Saya seolah-olah berada di negara sendiri, bukan di Myanmar lagi. Saya melawat beberapa kedai yang berderetan. Ada sebuah kedai berisi biji gajus, juga disebut ‘janggus’, yang penuh di dalamnya. Mungkin dari situlah dieksport ke Thailand. Banyak juga kedai yang menjual batu-batu permata dari Myanmar.

Begitu juga gelas-gelas dan barangan kaca mungkin buatan China. Ada peti besi bertulis ‘Made in Malaysia’ macam yang pernah digunakan oleh nenek saya di kampung Pulau Pinang dulu. Sakarang dah tak ada lagi. Ada minyak atar atau minyak wangi cap ular, juga sekarang sudah tak nampak lagi digunakan di Malaysia, kerana dulunya memang termasyhor. Ada minyak panas berjenama terkenal di Malaysia dulunya, iaitu ‘Tiger Balm’.

Di situ sempat pula seorang wanita muda jelita bertudung kepala, mungkin anak taukeh kedai itu bertanya saya, “Encik dari Malaysia? Boleh tolong dapatkan maklumat bagaimana saya nak masuk ke Unversiti Islam Antarabangsa (UIA) di negara encik?” Begitu, anggapan dan harapan mereka terhadap perkembangan Islam di negara kita. Lepas itu dalam perjalanan pulang, saya singgah di sebuah pulau bernama Pinggai, erti bahasa Melayunya ‘Tempayan Pecah’. Pulau tersebut walaupun bersempadan dengan Myanmar tetapi masih dalam negara Thai.

“As-salamu ‘alaikum? Selamat datang ke Pulau Ping Gai!” Kata pengulu pulau itu, semasa saya sampai di jeti pelabuhan dan berkenalan dengannya.

Ahli keluarganya yang bernama Tok Adam mula-mula meneroka pulau itu kira-kira ratusan tahun lalu. Adam berasal dari negeri Kedah, Semenanjung Tanah Melayu. “Tu pasai kami di sini semua cakap bahasa Kedah. Semua penduduk di sini beragama Islam. Takdak sekoq pun kapiaq Siam dok di sini. Macam tu jugak di Pulau Tongtong di sempadan balik sana.. di Myanmar. Semuanya Islam, cakap Kedah belaka. Depa pun kawan-kawan kita jugak.” Katanya lagi.

“Al-hamdulillah!”

“Jom ke rumah saya. Kita makan-makan. Lepas tu, kalau nak jalan-jalan melawat pulau ni boleh la. Hujung sana ada sebuah masjid, sekolah taman bimbingan Islam, cikgunya mai dari Pattani dan ada juga sebuah pusat kesihatan kecik kerajaan…”

Dari jeti saya diiring ke rumahnya. Di perjalanan anak mereka sedang mandi-manda di air laut yang sedang pasang. Berbogel.. dan terjun, menyelam, berkejar-kejaran. Ikan-ikan kecil berlarian di air yang bagaikan cermin jernihnya. Se sampai di rumahnya, isterinya terus masak nasi tengahari dengan ikan besar yang baru di tangkap dari laut sebagai lauk. Bila dimakan jelas terasa lemak manis dan sedapnya. “Al-hamdulillah! Allah pertemukan saya dengan mereka yang se agama di sini, tidak disangka-sangka!” Kotak fikir bergolak.

“Kalau nak jalan-jalan di pulau ni, silakan! Nak tidur dan bermalam di sini pun takpa, rumah saya sentiasa terbukak!!” Katanya ikhlas mempelawa saya. Saya sempat melawat sekitar pulau itu dan akhir singgah solat di masjid.

“Maaf. Saya memang suka tidur di sini, tetapi saya sudah berjanji dengan seseorang untuk tidur di rumahnya di bandar Ranong malam ini.” Saya jelaskan.

“Oh, kalau lagu tu takpa. Takpa nu. Kalau ada umuq lain kali kita jumpak lagi, insya Allah!!”

Masih terngiang-ngiang di telinga saya, pesanan akhir darinya sewaktu menghantar saya di pelabuhan. Katanya, “Bila hang sampai di Malaysia jumpak orang Kedah, kalau ada kesempatan kirim salam kat depa nu, kata kat dia… Nun jauh hampiaq ribu-ribu batu dari negeri hampa di ujung selatan Burma sana, ada sekumpulan manusia yang sama keturunan dengan hampa sama-sama Kedah, sama-sama cakap Kedah sedang teringat dan rindu kat hampa. Mai la ziarah kami, bila-bila masa saja, kami sentiasa tunggu dengan gembira! Mai la!!”

Hal ini berlaku kira-kira 10 tahun yang lalu. Bersambung.. Insya Allah.

Ps : Hari ini pun serupa juga, tiada bezanya. Sila saudara pembaca yang dihormati berkunjong ke blog ibnuhasyim di URL berikut: http://www.ibnuhasyim.blogspot.com/

Sunday, April 13, 2008

Penghargaan

Terima kasih kepada semua pengunjung blog sejarah Empayar Islam Benua Siam Nagara Kedah kerana terus memberi sokongan kepada kami.

Pada masa yang sama pihak kami ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada MAHAGURU 58 kerana mengulas beberapa artikel kami di blog beliau.

Posting beliau boleh dibaca disini,
http://mahaguru58.blogspot.com/2008/04/empayar-islam-benua-siam-kedah.html

Kami amat bersetuju dengan motto di blog beliau, " The truth must be told no matter what so that justice has a chance to live". Bagi kami, ia tidak jauh berbeza dengan prinsip yang kami amalkan dalam penulisan sejarah kami. Untuk itu kami ucapkan ribuan terima kasih.

Sunday, March 16, 2008

Sejarah Datok Panglima Bukit Gantang

Sejarah Datok Panglima Bukit Gantang, Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin @ Nai Lang Mempertahankan Serangan Tentera Musuh Bisik Raja Buddha Rama II Chakri Sokho Thai dalam tahun 1821.

Dalam meniti sejarah negeri Perak kita pasti akan bertemu dengan satu nama atau gelaran yang terkenal iaitu Datuk Panglima Bukit Gantang. Hari ini pula, gelaran ini pula masih lagi digunakan dan merupakan gelaran kebesaran negeri Perak Darul Ridzuan. Ia juga merupakan lambang kepahlawanan ketika itu memerangi penjajah demi memelihara kepentingan agama Islam.

Keperihatinan kerajaan negeri dari aspek sejarah menyebabkan nama ini diabadikan pada beberapa tempat termasuklah nama tempat, nama bangunan, sekolah,dll di sekitar Bandaraya Ipoh dalam negeri Perak. Selain dari itu, masyarakat kita hari ini tidak banyak mengetahui asal usul gelaran pada nama tersebut. Izinkan kami memberi sedikit penjelasan.


Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang @ Nai Lang ialah Raja Siam Songkhla merangkap Bendahara Empayar Islam Benua Siam Kedah pada tahun 1821. Menurut Undang-Undang Kedah jawatan Bendahara pada zaman dahulu adalah setaraf dengan jawatan Raja Muda.

Sebelum pada itu pada tahun 1801, Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang @ Nai Lang pernah bersemayam di Istana Kota Bukit Gantang, Perak Darul Ridzuan. Pada zaman dahulu wilayah ini adalah sebahagian dari wilayah Kedah. Nai Lang Sultan Syed Alang Alauddin ialah anakanda kepada Raja Kamboja Cempakasari iaitu Pho Chan Koya Long bergelar Sultan Mudzafar Syah III Kedah.

Nama Sultan Mudzaffar Syah III @ Po Chan ini ada tercatat dalam sejarah negeri Perak dan ada catatan yang menyebut baginda sebagai putera atau anakanda raja Siam Ligor (Raja Siam Ligor ialah Syarif Yang Di Pertuan Kedah. Sila rujuk buku Konvensyen Sejarah Negeri Kedah Tahun 1981).

Sementara itu di dalam Buku “A History Of The State Of Perak” oleh Winsted ada tercatat Sultan Mudzafar Syah melantik putera raja dari Kedah, tak lain dan tak bukan ialah Syed Alang Alauddin, anakandanya sendiri menjadi Bendahara (atau Raja Muda).

Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin @ Nai Lang adalah anak sulong dari 5 bersaudara iaitu Megat Terwis, Megat Shuib, Megat Manja dan Megat Iskandar. Baginda telah dikahwinkan dengan puteri Mahararaja China Manchu yang beragama Islam.

Semasa negeri Kedah diserang oleh tentera Buddha Thai dalam tahun Musuh Bisik 1821 masihi, Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin @ Nai Lang yang ketika itu bersemayam di Istana Bukit Gantang mengepalai angkatan tentera Empayar Islam Benua Siam Kedah, menghalang kemaraan tentera Buddha Thai.

Baginda mara dengan menggunakan gajah bersama tenteranya hingga ke Kg Durian Burung, Kedah lalu berkubu di sebuah padang yang kemudian dinamakan dalam bahasa siam, ‘Sanai’ yang bermaksud, tentera dalam. Pada hari ini kawasan ini rata-rata telah dijadikan ladang tebu. Baginda sendiri bersemayam di Ban-Nai-Lang bermaksud, Kampung-Syed-Alang di Songkhla Thailand. Hari ini, lokasi Durian Burung ini memang terletak diselatan Songkhala dan ia bersempadan di sebelah Malaysia (zaman dahulu sempadan ini tidak wujud).

Pada masa yang sama, bapa mertuanya Maharaja China Manchu telah menghantar tentera dari China seramai 36,000 orang berkelamin untuk membantu menantunya Syed Alang Alauddin mempertahankan negeri Kedah. Sebahagian dari tentera Raja China Manchu mendarat dipelabuhan Tak Bai di Songkhla.

Oleh kerana jumlah yang ramai, tentera Maharaja China Manchu terus mara kesuatu tempat yang ditanam sawah padi sebagai satu sumber makanan utama mereka. Di sinilah tentera Panglima Bukit Gantang mengibarkan bendera atau panji-panji yang tertera perkataan kalimah Allah. Tempat ini dinamakan ‘Na Thawi’ bermaksud, ‘Bendang Tunggu Kibar’.

Tentera raja China Manchu diiring pula ke salah sebuah kubu tentera Panglima Bukit Gantang di Padang Sanai. Di sinilah upacara resmi menyambut kehadiran tentera China Manchu telah diadakan secara besar-besaran lengkap dengan panji-panji dan tentera bergajah. Kawasan ini dinamakan Padang Terap bermaksud, Padang Tempat Menyambut. Hari ini, kawasan ini telah dijadikan sebuah daerah iaitu Daerah Padang Terap, dalam negeri Kedah Darul Aman.

Tentera Raja Manchu yang diketuai oleh General Baba telah mengadap Panglima Bukit Gantang dan menyampaikan amanat Maharaja China Manchu agar Panglima Bukit Gantang berperang menegakkan Syiar Islam disamping menyediakan tempat untuk simpanan bekalan makanan tenteranya yang ramai.

Dengan itu Panglima Bukit Gantang memerintahkan tentera raja China Manchu menanam padi huma seluas 27,000 relong (anggaran) untuk stok bekalan makanan mereka. Kawasan ini kini dijadikan hutan simpan Cheba. Cheba ialah bahasa Siam bermaksud, Nama Baba. Tempat tinggal General Maharaja China manchu (General Baba) hari ini bernama Kampung Cheba (Cik Baba).


Kawasan Huma Padi Raja Siam Songkhla, Nai Lang Datuk Panglima Bukit Gantang, Bendahara Empayar Islam Benua Siam Paduka Seri Sultan Sultan Syed Alang Alauddin tahun 1821 bagi menampung bekalan makanan tentera.


Bukit Masjid, tahun 1821. Ketiga-tiga peta ini adalah dengan ikhsan pejabat Tanah/Daerah setempat.

Sultan Idris Jammu Patani, anakanda Sultan Pak Teh Siam Jammu Patani (Pateh) telah berlindung di Istana Kota Aur dalam tahun 1820. Baginda terkorban dalam tahun 1821 di Padang Patani, Mukim Tajar, Kota Setar Kedah.

Jenazah baginda telah dimakamkan di tanah perkuburan Islam Di Raja Patani, Masjid kampung Sena, Mukim Tobiar, Pendang Kedah. Gelaran Jammu Patani bermula dari keturunan asalnya, Sultan Ismail Jammu Patani (Pija tu Nakpa) yang berasal dari Jammu Kashmir, anak saudara Maharaja Monggol India, Zahiruddin Bahadur Syah
. Raja-raja Monggol India turut dikenali dengan gelaran Syah Alam.

Sejarah nama-nama tempat dari bahasa Siam Kedah.

Terdahulu, pada tahun 1758, Raja Siam Kemboja Pho Chan Koya Long Sultan Mud Zafar Syah III, ayahanda kepada Panglima Bukit Gantang ini telah membawa pengikut-pengikutnya yang terdiri dari orang-orang islam dari Kemboja balik ke Kedah. Terdahulu, baginda menjadi Raja di Kemboja Cempakasari. Gelaran Koya berasal dari perkataan Nguyen, membawa maksud yang sama.

“During the reign of the Vietnamese king, Minh MÕng (Buddha), the Champs were severly persecuted. As a consequence, the last Champa Muslim king, Pô Chan, decided to gather his people (those on the mainland) and migrated south to Cambodia. Whereas those on the coastline, they migrated to Trengganu (Malaysia). The area where the king and the mainlanders settled is still known to this day as Kompong Cham. They were not concentrated in one area but were scattered along the Mekong river in Vietnam, forming 13 villages along it. Throughout the years, their children were sent to Kelantan (Malaysia) to learn Qur'an and Islamic studies. Once studies were completed, these children then return home to teach others in these 13 villages”.
http://www.angelfire.com/vt/vietnamesemuslims/hstry.html

(Sebelum pada ini, kami ingatkan malumat ini tidak ada, puas kami mencari barulah kami terjumpa dengan penilisan yang agak ringkas dan tepat seperti diatas.)

Pengikutnya ditempatkan di kawasan Pedu. Pedu bermaksud, Abang @ Kekanda. Tindakan berpindah ini adalah berikutan serangan tentera Buddha thai yang telah mula menyerang negeri Islam Kemboja. Di Pulau Pinang hari ini ada sebuah masjid yang dinamakan Masjid Koya, berkemungkinan turut di buka oleh pengikut-pengikut Sultan Mud Zafar Syah III ini yang pergi menetap disana.

Koya Long bermaksud Putera Sulong @ Pe-du. Pho Chan pula adalah gelaran kepada baginda sewaktu menjadi Raja Kemboja Cempakasari. Sejarah penduduk Kampung Pedu, Kuala Nerang dalam daerah Padang Terap Kedah kebanyakkannya adalah dari keturunan Syed yang berasal dari Kampung Syed Pew dan Kampung Syed Sofoun dalam negeri Kemboja Cempakasari. Dahulunya kawasan ini pernah berada dalam Empayar Islam Benua Siam Kedah, sekitar sebelum tahun 1758.

Pelarian Kemboja keturunan Syed ini selain dari bermustautin di Kelantan dan Trengganu turut juga bermastautin di sekitar pekan Kuala Nerang. Perkataan Nerang ialah bahasa siam yang bermaksud, Tempat Ulu Sunyi. Di Kuala Nerang inilah terdapatnya kawasan Bendang Raja. Raja yang dimaksudkan ini ialah Pho Chan Koya Long, Sultan Mudzafar Syah III.

Di Mukim Rambai, dalam daerah Pendang Kedah juga terdapat Bendang Raja milik Pho Chan Koya Long Sultan Mudzafar Syah III yang pernah menjadi Bendahara sewaktu ayahandanya Syarif Yang Di Pertuan masih ada. Rujuk Buku Undang-undang Kedah Dewan Bahasa Dan Pustaka di ms 43 “... Dititah Bendahara Suruh Salin...” . Bendahara pada ketika itu ialah Pho Chan Koya Long Sultan Mudzafar Syah III.

Maharaja China Manchu telah mengariskan 3 strategi untuk menyerang tentera Buddha Rama II Chakri Sokho Thai.
Pertama, melalui jalan darat dengan teknik berkumpul tenteranya di Chiangmai untuk menyerang Kota Ayuthia.
Kedua, melalui jalan sungai, tenteranya mara melalui Sungai Chau Phraya dan mereka mendarat di Tak Bai, Songkhla.
Ketiga, melalui jalan sungai juga yang mana tenteranya mara melalui Sungai Mounmin Burma dan mendarat di Pulau Langkawi.


1799 - 1820 H.I.M. Emperor Chia-ch'ing [Jen Tsung Jui Huang Ti] [Shou T'ien Hsing Yün Fu Hua Sui Yü Ch'ung Wên Ching Wu Hsiao Kung Ch'in Chien Tuan Ming Ying Chê Jui], the Great Illustrious Emperor of the Great Ch'ing Dynasty, Son of Heaven, Lord of Myriad Years, etc c. b. at T 'ien-ti-i-chia Ch'un, Jehol, 13th November 1760, educ. Shang Shu-fang. Appointed as Heir Apparent with the title of Huang T'ai Tzu on 21st December 1773 (secret) and publicly invested 15th October 1795.
http://www.4dw.net/royalark/China/manchu11.html

Biasalah, hari ini kalau ada nama Islam pun sudah dipadamkan dari sejarah. Chia-Ching bermaksud, kepercayaan bersungguh-sungguh, Tsung Jui bermaksud, duduk di tempat yang tinggi.



Di Pulau Langkawi mereka mendarat di sebuah tanah tinggi yang kemudiannya digelar dalam bahasa siam, Ma Chin Cheng yang bermaksud, mari sehingga cerah mentari. Ini disebabkan kehadiran tentera china ini terlalu ramai dan mereka tiba secara berperingkat-peringkat melalui jalan laut.

Tentera ini dipimpin oleh menantu Raja China Manchu yang kedua iaitu Tunku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai, bergelar Mat Sirat. Lokasi penginapan beliau semasa sampai di Pulau Langkawi ialah kawasan yang kini dikenali sebagai Padang Mat Sirat. Mat Sirat ialah gelaran dari bahasa siam untuk Tengku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai (Datuk Saudagar).



Dalam tahun 1821 ini, tentera Raja Sumatra Pasai Acheh telah bertempur dengan tentera Raja Buddha Rama II Chakri Sokho Thai di Kuala Kedah. Kapal yang dinaiki Raja Langkat Sumatra Pasai Acheh ini tenggelam dan baginda terbunuh. Dengan menggunakan rakit mayat baginda dibawa ke tebing Kuala Kedah dan dimakamkan disitu. Tempat pemakaman tersebut kini dinamakan, Makam Tok Pasai. Tok Pasai adalah cucu Iskandar Mahkota Alam dan merupakan bapa mertua Syarif Yang Di Pertuan (berkahwin dengan Tengku Marin/Suryamarin).


Jambatnn baru yang dibina di Kuala kedah dinamakan sempena nama baginda, Jambatan Tok Pasai. Hari ini, tidak adakah warisnya yang kini berada di Sumatra Pasai mengaku mengenali @ mengetahui salasilah baginda?


Susulan peristiwa serangan ini tentera China Manchu yang menang peperangan di Langkawi datang untuk membantu tentera Raja Sumatra Pasai Acheh. Tentera ini dibahagikan kepada 4 gelombang.

Gelombang pertama, mendarat di Teluk Bagan dan kawasan ini dinamakan Tanah Raja Teluk Bagan.

Gelombang kedua, mendarat di Kuala Kangkong. Kangkong ialah bahasa siam bermaksud, ditepi longgok tentera tentera ini mara sehingga Kampung Tokai. Perkataan Tokai ini diwujudkan sempena nama Panglima tentera China iaitu Tok Kai. Kesan-kesan sejarah kehadiran tentera china Manchu ini masih wujud hingga hari ini.

Gelombang ketiga, mereka mendarat di Kuala Sala, perkataan sala ialah dari bahasa siam yang bermaksud, rumah wakaf . Tentera dari gelombang ketiga ini mara dan menetap di Kota Sarang Semut iaitu kawasan kota lama milik Sayidina Ali Wa Maulana Jamalul Alam Badrul Munir, cucu kepada Raja Merong Mahawangsa (222 H). Kesan-kesan sejarah kehadiran tentera china ini masih wujud hingga kini. Istana Kota Sarang Semut dimusnahkan tentera thai sewaktu mereka menyerang Kedah dalam tahun 1876 dan menjajahnya hingga tahun 1881.

Gelombang keempat. Tentera dari gelombang keempat ini mendarat di Kuala Sedaka. Perkataan Sedaka ini dari bahasa siam yang bermakna Tentera Mati Bunuh. Tentera dari gelombang keempat ini terus mara dan menetap di Padang Lumat.

Perkataan Lu-mat juga dari bahasa siam yang bermaksud, Mat Sirat itu Masyhur (merujuk kepada Tunku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai). Kawasan ini asalnya bendang raja, milik Syarif Yang DiPertuan Yang Maha Mulia (tahun 1788). Kesan-kesan sejarah kehadiran tentera china ini masih wujud bermula dari Gurun hinggalah ke Guar Chempedak, dikiri jalan menuju ke Alor Setar.

Untuk maklumat pembaca, isteri (nama sudah tidak diketahui lagi) kepada Tunku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai @ Mat Sirat ini ialah adinda (adik) kepada isteri Panglima Bukit Gantang Nai Lang Raja Siam Songkhla (kedua beradik perempuan ini adalah anakanda Maharaja China Manchu).

Pada masa yang sama isteri Tunku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai @ Mat Sirat ini juga adalah bonda Sultan Muhammad I Kelantan Nik Diah @ Ngah Haji Muhammadiah Keramat Tok Bai. Manakala kakaknya pula adalah isteri Panglima Bukit Gantang dan bonda kepada Sultan Jaafar Mad Azam Syah atau Long Jaafar.

Kedua mereka adalah anakanda Maharaja China Manchu. Dengan sebab itulah dikatakan bahawa Long Jaafar telah membawa masuk orang-orang China Khaek (Islam) untuk melombong bijih timah di Larut. Long Jaafar @ Sultan Jaafar Mudazam Syah adalah juga cucu Maharaja China Manchu, Maharaja Chia-ch'ing.


Keratan dari buku Joginder Singh Jessy, Tawarikh Tanah Melayu, 1400-1959, ms 153, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Puak khaek, dari kongsi gelap Hai San (bermaksud bagi pesanan) adalah orang-orang China yang beragama Islam. Patutlah puak Ghee Hin dengan Hai San ini bergaduh. Khaek @ Khaeg bermaksud Islam dalam bahasa Siam Kedah. Sebagai contoh, tempat peranginan Phuket asalnya adalah Po-Kheg bermaksud bapa-Islam atau raja yang memerentah disitu dulunya adalah beragama islam. Lihat lagi catatan ahli akademik Thailand hari ini mengenai khaeg dibahagian bawah blog ini.

Seterusnya,

The common name that Thai speakers use to refer to Islam and its followers is khaek while the more educated and official ones have been Thai Islam and Thai Muslim. The word khaek means a stranger or an outsider and a visitor or a guest. Original usage of the term regards khaek as one among several macro-ethnic categories into which the non-Thai world is divided.

Gradually the term khaek is used as a qualifier to specify particular costumes, language and eventually ethnic Malays and Islam followers including Arabs and Indians. By the late nineteenth century khaek was used by the kings in their descriptions of the Malay Muslims in the south.

Reflecting the political conflict of the Malay Muslim in southern Thailand, the term khaek has been regarded as inappropriate and insulting to the Muslim people because it creates a sense of contempt and social distance among the different races and religious beliefs.”
Thanet Aphornsuvan, “History and politics of the muslims in Thailand”,Thammasat University. Pg5.

Apabila tentera Datuk Panglima Bukit Gantang berjaya mengusir keluar tentera Raja Buddha Rama II Chakri Sokho Thai mereka mendapat berita buruk bahawa datuk baginda, Raja Maha Besar Benua Siam Dinasti Ayut’ia ke 33, Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia telah terkorban di Istana Kota Meang Kuang.

Gambar pintu masuk ke Istana Raja Siam Ligor yang terletak di Kota Nakhon Si Thammarat Thailand. Chau Pija Boromoraja V Ekataat Syarif Yang DiPertuan Yang Maha Mulia Empayar Benua Islam Siam Kedah pernah bersemayam di Istana ini dari tahun 1767 hingga 1782 sebelum berpindah ke Istana Kota Meang Kuang.

Lihat petikan ini yang menunjukkan Syarif sebagai Raja Ligor atau selengkapnya Raja Siam Ligor Nambang,

"Manakala Raja Kuning sudah mangkat dan tiada lagi warisnya yang berketurunan daripada Raja Seri Wangsa yang boleh dilantik menjadi pemerintah menduduki takhta kerajaan Patani. Sekalian kerabat diraja dan orang-orang besarnya telah bermesyuarat mencari persetujuan untuk memilih siapa yang patut dan layak menaiki takhta kerajaan. Pada masa itu telah ada seorang pembesar yang tertua bernama Raja Bakar duduknya di Kampung Teluk yang layak sekali menjadi pemerintah itu. Di dalam permesyuaratan yang tersebut masing-masing telah bersetuju melantik Raja Bakar ini menjadi pemerintah lalu dijemputnya menaiki takhta kerajaan Patani tetapi tiada berapa tahun sahaja Raja Bakar memerintah di atas takhta kerajaan itu baginda pun mangkat."
Semak di sini,
http://www.geocities.com/prawat_patani/bab3.htm

Raja Bakar yang duduk di Kampung Teluk tak lain tak bukan adalah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Ligor Nambang. Nam-bang bermaksud air-telok. Kenapa baginda dipilih? Mudah sahaja, kerana baginda adalah cucu Puteri Nang Kemuning (yang berkahwin dengan Sultan Mahmud Syah, Khalifah Akhirul Zaman) dan cicit kepada Nang Che Yam (yang berkahwin dengan Pija Tuk Nakpa Sultan Ismail Jammu Kashmir). Sesudah berundur dari Ayuthia, baginda tidak lagi menggunakan nama gelaran Boromoraja Ekataat V. Hari ini, sejarah kita masih terus menafikan kewujudan baginda.

Wasiat dari TNL Kassim mengatakan bahawa lokasi Istana Kota Meang Kuang tempat bersemayamnya Syarif Yang Di Pertuan telah dibocorkan kepada tentera Thai oleh Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah. Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin cucu Syarif Yang Di Pertuan segera bertindak untuk menangkap Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah menyebabkan beliau meminta bantuan Inggeris dan lari bersembunyi ke Melaka.

Jenazah Almarhum Syarif Yang Di Pertuan telah disemadikan ditanah perkuburan Islam, Makam Di Raja Siam Islam Kampung Tualang, Mukim Tualang, Daerah Kota Setar Kedah Darul Aman. Pada masa inilah Po Chan Koya Long Sultan Muzaffar Syah III menggantikan ayahandanya sebagai Raja Besar Benua Siam dan ditabal di Berahman Indera (Balai Besar). Di dalam buku Konvension Sejarah Kedah Darul Aman Malaysia 1981 ada catatan mengenai Putera Raja Siam Ligor pernah bersemayam di Alor Ganu Anak Bukit, Kedah diantara tahun 1821-1839.




...yang memerentah Kedah sekitar tahun 1821-1839?...Putera Raja Ligor menulis jawi dalam surat beradat??? Siapa Putera Raja Ligor ini? Siam Islam atau thai Buddha? Kalau dah ada maklumat sebegini tak payahlah mendiamkan diri.
Oleh Dato Haji Wan Shamsudin Mohd Yusof, "Surat-surat Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah II (1904-1845) : Suatu Pengenalan, Warisan Mahawangsa Kedah, ms 30,31.


Putera Raja Siam Ligor yang dimaksudkan ini ialah Raja Siam Kemboja Pho Chan Koya Long Sultan Mudzafar Shah III Kedah ibni Raja Siam Ligor Nambang, Syarif Yang Di Pertuan atau dikenali dalam sejarah Thailand sebagai Maharaja Siam Dinasti Ayuthia ke 33, Boromoraja Ekataat V. Baginda Pho Chan Koya Long Sultan Mudzafar Shah III pernah bersemayam di Istana Bukit Chandan Kuala Kangsar, Perak Darul Ridzuan sebagai raja daerah merangkap Bendahara. Baginda berpindah kembali ke Alor Ganu, Anak Bukit, Kedah Darul Aman apabila memegang tampuk pemerentahan induk.

Pada tahun 1821 Masihi Sultan Mudzafar Shah III ditabal menjadi Maaharaja Empayar Islam Benua Siam Kedah lalu bersemayam di Istana Kota Serjana, Alor Ganu. Putera baginda iaitu Raja Siam Songkhla Datok Panglima Bukit Gantang Nai Lang Sultan Syed Alang Alauddin dilantik menjadi Bendahara dan bersemayam di Istana Kuning Alor Setar Kedah. Istana Kuning telah dibina pada tahun 1668 Masihi oleh datok neneknya iaitu Maharaja Siam Islam Boromokot, Sultan Muhiyuddin Mansor Shah.

Manakala Tunku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai Mat Sirat pula dilantik menjadi Paduka Sri Perdana Menteri Empayar Islam Benua Siam Kedah dan bersemayam di Istana Kota Burha, mukim Padang Kerbau, Pendang Kedah Darul Aman. Puteranya Nik Diah @ Tunku Ngah Haji Muhammadiah Keramat Tok Bai dilantik oleh Sultan Mud Zafar Syah III Kedah menjadi Sultan Muhammad I Legeh (Kelantan). Baginda pun bersemayam di Istana Raja Legeh Kok Lanas, Jeli, Kelantan.

Sultan Mud Zafar Syah III Kedah melantik cucundanya iaitu putera kepada Panglima Bukit Gantang iaitu Nai Long Jaafar untuk menjadi Raja Larut Matang dan bersemayam di Istana Kampung Pokok Asam, Taiping Perak manakala adindanya Nai Long Abu Toha pula menjadi Raja Selama dan bersemayam di Istana Bagan, Pulau Pinang.

Turut dilantik ialah Syed Harun Jamalullail ibni Nai Ta @ Syed Muhammad Hatta Jamalulail sebagai Raja Perlis (Penghulu Kayang). Sebelum pada itu, ayahanda baginda Syed Mohammad Hatta turut terbunuh di Istana Kota Meang Kuang dalam tahun 1821. Adinda Syed Harun, Paduka Seri Sultan (Syed) Ismail dilantik menjadi raja daerah Kinta, Perak (lebih dikenali sebagai Sultan Ismail Kinta).

Seperkara lagi salasilah Jamalulail Raja Perlis hari ini menurut wasiat pada asalnya bermula dari nama Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir anakanda kepada Raja Merong Mahawangsa, yang menjadi waris pertama Bani Hashim. Tok Soh atau Syarifah Maryam ibni Syed Jamal Al-Jeffri, permaisuri Raja Merong Mahawangsa adalah dari keturunan Bani Hashim. Sepertimana Siti Fatimah, talian ini tetap turun walaupun melalui waris perempuan.

Identiti penghulu Kayang dimasa lalu di sembunyikan dari pengetahuan penjajah Thai dengan menukar salasilah mereka. Hanya keluarga terdekat yang mengetahuinya termasuklah wasiat yang diperolehi oleh TNL Kassim. Sekali pandang, TNL Kassim ada rupa Raja Perlis hari ini (dengan maaf) kerana dari pupu-pupunya juga.


...dari buku yang sama seperti diatas.

Sultan Ismail Kinta pula ditangkap kerana dikatakan terlibat dalam pergaduhan di Kinta, padahal Inggeris ingin merampas kawasan lombong bijih yang kaya dan terus berkuasa disana. Baginda ditangkap sewaktu kembali dari Kedah menghadiri upacara pengkebumian Sultan Jaafar atau (Nai)Long Jaafar dalam tahun 1876 yang dibunuh di Gurun Kedah. Penangkapan ini dibuat oleh Sultan Abdul Hamid lalu diserahkan kepada penjajah Inggeris.

Walau pun disebut sebagai bendahara, keluarga disini tahu bahawa itu lah Sultan Ismail Kinta. Turut dirampas adalah alat kebesaran Perak berupa gelang kaki berkepala naga (lihat gambar dikanan). Waris Sultan Ismail Kinta masih ada hingga kini dia Kedah. Tindakan ini bukan dengan kebijaksanaan tapi dengan tipu helah untuk menguasai Kedah yang ketika itu sedang dikecilkan wilayahnya oleh penjajah secara halus tanpa diketahui oleh mereka yang bersubahat.

Friday, March 14, 2008

Penghargaan dan Terima Kasih

Assalamualaikum warahmatullahhiwabarakatuh dan salam hormat...

Ucapan penghargaan dan jutaan terimakasih dari kami kepada saudara semua pembaca dan peminat sejarah yang dihormati sekelian kerana pada tanggal 11hb Mac 2008, blog ini telah melepasi 100 ribu pengunjung. Siapalah kami tanpa sokongan dari anda.
Jutaan terima kasih sekali lagi dari kami.

Saturday, February 16, 2008

ISLAM DI NO-SAN-TA-RA (TUNAS-MUDA-MENANTI-MEREBAK)

Sejak akhir-akhir ini, tahun kedatangan Islam ke Nusantara yang dikatakan bermula di Melaka sekitar tahun 1400 telah mula disangkal oleh ramai penulis dan pengkaji sejarah tanah air. Keadaan ini berlaku berikutan penemuan bukti-bukti baru sejarah yang boleh mempertikaikan tahun berangka genap ini. Pengkaji-pengkaji sejarah terdahulu menetapkan tahun 1400 kerana pada ketika itu banyak bukti-bukti sejarah baru masih lagi belum lagi ditemui. Tidak dapat dinafikan penjajah turut juga mempunyai agenda tersembunyi dan ini amat penting dalam usaha mereka memperkasakan penguasaan keatas tanah jajahan dirantau ini.

Ramai diantara kita ketika mempelajari sejarah (Tawarikh) dizaman persekolahan dahulu menerima bulat-bulat penulisan sejarah yang mengatakan bahawa tahun 1400 adalah tahun kedatangan Islam ke melaka, satu tahun andaian dalam angka yang genap, seolah-olah telah ditentukan/ditetapkan (sememangnya pun). Anehnya, catatan lawatan Marco Polo mengatakan bahawa Perlak telah pun menerima Islam dalam tahun 1292. Tidak harus kita lupa, Batu Bersurat Terengganu yang tercatat nama Raja Mandalika bertarikh 4 rejab 702 Hijrah/22 Feb.1303. Menurut Syed Muhammad Naquib Al-Attas, Batu bersurat Trengganu membuktikan kedatangan Islam ke Semenanjong adalah jauh lebih awal dari tahun yang ditetapkan oleh pengkaji sejarah sebelum ini.


Batu Bersurat trengganu bertarikh 4 rejab 702 Hijrah / 22 Feb.1303

Beliau turut menafikan catatan pengkaji sejarah Eropah seperti Harrison dan DGE Hall yang mengatakan Islam tiba dalam abad ke 15. Bukan itu sahaja bukti baru yang telah ditemui malah di Brunei Darussalam ditemui batu nesan pada makam Sultan Abdul Majid ibn Mohamad Syah al-Sultan’s bertarikh 1048M/440 H, di Pekan Pahang batu nesan bertarikh 14 Rabiul Awal 419 H, di Vietnam batu nesan Phang-Rang (Selatan Champa) bertarikh 1039M/431 H dan di Grisek, Jawa Timur, batu nesan Fatimah binti Maimun binti Hibat Allah bertarikh 1082M/475 H.


Batu nesan pada makam Sheikh Abdul Kadir ibni Hussein Syah Alirah bertarikh 904 masihi.

Mungkin tarikh-tarikh yang disebut diatas agak baru. Di Kedah, penemuan makam Sheikh Abdul Kadir ibni Hussein Syah Alirah bertarikh 904 masihi di Langgar menimbul pelbagai persoalan kerana ditakrifkan sebagai seorang guru agama mengajar sekolah pondok sahaja (Langgar adalah dari bahasa Siam bermaksud putus dunia). Sebelum pada itu makam baginda dikambus batu nesannya oleh warisnya agar tidak dijumpai penjajah Thai. Taktik yang sama juga digunakan pada Makam Sultan Muhiyuddin Mansor Syah di Pulau Langkawi yang kini masih lagi dilabelkan sebagai Makam Purba. Di samping tarikh yang awal, agar sukar untuk kita menerima individu seperti Sheikh Abdul Kadir ibni Hussein Syah Alirah (dengan nama sebegini indah untuk zamannya), sebagai seorang guru agama sahaja sedangkan rakyat biasa ketika itu mungkin hanya menggunakan nama-nama yang merujuk kepada persekitaran mereka seperti Melor, Kenanga, Melati, Awang, Hitam, Labu, Labi, Cempaka, dll.

Tarikh yang jauh lebih awal ini membuktikan bahawa Islam bermula di Kedah dan merebak ke Nusantara melalui pemerentahnya yang turut menganuti agama Islam. Ramai generasi lama di Kedah yang berusia sekitar 70 tahun mengetahui bahawa Kedah dahulunya adalah sebuah negeri yang besar, disebut mereka sebagai Kedah tua. Jajahannya lebih jauh ke Utara, bukannya setakat di Bukit Kayu Hitam seperti hari ini.


Gambar Bata Ibnu Sirdan, di Petik dari Blog Naim Firdausi

Seterusnya, kita lihat pula penemuan seketul bata candi yang bertulis Ibnu Sirdan 213 hijrah ditengah-tengah longgokan batu candi yang tumbang oleh Dr Othman Md Yatim turut menimbulkan persoalan samaada candi di lembah Bujang itu binaan pemerentah yang beragama Islam atau Hindu. Harus kita ingat, bukan semua binaan candi ini dijumpai patong-patong agama Hindu atau Buddha. Nampak gayanya ada individu tertentu yang beragama Islam telah meninggalkan tandatangannya pada hasil kerja senibinanya. Adakah ini kita hendak takrifkan sebagai seorang ulamak sekolah pondok juga?



Berdasarkan kepada tahun 904 M, dan salasilah raja-raja Kedah, ternyatalah bahawa Islam lebih dahulu tiba ke Kedah dibawa oleh Raja Merong Mahawangsa, cucu Maharaja China Sai Tee Sung dari Dinasti Tang (diislamkan oleh Saad ibni Waqas,650 masihi). Di Kedah baginda membuka kerajaan dan berkahwin dengan Syarifah Mariam ibni Syed Jamal Al Jefri dari keturunan Bani hasyim. Makam permaisurinya digelar Tok Soh masih ada di Pi-nang Tung-gal, dari bahasa Siam Islam yang bermaksud jadi permaisuri tunggak negara, bukannya pokok pinang sebatang seperti yang kita sangkakan. Suaminya, Raja Merong Mahawangsa pula bergelar Sultan Mudzaffar Syah dan makamnya terletak di Kg Langgar, Merbok. Oleh kerana itu keturunannya, diberi ufti sebagai tanda taat setia oleh raja daerah walaupun dimana mereka bersemayam samada di Kedah, Ayuthia, Beruas, Melaka, Acheh, Kemboja dll.

Pengkaji sejarah dahulu seperti Col. James Low mengatakan bahawa candi adalah binaan penganut agama Hindu sedangkan hari ini ditemui bata dengan catatan Ibnu Sirdan 213 Hijrah. Jika kita renungkan kembali, adakah wujud satu konspirasi untuk menutup perkembangan agama Islam di No-san-ta-ra yang bermaksud, tunas-pendek /muda-tunggu/menanti-merebak. Tunas pendek yang dimaksudkan disini ialah Syiar agama Islam.

“Seorang orientalis, Profesor William R. Roff (University of Edinburgh, Scotland), berkata bahawa ada keinginan besar di kalangan pengkaji Barat sejak penjajahan sehingga ketika ini untuk mengurangkan peranan Islam dan peranan Khilafah di kalangan masyarakat Muslim di alam Melayu. Malangnya ada tokoh politik, pemikir dan sejarawan Muslim yang terpengaruh dengan Barat sehingga mereka menyembunyikan malah ada yang menghina Khilafah”. Dr. Sallehuddin Ibrahim, KHILAFAH ISLAMIYAH DAN ALAM MELAYU “SEJARAH YANG DISEMBUNYIKAN”, Ikatan Intelektual Nusantara, [IKIN]

Agak menarik catatan diatas jika kita letakkan catatan ini dalam konteks pengkisahan semula sejarah Empayar Benua Islam Siam Kedah ini. Walaupun kami tiada hubungan dengan penulis ini, namun artikel-artikel kami sebelum ini secara kebetulan pun memang ditulis senada dengan pendapat beliau. Penghayatan semula sejarah tanah air amat penting demi untuk mencelikkan mata peminat, penkaji, penulis sejarah, rakyat Malaysia amnya yang banyak terpengaruh dengan penulisan sejarah versi penjajah.


Ini bukan peta kerajaan thai yang datang menjajah negeri Siam selepas tahun 1767. Inilah peta kerajaan Siam Islam yang kerajaannya bermula di Kedah atau lebih jelas lagi Empayar Islam Benua Siam Kedah.

Catatan Tom Pires dalam The Suma Oriental of Tom Pires yang ditulis di Melaka dan India dalam tahun 1512-1515 mengatakan,
"There are three ports in the Kingdom of Siam on the Pegu side , and on the Pahang and Champa side there are many. They all belong to the said kingdom and are subject to the king of Siam. The land of Siam ia large and very plentous, with many people and cities, with many lords and many foreign merchants, and most of these foreigners are Chinese, because Siam does a great deal of trade eith China. The land of malacca is called a land of Siam, and the whole of Siam, Champa and thereabouts is called China."



Lokasi batu-batu nesan yang ditemui jelas membuktikan kepada kita bahawa perkembangan agama Islam adalah bersifat regional atau serantau meliputi hampir seluruh Nusantara. Jika kita renungkan balik, satu-satunya kerajaan yang mengaku bahawa pada masa itu kawasan-kawasan ini berada dibawah penguasaannya adalah kerajaan Siam. Andaian yang kita dapat katakan ialah Kerajaan Siam sebelum tahun 1767 adalah sebuah kerajaan Islam yang besar sepertimana tercatat dalam Hikayat Merong Mahawangsa dan Manuskrip Undang-Undang Kedah. Oleh kerana hari ini Thailand bukan diperentah oleh kerajaan islam, fakta-fakta ini pun dipinggirkan.

Catatan Inggeris mengenai tuntutan negeri Siam yang sudah pun dijajah oleh Raja Thai Buddha (selepas 1767) keatas Kelantan dan Trengganu,

"I have little doubt that the pretensions of Siam over Kelantan and Tringanu will now be definitely settled so that no future doubts will be allowed to exist on this point. It is clear to me from all the correspondence on the subject, that for a long period of years Siam has been endeavouring to induce the two States to acknowledge her Sovereignty, but hitherto has never succeeded in the attempt, though in order to avert an attack the Chiefs (Sultan) have consented to offer the quinquennial tribute(ufti)."

Tuntutan negeri Siam yang dijajah Raja Thai Buddha ke atas Riau Lingga,

As regards the Ex.Sultan of Linga, the Siamese Authorities, unless they had intended to be responsible for his good behaviour, had no right to summon him to Bangkok in 1861. I was well aware of what would be the result at that time.

Sila semak disini,
http://gateway.uvic.ca/spcoll/Cavenagh_Letterbooks/C_letterbook6_1863.html

Apabila thai menguasai ibu negeri Siam iaitu Ayuthia, mereka mahu semua jajahan siam Islam dahulu berada dibawah taklukan mereka juga. Akan tetapi mereka lupa, tidak seperti mereka, kerajaan Siam dahulu beragama Islam sedangkan mereka beragama Buddha. Cuba kita renungkan, bagaimana mungkin raja-raja daerah kita yang beragama Islam, sanggup menghantar ufti kepada kerajaan Raja Besar Benua Islam Siam ketika itu (selepas 1767 mereka di paksa oleh thai). Bagaimana mungkin Raja Monggol Islam India boleh membiarkan Ayuthia ini tidak menganut agama Islam sedangkan mereka menghantar seorang mamak menjadi Bendahara di Melaka (lihat peta 'Empire of the Great Monggol'), menyerang kerajaan yang beragama Hindu di India dsbnya. Sudah pasti jika Siam bukan kerajaan Islam ia pasti akan menerima serangan dari Raja Monggol India ketika itu.


Peta 'Empire of the Great Monggol' bertarikh 1744 masihi termasuk juga Siam dan nusantara. Patutlah terdapat Mamak Bendahara di Melaka

Bagaimana pula Maharaja China Islam menghantar Laksemana Cheng Ho yang beragama Islam untuk mengawal Nusantara sedangkan Ayuthia dibiarkan begitu sahaja, kekal beragama Buddha. Pada ketika itu penganut agama Buddha hanya dibenarkan berkerajaan di Tibet sahaja berikutan perjanjian kawasan Maharaja China zaman dahulu dengan Dalai lama. Di dalam Hikayat Merong Mahawangsa pun ada disebut bahawa negeri Siam Lancang dibuka oleh Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir, anakanda kepada Raja Merong Mahawangsa.


Keratan dari Hikayat Merong Mahawangsa muka surat 38, mengenai pembukaan negeri Siam Lancang. 'Podiset' bermaksud lelaki yang terbaik, gelaran kepada Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir.

“The Yuan History (Genghiz Khan yang beragama Islam) in referring to a mission received from Rama Khamheng in 1295, says that the people of Siam and those of Ma li yu eul had been killing each other for a long time, but the latter had now submitted”. DGE Hall,A history of South East Asia, Fourth Edition,1981,page 72.

"Menurut sumber sejarawan Cina, Yuan Shih (1295), orang Melayu disebut Mali-yu-erh, sedang Siam dijuluki Sien. Kedua bangsa itu sudah lama saling berperang. Pada masa itu, utusan Siam yang bernama Kan-mu-ting dari kota Petchburi menghadap Kaisar (Maharaja) Cina. Kaisar memerintahkan Rama Khamhaeng (Sukhothai Buddha) untuk menghentikan perang dengan Melayu. “Oleh kerana orang Siam dan Melayu sering berbunuhan sekian lama, maka kamu hendaklah menunaikan perintah dan berjanji, jangan mengganggu lagi orang-orang Melayu”.Dua ratus tahun penjajahan Siam, Majallah Saksi.

Berikutan campur tangan Maharaja China dari Dinasti Yuan diwujudkan perdamaian diantara dua pihak yang bertelingkah. Pertelingkahan berlaku kerana Raja Mandalika telah bertindak menyebarkan syiar Islam ke Mandalay (sempena nama baginda). Catatan diatas ini pun ada kemusykilannya kerana ia ditulis sewaktu perbezaan antara orang Thai dan Siam tidak jelas. Sedangkan dikalangan kita pun tidak jelas dan diperjelaskan disini, inikan pula pada kacamata seorang Inggeris bernama Hall ini. Akan tetapi, maksud tetap jelas bahawa Maharaja Dinasti Yuan yang beragama Islam telah menunjukkan kekuasaannya dengan memisahkan kedua puak ini agar tidak berbalah lagi.

Rama Khamheng diwaktu itu memerintah di Myanmar (Burma) tempat Raja Mandalika pergi membuka Mandalay dan mendirikan masjid papan disana. Penulisan sejarah diatas pula ditulis dalam konteks Siam itu thai, pada hal melalui penulisan diblog ini kita tahu ia tidak begitu. Apabila Siam ditawan puak Sukhothai dari Burma dalam tahun 1767, rakyat tidak mengetahui sepenuhnya apa yang berlaku kerana media massa tidaklah seperti hari ini. Lagi pun Benua Islam Siam adalah Empayar yang besar. Dengan itu sehingga ke hari ini orang-orang Melayu di Kedah, Perlis dan Kelantan masih lagi memanggil Thailand dengan nama lamanya, iaitu Siam !! Kemungkinan tetap ada dimana raja-raja daerah sudah pun mengetahui penaklukan tersebut. Lalu ada diantara mereka bertindak menulis semula sejarah dengan kaedah meminggirkan kebesaran Raja Besar Islam Benua Siam ini, lalu terhasillah buku-buku seperti Sejarah Melayu Sulalatus Salatin karya Tun Seri Lanang.

Sewaktu penulisan Hall ditulis, negeri Siam sudah pun dijajah oleh Raja Thai Buddha. Penjajah Inggeris pun tidak dapat membezakan antara Siam dengan Thai (mereka tahu sebenarnya). Hall sendiri memastikan setiap penulisan sejarah kita mesti melalui mejanya terlebih dahulu sebelum dibenarkan untuk dicetak. Siapa Hall ini untuk kita merasa takut dan menafikan penulisannya? Selagi sakit kena makan ubat, lapar kena makan nasi, dia hanyalah manusia biasa yang tetap melakukan kesilapan, tetap merasai maut. Bagi mereka, tanah jajahan mereka haruslah dikuasai oleh satu bangsa sahaja iaitu Melayu agar lebih mudah ditadbir dan dikuasai. Pada zaman inilah Semenanjong Melaka telah bertukar nama kepada Semenanjong Tanah melayu.

Yang penting, bermula selepas tahun 1295 Kerajaan Islam Siam Ayuthia mula bertapak dengan Sultan Mad Zaffar Syah III menjadi Raja Islam Ayuthia yang pertama bergelar Rama Tibodi I dengan persetujuan Maharaja China dari Dinasti Yuan. Nama Raja Mandalika adalah juga gelaran baginda semasa baginda menyebarkan Syiar Islam di Terengganu. Ayahanda baginda ialah Sultan Muhammad Syah II yang mana duit emasnya dijumpai di Pulau Langkawi tertulis Muhammad Syah yang Adil. Sultan Muhammad Syah II inilah yang bergelar Narasuan di Ayuthia. Cucunya, Tunku Nazreen bergelar Ramesuan dan berkahwin dengan Ratu Acheh. Sila lihat cacatan Gusta Barubasa pada batu nesan Ratu Iman Acheh dibawah.


Contoh duit syiling Narasuan atau Sultan Muhammad Syah II Yang Adil, Al Sultan Al-Qadah yang dijumpai didalam tembikar di Pulau Langkawi.


Gambar Batu Nisan Minye Tujuh dari Acheh, permaisuri kepada Tunku Nazreen yang bergelar Ramesuan Ayuthia.

Catatan pada makam,
Setelah hijrah Nabi, kekasih yang telah wafat,
tujuh ratus delapan puluh satu tahun (1368 masihi),
bulan Zulhijjah empat belas hari, hari Jumaat
raja iman rahmat Allah bagi Baginda (warda)
dari keluarga Barubasa mempunyai hak atas Kedah dan Pasai,
menarok di laut dan darat semesta (semua)
Ya Ilahi, ya Tuhanku semesta,
masuklah Baginda ke dalam syurga Tuhan.
(Harun Aminurrashid mengutip terjemahan yang diberikan oleh C. Hooykaas tentang Batu Nisan Minye Tujuh)


Jawatan Yang Di Pertuan Di Ayuthia digilirkan di kalangan raja daerah sementara Raja Besar Benua Siam tetap ada sebagai Yang Di Pertuan Agong. Fikirkanlah, dari mana Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama mendapat ilham untuk menggilirkan jawatan Yang DiPertuan Agong Malaysia setiap 5 tahun sekali sewaktu menderaf perlembagaan Malaysia dalam tahun 1957 dahulu (macam rumah tak ada tuan pulak)? Fikirkanlah, kenapa dari 33 Raja Ayuthia hanya 3 sahaja makam yang berada di Ayuthia, 30 lagi hilang kemana? Mudah sahaja, 30 makam yang lain berada di Nusantara kerana mereka adalah raja-raja daerah dan kembali kepada kerajaan mereka setelah tamat tempoh pemerentahan.


Masjid Tan Hock Liang di Indonesia melangkaui batas bahawa Islam hanyalah untuk golongan orang-orang tertentu sahaja.



Pengkaji sejarah Thailand boleh mengatakan apa sahaja mereka mahu mengenai sejarah mereka, begitu juga kita berhak memperkatakan mengenai sejarah negara kita. Kita sudah tahu apa yang mereka lakukan dahulu. Sehingga ke hari ini mereka masih lagi mempunyai penulis-penulis upahan, berkerja dan berniaga di Malaysia untuk meninjau bagaimana kita menulis sejarah negara kita samada berkait dengan sejarah mereka atau tidak.

Hairan, kenapa mereka beriya-iya benar untuk menyangkal bukti-bukti baru sejarah bangsa Siam Islam dari rumpun Melayu ini. Sepatutnya mereka berpakat dengan kita menjalankan kajian sejarah disebabkan kerajaan Siam Islam zaman dahulu adalah besar. Kajian sejarah sepatutnya regional tanpa had dan sempadan. Ini tidak, walau sebanyak mana bukti kita ketengahkan disini, penulis upahan mereka akan tetap menafikan keislaman kerajaan Ayuthia. Cakaplah apa pun kerana kami bukan Pak Kadok yang menulis semula sejarah, kami PEMBONGKAR SEJARAH.

Hakikatnya, hari ini di blog ini, kita bongkar bahawa kerajaan Ayuthia adalah sebuah kerajaan Islam, negeri Siam adalah sebuah negeri islam sebelum ia diserang dan ditawan oleh tentera Buddha Alaungphaya dalam tahun 1767. Kita dedahkan disini bahawa waris Raja Besar, Empayar Benua Islam Siam Kedah masih ada hingga ke hari ini (walau keturunannya cuba dihapuskan dahulu) bernama Tuanku Nai Long Kassim untuk meriwayatkan kepada kita apa yang berlaku melalui wasiat yang diterimanya hampir 60 tahun yang lalu. Kita juga mengatakan bahawa bangsa thai adalah penjajah negeri Siam Islam bermula dengan Raja Rama I yang beragama Buddha. Mereka kemudiannya menukar nama negeri Siam kepada Thailand sempena nama keturunan raja mereka iaitu Su-kho-thai.


Keris Si Naga dari Brunei. Naga adalah simbol Maharaja China Islam (dari kisah Raja iskandar Zulkarnain) dan juga waris Raja Merong Mahawangsa. Lihat alat kebesaran Perak yang di rampas Inggeris dari Paduka Seri Sultan Ismail Raja Kinta. Lihat juga hiasan pada istana Jugra, kerusi takhta Raja Monggol India terakhir dan Langkat 'arms'.

Menurut TNL Kassim, siapakah lagi yang berhak untuk bercakap mengenai orang-orang Siam dari rumpun Melayu ini melainkan kita orang-orang Islam di Malaysia, terutama sekali warisnya. Walau kita boleh mengatakan kita tidak ada kaitan, akan tetapi raja-raja daerah kita (hari ini negeri) sudah pun mengguna pakai adat resam orang-orang Siam Islam semenjak zaman-berzaman hinggalah ke hari ini. Pakaian kuning untuk raja, hantar sireh pinang sewaktu meminang, cincin sebentuk, pantang memegang kepala, basuh kaki sebelum tidor, semuanya adalah adat siam islam. Hari ini, bukankah orang Melayu di Malaysia turut juga mengamalkan adat ini?

Wasiat bangsa kita sepertimana diriwayatkan oleh Nik Muhammadiah @ Sultan Muhammad I Kelantan membawa kepada TNL Mahmud, mengatakan bahawa penjajah Inggeris melalui James Low telah menggunakan tenaga buruh-buruh yang dibawa dari India untuk menimbus beberapa bahan bukti sejarah seperti candi dan sebagainya.


Pinggan yang dijumpai oleh penduduk Sungai Mas dengan lambang naga di beli oleh Tunku Abdul Rahman dan kini di pamerkan di Muzium Negeri di Alor Setar.

Agak sukar untuk kita fahami bagaimana binaan candi yang dijumpai tertimbus sedangkan tidak ada satu bencana alam yang direkodkan yang boleh menyebabkan berlakunya sedemikian. Patung-patung agama Hindu (yang sudah berusia) dibawa dari India (jajahan mereka) dan ditanam di beberapa lokasi untuk ditemui semula oleh penyelidik kita hari ini.

Kaedah yang sama turut digunakan pada runtuhan bangunan Ayuthia dimana didirikan patong-patong Buddha bagi menutup bukti keislaman Kerajaan Siam Ayuthia setelah mereka berpindah ke Bangkok. Akhirnya hari ini, penyelidik mereka sendiri mengaku (kertaskerja seminar) terdapat 21 Masjid dalam runtuhan Kota Ayuthia dan orang-orang Islam Siam hilang maruah setelah dijajah bangsa Thai (lihat dibahagian bawah blog ini).


Jika hiasan seindah ini merupakan sebahagian dari hiasan sebuah binaan bangunan, kemanakah pergi bangunannya? Kesan pecahannya seperti diletupkan oleh peledak, maka hancurlah sejarah ketamadunan kita. Gambar batu bangunan ini diambil di Muzium Akeologi Lembah Bujang, Merbok Kedah.

Mengingati kembali pesanan Datuk Laksemana Hang Tuah, “takkan Melayu hilang didunia”, dengan bukti-bukti yang kami tunjukkan disini, dapatkah kita mengubah persepsi kita mengenai bangsa Melayu yang kononnya dikatakan malas oleh penjajah Inggeris? Kemungkinan, dengan mengubah persepsi ini kita dapat bergerak sebagai satu bangsa Malaysia yang lebih maju, meniti segala cabaran baru setelah kita mencapai 50 tahun kemerdekaan negara.

Tanggapan bahawa Melayu sebagai satu bangsa yang dianggap mundur, malas, mungkir, miskin dan sebagainya dapat kita ubah kepada mewah, mulia, murni, muafakat, maruah dll. Ingatlah, bahawa kita mempunyai adat resam dan ketamadunan yang berlandaskan kepada agama Islam (lihat Undang-Undang Kedah). Walaupun ketamadunan kita disini di hapuskan, ibu negara ketamadunan kita dihadiahkan kepada bangsa lain oleh penjajah Inggeris, kita masih mampu membangunkan negara ini dalam masa 50 tahun sahaja. Kita adalah pewaris kepada satu bangsa yang hebat. Untuk itu, penyelidik kita haruslah membuat kajian semula sejarah bangsa Melayu dari rumpun Siam ini demi kepentingan maruah bangsa Malaysia hari ini dan untuk generasi kita dimasa hadapan. Langkah ini harus kita sama-sama lakukan dengan kadar segera.

RUJUKAN

1) Ibrahim Syah, Falsafah MIM, Membina Minda Melayu, 2007. Pusat Penerbitan Universiti (UPENA), UiTM.

2) Abdul Rahman Haji Abdullah, 1989. Islam Dalam Sejarah Asia Tenggara Tradisional. Kuala Lumpur : Teks Publishing.

3) Buyong bin Adil,1980. Sejarah Kedah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

4) Fatimi, SQ., 1963. Islam comes to Malaysia. Singapura: Malaysian Sociological Research Institiute Ltd.

5) Hall, DGE., 1979. Sejarah Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

6) Harrison, B., 1955. South East Asia, A Short History. London: Macmillan & Co.

Saturday, January 26, 2008

Sejarah Realiti Patani Sepintas lalu

Sejarah negeri Patani dikatakan wujud jauh lebih awal dari negeri-negeri lain yang sezaman dengannya. Raja pertama negeri Patani ialah Puteri Nang Che Yam atau nama penuhnya Puteri Nang Che Yam ibni Kaifa Tabim Sheikh Ali, ayahanda baginda yang menjadi Raja Toung Oo Burma. Penulisan sejarah yang menyebut nama ayahanda baginda sebagai Tabin Shwehti adalah karut dan ia bertujuan untuk menutup Empayar Benua Islam Siam di rantau ini.

Nama Bayyinaung pula dikatakan pula sebagai abang ipar Kaifa Tabim Sheikh Ali padahal itu adalah gelaran nama adindanya Tunku Puteri Nur Aisyah Mahin Inta Tiral ibni Sultan Rijaluddin (Bavainung ibni Rama Tibodi II). Walau bagaimana pun kemungkinan tetap ada di mana suaminya, Zahiruddin Bahadur Syah turut diberi gelaran yang sama, dengan tambahan ‘King’ dihadapan. King Bavainung ini dengan Mahatammaraja pemerentah Ayuthia adalah orang yang sama.

Jika kita semak sejarah Zahiruddin Bahadur Syah ini kita pasti akan temui nama isterinya yang disebut sebagai Aisyah Begum. Hari ini, di Malaysia nama Begum ini merupakan nama-nama mereka yang terdiri dari golongan atasan yang tinggi peradaban dan rupa parasnya. Maklumat Tunku Putri Nur Aisyah ini kami sudah lama tahu akan tetapi maklumat mengenai Aisyah Begum ini baru saja kami temui(and it match).

Kaifa Tabim Sheik Ali dengan bantuan tentera Portugis Islam (moor’s) telah memperluaskan Empayar Toung Oo dari Martaban ke Pegu, dari utara hingga ke selatan Burma. Tentera Moors atau Portugis Islam ini dahulunya diusir dari Portugal dan Sepanyol dimana terdirinya peradaban Islam di Granada selama beberapa ratus tahun. Orang-orang Siam memanggil mereka ‘Bugis’ bermaksud, puak Portugis dari kedatangan gelombang pertama ini.


Dalam lukisan ini orang-orang Moors yang berkhidmat dibawah Raja Ayuthia digambarkan bertubuh tegap dan jauh lebih tinggi dari orang-orang Siam.

Dalam tahun 1511, Raja Siam Islam dari Ayuthia telah menghantar tentera Bugis ini ke Melaka untuk mengawal Selat Melaka menggantikan tentera Laksemana Cheng Ho.
Kedatangan tentera Portugis gelombong kedua barulah beragama Kristian. Di Kuala Lumpur saya dimaklumkan ada keluarga Portugis yang berasal dari Melaka menceritakan bahawa nenek moyangnya sudah pun menganut agama Islam sebelum mereka tiba ke Melaka.

Dalam tahun 1641, orang orang Portugis diserang Belanda lalu mereka belayar dan menetap di Goa, Sulawesi. Pada ketika itu Sultan Mahmud Syah masih lagi bersemayam di Melaka (lihat Undang Undang Kedah, ms 98). Sejarah kita memadamkan tindakan Belanda dengan bantuan raja daerah dan pekerja lombong bijih di Lukud yang menyerang Sultan Mahmud Syah di Kota Lukud. Tindakan ini telah menimbulkan kemarahan Sultan Mahmud Syah sehingga baginda meletakkan gelaran (dengan maaf,sekadar catatan sejarah shj) dalam bahasa Siam kepada orang-orang Minang iaitu Minang-kabau, bermaksud minang-derhaka.

Orang-orang Portugis berpindah ke bandar Goa di Sulawesi kerana telah menggunakan bandar ini semenjak tahun penghujung 1400 untuk berdagang dan berniaga. Sejarah orang-orang Bugis di Sulawesi hanya bermula dizaman-zaman ini sahaja malah tidak ada catatan bahawa mereka ujud sekitar tahun 1400 masihi kebawah. Hari ini rata-rata mereka lebih dikenali sebagai orang-orang Bugis (patutlah TPM kita tinggi orangnya).

Sejarah negara kita yang ditulis oleh raja-raja daerah pula mengatakan Melaka diserang oleh tentera Portugis akan tetapi mereka lupa wilayah siapakah itu asalnya. Ia milik Raja Monggol India (Mahatammaaraja, lihat peta) lalu dihantar seorang mamak untuk menjadi bendahara. Sultan Mahmud Syah adalah juga cucu Zahiruddin Bahadur Syah, Raja Monggol India yang bergelar Mahatammaraja di Ayuthia. Bukankah Melaka dikatakan jatuh kerana mamak bendahara. Dimanakah kesetiaan mamak Bendahara ini, kepada raja daerah atau kepada Raja Monggol India dan cucunya yang juga menguasai Empayar Benua Islam Siam Kedah berpusat di Ayuthia.


Petikan dari undang Undang Kedah, ms 98 : Tahun 1067 hijrah adalah bersamaan dengan tahun 1656. Persoalannya, Sultan Mahmud Syah yang mana satukah yang bersemayam di Melaka sedangkan setahu kita, Portugis dikatakan sudah menakluki Melaka dalam tahun 1511. Harus diingat, serangan Belanda keatas Melaka berlaku dalam tahun 1641 dan Sultan Mahmud Syah mangkat dalam tahun 1668 dan dimakamkan di Kota Beruas, Perak. Sultan Mahmud Syah yang dimaksudkan disini bukannya Sultan Mahmud Syah raja daerah Melaka tetapi Sultan Mahmud Syah Akhirul Zaman, Syah Alam Yang Maha Mulia, Raja Besar Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah (Cop mohor dijumpai di Riau, lihat artikel kami).

Berikutan kematian Kaifa Tabim Sheikh Ali, Bayyinaung (Mahatammaraja) pula meneruskan usaha iparnya dan dikatakan telah menawan Ayuthia. Kenapa harus baginda menyerang Ayuhia Islam sedangkan Ayuthia tidak memberi masalah kepadanya dan diperentah oleh bapa mertuanya.

Kemungkinan serangan tetap ada berikutan kematian Sultan Rijaluddin (Rama Tibodi II) Mahatammaraja telah pergi ke Ayuthia dan mengambil gajah putih untuk dibawa balik ke Burma dan meletakkan anak bongsu nya Penggiran Mustapa Kecil bongsu (Prasat Thong) sebagai Raja Ayuthia sedangkan yang berhak menaikki takhta ialah Nai Hisbu Muadzam Syah (Songtham Ayuthia) yang menjadi Raja Kota Beruas Gangga Negara (Perak, kemudiannya menaikki takhta juga). Tindakan inilah yang mendapat bantahan Raja Patani lalu Ayuthia dibawah Prasat Thong telah bertindak menyerang Patani. Kita harus melihat ini sebagai konflik dalaman raja-raja islam yang memerentah ketika itu sahaja.

Oleh kerana Kerajaan Toung Oo adalah sebuah kerajaan Islam, ia tidak mengambil langkah-langkah yang aggresif terhadap Ayuthia yang juga merupakan kerajaan islam. Kita lihat catatan Pamaree Surikiat seperti dibawah,

“In fact, Burmese history does not entirely support his statement that whenever a Burmese center became the most powerful, it would exert influence on Ayutthaya in order to forestall Ayutthaya’s political interference. Burmese leaders during the mighty reigns of the early restored Toungoo empire in the first half of 17th century did not adopt the policy of defeating or weakening Ayutthaya for the purpose of maintaining her internal stability. The condition of the formation and development of the restored Toungoo empire was not in need of an offensive strategy towards Ayutthaya”., ms 6

"Additionally, he propounded that Burmese kings always considered the Siamese kingdoms as part of their field of power. From the founding of the first Toungoo dynasty, up until the end of the monarchic period, almost all of the strong kings waged war against the Siamese kingdoms, since they expected total submission from, successively, the Ayutthaya, Thonburi, and Bangkok kings. However, according to a contemporary Burmese inscription in the 17th century (SHMKM V, 1998: 148), Ayutthaya was not included in the mandala or the realm of power of the restored Toungoo kings. In fact, the strong kings of the dynasty (Toung Oo) did not launch any grand-scale attacks on Ayutthaya, as Lieberman remarked".ms 8

Anakanda baginda Kaifa Tabim Sheikh Ali, Nang (puteri) Che Yam, cucu Sultan Rijaluddin (Rama Tibodi II) dan anak saudara Zahiruddin Bahadur Syah (Mahatammaraja) telah dihantar menjadi Raja Patani. Disana baginda memerentah dan bapa saudaranya telah menghantar anak saudaranya seorang putera raja dari Jammu Kashmir, India bernama Sultan Ismail untuk dikahwinkan dengan Nang Che Yam. Sejarah Patani menyebut Nang Che Yam ini sebagai Raja Hijau.


Catatan dari Belanda menggunakan teknik printmaking menunjukkan perarakkan Raja Perempuan Patani dengan pengikutnya memakai jubah sepertimana orang-orang Islam dari Monggol India.

Baginda Sultan Ismail datang dengan rombongan beberapa buah kapal terdiri dari pengikut-pengikutnya dan membawa kain-kain dagangan, permaidani sebagai hadiah dan dalam sejarah Patani, baginda di gelar sebagai Phaya Tuk Nak Pa. Mengenai nama Patani samada dari kisah Pak Tani, Pantai ini atau pun dari bahasa Siam, dimana Pa-ta-ni dalam bahasa Siam (bukan bahsa Tai) bermaksud, “Kain-corak-ni”, penubuhan negeri Patani dapat lah kita katakan bermula di sekitar pertengahan 1500 sahaja. Terdahulu dari itu Kerajaan Langkasuka berpusat di Kedah Tua dan dengan itu Raja Mandalika membina Batu Bersurat yang dijumpai di Trengganu.

Kisah-kisah yang tercatit dalam Hikayat Patani adalah sebagai dakwah Islamiyah untuk rakyat Patani amnya ketika itu (zaman itu) dan kita tidak boleh membacanya mengikut konteks hari ini. Memang tidak dapat dinafikan lagi, perdagangan Patani turut meningkat selepas naiknya kesultanan ini dan orang-orang Portugis tetap datang untuk berdagang ke Patani. Situasi yang sama turut berlaku di negeri Acheh.

Kita semua tahu bahawa Ayutthaya Islam kemudian nanti diserang oleh tentera Buddha Aluangphaya dalam tahun 1767. Akan tetapi sebelum pada itu, mereka telah menyerang dan menakluki Toung Oo dalam tahun 1758 berikutan kemangkatan Maulana Sultan Muhiyuddin Mansor Syah, Marhum Kota Palas Langkawi yang bergelar Boromokot di Ayuhtia. Raja yang memerentah Toung Oo ketika itu adalah anakanda baginda Syarif Yang Di Pertuan bergelar Mahadammaiyaza Dipati. Kita lihat catatan Pamaree Surikiat dimuka surat 7,

“Finally, on the origins of the Burmese invasion of Ayutthaya during the reign of Alaunghpaya (r. 1752-1760), he commented that the root of Alaunghpaya’s hostility toward that kingdom was less obvious than it was in the case of Manipura, for Ayutthaya had studiously refrained from exploiting Burma’s weakness in the 1740s. He emphasized that it was Alaunghpaya himself who showed his great desire to expand his power over Ayutthaya by using the Mon rebels’ flights to Ayutthaya as an excuse”.

Terdapat satu penulisan yang kami kira menarik dari perisian dan kajiannya. Antara lain penulisnya mengatakan bahawa negeri Patani bermula dengan seorang Sultan yang bernama Sultan Sulaiman. Dari segi kejadian yang berlaku dizaman itu penulisnya telah berjaya menunjukkan event yang berlaku dengan baik dan cukup menarik. Kita ikuti petikan penulisannya,

“Lebih lanjutnya telah didapati di dalam buku tawarikh negeri Pathlung ada menyatakan bahawa adalah raja yang memerintah negeri yang tersebut itu telah beragama Islam namanya Sultan Sulaiman. Kerajaan orang-orang Melayu ini pada akhirnya telah ditewaskan oleh musuhnya. Dan Sultan Sulaiman itu telah mati di dalam peperangan. Oleh sebab itu sekalian rakyat negerinya telah menjadi berpecah-belah dan berporak-peranda setengah daripada mereka itu telah melarikan diri ke utara lalu membuka negeri baharu di dalam jajahan Pathalung atau Bedelung yang ada dibawah pemerintah kerajaan Siam-Thai pada hari ini. Adapun mayat al-Marhum Sultan Sulaiman itu telah dikuburkan di negeri bagindanya juga. Kawasan makam perkuburan itu masih lagi dapat dilihat pada masa ini yang hanya penuh dengan hutan rimba sahaja. orang-orang Melayu di dalam negeri Singgora dan Nakorn Sri Thammarat memanggil makam perkuburan itu “Hum” yakni al-Marhum hingga sekarangpun masih banyak juga dilawati oleh penduduk negeri itu pada tiap-tiap tahun”

http://www.geocities.com/prawat_patani/bab2.htm

Apa yang kami inginkan ‘hilite’kan disini ialah mengenai Sultan Sulaiman yang pernah bersemayam di Phatalung ini. Dari maklumat yang kami perolehi, Sultan Sulaiman inilah yang disebut dalam UUK ms 24 sebagai “yangkam dengan belat yukbat”, telah melarikan diri kesana dari Kedah. Terdahulu dari itu baginda menjadi raja daerah dan bersemayam di Bukit Pinang. Baginda adalah anak saudara Mahkota Alam dan Sultan Mahmud Syah, lebih mudah Tengku Sulaiman ibni Pir Abu. Pir Abu pernah menjadi Raja Legeh, meliputi wilayah Kelantan,Patani dan Trengganu. Memang patutlah beliau melarikan diri kesana.

Kisah baginda ini berlaku sekitar tahun 1600 sahaja dimana baginda telah dihukum bersalah oleh mahkamah syariah dizaman Sultan Muhiyuddin Mansor Syah ibni Sultan Mahmud Syah diatas tindakan nya membunuh dan memakan orang-orang China Manchu Islam yang membina Balai Besar dan Pekan China dibandar Alor Setar. Hingga sekarang pun, Pekan China masih ada teletak berhampiran sungai dan hanya jarak berjalan kaki sahaja dengan Balai Besar di bandaraya Alor Setar. Dari kisah hidup baginda inilah diriwayatkan kisah Raja Bersiong itu.

Pada masa itu baginda ingkar enggan serah kuasa lalu melarikan diri ke Singgora kemudiannya ke Phattalung dan menetap disana. Di zaman itu, kawasan ini masih lagi berada dibawah jajahan Kedah. Sultan Muhiyuddin Mansor Syah kemudiannya memerentahkan ayah saudaranya Tun Saaban (Hang Tuah) yang lebih dikenali sebagai Iskandar Mahkota Alam untuk menangkap Sultan Sulaiman.

Ketibaan tentera Acheh ke Kedah dalam tahun 1619 disebut dalam sejarah Kedah hari ini sebagai Acheh telah datang menyerang Kedah, padahal tujuan mereka adalah untuk menangkap Sultan Sulaiman di atas perintah Raja Besar Benua Siam, Maulana Syah Alam Sultan Muhiyuddin Mansor Syah yang bersemayam di Kota Palas Pulau Langkawi (lihat UUK ms 17) . Mungkin juga ada pengikut-pengikut Sultan Sulaiman di Kedah yang bertindak balas dengan menyerang tentera Acheh lalu berlakulah peperangan lantas direkodkan sebegitu.

Bagi kami, mereka yang berkuasa pada ketika itu telah menulis sejarah mengikut acuannya sendiri. Baginda Sultan Sulaiman telah dikejar hingga ke Patani, Singgora oleh tentera Acheh, menyembunyikan diri dan dikatakan berkahwin semula. Baginda enggan menyerah diri dan akhirnya dibunuh oleh tentera Acheh yang diketuai oleh Iskandar Mahkota Alam. Ketika tiba di Patani, Mahkota Alam dan tenteranya singgah bersembahyang disatu tempat dimana terdiri nya Masjid Gerisek hari ini lalu dinamakan tempat itu Pintu Gerbang Hang Tuah sempena gelaran Iskandar Mahkota Alam sewaktu baginda menjadi laksemana di Melaka dahulu.



Mengikut TNL Kassim, ketika berdepan dengan Iskandar Mahkota Alam, Tunku Sulaiman diarahkan menyerah diri atau dihukum bunuh atas perentah Sultan Muhiyuddin Mansur Syah. Apabila beliau enggan, Iskandar Mahkota Alam pun berkata dengan nada suara yang keras,"Kau ingat aku ni siapa, aku bapa saudara kau, aku Naa-rai". Kisah Raja Bersiong ini ada di sebut dalam Hikayat Merong Mahawangsa. Yang mengedit semula Hikayat Merong Mahawangsa kita tahu siapa (menjadi penaung penulisan sejarah) kerana satu salinan telah diberikan oleh beliau kepada James Low, demi mendapat pengakuan hak keatas negeri Kedah. Bukan itu sahaja, malah baginda juga turut mengedit semula Hikayat Hang Tuah kerana nama ini terlalu terkenal untuk diabaikan oleh masyarakat dizaman itu, nanti kelak ia akan dipersoalkan. Namun dipenghujungnya, Hang Tuah pula dikatakan ghaib.

Tanpa diketahui beliau, satu salinan Hikayat Merong Mahawangsa juga diberikan oleh Syarif Yang Di Pertuan, iaitu salinan yang asli. Tindakan menyerahkan satu salinan yang asli ini menyebabkan bayaran tahunan pajakkan Pulau Pinang kepada beliau telah di tangguhkan buat sementara waktu oleh penjajah Inggeris.

Hari ini kita harus sedar bahawa banyak tulisan sejarah Melayu dizaman dahulu (1800 keatas) adalah propanganda penjajah Inggeris untuk menegakkan ketuanan bangsa Melayu disamping menafikan yang hak dari segi tuntutan agama Islam, musuh lama mereka. Negeri negeri di utara semenanjong seperti Kedah Perlis, Kelantan, Trengganu dan Patani pula begitu kuat Islamnya berbanding negeri-negeri di Selatan semenanjong. Sebab-sebab kekuatan ini terletak dalam manuskrip Undang-Undang Kedah. Agenda Inggeris ini nampak gayanya berjaya dengan penubuhan parti politik dan sebagainya di selatan semenanjung.

Begitulah sedikit sebanyak sejarah kita hari ini, Sejarah Melayu tanpa tarikh kita terima, sementara manuskrip Melayu Undang Undang Kedah, lengkap dengan tarikh yang pasti, kita tolak. Dengan cerdik pandai pelbagai kepakaran yang dilahirkan oleh sebuah negara yang mencapai 50 tahun kemerdekaan, di manakah pendirian kita hari ini?

Bibliografi:

1)Pamaree Surakiat, March 2006. “The Changing Nature Of Conflict Between Burma And Siam As Seen From The Growth And Development Of Burmese States From The 16th To The 19TH Centuries”, Asia Research Instiute, National University of Singapore,.

2)Siti Hawa Hj Salleh (peny.), 1992. "Hikayat Patani". Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

3)Hall,D.G.E., 1979. “Sejarah Asia Tenggara”. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

4)Baru., W,1988. “Patani dalam konteks Dunia Melayu”. Kertaskerja Seminar Dunia Melayu, Alor Setar, 24-25 Januari.

5)Darwis A Sulaiman,1988. “Acheh Dalam Konteks Dunia Melayu”. Kertaskerja Seminar Dunia Melayu, Alor Setar, 24-25 Januari.

6)A Samad Ahmad (peny.), 1986. “Sulalatus Salatin”. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

7)Buyong bin Adil,1980. “Sejarah Kedah”. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka.